Sice jsem původně plánovala, že bychom si povídali o bydlení, ale zdá se mi, že situace ve vzdělání, ať už v Mississippi nebo v Čechii, je aktuální a palčivý problém. Tudíž bydlení může chvíli počkat.
Oběma mým dědům komunisté zlikvidovali živnost, takže už od mala mi máma říkala: "Uč se. Co máš v hlavě, ti nikdo nevezme." Poslouchala jsem to někdy víc, někdy míň, ale zadřelo se to pod kůži a myslím, že vzdělání považujeme za důležité všichni. (Otázkou je, co si pod pojmem vzdělání představujeme. Možná každý něco jiného.) Stejně jako v Česku, tak i ve Státech má každé dítě nárok chodit do státní základní školy zdarma. Má to jeden, docela malý háček. Příslušnost ke škole je daná adresou a přes to vlak nejede. Někdy to jde do takových absurdností, že třeba děti na jedné straně ulice chodí do jedné školy, zatímco jejich sousedé přes ulici chodí jinam. Takže, pokud rodiče, ať už z jakéhokoli důvodu nechtějí aby jejich dítě danou školu navštěvovalo, mají několik možností. Buď se skutečně přestěhovat, nebo si aspoň najít podnájem v požadovaném školním okrsku, nebo zvolit soukromou (v našem okrese církevní) školu a platit školné. (V našem okrese se školné pohybuje kolem 500 dolarů za dítě a měsíc. U dalších dětí se školné trošku snižuje, takže pokud třeba máte 3 děti, neplatíte 1500, ale míň. V hlavním městě Jacksonu začíná školné v soukromé škole někde na 750 dolarech za dítě a měsíc.) Další možností je jít do domácího vzdělávání. (Pokud máte tři a víc dětí a uvažovali jste o soukromé škole, pak se to celkem vyplatí, aby maminka zůstala s ratolestmi doma.) Systém domácího vzdělávání mají hezky propracovaný s učebnicemi určenými přímo k tomuto účelu. A přesto přese všechno mám určité pochybnosti, jestli je to dobrá věc. Viděla jsem pár dětí, které domácím vzděláváním prošly a v pubertě nebyly schopny se vyrovnat s tlaky kolektivu, když přešly na střední školu. A pak se to s nimi táhne do dospělosti. Docela ráda bych slyšela váš názor na toto téma.
Měla jsem možnost trošku kouknout pod pokličku státní základní škole když jsem tam týden dělala asistentku učitelce první třídy. Ve třídě byly děti rozesazeny kolem stolečků. U každého stolečku bylo 6 - 8 míst. Pokud dítko zlobilo, učitelka ho přesunula do izolované lavice stojící bokem. Stěny nesahaly až do stropu, proto neexistovalo, že by děti byly trošku hlučnější - rušily by sousední třídu. Dveře třídy byly vybaveny okénkem, a odhrnutým závěsem. Okénko tam bylo proto, aby byla vnější kontrola, co učitelka s dětmi dělá. Závěs tam byl pro případ, že by do školy přišel střelec, aby bylo možné mu zabránit v pohledu do zamčené třídy. V rohu třídy byla umístěna vlajka Spojených států. Vyučování začínalo Přísahou vlajce Spojených států. Děti se seřadily před vlajkou do řady, daly pravou ruku na srdce a společně s učitelkou recitovaly: "Přísahám věrnost vlajce Spojených států amerických a republice, kterou představuje; jednomu nedělitelnému národu před Bohem, se svobodou a spravedlností pro všechny." V té škole to ještě stále dodržovali, ale jinak se od toho valem upouští. Pak následovaly vyučovací hodiny psaní, čtení, počty tak jak to známe i v Česku. Snad jen co se týká pravopisu. České děti to mají lehčí - napíšou, co slyší a musí se jenom naučit y/i, s/z, ě/je. Anglicky mluvící děti se musí učit psát jednotlivě celá slova. (Dokonce existuje celonárodní soutěž Spelling Bee - Hláskující včelička, kde děti soutěží v tom, kdo rychle a správně vyhláskuje slova.) Co mě překvapilo, byl systém přestávek. Nebyly ohraničené zvoněním. Učitelka si to hlídala sama. O přestávce učitelka odvedla husím pochodem děti za naprostého ticha pomalým, ale hodně pomalým krokem na záchod, kde musely stát venku přede dveřmi a dovnitř pouštěla jen tolik, kolik tam bylo záchodů. A u klučičího záchoda požádala kolegu aby tam dělal dozor - ona jako žena to nedělala. Když pak stejným stylem odvedla děti zpátky ke třídě, stoupla si do dveří a každému dítěti šprkla na ruce dezinfekci. Žádná voda, žádné mýdlo, žádné ručníčky visící na háčcích u dveří - ve třídě ani umyvadlo nebylo. Kolem poledne jsme odvedly děti do jídelny na oběd. Oběd byl bufetového stylu. V nerezových nádobách za proskleným pultem byla vystavena jednotlivá jídla - dušená zelenina - sladké brambory, hrášek, mrkev, vodnice; maso, hranolky. Děti si mohly ukázat, co z toho chtějí a kuchařky jim to naložily. K jídlu se používaly jednorázové talíře a příbory. Po obědě z toho byly snad 3 velké pytle odpadu, možná i víc. Po obědě jsme pak děti odvedly zpátky do třídy, kde měly polední klid. Učitelka zatáhla závěsy, děti si položily hlavu na lavici a odpočívaly, zatímco učitelka opravovala sešity. Když vyučování skončilo, odvedly jsme děti k autobusům, které je rozvezly domů. Bylo potřeba hlavně dohlédnout, aby dítka nenastoupila do špatného autobusu. Ještě bych chtěla dodat, že obědy jsou pro nemajetné děti zdarma a rozvoz autobusy je zdarma pro všechny. (V jiné situaci a jiné škole ředitel v hovoru zmínil zajímavou věc. Školy nemají problém se záškoláctvím. Děti přijdou do školy i pokud jsou, třeba pro dobrý prospěch z některých aktivit uvolněni. Jednak dostanou najíst a jednak je pro ně škola "přístavem bezpečí".) Jednou věcí, která mi chyběla byl fakt, že prvňáčci si nerozhýbávali ruku na psaní, ale rovnou se učili psát - tiskací a nedbalo se na dobré držení tužky. Tak si asi umíte představit ty křečovitě držené tužky. (V dobré škole se pak děti naučí psát i psací, ale to až ve třetí třídě. Jak to psací písmo zvládají je ale vidět na podpisech vedoucích různých podniků, kdy jejich podpis často vypadá jako podpis malého dítěte.) Jedna věc se mi v té škole líbila. V určitou dobu mělo několik ročníků hodinu, kdy se žáci rozcházeli na různé předměty - ne podle věku, ale podle zájmu - někteří měli například společnou zkoušku orchestru, kde ti starší podporovali ty mladší, jiní měli práci v knihovně, další v tělocvičně atp.
Bill a já jsme členy presbyteriánského sboru, který provozuje mateřskou školu, předškolní přípravu a první až šestou třídu. Původně měl sbor kostel v centru města, ale majetný člen poskytnul sboru pozemek víc na předměstí, což umožnilo sboru se rozmáchnout. Prodali původní budovu kostela (Dnes je z něj kulturní centrum.) a za získané peníze a příspěvky členů postavili kostel nový, spojený se školní budovou. Přes týden škola využívá i kostelní prostory, o víkendu a ve středu večer naopak církev využívá i školní třídy. V této škole je režim volnější než ve škole z předchozího odstavce, ale zase tam musí nosit uniformy. Jelikož je to škola církevní, nedostává na provoz peníze od státu, ale musí si na sebe vydělat. Rodiče platí školné (což jim však nesnižuje daňovou povinnost, takže stejně spolufinancují státní školství) a několikrát ročně se pořádají různé akce za účelem získání prostředků na provoz, např. podzimní karneval. Zrovna dnes byl zveřejněn výnos podzimního festivalu - téměř 24 tisíc dolarů. Na vybavení tříd je to znát, ale troufám si tvrdit, že české a moravské a slezské třídy jsou vybaveny přinejmenším stejně dobře, ne-li lépe. Ve třídách sedí žáci v lavicích pro jednoho, ne jako u nás po dvou. Kdybych porovnala české školy na jedné straně s tím, co vidím tady, řekla bych, že v Česku se dává víc důraz na pochopení souvislostí, zatímco tady spíš na memorování faktů. Některé učitelky si stěžují, že nemají čas učit, protože veškerý čas věnují drilu, aby děti prošly testy. Buďme vděčni za Komenského. Tady o něm neslyšeli, takže takový postulát "od jednoduššího ke složitějšímu" je tu jen takové lehké doporučení. Jak jinak vysvětlit, když učitelka učí ve druhé třídě děti šít na šicím stroji a hrát šachy, když ještě nemají zvládnutou jemnou motoriku a hrát dámu či mlýnek taky neumí. Některé bolesti jsou stejné v Česku i tady. Konkrétně mám na mysli pouštění filmů dětem v mateřince. Štvalo mě to, když jsem vodila svoje děti do školky a v herně běželo video, a bolelo mě srdce, když jsem totéž viděla i tady.
Pan Vidlák tu čas od času nastolí otázku, co nastane, pokud dojde na dlouhodobý blackout a naznačuje možná řešení pro přežití, se zvláštním přihlédnutím k základním životním potřebám jako je voda, potrava, topení. Otázku bezpečnosti obvykle přenechává jiným. Ale je tu také otázka vzdělanosti. Kolik vzdělání bude společnost v krizi schopná zachovat? Kolik informací budou rodiče schopni předat v rámci rodiny? Bude možné provozovat školu bez energií? Kdo tam bude učit?Jak se budou muset upravit vzdělávací osnovy, aby se zachovalo to nejpodstatnější? Informace typu "kolik existuje na světě pohlaví" najednou zřejmě přestanou být zásadní. Které předměty budeme schopni zachovat? Matematiku? Chemii, fyziku, dějepis, mateřský jazyk, druhý jazyk, pracovní výchovu, občanskou výchovu, brannou výchovu, hudební výchovu, výtvarnou výchovu? Protože najednou začnou být důležité úplně jiné znalosti a dovednosti. Vaření, domácí práce, které momentálně za nás dělají stroje - nejde jen sehnat valchu, ale taky vědět, jak se na ní pere. Rozdělat oheň v kamnech. Základy zdravovědy - nejen ošetření úrazů, ale i ošetření nemocného. Kolik učitelek by ještě dalo dohromady šití, pletení, vaření, zdravovědu, péči o dítě...? Těm schopným se omlouvám už předem. Další otázkou je - jak bude v případě blackoutu výuka koncipována. Můžeme zapomenout na distanční výuku přes internet. A v zimě sedět ve škole? Bude mít škola zdroj tepla a světla? Bude schopna zajistit základní hygienu? Alois Rašín ve vězení vypracoval svůj návrh na měnovou odluku pro stát, který v té době ještě ani nevznikl. Ale když vznikl, on jen vytáhl podklady ze šuplíku. Dá se do vypracování směrnic pro případ blackoutu nový ministr školství? Protože pokud k blackoutu dojde, nebude internet, aby směrnice rozeslal. Nebo si to bude muset každá komunita/škola udělat na koleně po svém až dojde na lámání chleba?
Na prvním snímku vidíte klasický školní autobus. Pro vás, jako řidiče, pokud se někdy budete projíždět po americké silnici je důležité vědět, že pokud začne školní autobus blikat bílým světlem, znamená to, že bude zastavovat. Při zastavení se rozsvítí červené světlo, do vozovky se vykloní závora a řidiči v obou směrech mají povinnost zastavit a čekat, dokud se autobus opět nerozjede. Na dalších dvou snímcích jsou testové otázky pro pátou třídu. Názor si udělejte sami. Píše se v nich:
Matematika: Společenské vědy
61 Nakreslete osy souměrnosti pro velká písmena abecedy. 1 Vyjmenujte 7 kontinentů.
62 Vypočítejte plochu čtverce, obdélníku, kruhu a trojúhelníku. 2 Vyjmenujte 15 států světa.
63 Vyjmenujte druhé mocniny až do 225. 3 Vyjmenujte 15 světových velkoměst.
64 Napište římské číslice do 100. 4 Vyjmenujte 15 typů obydlí.
65 Vyjmenujte 5 slavných matematiků. 5 Vyjmenujte 10 států Jižní a Střední Ameriky.
66 Získejte 100% v kvízu na výpočet plochy a obvodu obdélníku. 6 Vyjmenujte 10 států na pobřeží Pacifiku.
67 Získejte 100% v testu na druhou odmocninu. 7 Vyjmenujte 10 států v Evropě.
68 Získejte 100% ve 4-minutovém testu na základy sčítání. 8 Vyjmenujte 10 států v Africe.
69 Získejte 100% ve 4-minutovém testu na základy odečítání. 9 Vyjmenujte 10 významných vodních ploch.
70 Získejte 100% ve 4-minutovém testu na základy násobení. 10 Vyjmenujte 10 významných světových řek.
71 Získejte 100% ve 4-minutovém testu na základy dělení. 11 Vyjmenujte 10 světových pouští.
12 Vyjmenujte 10 velkých jezer v Severní Americe.
13 Vyjmenujte 10 významných hor nebo pohoří.
14 Vyjmenujte 50 států (USA)
15 Označte názvy 50 států (USA) na slepé mapě.
16 Vyjmenujte hlavní města jednotlivých států.
17 Vyjmenujte 13 původních kolonií.
18 Vyjmenujte 10 původních indiánských kmenů.
19 Otestujte si znalosti o Mississippi na slepé mapě.
20 Jak se jmenuje náš okres a jmenujte sousední okresy.
21 Vyjmenujte státní symboly Mississippi.
22 Vyjmenujte 8 cestovatelů - objevitelů.
23 Bojiště Občanské války.
24 Vyjmenujte v pořadí 1. až 10. prezidenta.
25 Vyjmenujte v pořadí 11. až 20. prezidenta.
26 Vyjmenujte v pořadí 21. až 30. prezidenta.
27 Vyjmenujte v pořadí 31. až současného prezidenta.
A na závěr 2 z mnoha motivačních nápisů, kterými byla vyzdobena 5. třída. Na prvním se píše "Nejhorší chybou v životě je neudělat žádnou." Na druhém: "Nikdo není dokonalý. Proto mají tužky gumu."
- Log in to post comments
Komentáře
Re :
...pak ani v době informačních dálnic neumějí rozlišit, zda je..
Psáno v mírném afektu, sorry jako.
Kolik týdnů musí minimálně uplynout od...
....první dávky do třetí dávky, pfizeru ?
Já jen že se teď často zmiňuje coby přelomový okamžik konec listopadu, že se má v té době ukázat, jestli se podaří další vlnu chř....eh, covidu zvládnout obdobně jako loni, lépe jako loni , či hůř jako loni (člověk by předpokládal , že mezitím došlo, za jeho peníze, k posílení zdravotnického sektoru, minimálně tak, jak má dojít k posílení dělostřelectva či raketového vojska).
A v souvislosti s tím se tlačí na proočkování zbylé populace, potažmo nějaké významnější její části. A paralelně s tím se tvrdí, že plně chrání až třetí dávka....
A pokud by výzva uspěla , masově, tedy dejme tomu že by se naočkovalo do té doby dalších 1 000 000 obyvatel....kolik z nich by eventualně i tak muselo býti hospitalizováno ?
Samozřejmě že to nikdo neví, ale každý si skládá ty své statisticky tak, aby mu to splnilo hlavně ten jeho účel....
Kdy mi osobně se čím dál tím více jeví tím nejvýznamnějším účelem ...zbavit se co nejvíce strachu....
Proč je vlastně delta varianta viru mnohem nakažlivější ?
Nemůže za to očkování ?
A prakticky absence léčení, raději napišme že absence " uzdravování" ?
.
Učitelé a profesoři mají naprosto zásadní vliv na formování a výslednou podobu společnosti.
Mnohem vyšší, než si mnohdy sami učitelé připouštějí.
Ostatně, ono stačí vyzpovídat téměř libovolnou učitelku v.v., co učila na 1. stupni ZŠ, v době před převratem i po něm.
Vím o dvou místních učitelkách ČJ-Z, které v letech 1997-1998 odcházely do důchodu. Sice nevyhořelé, ale hrozně znechucené. Mám-li uvést čím, tak konkrétně to bylo amatérismem a necitlivostí prováděných změn.
Pravděpodobně to i takto pokračuje. Změny ve školství, jsou asi prováděny ještě brutálněji, než těsně po převratu. Někdy okolo r. 2010, popisoval formou blogu ty necitlivé změny VK Ml.. Politicky je to fuk, ohledně školství považuji VK Ml. za dobře informovaného.
hmm
https://aeronet.cz/news/univerzitni-klinika-v-nemeckem-munsteru-zastavi…
Je to tak.
Universitní klinika Münster v pátek náhle zastavila podávání třetích dávek vakciny proti covidu zdravotnímu personálu na jednotkách intenzivní péče kvůli příliš mnoha nežádoucím reakcím:
https://www.wn.de/muenster/ukm-stoppt-booster-impfungen-fur-pflegeperso…
?
Ema (citát): Německý deník Münstersche Zeitung přinesl v pátek neuvěřitelnou informaci [1], že místní univerzitní klinika, která zaměstnává více jak 11 000 lidí, s okamžitou platností pozastavuje povinné očkování svého personálu 3. posilovací dávkou vakcíny od společnosti Pfizer z důvodu nezvykle vysokého počtu vedlejších příznaků, které ohrožují provoz nemocnice. Lidé s příznaky totiž nemohou vykonávat práci a ohrožují provozy jednotlivých oddělení v nemocnici kvůli své pracovní neschopnosti.
***
Když si však rozkliknu odkaz na MZ, tak tam píší, že PŘECHODNĚ(!) zastavili očkování je pro ošetřující personal na intenzivních odděleních, protože reakce na očkování by mohli/narušují plány služeb, pro zbytek 11.000 zaměstnanců nabídka na 3. očkování trvá až do konce tohoto roku.
Nudná zprávička z regionalního tisku...nicméně, postiženým přeji brzké uzdravení.
ten aeronet to už je doopravdy naprosté dno
hlouběji snad nejde klesnout, když jsem to dočet až k tomu jak komentují jak je na tom hrozně
nejvíce proočkované Portugalsko,
tak jsem si uvědomil jak nehorázně lžou,
portugalci mají několikanásobně měně nez my nakažených i úmrtí
a žádný exponenciální růst jako u nás ...
.
Já to ani upřímně, ten Aeronet neznám, ale pravidlo toho, že kdo je "proti" nemusí mít ještě pravdu, pochází podle mých zkušeností z naboženství. Na tom mnozí heretici doslova pohořeli...
Proto jsem se hned podíval do německých
sdělovadel.
Münsterzeitung k tomu uvedl toto: "Fakultní nemocnice Münster (UKM) v pátek zastavila posilovací očkování pro ošetřující personál na jednotkách intenzivní péče. Na pozadí je „neobvykle vysoký počet reakcí na vakcínu“, řekl ředitel pro ošetřovatelství Thomas van den Hooven na dotaz našeho deníku.
„To pro nás bylo příliš horké.“ Teprve v pátek ráno UKM oznámilo, že všem 11 000 zaměstnancům bude do konce roku nabídnuto očkování. Mělo by to tak zůstat. Dočasná zastávka pro ošetřující personál na jednotkách intenzivní péče byla podle van den Hoovena způsobena především prodlouženým víkendem. Klinika se obávala, že kvůli reakcím na očkovací látku bude ve dnech chybět více personálu, než by mohl rozpis služeb zvládnout. Očkování je třeba doplňovat „koordinovaným“ způsobem."
https://www.muensterschezeitung.de/lokales/staedte/muenster/ukm-stoppt-…
Co si z toho vybrat, že...
Zdravotnický personál má zvýšený počet nežádoucích reakcí na třetí dávku vakciny, takže by to o víkendu zkomplikovalo provoz JIPek. Ale jinak je všechno v poho a všichni ostatní se mohou nechat bodnout bez obav.
Divné vyjádření od pana ředitele.
šťoural:-)
Občan: Münsterzeitung k tomu uvedl toto: "Fakultní nemocnice Münster (UKM) v pátek zastavila posilovací očkování pro ošetřující personál na jednotkách intenzivní péče.
***
Nechci být, takový hentý no, ten šťoural, co se hrabe v minimikrodetailech, neb to je hrozně a strašně dvojsečná zbraň, no, tedy když jsem se tak ospravedlnil, takže co chci řici:-), no ale v překladu vám vypadlo důležité slůvko "kurzfristig":
Das Universitätsklinikum Münster (UKM) hat für Pflegepersonal der Intensivstationen am Freitag kurzfristig die Auffrischungsimpfung („Booster“) gestoppt.
//
"Fakultní nemocnice Münster (UKM) v pátek DOČASNĚ / PŘECHODNĚ / KRÁTKODOBĚ zastavila posilovací očkování pro ošetřující personál na jednotkách intenzivní péče.
Trošku to posouvá význam do oblasti, že problémy jsou, protože si nemůžeme dovolit, aby všichni lehli do postelí, ale očkování pojede dál...ne?
A ještě k tomu Portugalsku...
Dle vyjádření z 27. 10. 2021 zůstávají v platnosti všechna omezení pro vstup do země s vyjímkou vyjmenovaných států. (seznam v odkazu).
Pozn.: Komické je, že zemí s povoleným neomezeným vstupem je i Ukrajina, kde covid řádí jak Černá ruka.
Vnitřní protiepidemická opatření rovněž zůstávají v platnosti:
Strojový překlad: "Vnitrostátní omezení byla dříve zmírněna, aby se odstranil limit velikosti večírků v restauracích a odstranil se požadavek na osvědčení potvrzující očkování, uzdravení nebo negativní test na COVID-19 pro mnoho zařízení; zůstávají nezbytné pro bary, kluby, velké akce a zdravotnická zařízení. Obličejové masky zůstávají povinné ve veřejné dopravě, na velkých akcích a v supermarketech.
Úřady by mohly v nadcházejících týdnech znovu zavést, rozšířit, dále zmírnit nebo jinak upravit jakákoli omezení s minimálním až žádným upozorněním v závislosti na aktivitě onemocnění."
https://www.garda.com/crisis24/news-alerts/539031/portugal-portugal-mai…
Takže Portugalsko má i nadále zavedena stejná nebo přísnější protiepidemická opatření než Česká republika.
Žádné úplné rozvolnění se tam nekonalo a nekoná, protože jim sice pomalu, nicméně stoupá počet nově zjištěných nákaz: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/portugal/
stačí si porovnat tento týden den po dni,
nemocní i úmrtí
počty u nás zhruba pětinásobné ...
A?
Mění to něco na faktu, že Portugalsko je předběžně opatrné a zachovává opatření, která jsou srovnatelná a přísnější než v ČR? PŘESTO, že mají skoro dvojnásobnou proočkovanost a několikanásobně nižší přírůstky nákazy.
A Portugalci ta opatření asi dodržují.
Dost by mě zajímalo, odkud se v našem mainstreamu vzaly ty zkazky o tom, jak Portugalsko rozvolňuje.
Ma druhou stranu - varianta delta jim svou nakažlivostí dělala vrásky už v červenci. Patrně proto nechali v platnosti výše uvedená opatření a úřady si nechaly volné ruce pro vyhlašování jakýchkoli dalších.
A mají recht, protože jim i přes proočkovanost a opatření sice pomalu, ale přibývá nákaz.
" Stát selhal", prohlásil pan Niedermayer - ve vztahu...
...k aktualně hrozící " energetické chudobě".
Pan Niedermayer je ale stále poměrně významným členem politického establishmentu eurounijního, tedy předpokládám že i politického establishmentu státu jménem Česká republika.
Nebo si snad myslí, že už stojí (či sedí) tak jaksi nad naším státem ?
To by bylo nebezpečné, kdyby ve Brusailleses nabývali takovýchto domněnek. Pro stát, pro jeho chod, pro jeho civilizaci....pro jeho občanky i občany.
Jednou jsou státem, jindy ne, jak se to zrovna hodí...
Pročež by bylo žádoucí, aby nám pan Niedermayer sdělil, kde a kdy selhal on. V dané věci, samozřejmě. To by bylo fér.
Má pravdu, přeceda!
Státy obsažené v Unii fakt selhaly.
A budou nadále ve všech smšrech selhávat!
Nebo snad má ještě momentálně ještě stále EU nějaký jiný úkol kromě toho zajistit selhání národních států ?
Jiný úkol než bleskově zajistit potrestání kteréhokoliv státu, který by se snad chtěl vymknout řízené kolektivní civilizační sebevraždě?
(Desetiletou produkci jalových pindů nepočítám.)
ten pán snad trpí sklerozou v nejvyšším stupni
jinak by nemohl zapomenout, že to byli pražáci, se socany, kteří nás odtrhli od plynu atd, vč. senátníků. Proč skuhrá --- když jsme hrdí.........
matematika
JÁ, kdybych chtěl prosadit Green deal, tak v prvé řadě taky zavedu omezení výuky matematiky, fyziky , chemie a vůbec přírodních věd, kde matematika je předpokladem, pro jejich pochopení a aplikaci, s tím, že to studenty příliš zatěžuje. A taky bych založil nové moderní obory na filozofických fakultách, jak státních, tak na pofidérních, drahých, soukromých školách. Gender studia LGBT atd. Takto vzdělaný blbec bude s nimi táhnout, je to nenáročné a oni přitom neví, jak říkal Marek ve Švejkovi, že zákony přírodní jsou silnější, než štráfky jednoročních dobrovolníků, dnes graendealistů a genderistů. A po100 letech jim to začíná vycházet, Neznají zákony přírodní. Takže nevědí , že to bude mít pro ně mít těžké následky. V Asii nejsou tak blbí, tam je technické školství na špičkové úrovni, viz Čína a ta jede. My budeme mít genderisty, ale ne třeba instalatéry .a tak . Naštěstí my, dědkové, se toho nedožijeme a je mi z toho smutno.
však už se s tím začalo
dřív se ekologie studovala na přírodovědeckých fakultách,dnes na fakultách sociálních studií.
Já
bych to navrhnul přesunout na fakulty bohoslovecké.
Re: Random
To už ani zavádět nemusíte, to už se vyučuje. Otázkou je, jestli je ještě naděje dostat se z toho marastu a pokud ano, tak jak.
Před pár měsíci jsem vlezl…
Před pár měsíci jsem vlezl do knihkupectví .
Mezi tématicky řazenými regály stovek knih s nejrůznějšími odvary ezoteriky, nad nimiž by srdce Agy zaplesalo, jsem hledal přirodní vědy (s drobnou výjimkou populárních špeků z biologie).
Nenašel jsem ANI JEDNU knihu nebo učebnici (knihu, ne polici či regál!) týkající se klasické (tedy v běžné praxi aplikovatelné) fyziky či chemie.
"Exaktní reálná negramotnost" je i u průměrného dnešního vysokoškoláka nejspíš mnohem hlubší než u středoškoláka poloviny devatenáctého století.
Určitě však hlubší než u absolventa průmyslovky, lepšího učebního oboru či gymnázia před čtyřiceti lety.
vážený holube
to podsouvání bych zrovna od vás nečekala. Doby, kdy mé neofytské srdce plesalo nad odvary ezoteriky jsou dávno pryč. Rozdíl mezi cestou vědce a cestou ezoterika je právě v tom, že vědci přežvykují a papouškují to, co objevil nějaký génius před nimi, zatímco ezoterik si musí svou cestu objevit zgruntu sám.
A jak si vysvětlujete to, že ti vzdělaní z minulosti nechali civilizaci dojít až sem? Žeby exaktní vzdělání nebylo vše, co potřebuje člověk a civilizace k životu? Takový Sheldon Cooper je myslím ze života odkoukaným příkladem exaktně vzdělaného a geniálního vědce - jestli jsou ovšem takoví lidé zárukou šťastné budoucnosti civilizace tak o tom vážně pochybuji. Naopak, právě oni mají na svědomí její současný úpadek.
Vážená Ago,
nenapadlo mě, že byste mohla vzít úkorně má slova o vašem plesání nad regály.
Pro mě byly a jsou vaše pohledy z krajů, kde neplatí logika ani fyzikální zákony bezesrandy přínosem!
Mám prostě smůlu, že jsem nadán jiným typem myšlení a to mi znesnadńuje potulovat se volně v myšlenkových houštinách vám vlastních.
Takže jsem vděčný pokaždé, když se odsud vynoříte s myšlenkou, na kterou bych se musel přinejmenším opít či požít něco tvrdšího!
Jsem tedy do jisté míry pokorný a vděčný parazit na vašich paravědeckých, patafyzických či antivědeckých úlovcích.
Mám vás rád! !!
díky
já to taky nemyslela vážně :)
Osobně jsem ráda, že jsou na světě lidé s vaším typem myšlení a chytří lidé s exaktním vzděláním mě fascinují. Asi jim i trochu závidím, ale člověk halt nemůže mít všechno. Jen prostě ze zkušenosti vím, že to vzdělání samo je šťastnými a naplněnými nečiní, někdy spíše naopak. Člověk je inherentně nastaven na hledání smyslu, ne pouhých informací. A věda sama o sobě vám smysl nenabídne.
Ale proti nedostatku logiky bych se ohradila, jsou ovšem různé typy logiky, jak víme. Zkuste třeba Alenku v říši divů, tu přeci napsal matematik a loogik :) A dokonce i fyzikální zákony respektuji, jen jsou pro mne platné jen ve fyzickém světě. Vždyť už i fyzika přichází na to, že jsou hranice, kde její vláda a vláda jejích zákonů končí...
a PS
a hlavně bude ten nedostatek knih z oboru klasické fyziky a chemie spíš zapříčiněn tím, že v době internetu se nakladatelům nevyplatí vydávat je tiskem pro zákonitě omezené publikum. Zatímco ezoterické pindy si své publikum najdou.
Matematika...
Random: JÁ, kdybych chtěl prosadit Green deal, tak v prvé řadě taky zavedu omezení výuky matematiky, fyziky , chemie a vůbec přírodních věd, kde matematika je předpokladem, pro jejich pochopení a aplikaci, s tím, že to studenty příliš zatěžuje.
***
Matematiku omezovat nebudou, dokonce ji rozšiřují a zavádějí "nadstavbu", etnomatematiku (schválně si na google vyhledejte:-) ).
Ovšem pokud bych se zamyslel(!:-)), tak spíše nejvíce škodí to, že se vytratila filosofie. O selhání evropských církví (katolíci, protestanté + sekty) ani nemluvě. V Čechách popisuje evropské hodnoty gay-porno herec...dokonce bych řekl, že "technicistní" vědy převládají, to sociální inženýrství je až příliš nápadné (co taky grýndýl jiného je, že?) a vůči tomu nestojí žádná morální nebo filosofická autorita. Někdo vzpomene třebas Slavoj Žižek, či co...:-)
Na gymnáziích mají sice něco jako společenské vědy, ale to je spíše taková skupinová terapie pro puberťáky:-)
Chybí tady soustavná práce už od dětí na téma, co je to spravedlnost, láska, milosrdeství, důvěra, odpuštění, morální dilema atd. apod.
V dějepisu jim třebas něco řeknou u Thukydidových Peloponéských válkách, ale už ji možná neřeknou, že rozum, racionalita v jednotlivých obcích, vedla k tomu, že se ti nebo druzí přidali k té nebo oné straně, a poté, až válka naprosto vše zničila, rozum zavelel, válku ukončit. Že tedy "rozum" většiny (dokonce "selský rozum"), nemusí být znamenat počátek dobrých věcí...
Ja tímto lehce letmým nástinem chci naznačit, že sekularizace Evropy, pokud byla v opozici vůči církvím, tak byla do jisté míry užitečná. Ale teď sama převládla, nemá opozici a pro mnohé to znamená zmatení morálního kompasu. Oni se řídí jen a pouze rozumem, matematizují problémy do podoby algoritmů klimatických modelů a z nich předpovídají budoucnost, přičemž závaznou pro všechny. V jedné ruce mají svůj vlastní étos, v druhé revolver (ano, Indiáni byli konfrontováni alespoň s Biblí a revolverem, dnešní děti snad možná s Koránem a nožem, ale i to je poměrně vzácný úkaz:-) )...tož tak.
máte pravdu, přecedo
ale myslím, že ani ta soustavná práce s dětmi na téma etiky a morálky by moc nepomohla. Žijeme v opravdu zgruntu zkaženém systému, a ta hniloba na nás útočí od nejútlejšího dětství ze všech stran, není před ní úniku. Když bude dětem vyprávět o lásce a altruismu, ale ony nebudou cítit, že se jimi praktický život řídí, jen velmi malé procento dětí se s těmi hodnotami dokáže ztotožnit. A to bohužel i takových, ze kterých potom vyrostou exaktně vzdělaní lidé. Vzdělaný člověk s pochybnými morálními hodnotami stejně nebezpečný jako nevzdělaný hlupák.
.
Aga: ale myslím, že ani ta soustavná práce s dětmi na téma etiky a morálky by moc nepomohla. Žijeme v opravdu zgruntu zkaženém systému, a ta hniloba na nás útočí od nejútlejšího dětství ze všech stran, není před ní úniku. Když bude dětem vyprávět o lásce a altruismu, ale ony nebudou cítit, že se jimi praktický život řídí, jen velmi malé procento dětí se s těmi hodnotami dokáže ztotožnit.
***
Plný souhlas. To moje "nokturno"(viz výše) bylo spíše na etiku a morálku, ale stačilo by klidně i zaměřit se na kognitivní vědy, tedy třebas otázku jak poznáváme svět, když od vjemu k uvědomění uplynou milisekundy, v jakém čase vlastně žijeme; kolik "bytu" dat vnímáme a co si uvědomíme, co je to vlastně pravda, a jak ji poznáme, máme vůbec svobodnou vůli, nebo když meditujeme nebo se modlíme, tak náš mozek zapojuje stejná centra, ikdyž myslíme na jiné "bohy", existuje pak vůbec rozdíl v náboženstvích...nooo, prostě, dá se to pojmout i "vědečteji", než jen přemítání o tom, jak se kupříkladu spravedlnost chápala ve 3., 5.,13.,15., a 19. století a co z toho vyplývá pro 21. století:-))
petr w.matemaika
Proboha člověče, já jsem psal o výuce matematiky, tak sakra proč sem motáte filosofii a náboženství. Matematika byla dřív. viz Archimedes " Noli tangere circulos meos" Znáte to jak se vnuk ptá dědy: jak jste mohli žít bez mobilů a počítačů, no my jsme je pro vás museli vymyslet
všichni
ti slovutní matematikové minulosti byli věřícími, a často i filosofy. A věda tak, jak ji známe, měla začátky v klášterech.
matenatil
m
matenatil
m
matematika - překlep
Archimedes, možná, uznával nějakou sbírku Olympských bohů .-))
,
tak to
je mi jasné, že nevyznával Jehovu. Jde o to, že odevždy až donedávna lidé věděli, že je nad nimi nějaká vyšší, nadřazená síla (bez ohledu na to, jak ji různé národy a civilizace jmenovaly) a neměli s tím problém. A teprve pár desítek let to najednou asi tak půlka lidstva považuje za nesmysl. Jak směšné.
.
Random: Archimedes, možná, uznával nějakou sbírku Olympských bohů .-))
***
Dodnes si mnozí z takzvaných "primitivních" národů vystačí s počty já (jeden), my (dva) a oni (několik). Matematika, jak ji známe Evropě, je podle mne(!:-) ), prostě jiný jazyk. Neverbální popis části "světa", dobře se hodící na popis například množství, poměrů, ploch, objemů. Mohu třebas říci, že mé pole 8000m2 je velké, že holub musí hodně máchat křídly, než to přeletí, ale mnozí by tomu nerozumněli, mohu také říci, že rámeček, kde píši tento text, je vyplněn bílou barvou, ale říci, že je to RAL 9010, je možná přesnější...
Tak jako tak, neberte mne příliš vážně:-) Jde jen o diskuzi, jen tak něco prohodit:-)
Matematika
je nejspíš fascinující pro toho, kdo jí do hloubky rozumí. Ale zároveň je to (podvědomá) snaha dostat vesmír a život pod kontrolu - to, že ho popíšeme a definujeme matematicky, nám dává pocit, že ho můžeme předvídat a kontrolovat. Proto jsou matematici tak často excentričtí pošukové, kteří neovládají a nekontrolují svůj vlastní život - chtějí si to vynahradit.
kde u koho?:-)
Random: Matematika byla dřív.
***
Pouze jsem reagoval na vás s mým pohledem, že ať matematiku bude někdo omezovat, měnit nebo naopak posilovat, tak vzhledem k chybějícím - a to je těžiště mé malé úvahy - morálním zakladům, rámcům či jak to nazveme, se nikam dále nedostaneme. Dokonce to může být na škodu. Odvrácení o náboženství může být přínosné, ale stejně tak zhoubné. Německý Zyklon B nebo japonské pseudovědecké pokusy na válečných zajatcích - k tomu už ani žádný bůh nebyl potřebný...
:-) :-) už to začíná
https://zpravy.magazinplus.cz/3062-kdyz-nam-nekdo-drze-vesi-na-nos-buli…
matematika
Zdravím Vás ve vašem Mississippi odpoledni. Rád vás čtu, je to osvěžení . Jen chci upozornit, že jsem napsal "také". Jinak jak? Těžko říci. Jako statistik a kapku historik si myslím. že euroamerická civilizace skončí jako Řím Já jsem před léty viděl Dürrenmattovu hru Romulus Velký, kdy germánský kníže Odoaker přijde k Romulovi , který v klidu sedí po obsazení Říše a ptá se: co piješ Romule a on víno, okus a Odoaker: No pivo je lepší. Taky jen zájem o víno , ne o říši, tedy Romulus :-) jako dnešní hlavouni. Proto jsem se zmínil o Číně. To bude asi nový Odoaker, germáni skončili jako Romulus. Na blahobyt se umírá stejně jako na chudobu
Re: Random
Máte naprostou pravdu. Přebytečná hojnost je stejně škodlivá jako nouze.
....
https://outsidermedia.cz/k-cemu-slouzi-alternativni-weby/
o politických proklamacích a o vědecko-technickém pokroku
To jsou dvě různé věci,
green deal, klimatický panel při OSN, to jsou politické proklamace ovlivněné stavem společnosti na západě
čisté zdroje elektřiny, především nový zdroj fotovoltaika a staré zdroje (vítr, voda, ale v úplně novém měřítku) jsou technický pokrok.
Čína zaujala pragmatický postoj - je č. 1 ve světě ve stavbě fotovoltaiky, větrných i vodních elektráren
ale současně si nebude dávat nějaké pro ni nesmyslné podmínky že hned skončí s uhlím. Skončí s ním až si vybuduje nadbytek čistých zdrojů.
skončí s ním, až si vybuduje nadbytek množivých reaktorů,
možná , snad, v budoucnosti i fúzních.
Pokud se ale popdaří technologicky zvládnout dlouhodobé ukládání energie z nevyhnutelně krajně nespolehlivých a nárazových solárních zdrojů, určitě se POTÉ (!!!) bleskurychle soustředí i
dokonc i na VÝRAZNÉ doplňkové rozšíření solární energetiky.
POTÉ, NIKOLI PŘEDTÍM !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ideologické sebevražedné blbnutí kulturní revoluce, kdy na vsi tavili pánve a hrnce, aby Maova Čína dohnala a předehnala Ameriku ve výrobě oceli mají už za sebou.
Že by tedy najeli na náš současný evropský solární green death jim zřejmě nehrozí, jsou proti němu na dvě-tři generace očkovaní.
silně přenošený novorozenec v babyboxu!
https://www.lidovky.cz/svet/radove-sestry-babybox-muz-policie-ho-vypros…
------------------------
Inspirace pro dětské připrchlíky!
Seniorboxy
by měly mít dno ve výši chodníku a místo vaničky židli.
A do těchto seniorboxů by se…
A do těchto seniorboxů by se mohli odkládat senioři, kteří se nechtějí nechat dobrovolně naočkovat. Tím by byl vyřešen jejich lockdown.
Otázka zní:
Byl do něho vložen zvenku, nebo zevnitř?
Jaroslav Bašta: S novou…
Jaroslav Bašta: S novou vládou (studené?) válce vstříc
Dnes 21:04
"V komentáři, který jsem napsal před týdnem, jsem upozornil na to, že v letošních parlamentních volbách se poprvé v historii České republiky v tradičním posledním předvolebním podrazu angažovali zahraniční loutkovodiči některých našich politických stran."
https://www.novarepublika.cz…
https://www.novarepublika.cz/2021/10/jaroslav-basta-s-novou-vladou-stud…
V jednom z husitských manifestů...
...., které shromáždil , přeložil a komentářem opatřil a nechal vydat Amedeo Molnár, a sice v textu označeném jako " Manifest husitské Prahy do Benátek", se mj. píše :
"....Dále (Zikmund) rozkázal odsoudit a upálit touž krutou vraždou muže osvědčené svatosti a dobré paměti mistra Jana Husa, jenž životem a mravy neměl mezi mnohými rovného, a to navzdory ochrannému či spíše ohavnému listu, který mu vydal, stejně jako Jeronýma, mistra čtyř univerzit a filozofa vpravdě obdivuhodného, a zcela nedávno ve Vratislavi váženého Jana Krásu, muže bezúhonné víry a velmi stálého v ctnosti, měšťana slavného města Prahy, a způsobil trvalou pohanu a poskvrnění našemu království , když pro zmíněné přijímání dal toho statečného muže odsoudit, aby byl nelidsky vláčen koňmi, až se maso od těla odtrhávalo na holou kost, a teprve potom upálit...."
Knížečka je to útlá, místa v knihovně příliš nezabere.
Malá zajímavůstka. Údajně prvním, kdo vyzdvihoval i literární hodnotu husitských manifestů, nejen jejich věcný obsah a politický význam, byl Karel Sabina.