Fotovoltika na mé střeše

Autor

Začnu závěrem, tak jak to vidím já. Tento stát se zachoval obvyklým způsobem a z různých možností, jakou zvolit cestu v solární energetice, resp. z mixu možností, opět vybral ten nejnevýhodnější pro neprivilegované. Prostě každá skupinka z těch privilegovaných si tam protlačila to svoje a dohromady upekli nejedlý dort pro ostatní.

S instalací FVE na střechu domu jsem začal koketovat v roce 2009. Ve stejné době jako solární baroni. V době, kdy stát nabídl lukrativní podmínky – tedy výkup elektřiny z FVE za garantovanou cenu, a to vysokou. Zašel jsem na ČEZ-distribuce v Olomouci a zjistil jak na to. Vyplnil źádost o připojení a dodal požadované. V té době jsem bydlel v chatě předělané na trvalé bydlení v Hrubé Vodě u Olomouce (nebyl tam zaveden plyn a chtěl jsem tedy fungovat na elektriku z FVE. Zdálo se mi to výhodné a tak jsem poradil i sestře bydlící v Šumperku aby do toho šla taky a dodal know-how a sepsal s ní i žádosti o připojení FVE na střechu jejího baráčku.

Následně mně přišlo zamítavé stanovisko, že nemají kapacity na připojení. Sestře naopak přišlo, že může si sehnat firmu, zaplatit a že s ní podepíčí smlouvu. Tedy já jsem skončil, ale sestra v Šumperku si sehnala firmu, zaplatila FVE, podepsala smlouvy s ČEZem a stal se z ní malý solární baron vyrábějící elektřinu z panelů na střeše. Má tam 10 panelů (co tam vlezlo).

Žádné negativní zkušenosti za těch 11 let nemá, vše jí funguje. Jen dnes zastává názor, že by do toho již znovu nešla, protože sice něco vydělá, ale musí být stále źivnostník, což jí vůbec nevyhovuje a má s tím problém. Pokud by chtěla přestat být živnostník, tak musí prodat celou FVE.

Takže je nuceně stále živnostníkem a tedy solárním baronem z donucení.

Doba pokročila, já se přestěhoval do novostavby přímo v Olomouci a loni podruhé vstoupil do řeky s FVE. Vybral jsem si firmu od Ostravy a nechal si zřídit FVE na střech domu na klíč. Poradili jakou variantu zvolit , já si smlouvu přečetl, podepsal a zaplatil 200K. Jaro 2020. Po měsíci přijeli z Ostravska dvě auta. V jednom dva maníci co za pár hodin namontovali 6 panelů 380 Wp PERC na střechu domu na hliníkovou konstrukci. Z druhého auta vystoupil elektrikář, co si navrtal díry do garáže a v ní zavěsil hybridní střídač GoodWe GW3648D-ES, pod něj hybridní baterii Pylontech 3,55 kWh LiFePod4 a další blikající bazmekty. Totálně předrátoval hodiny (asistoval jsem s tím, co má být napojeno na bazerii – lednička, výřivka, indukřní varná deska, kuchyňské zásuvky, světla v domě, internetová Wi-fi, televize a i elektika plynového kotle) dodal další jističe na FVE a začaly problémy. Jejich FVE nešla připojit na net (nutně potřeboval zadat osmimístné heslo do FVE a propojit s wifinou na net. Já měl heslo na wifině sedmimístné a i po telefonních konzultacích s firmou to nešlo. Tak odjel. Ale informoval mě, že ve smlouvě mám, že každý další jejich výjezd je zpoplatněn třema tisíci). Tak jsem musel řešit providera a ten mi časem přenastavil heslo na osmimístné. Potom zase firma neměla čas přijet. Až přijeli, po dohadování, kdo výjezd bude platit (ve smlouvě žádný požadavek na osmimístné heslo nebyl) zase zjistil, že signál na wi-fi je prý v garáži nízký, prý jenom 30% (dodnes nevím z čeho 30%) a jejich FVE se s ním nedokáže spojit. Prý mám svoji wi-fi (router) přesunout z půdy někam blíž (tedy rozvrtat barák). Tak jsem se dohodl, že si koupím repeater. Elektikář odjel směr Ostrava. Koupil jsem Xiaomi repeater, ale ten zase nespolupracoval s routerem od poskytovatele internetu. Uplynul nějaký ten týden, kdy jsem se marně snažil to nějak rozchodit. Nakone jsem sám, bez repeatru (nechce jej někdo?) po konzultacích po telefonu a po té, co mi milostivě, proti jejich zvykům, poskytli hesla a protokoly a instalační soft na jejich/moji FVE připojil FVE přímo na router na půdě. Rozjel jsem sám monitorovací promagram na FVE.

Následně dorazili dva maníci od eonu a vyměmili mi hodiny za nové – dálkově odečitatelné. Jen tak mimochodem mi při tom oznámili, že od té chvíle, budu úřtován každý měsíc a tak to bu i platit.

Vítězoslavně jsem v půlce srpna 2020 spustil FVE.

V prosinci mi na účet dorazila dotace 75K.

Takže nakonec vše dobře dopadlo...

 

Bohužel ne tak docela, protože:

  • FVE je monitorována a spravována na dálku přes net a já se docela bojím, co bude následovat, pokud firma, co mi ji monitoruje, nedejbože zkrachuje. Nějak nechápu, jestli potom budu vůbec moci svoji/jejich FVE nějak upgradovat, nebo opravit eventuální závadu. Nemám žádnou domumentaci a FVE je zaheslováno (resp. střídač a mozek FVE určitě).
  • Finančně taky docela průser. V domku topím podlahovkou a i TUV je na plyn, takže spotřeba elektřiny za minulých 5 let domku byla vždy téměř identicky malá – lehce pře 6K ročně. A nyní, účtováno po nově již po měsíci, jsem platil za půlku srpna přes 600,- Kč, a další měsíce zase téměř identicky mezi 1.300,- až 1.500,- Kč.
  • Tedy platím ve finále více než dvojnásobek toho, co jsme platili před zapojením FVE. A to se vyplatí.
  • Např. faktura za leden:
  • Dodané množství, jednotarif: 0,223 MWh = 413,- Kč
  • Stálý plat: 74,- Kč
  • Daň z elektřiny: 6,30 Kč
  • Cena za distrubuci ve vysokém tarifu: 367,70 Kč
  • Cena za příkon: 111,- Kč
  • Cena za systémové služby: 20,80 Kč
  • Cena za činnosti operátora: 4,- Kč
  • Složka ceny na podporu el. z podpor. zdrojů energie: 110,40 Kč
  • + DPH, Cena celkem: 1.340,- Kč

 

PS: Jediné co se mi vyplatilo, je jako obvykle mimo systém, mimo dotace, a to, že jsem si před cca 5 lety koupil na Aukru 4 prasklé FV-panely po 700,- Kč za kus, ty si položil/ukotvil na střechu (teď již chaty v Hrubé Vodě) a sám káblíkem sériově zapojil na 12V přímotop (původně z náklaďáku z vrakáče) a ten je v sauně, v chatě, vedle hlavního finského saunového topidla. A v zimě mi přes otevřené dveře temperuje chatu, aby mi nezamrzla voda (jinak to předtápí saunu). Časem přes primitivní přepínač to nechám na jaro-léto-podzim jet do nějakých nových zásuvek, ve kterých bude jen těch cca 12V. To taky nějak využiji (druhá 12V lednička jako záloha, led světla, …).

Pod čarou, jen pro Vás:
Včera mě na Vaší diskuzi zaujala větev týkající se exekucí. Vy s Targusem a dalšími jste tepali Scallopa, že nemá empatii, že není soucitný a že je totální sobec a troll, který chce jen všechny naštvat a vůbec je totálně mimo.
Není.
A ať to oslím můstkem spojím s tou fotovoltaikou. Nejspíš to taky mysleli nějací eko s tou fotovoltaikou dobře. Jenže cesta do pekla a dobré úmysly. Tady to zneužili solární baroni a jsou vysmátí, jak jim to platí ti ostatní. Až se Vám, v dobrých úmyslech, podaří vyautovat exekutory, co to dělají pro zisk (existuje vůbec někdo, kdo by tuto "práci" dělal s radostí), kdo zbyde. Ti státní? Nebo nějací hodní, co to budou občas promíjet?
Nebo přímo návrhy z vaší dílny o odpuštění dluhů co 7 let, nebo zanechat dlužníkovi dům, auto, PC?
Ti zlí exekutoři jen přejdou na druhou stranu barikády. Cíleně si budou dělat dluhy, co nikdy nezaplatí. Budou dokonce organizovat pěšáky a bílé koně, co se budou zadlužovat dle pokynů. A opět to zaplatí ti druzí, nezúčastnění.
 
A ždímání citů o dětech co nemohou za své rodiče? Neuznávám právo na štěstí pro každého, vzor Maláčová. (Spíš to dítě od nezodpovědných rodičů dojde na správnou cestu přes strádání na začátku, než přes zjištění, že se vyplatí být nezodpovědný po vzoru svých rodičů). Protože pokud někomu dáváte, tak musíte jinému vzít. Dávat nezodpovědným a brát zodpovědným nevede ke zdravé společnosti, zvlášť když většina z přerozdělovaného skončí za nehty přerozdělovatelů v různých neziskovkách. A taky, že se bere těm zodpovědným co neřvou a někdy mají i míň, než ti "potřební" co umí jen řvát a dělají křoví přerozdělovatelům.
Prostě aby Vaše bohulibé úmysly nestvořily nové barony, byť to jistě myslíte taky dobře.
 
 
 
Hodnocení
Průměrný počet slepic: 3.9 (56 hlasů)

Komentáře

Trvalý odkaz

Nevím, o čem byla ta diskuse o exekutorech, ale ano. V civilizovaných zemích jsou exekutoři soudní úředníci, kteří za normální pevný plat vykonávají rozhodnutí soudu.

Ne hyeny okrádající pod nejpodivnějšími záminkami každého na koho jen mohou a kvůli nezaplacenému jízdnému (dokonce někým jiným) můžete přijít o byt, protože si tam někdo napočítal oplzlá penále.

Vy to presentujete jako výběr mezi dvěma extrémy tam, kde by mělo být hledání zlaté střední cesty.

Průměrný počet slepic: 4.6 (44 hlasů)

In reply to by Čmoud (neověřeno)

Trvalý odkaz

Navíc vím o případu, který exekutor nevzal neb "jde o složitou kauzu" - byť právě na jednoho co hřeší na nevymahatelnost práva. Nejlíp jim jde lepit cedulky na televize, pračky a lednice - na kohokoliv většího si ntroufnou.

Průměrný počet slepic: 4.9 (13 hlasů)

In reply to by Čmoud (neověřeno)

Trvalý odkaz

Asi jak píšeš, článek extrém...
Jak by mě vysvětlil, že exekutor zablokoval učet na kterém bylo 5x tolik jak dluh, a chtěl ho zapaltit a protože bloakce účtu nešlo,t ak prodal dům...

Autor článku nejprve napsal srderyvný článek jak trpí velkou fakturou na elektřinu, aby nakonec mohl vyzvydhnout chudáky exekutory a nahodou někoho nenapadlo napsat "meleš blbosti" a on mohl odpovědět "já taky trpím, takže mámprávo to napsat" :D

Hele, za mě článek jako celke docela demagigie ;)

A tím na konec si to zabil, fakt chceš psát, že dítě, za které nezaplatil rodič poplatek za popelnice má v 18 letech jít do život a z dluhem 300k? Tomyslíš, jako vtip nebo fakt si mám myslet, že seš mentálně na tom hůř jak scaloop?

Průměrný počet slepic: 3.9 (9 hlasů)

Exekutorech ve článku vůbec být neměli. To jsem poslal Vidlákovi s popisem cit.: "Pod čarou, jen pro Vás: Včera mě na Vaší diskuzi zaujala větev týkající se exekucí ...". Vůbec to neměli být součástí článku o FVE na střeše. Tak to přeskočte. Díky.

Průměrný počet slepic: 3 (4 hlasů)

Nemyslím. Vytržené z kontextu debaty to může vypadat (a vypadá) blblě, s odsudkem bych ale nespěchal a prve si to spojil.

Průměrný počet slepic: 5 (1 hlas)
Trvalý odkaz

Povzbudivé čtení, děkuji.
Vše, co jste dnes napsal/publikoval jen potvrzuje, že ….. však víte sám.
Ohledně exekutorů (nemám žádnou zkušenost) s vámi souhlasím také. Je to parta ničemů v ničemném světě, co jiného bychom čekali?
Dělat dluhy se (prý) vyplatí, řvou na mě z televize, když ji náhodou zapnu.
Je to legrační. Spořivý blb (já) přichází inflací o notný kus toho, co si nachystal na stará kolena. Je prý dnes lepší mít dluh, než hotové peníze. Nejspíš....
Ech... dobrou noc.

Průměrný počet slepic: 4.9 (35 hlasů)
Trvalý odkaz

pěkná, historka také, popis trampot s firmou a instalací je poučný sám o sobě... ale čísla mi nesedí. Ten výpočet je buďto neúplný nebo chybný.

Píšete že jste měl spotřebu cca 6k ročně (koní..) to odpovídá cca 1MWh, tj pod 100 kWh na měsíc a Vy uvádíte spotřebu za leden více než dvojnásobnou oproti předpokládatelnému průměru let minulých. Přičemž máte 3,5kWh baterku napojenou na 3/4 domu a panely které ju mají nabíjet. I když se uváží vyšší konsumpce elektřiny kotlem a nižší účinnost panelů stejně to nedává smysl.
By vočko Vás včil elektrika vychází stejně draho nebo levněji než v předchozích letech, pokud se dá spolehnout na ukazatel 6K ročně (což se nedá). Vzhledem k baterce byste ale měl mít spotřebu skoro nulovou, pokud můžete prosím zkuste to upřesnit.

Průměrný počet slepic: 4.6 (8 hlasů)

In reply to by PzKpfw (neověřeno)

Trvalý odkaz

Sázím na to, že celý toto mělo jenom uvodit, aby nakonec mohl napsat exekutor je super...

Průměrný počet slepic: 2 (4 hlasů)

Ještě jednou. Žádní exekutoři ve článku o FVE vůbec neměli být. Byli v mailu jen soukromě pro Vidláka, dostali se do článku nějakým omylem.

Průměrný počet slepic: 5 (2 hlasů)

Ze to tam nemelo byt nic nemeni na to ze jses blbec.

Průměrný počet slepic: 2.3 (6 hlasů)

In reply to by PzKpfw (neověřeno)

Trvalý odkaz

Prohrabal jsem složku s fakturami. Takže:
ČEZ:
Faktura 21.2.2015 - 29.2.2016
spotřeba celkem: 1,917 MWh
cena bez daně: 8.346,- Kč
spotřeba s DPH: 10.099,- Kč

Faktura 1.3.2016 - 27.2.2017
spotřeba celkem: 2,567 MWh
cena bez daně: 10.611,- Kč
spotřeba s DPH: 12.839,- Kč

Faktura 28.2.2017 - 23.2.2018
spotřeba celkem: 2,662 MWh
cena bez daně: 10.883,- Kč
spotřeba s DPH: 13.168,- Kč

Faktura 24.2.2018 - 31.5.2018 (ukončovací)
spotřeba celkem: 0,720 MWh
cena bez daně: 3.008,- Kč
spotřeba s DPH: 3.639,- Kč

- přechod k eon:

Faktura 1.6.2018 - 31.7.2018
spotřeba celkem: 0,397 MWh
cena bez daně: 1.096,- Kč
spotřeba s DPH: 1.326,- Kč

Průměrný počet slepic: 5 (1 hlas)

P.S.: Takže podstatná změna, nebylo to přes 6K ročně, ale dvojnásobek. Takže to není tak hrozné.

Průměrný počet slepic: 4 (1 hlas)

Díky za upřesnění (za faktury).
Nemám rád když se počítá spotřeba podle peněz. Nikdy to nemůže vyjít, poněvadž cena elektřiny není konstantní a když máme přesný údaj v kWh tak proč to převádět na daleko nepřesnější koruny :D
Ale k věci, vycházeje z toho, že ze sítě vysosáte cca 2,6 - 2,8 MWh ročně (chápu že se Vám nechce přepisovat 12 loňských měsíců) zajímalo by mne o kolik Vám skutečná spotřeba spadla. Faktura za leden není vypovídající bo kotel si sosne nějakých 30kWh, jakou máte spotřebu přes loňské léto? Když se to sečte, o kolik jste loni díky FVE a baterce vysosal méně? To by byl skutečně vypovídající a velmi zajímavý údaj.
Díky za dosavadní snahu se článkem a v diskusi a dvojnásobné díky jestli si dáte práci s tím to sečíst a pro nás neznabohy porovnat.

Průměrný počet slepic: 5 (3 hlasů)

In reply to by PzKpfw (neověřeno)

Trvalý odkaz

Projedu a dám vědět. Chce to ale nějaký čas, použiji hlavně i data z on-line aplikace sledující solární elektrárnu (lze exportovat do tabulky či grafu, a to den po dni, či měsíci).
Každopádně v reálném čase mi to ukazuje toky od půlnoci, tedy graf a údaje kolik právě spotřebovává dům, pohyb z a na baterii, výrobu panelů a přítok/přetok do sítě). Občas se nestačím divit - zaregistroval jsem párkrát, že ve 2 nebo ve 3 ráno najednou vyletěla na 2 - 3 hodiny hodiny spotřeba domu třeba na kilowatu (topím na plyn a bylo to teď v zimě, takže klimatizace to nebyla). Asi je někdo náměsíčný nebo mě okrádají. Občas taky najednou začne odcházet elektřina z baterie do sítě ...

Průměrný počet slepic: 4 (3 hlasů)

ovládá se to myší po skle

Průměrný počet slepic: 2.8 (4 hlasů)

K těm vědcům, je to trochu nespravedlivé.

Bohužel nemám odkaz, ale už jsem četl článek, kde autor porovnával množství novinářských a vědeckých článků věnovaných klimatickým změnám. Zatímco mainstreamová média jich byla plná, jako kdyby tu měla být poušť už příští týden, vědecké články téma téměř ignorovaly.

Už jen letmý pohled na osel.cz ukazuje, že globální oteplování vědce moc netrápí. Co by taky dělali mezi patetickými záškoláky, svazáckými novináři a globálními čachráři z Davosu.

Když jsou nějaké ty pořady vysvětlující 11. září a pád dvojčat, všechny se vyznačují obrovskou absencí renomovaných vědců. Nikdy tam nemají profesory fyziky z Harvardu, Yale, Princetonu, ani z Cambridge, Oxfordu či Sorbony. Vždy tam je nějaký podivný chlápek vyučující na nějaké provinciální univerzitě. - Nikomu z těch renomovaných nestojí za to se v očích ostatních vědců zesměšnit plácáním nesmyslů pro deep state, ale někde na pokraji vědeckého světa se nějaký vždycky vyškrábe - zvláště, když mají na něj jak zatlačit.

Takovej náš Cílek už patří také více mezi novináře než vědce.

Průměrný počet slepic: 4.2 (19 hlasů)
Trvalý odkaz

Eta koupil soláre , že budou blboni cálovat palmáre. Šmejdi poslali aji dotácu, že to podrží demosgrácu. A otroci maj bejt za to zodpovědní, že by exekutoři museli na pracák nebo by jeli se šmejdama na půl. Zajímavé.

Průměrný počet slepic: 3.7 (14 hlasů)
Trvalý odkaz

"....Protože pokud někomu dáváte, tak musíte jinému vzít...."

Komu teda vzali těch 75 tisíc, které následně inkasoval Eta ?

Průměrný počet slepic: 4.6 (10 hlasů)

75K si stát půjčil (od občanů ČR, od zahraničních investorů, ... ), resp. prostě natiskl. Lidé něco zaplatí spolu s fakturou za elektřinu, něco na jiných platbách a něco zaplatí drobní střadatelé v inflaci. Nebo se časem třeba odprodá ČEZ.

Přeze mě těch 75K jenom profičelo k dodavateli FVE, který si (minimálně) o tuto částku navýšil cenu. Jo a taky jsem státu odvedl nějaký bakšiš na DPH ihned při koupi FVE.

Průměrný počet slepic: 3.7 (3 hlasů)

Že vám nevznikl žádný přínos, ale naopak, ztráta (největší zisky asi mají čínští výrobci a dodavatelé technologie).
To mi pak připadá nefér vůči např. příspěvkům chudým dětem na svačinu či oběd. Tam jde o jídlo, to je důležitější jak chtít si zvyšovat luxus svého bydlení. Aspoň dle mého soudu -nejen dle mého, už starověcí židé tvrdili, ve směru užívání tkzv. " kupy" (společně sesbíraná částka na podporu potřebných) se má jednat tak, že se pomáhá, ale v žádném případě se nemá zvyšovat bohatství dotyčného obdarovaného.
No nic, neberte si to osobně, jste pouze jedním z mnoha takových. V podstatě paběrkářů, existují jiní šíbři (kdoví zda také neřvou, že chudým dětem by se nemělo dávat nic).

Technická.
Nebýt vaší objednávky neprofičelo by díky vaší aktivní účasti k dodavateli FVE nic.
No vidíte, i částečně altruisticky jste se zachoval, z bakšiše na DPH může stát např. zaplatit část dotace jinému takovému jak vy....:-D))

Průměrný počet slepic: 3.6 (5 hlasů)

Mícháte nemíchatelné. Obecně je řeč o víceméně udržitelné ekologii, obor je poměrně nový a lidé jako Eta jsou v podstatě průkopníci. Problém je pouze to, že se na něj napojila spousta zlatokopů (marže realizační firmy je velmi vysoká) a je otázka do jaké míry jsou předpisy odpovídající a do jaké pouze komplikují rozvoj a rozšíření mezi lidi.

Průměrný počet slepic: 3.3 (6 hlasů)

Obor je dnes již tak " nový" , jako byla "nová" jaderná energetika na konci 90. let minulého století.
S těmi " průkopníky" jste mě rozesmál...a zaevokoval slovo " zlatokopové". Vlastně..... vy to slovo také uvádíte...ale jen ve směru jednoho účastníka obchodního vztahu. Každý k svému ?

Cena, vážený pane kolego. Cena. Ale bez dotací !! Až pak lze hovořit o průkopnictví. Možná, jak kde.
Marže se vám může jevit jako vysoká, v tom vám nedovedu pomoci. K tomu by se asi měl vyjádřit někdo, kdo z takové prováděcí firmy je. Mimochodem - víte že i ČEZ je aktivně účasten tohoto dílčího procesu vzniku nové FVE maloelektrárny ? Tak trošku konflikt zájmů (oni si to ale obhájí, protože ta divize a jiná divize...). Zákazníky prý už ale tolik nepřetahují....například na " jistota připojení".
:-D)))

Průměrný počet slepic: 3.7 (3 hlasů)

Už v 90. letech se předpovídaly dvě větvě rozvoje jádra, modulární reaktory ve všech krajích a reaktory na vyhořelé palivo. To první nás nečeká dokud se nedotočí vrtule ekoteroristům + 10 let vývoje a to druhé mají ve zkušební verzi zatím jen rusové, evropa zaostala technicky o dvacet let a náskok východních států se jen zvyšuje.
Takže je 'nový' a 'nový'.

>Cena. Cena bez dotací.<
cena komponentů použitých ve zmíněné fve je cca 105 000 včetně dph. Plus práce. Montáž za tři hodiny, práce elektrikáře tři čtyři hodiny + výměna hodin. Návratnost při ideálním využití v tomto případě <15 - 20 let. Žádná hitparáda, což?
Čez v tomto realizuje zisk, určitě přitom nejde sám proti sobě.

Průměrný počet slepic: 3.3 (3 hlasů)

Kdy cenu mohou měnit např. finanční spekulanti ...nebo se změní v důsledku investice do jádra (paradoxně by tak jádro mohlo výrazně snížit luxusnost a neefektivnost FVE).
Uvažuji faktický, materialistický přínos, tedy např. zda dochází k oddálení kolapsu v oblasti konzumu fosilních paliv, při jejich značné výlučnosti, nejen co se týče energií. Cena (ne až tak cena daná spokojeností jednotlivého zákazníka) je určitě za soudobého fungování kapitalismu důležitá, ovšem nesouměřitelně důležitější je boj s hrozícím nedostatkem. Kdy skutečně je z tohoto úhlu pohledu sluneční energie nevyčerpatelná, věčná, vysoce předvidatelná - jak po stránce věcné, tak i cenové. A že jednotlivé případy mohou dát dohromady agregát účelnosti, z hlediska předejití nedostatku. Ovšem děje se to ? U nás.....
Jsem v tomto skeptický, cenové relace se dnes vnímají a hodnotí vesměs optikou individualistického diskurzu konzumeristického (brát kde brát, hlavně ať je toho dost) , čest výjímkám.
Všimněte si , že ani zde nezaznělo - " ušetřil jsem spotřebu 80 kubíků (zvoleno náhodně) plynu, potažmo uhelný či ropný ekvivalent"...natož aby se napsalo " získal jsem pro společnost...".
Fakt by to bylo na moc širokou debatu ---co je to cena, co je to hodnota, jaká je hodnota ceny individualně vnímané, jaká cena hodnoty stanovené zásahy spekulantů....
Navíc jdu teď ven, sypat ptáčkům.

Hezký den.

Průměrný počet slepic: 3 (1 hlas)

Myslím, že k tomuto problému - stejně jako k jakémukoliv jinému - je nejlepší, nejvíce optimální a efektivní přistupovat z hlediska jednotlivců, nikoliv ideologie. Pokud čtvrtina domů v republice osedlá střechu fotovoltaikou nebude potřeba vyrobit a přenést cca 2GWh, jako bonus pak těmto domácnostem citelně spadnou náklady na elektriku, což má vliv jak na stát tak na ekologičnost protože je korelace mezi životní úrovní (čím víc peněz člověk má) a ekologickým myšlením a chováním. Fakt, že to nikdo nikomu nevnucuje (tento rok jsem ušetřil dvě stě kilo CO2!) beru jako pozitivní jev.

Průměrný počet slepic: 4 (2 hlasů)
Trvalý odkaz

mám několik technických dotazů:
1) "...Poradili jakou variantu zvolit..." - jakou variantu jste tedy zvolil? Nepochopil jsem z vašeho textu, když tam máte hybrid baterku, zda ev.přebytky po nabití baterky prodáváte distributorovi do sítě, anebo máte solár pouze pro snížení vlastní spotřeby. Pokud prodáváte, tak za kolik? Anebo to při vašich přebytcích hodiny jenom "odečítají" z vaší spotřeby?
2) Píšete něco o dohodě s ČEZ distribuce, ale hodiny vám tam pak instalovali EON distribuce. To jste na hranici mezi olomouckým a prostějovským okresem a distributoři se nemohli dohodnout? Divné.
3) Ty uváděné spotřeby a platby za ně nějak značně nesedí, jak už naznačil Panzer dříve přede mnou. Jaký to vlastně máte jednotarif (D 02d??) a jaký máte jistič na baráku (3x50A??) A smlouva je s jakým překupníkem?

Průměrný počet slepic: 4.6 (10 hlasů)

1) Je to "bezpřetokový systém". Jinak to prý již nejde. Tedy po naplnění baterie (na nějakých 80%) a pokud zároveň panely vyrábí víc než je aktuální spotřeba domu, tak to jde do sítě, ale zadarmo. (Aspoň doufám, že mě za to ještě něco neúčtují.)
2) ČEZ distribuce je provozovatel sítě (je jediný a není k němu alternativa) a eon jsem si vybral (zde je hodně možností výběru) jako dodavatele a ten mi vystavuje (teď již měsíčně) faktury.
3) Jistič 3x16A
S-power bezpřetok MAXI 2,28kWp
1F střídač GW3648D-ES – 16A jištění – možnost rozšíření až na 3,65KWp – dokoupením panelů
1F elektrárna - optimalizace domovního rozvaděče, napojení spotřebičů na 230V na dotovanou fázi FVe, tak aby byla co nejvíce využita
Ukládaní energie do baterií 3,6kW lithium (životnost cca 15let)
Schopnost čerpání energie z baterií po setmění, větší procento využití elektrárny
Možnost rozšíření elektrárny až na výkon 3,6kWp – jen dokoupením fotovoltaických panelů
BackUp - Ostrovní režim (záloha při výpadku dodávek el. Energie) na jedné fázi

A ještě CtrlC a CtrlV z lednové fakrury:
Přehled výsledných hodnot - Platba bez DPH (Kč)
Celkem za související služby v elektroenergetice 613,81
Celkem za dodávku elektřiny 494,20
Cena celkem 1 108,01
Vyúčtování bylo provedeno za období od 01.01.2021 do 31.01.2021:
Cena bez DPH (Kč) Celkem s DPH (Kč)
Odběr elektřiny 1 108,01
Faktura celkem 1 108,01 1 340,69
Započtené zálohy 0,00
Doplatek 1 340,69

Průměrný počet slepic: 3.7 (3 hlasů)

Cituju článek: "Následně dorazili dva maníci od eonu a vyměmili mi hodiny za nové – dálkově odečitatelné. "

Cituju tvoji odpověď: "ČEZ distribuce je provozovatel sítě (je jediný a není k němu alternativa) a eon jsem si vybral (zde je hodně možností výběru) jako dodavatele a ten mi vystavuje (teď již měsíčně) faktury."

Eto, ses nám nějak zamotal :D
Tak bychom si vyjasnili jak to chodí, HODINY MÁ NA STAROST DISTRIBUTOR, pokud píšeš, že ti je vyměnili EONáci, tak musíš být na území distribuce EON a ne ČEZ ;)

Takže můžeš vysvetlit, že úkony distributora ČEZ dělá obchodník?

Průměrný počet slepic: 4 (3 hlasů)

Ano, nejspíš nebyli od eonu, ale od ČEZu. To ale nemá pro mě celkově žádný význam.

Průměrný počet slepic: 4.2 (5 hlasů)

Nemá? nesedí spotreba, nesedí kdo vuebc montuje hodiny, dela faktury, pritom clanek se nese v duchu "premyslel jsem a vim o cem"?
Jedna věc je omyl, ale celý článke omylů?

Zatím bez slepic

Třebas příkon 111,- a maš pises 3x16, cožř ale podle ceníku nema cez... Takže fakt to není "jedna věc",a le hodně, co mi pak dava, kdyz jednotlive informace nejsou pravda, proc mam verit te myslence kterou na nepravde rikas, ze fakt plati...

Zatím bez slepic

klade zcela nevhodné a pobuřující otázky.
Skončíte dost špatně, pokud budete takto pokračovat.

Průměrný počet slepic: 5 (4 hlasů)
Trvalý odkaz

pálit dřevo v Morsu.

Průměrný počet slepic: 5 (12 hlasů)

https://krbova-kamna.heureka.cz/f:6573:296630/?gclid=EAIaIQobChMIi_Xzh7…

Koukání do ohně je něco fascinujícího, co nás spojuje s našimi prapředky. S tím se koukání na radiátor, přímotop nebo indukční desku nedá srovnat.

Průměrný počet slepic: 5 (9 hlasů)

In reply to by Čmoud (neověřeno)

Trvalý odkaz

typ 2140, na bocích veverky, na nožkách. Pořád jako nové. Výkon do 9 kW (není to zdroj emisí podle vyhlášek), denně pár kousků dřeva, celé přízemí 25-26°C zadarmo. Letos dodělám podkroví, šoupnu vzduchovod do patra, cirkulace půjde po schodišti. Základní topení je kondenzační kotel (přípojka 500m přes les).

Průměrný počet slepic: 4.5 (2 hlasů)

f Petrach, cype.
Tedy po česku - v kamnech značky Petr. Bez cypa.

Průměrný počet slepic: 3.3 (3 hlasů)

a jak se díváte na výrobu (malého množství) elektřiny při tom topení.
Myslím tím kamna Indigirka, nebo jestli se dělá něco podobného.

Průměrný počet slepic: 4 (4 hlasů)

In reply to by Jan z Helvajzu (neověřeno)

Trvalý odkaz

kamínek je 50W, což je odběr jedné klasické žárovky H4 na osobáku.
Bych řekl, že to je spíš taková srandička...

Průměrný počet slepic: 3 (2 hlasů)

máte pravdu, že výkon je srandička.
Ale pokud někdo topí kamnama, nebo krbem, nebo na chatě nemá elektřinu, mohlo by to být pro něj lepší řešení.
Topit musí stejně a s Indigirkou bude ještě svítit jednou žárovkou.
Jen ta nepřiměřená cena...

Průměrný počet slepic: 3.7 (3 hlasů)

In reply to by Jan z Helvajzu (neověřeno)

Trvalý odkaz

zjistil jsem, že jestli jste alespoň tak blbý, tak hnusný a tak starý (to hlavně) jako já, sestavíte si strojek na produkci 12 V proudu sám a navíc za "pár stovek".

Průměrný počet slepic: 3.7 (3 hlasů)

In reply to by Jan z Helvajzu (neověřeno)

Trvalý odkaz

Stierlingův motor, klidně s účinností 15%, abych měl svoji elektriku ze dřeva. Momentálně dělám podlahu, tak nemám čas na psaní.

Průměrný počet slepic: 5 (2 hlasů)

S prof. Beranem 9:22 - 17:30 se dá pouze souhlasit. Rád to slyším.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

vyžaduje podívat se na jednu věc z několika stran. A současně, jako třeba covid, ukazuje naprosto odlišné přístupy různých států. Tak tedy
1) fotovoltaika a fotovoltaické elektrárny (FVE) z hlediska vědeckého a technického: úžasný vynález, něco jako "vynález" pěstování obilí před desetitisíci lety. Můžeme přímo sklízet energii ze Slunce. Jen ta umožnila život na Zemi. Z hlediska technického je úžasné, že ve FVE se nic nehýbe, pohybují se jen elektrony. Čili obrovsky dlouhá životnost, nyní dávají na panely záruku 25 let, ale i na 35 let, bude se to stále prodlužovat. Až přejdou na střídače ze silicon carbidu, tak i ty budou mít velkou životnost, ne jen 10-20 let. Až bude, za dalších 10 let rozvinutá a levnější akumulace v bateriích, pak už to bude doopravdy jako to pěstování obilí.
2) fotovoltaika a "stát", to je téma výbušné. Jsou státy které fotovoltaiku všemožně podporují (třeba Německo, Kalifornie, Čína, nyní i Španělsko), státy kde je fotovoltaika velmi populární protože je to pro lidi hrozně výhodné (Australie), státy vůči fotovoltaice vyčkávajíci (Holandsko, Švýcarsko) kde silně podporují především výzkum a čekají na další pokles ceny,
a státy kde je fotovoltaika jen něco co umožnilo vydělat obrovskou loupeží z našich peněženek miliony či miliardy. To je těch pár stovek všehoschopných co zorganizovali "fotovoltaický tunel" v letech 2009-10.
3) fotovoltaika na střechách má obrovský potenciál, jen u nás by umožnila vyrobit nad 50% elektřiny v období od jarní do podzimní rovnodennosti, zatím je ale dvojnásobně drahá vůči obrovským FVE (s výkonem stovek MW) stavěných u nás na polích, jinde jen většinou na nezemědělské půdě (kde nejde pěstovat pšenici). Proto propaguji fotovoltaiku na střechách, v Německu je to velmi výhoné, v Kalifornii povinnost i novostaveb, ale počkejte si 5 let či víc, v tomhle státě člověk nikdy nebí, pak to bude za polovic. Vše je to o vzorových projektech, o součinnosti státu a jeho občanů, ty fotovoltaické panely budou stále levnější, účinnější a s delší životností. Kdo je fanda do elektriky a řadu věcí si zrealizuje sám, ten už ovšem postavil nebo může stavět hned teď.

Už jsem toho napsal dost, tak končím, ale mohu pokračovat později.
Opakuji: fotovoltaika je úžasný vynález.

Průměrný počet slepic: 4 (18 hlasů)

Ovšem mobily, které jsou skutečně užitečné, nikdo nedotoval.

Do sítí zainvestovaly firny, co čuly zisk a mobily samotné si kupovali lidi, pro které to bylo výhodnější než čekat dlouho na telefon, machírci, kterým se vyplatilo zainvestovat, aby si dodali důležitosti a třeba řemeslníci, co chtěli bejt dostupní všude kvůli kšeftu.

Nikdo ty mobily nemusel dotovat. - Protože každej viděl ten přínos sám.

Průměrný počet slepic: 4.1 (17 hlasů)