Pomáhej bližnímu svému?

Autor

Do kostela to mám pár kilometrů přes půl Plzně. O různé příhody, které se mi při cestě tam a zpět naskytnou nemám nouzi. Tohle se stalo asi před měsícem, kdy jsem si to štrádoval z kostela domů. Chodím často kolem zastávky u nádraží a tam je vždy dost bezdomovců, dobrých i špatných.  -- Většiny z nich si moc nevšímám a oni mne také ne. Popíjejí si svůj truňk z plastové láhve nebo krabice a je vidět, že jim toho zas tak moc nechybí. -- Neuvědomují si, že bez závislostí by mohli prožít život lepší.  Vyčítat jim to pití? Proč?  V téhle zemi? Kde se pivovarům žehná aby prosperovaly? Ale zpět...

Já mám na bezdomovce štěstí takové, že mne oslovují jen ty slušní, u kterých mívám podezření, že snad ani nepijí. Někdy jim něco dám jindy se jim alespoň omluvím, když nemohu, ať se nezlobí a zkusí to u někoho jiného. Upřímně řečeno, mám je rád a soucítím s nimi, ty o kterých píši. A vůbec párkrát už jsem byl v šoku nad jejich znalostmi a vzděláním. Většinou mi poděkují nebo se omlouvají, že mne obtěžovali. Skutečně je takových většina, co mne oslovují. Huliče a vožraly nějak odpuzuji. Ale zpět k cestě domů onoho dne :). Tehdy mne šokoval bezdomovec na vozíku přímo na zastávce. Člověk na vozíku bez nohy, přičemž tu druhou měl nateklou tak, že si každý domyslel, že o ní nejspíš také přijde. Ten člověk se zdál být značně opilý, kdo by nebyl. Navíc se válel na zemi vedle vozíku ve špíně pokoušeje se vysvléci jakési druhé kraťasy. Byl to opravdu nepěkný pohled. Kolemjdoucí se zastávce vyhýbali jak jen mohli a odvraceli  zrak nebo dokonce kroutili hlavou.  Byla to zvláštní situace, ani já jsem mu nepomohl, ač mi blesklo hlavou, "Udělej něco ty nýmande!", jenže co? Nohy mne nesly ještě v rozjímavé náladě z kostela furt pryč, až ten nepěkný obrázek z očí zmizel. Pak zbyla jen výčitka, v jejíž největší intenzitě jsem při cestě domů proklínal kdeco na tomto světě, přičemž jsem v duchu i tomu tam nahoře hrozil a představoval si sám sebe jak máchám pěstí do toho prázdna nad sebou a křičím jen počkej až se potkáme.

Jenomže aby toho nebylo málo dostal jsem na cestě z kostela hned další lekci. V půlce cesty jsem udělal krátkou přestávku na lavičce. Na vedlejší seděli bezdomovci. Tihle byli ještě plní života a překypovali zdravím, jaký to rozdíl.  Seděl jsem tam docela dlouho, až tam zbyl už jen jeden. Zřejmě právě tohle jsem měl vidět, abych měl vztek ještě větší nad tou nespravedlností. Přímo před námi byl parkovací pruh u cesty, kde zastavilo malé auto. Čiperný bezdomovec k němu hezky přicupital se slovy "Dobrý den paní, pozdrav pánbůh ....." a klaněl se jak služebníček. Zřejmě dlouhodobější známost, usoudil jsem. A to už usměvavá paní s děckem na zadním sedadle podávala z okna potřebnému bakšiš.  Padlo pár vět, které jsem zcela nezachytil, pak se paní rozloučila slovy "S pánem Bohem" a zřejmě i s pocitem uspokojení nad dobrým skutekm a odjela.  Bezdomovec ještě chvíli setrval v oné pozici služebníčka než auto zmizelo. Celé mi to přišlo jako nějaký špatný vtip, po té co sem mnou stále ještě trochu cloumal vztek a výčitky, že jsem nepomohl sundat kraťasy tomu bezdomovci u zastávky. Také jsem si říkal, že už jsem se musel asi zbláznit, a že si ten život dělam jenom zbytečně složitej, a že bych měl přejít na tu solidaritu, co jsem právě viděl a hodit to všechno za hlavu, když stejně nevím co stím. Ještě chvíli jsem seděl, a čekal, jak se bezdomovec zachová. A nepřekvapil. Nejprve se bez ostychu vymočil za prvním stromkem u lavičky, pak se uvelebil, ubalil si cigáro, v ruce přepočítal drobáky, které si vydělal, vyndal z tašky nějaký truňk a začal si užívat požehnané nedělní odpoledne. --  Tak jistě, tohle už se probíralo mnohokrát -- dá se to brát i tak, že třeba jednou se to přece jen promění v něco dobrého, protože vůle Boží.... Jenže to už musím popustit uzdu své fantazie, čemuž se snažím v rámci zachování zdravého rozumu vyhnout.

Tento zážitek jsem měl, jak už bylo uvedeno, asi někdy před měsícem.  Jenomže zřejmě ten nahoře usoudil, že mi dá ještě lekci. Takže tuhle neděli si to zase štráduju do kostela. Jdu na čas a docela chvátám. Přecházím ze silnice na chodník a pomálu vidím na chodníku nějakou překážku. Po chvíli už rozeznávám - asi deset metrů přede mnou - ležet na zemi o ruce opřeného člověka a u silnice divoce pobíhá nějaký mladší muž. Slyším, že něco volá na paní na druhé straně chodníku a na dálku rozeznávám jen slovo "záchranku", asi "zavoláte mi záchranku". Viděl jsem, že paní bez reakce zalezla do baráku.  Pak ten mladý muž dělá něco co připomínalo stopování auta, ale auto projíždějící kolem nezastavilo.  Pro sebe si říkám, co je zas tohle. Hlava mě bolí, spal jsem blbě, chvátám do kostela a tady si mi někdo, kdo potřebuje pomoc, lehne přímo do cesty, abych snad už nemohl cuknout a pak se vymlouvat, jako před měsícem. Přijdu blíž a koukám, že na zemi malá louže krve, starší pán měl vlasy od krve a odřený loket; už ale nekrvácel.  Ptám se trochu zmateného pobíhajícího muže, co se stalo. Řekl, že "kamarád" (asi bezdomovec, ale rozhodně slušnej a oba střízlivý), měl epileptický záchvat a jestli bych mu nezavolal sanitku. Tupě jsem potrvdil, že musíme zavolat sanitku. (Dedukce vedla vcelku na jednoduchý závěr, až mne to překvapilo, žádné pochybnosti jsem neměl; na rozdíl od operátorky na telefonu později.).

Mobil jsem samozřejmě neměl. Takže říkám, že tam počkám a ať zkusí zazvonit na někoho v baráku přes cestu. Muž přeběhl cestu a zvonil, ale zdálo se, že nikdo nevylézá, načež už jsem se trochu rozkoukal a začal i trochu myslet, takže jsem ho zavolal zpátky a řekl jsem mu ať tam počká, já jsem byl přece jen lépe oblečenej a vzpomněl jsem si, že ve vrátnici, kolem, které jsem šel, bývá vždycky někdo. Zaběhl jsem tam a zavolali jsme s vrátným záchranku. A to je vše. -- Všech jsem se ještě zeptal, jestli mne tam potřebují, a když o mne nikdo nestál, pokračoval jsem v pouti do kostela. Ještě jsem popřál ať to dobře dopadne a muž mi poděkoval.  Pak jsem cestou zahlédl blikající inspekční pohotovost, kterou tam zřejmě nejprve poslali. -- Samozřejmě jsem to zvojtil. Ptali se mě jestli je při vědomí a já řekl, že je.  Když kouká a opírá se o ruce, jak by nebyl?.  Jenže pak když jsme se loučili a já mu něco říkám, tak jsem zjistil, že je zcela mimo.  Měl jsem to zjistit před tím a mohli tam poslat rovnou sanitku. No nic, ponaučení pro příště. -- Takže zase naštvanej a do kostela jsem ani nešel protože jsem měl vztek. Hlavně na tu bábu, co zalezla do toho baráku.  A pak na to, že ten odvážný mladý muž přibližně v mých letech, který by udělal pro svého kamaráda první poslední, je zřejmě také tím, kterého nazýváme bezdomovcem.  Takže když jsem došel před kostel, jsem se otočil a šel zase zpátky, jako na truc nad tou mizérií. Na mši jsem šel pak až večer, když už vztek trochu vyprchal. -- A jak byste se zachovali vy?

Komentáře

Trvalý odkaz

Včelaři,
svoboda bezdomovců je jen relativní, obzvláště v Plzni. Většinou ty bezdomovce inkasují partičky Romů. Bědní okrádají ještě bídnější. Co se týče Vašich pocitů viny, za to může křesťanství. Pomáhej bližnímu svému je hezká zásada, ale jak to udělat, aby člověk pomáhal opravdu potřebným? Většinou to nepoznáme. Pokud mám jasno, pomohu. Pokud jde o zřejmý podvod (např. na Karlově mostě v Praze jsem viděl žebrat bezdomovce. Při jedné cestě měl na noze sádru. Když jsme se vracel o 2 hodiny stejnou cestou zpátky, měl sádru naopak na ruce.). Pokud jsem na pochybách, pomohu. Třeba to ten člověk opravdu potřebuje.
A co se týká Vaší situace. Zavolal bych o pomoc stejně jako Vy. Netrápil bych se tím, zda tam mohli poslat rovnou sanitku. Jsme laici, situaci jste jim popsal podle svého nejlepšího přesvědčení, zbytek je na operátorech na pohotovosti v nemocnici. Jsou na takové situace školeni a mají více zkušeností. Udělal jste podle svého svědomí, co jste mohl? Ano, bezpochyby. Teď se trápíte tím, zda jste nemohl udělat více. Mohl, třeba jste mohl vystudovat ještě při zaměstnání medicínu, abyste byl na takové situace připraven. Málokdy podáme stoprocentní výkon v nečekané situaci. Udělal jste, co šlo, není důvod se trápit.
Za sociální situaci bezdomovců má zodpovědnost český stát. Poslanci ČSSD přijali zákony, které kvůli nezaplacené nebo pozdě zaplacené pokutě mohou lidi existenčně zlikvidovat. V justici ČR vládne exekutorská mafie, soudci soudí podobné případy pokaždé úplně jinak a vždy podle svého. Ještě v roce 2015 se uvádělo, že počet bezdomovců je 30 tisíc osob. V roce 2016 odhad stoupl na 67 tisíc. Z celkového odhadu počtu vyloženě nebydlících tvoří bezmála čtvrtinu ženy, dvanáct procent mladí do 18 let a deset procent senioři nad 65 let. Nejvíce bezdomovců je podle výzkumu v Moravskoslezském kraji (13,8 tisíc) a v Praze (9,5 tisíc). Nejnižší počty byly zaznamenány v Královéhradeckém (1,6 tisíce), Karlovarském a Pardubickém kraji (shodně 2,1 tisíce).
Mezi nejčastější důvody vzniku bezdomovectví sociální pracovníci obcí uvedli zadlužení (90 procent), závislost na alkoholu (79,2 procenta) a nezaměstnanost (78 procent). Výsledky výzkumu víceméně kopírují údaje Exekutorské komory, podle níž je deset a více exekucí na jednu osobu vedeno právě na sto dvacet tisíc lidí. Výzkum MPSV také nepřímo ukázal, že téměř každý desátý Čech, který je podle parametrů statistiků ohrožen příjmovou chudobou (zhruba milión osob), tak začíná být zároveň vážně ohrožován ztrátou bydlení. Nejvyšší počet osob ohrožených ztrátou bydlení byl odhadnut v Moravskoslezském (28 tisíc) a Ústeckém kraji (14 tisíc) a v Praze (10 tisíc). Nadprůměrný počet byl zaznamenán rovněž v Karlovarském kraji, a to 32,5 ohrožené osoby na 1000 obyvatel, a v Libereckém kraji (21,5). Naopak nejnižší počty ohrožených osob jsou v obcích Královéhradeckého kraje (dva tisíce).
V ČR je 8 milionů exekucí. Vícečetné v počtu 10 a více má 120 000 lidí, to je 1,2 milionu exekucí. Podle údajů jednoho podniku má 25-30% zaměstnanců původem z ČR exekuci, v počtu 1 až 4. Nejčastěji jde o neplacení výživného. Tedy ne, že by ti lidé výživné neplatili, ale oni si tolik nevydělají, aby ze svého platu utáhli předepsané výživné. Pokud mají jen jednu exekuci. Další skupina lidí s více exekucemi na odborářský boj za vyšší platy zcela vzdala. Nemají nikdy šanci dluhy splatit. Dost z nich bere drogy. Protože zákony o exekutorech přijímaly vlády pod vedením ČSSD, má ČSSD největší podíl na oslabení moci odborů v ČR.
Pokud je člověk bezdomovcem bez exekucí, stačí podle několika příkladů, pokud bezdomovci někdo věří a dostane do startu 1000 Kč, aby měl na ubytovnu, mohl se umýt a trochu slušně obléci (předpokladem je oblečení z charity nebo vyšší částka peněz). Při počtu 67 000 bezdomovců v ČR stačí částka řekněme 5000 Kč na bezdomovce, aby se jeho postavení změnilo. To je potřeba 335 mil. Kč. Protože bezdomovců, kteří se do své pozice dostali bez přispění alkoholu je jen kolem 20%, dá se navrženým jednorázovým příspěvkem řešit jen situace 20% lidí. A to je potřeba 70 mil. Kč. Zbytek bezdomovců lze řešit je za pomoci protialkoholní a protinarkotické klinické léčby.
Kde vzít peníze? Třeba nadace Člověk v tísni dostala jen v roce 2016 125,1 mil. Kč ze státního rozpočtu a 47,2 Kč z místních rozpočtů. Stačí prostředky přesměrovat. Další prostředky vynakládá ČR z našich daní na odkup vepřína v Letech. To bude cena cca. 500 mil. Kč. Nenašel jsem nikde ani zmínku, že by něco na odkup přispěli sami Romové. Třeba by udělali sbírku a přispěli byť symbolickou částkou. Je příznačné, že nedají vůbec nic. Na zbourání vepřína stát najme nějakou firmu, a tu zaplatíme z našich daní. Přitom by vepřín mohli bourat romští aktivisté, vládní činitelé, pracovníci neziskových organizací a politici ČR a EU v rámci svých pietních návštěv. Třeba takový Daniel Herman by se rozkročil s palicí a začal bušit do zdí vepřína. Trochu by se při tom umazal.
Pro pomoc bezdomovcům a vězňům bych navrhl, aby si ČR pronajala někde v Africe území, kam by poslala takové lidi pracovat a spolupracovat s místními. Kopat studny, obdělávat pole, stavět silnice, apod. Útěk vězňů by nehrozil. A i kdyby ano, v pralese by si s uprchlíky poradili. Když už nám sem z Afriky posílají ty davy syrských inženýrů, raketových a jaderných techniků, měli bychom jim něco poslat výměnou na dočasný pobyt.
Bezdomovectví řešit lze, ale bez likvidace justiční mafie náprava možná není. Přes řev EU první kroky učinili Poláci a jsou v nápravě podobné situace mnohem dále.

Trvalý odkaz

Bezdomovectví je vlastně dvojí. Dobrovolné (životní styl) a nedobrovolné. První varianta je výsledkem osobního rozhodnutí, ať už je to spojeno s leností, alkoholismem či prostou snahou nebýt součástí systému. Nedobrovolní bezdomovci mají větší snahu svůj osud změnit. Dostávají se do této situace zpravidla díky exekucím, ale i životním prohrám, chybám. První varianta prostě v nějakém procentu bude vždy, o minimalizaci druhé se starají různé podpůrné sociální systémy apod. Podle mého názoru je podpory hodná jen druhá varianta. Zavolat sanitku samozřejmě neodmítnu nikomu, ale dát nějaké peníze někomu, kdo to stejně smění za ohnivou vodu, to teda ne.

Co mě ale zajímá z výše uvedeného více (autor je zdá se aktivní křesťan, je jich tu jistě víc) - **Kdo je bližní můj?** Existují dva výklady:
- každý, koho kdy potkám (reálně i virtuálně),
- každý, s kým navážu vzájemný vztah.
Docela by mě zajímaly vaše názory.

Řeknu tě to asi takhle: Bližní může být každý, podle toho jak se cejtíš. Má to pak jistá pravidla, čemuž jistě rozumíš. Klidně ale ber za bližního jen souseda a ostatní ber jen jako konkurenci, se kterou budeš soutěžit v boji o přežití. Hlavně to proboha nemíchej! Nenazývej konkurenci bližním, když ho při první příležitosti hodláš pumpnout (o kšeft), jasný!

Trvalý odkaz

Dobrovolné bezdomovectví si nedovedu představit.

K alkoholu a drogám se lidi útíkaj proto, že jinak nezvládaj řešit své problémy a lenost... tak línej snad nikdo není. Ne že bych neznal dost lemplů, ale najdou si nějakou flákárnu, kde je nachaj přespávat v nějaký boudě jen za to, že tam jsou a svým způsobem to hlídaj.

Já osobně nedávám skoro nikdy, ale když už mě někdo přechytračí a vymámí ze mně prachy, tak to beru tak, že si je zaslouží za to, jak na to chytře šel.
Jedině když je fakt zima a mrzne, tak cejtím něco jako lidskou povinnost.

Podle mně jsou podpory hodny obě skupiny. - Ta druhá je sympatičtější, to jo, ale ta první by potřebovala ještě navíc chodit na psychoterapii. On nikdo ne nestává alkoholikem proto, že se mu všechno daří, všichni jsou na něj slušný a celý svět se k němu chová s respektem a laskavostí. - Dát mu peníze není pomoc, to je náplast. Ale na skutečnou pomoc jako jednotlivci nemáme možnosti.

Posílání do ciziny je trochu moc. Připomíná to Ďábelské ostrovy, kolonizaci Austrálie atd, znamená to vystavit odsouzené místním nemocem, místní obyvatelstvo našemu lidskému odpadu a to vše jen proto, že se nám to nechce řešit tady?

Navíc první by bylo třeba zavést zodpovědnost půjčujícího. Udělat lepší pravidla pro bankrotáře, aby bankroty nebyly na věčné časy, ale aby posílali lidi co nejdřív zpět do systému a také okamžitě zrušit soukromé exekutory a navrátit to zase do kompetence státu. (Osobně bych radši ty soukromé pozavíral a majetek bych jim zabavil, ale je třeba být realista).

Bližní byl původně ten kdo byl blízko vás. Soused.
Anglicky je to neighbour:

You shall not covet your neighbor’s house. You shall not covet your neighbor’s wife, or his male or female servant, his ox or donkey, or anything that belongs to your neighbor.

— Exodus 20:17

Jak zjistíš, že je bezdomovec dobrovolným bezdomovcem? Nabídneš mu zdarma odvykačku, byt a práci (v tomto pořadí). To bys koukal, jak se kroutěj. Ono jim to vlastně vyhovuje. 24 hodin volného času, čůčo za pár kaček, žádná odpovědnost, žádnej "mus". Ta snaha o nápravu prostě musí u každého takového problému (alkoholismem počínaje) vzejít z člověka samotného, musí ON SÁM CHTÍT, nelze ho k tomu nutit, protože to pak nemá žádný efekt a i když nakrásně odvykačku absolvuje, za chvíli je tam, kde byl. Takže jediná možnost je nabídnout možnost. Kdo je bezdomovcem nedobrovolně, sáhne po ní. Kdo je spokojen tam, kde je, bude mít výmluvu, nebo něco slíbí a pak se raději ani neukáže.

Lexi,
do Afriky jezdí mnozí žít dobrovolně. Cestovatelé nebo humanitární pracovníci. Neuvažoval jsem variantu, kdy by dotyční byli odesláni napořád. Ale nějaký dlouhodobější pobyt s místní populací by jim prospěl. Protože ve venkovských oblastech Afriky je někde životní úroveň právě na úrovni bezdomovců. Roční pobyt by dotyčným prospěl. Žádný alkohol, žádné drogy, protože by vězni nebo bezdomovci neměli peníze a nic, za co by je mohli směnit. Potenciální šance na nedobrovolnou abstinenci od alkoholu i drog.
Pokud nevyhovuje Afrika, pomohl by pobyt třeba na Azorech. Nebo pronájem řeckého ostrova. Stačí jen hlídat, aby se na ostrov nedostal alkohol a drogy. Stačí nedat chovancům peníze ani nic, za co by si alkohol mohli obstarat.
Ale je mně jasné, že v překorektní EU by takový nápad neprošel.

Trvalý odkaz

Já tomu nějak nerozumím.
Máme stát a platíme mu krvavě daněmi? Je povinností státu se o lidi starat (ústava)?
Dovozuji: přestože platím daně aby stát plnil své základní povinnosti, například zbloudilé lidi přivedl zpět do houfu, tak na to sere státní pes.
Zdejší starost o bezdomovce je něčím špatným střižený socialismus. Osobně, vždy když jsem žádán o ty drobáky pro hladovýho pejska, zvěstuji, že jej zaměstnám a následně ohodnotím. Mám jistotu, že se mi již nikdy nedovolí otravovat.
Nakonec i ta církev je jak zločinecká organizace Člověk v tísni, Dejte nám peníze a my se následně slitujeme a něco málo pomůžeme těm "potřebným".
Teď mně napadlo, že bude vozit v autě alespoň lopatku a smeták a nechám žadonitele touto soupravou uklidit auto, za ty drobáky. Ta pakáž asi oněmí hrůzou.

Trvalý odkaz

buy cialis without a doctor's prescription
buy cialis without a doctor's prescription cialis without prescription online buy cialis without a doctor's prescription cialis without a doctor's prescription

Trvalý odkaz

Generic cialis canada <a href="http://cialisndbrx.com/#">buy cialis online</a> my experience with cialis pills cialis <a href="http://cialischmrx.com/#">buy cheap cialis online</a> is there generic cialis <a href="http://cialischbrx.com/#">buy generic cialis online</a> buy cheap generic cialis <a href="http://cialisdbrx.com/#">buy cheap cialis online</a> viagra use <a href="http://chviagranrxusa.com/#">buy generic viagra online</a>

Trvalý odkaz

Daily cialis generic <a href="http://cialisndbrx.com/#">buy cialis online</a> splitting cialis pills <a href="http://cialischmrx.com/#">buy cheap cialis online</a> viagra suisse cialis pills <a href="http://cialischbrx.com/#">buy generic cialis online</a> mixing viagra cialis generic cialis <a href="http://cialisdbrx.com/#">buy cheap cialis online</a> o viagra pode matar <a href="http://chviagranrxusa.com/#">buy generic viagra online</a>

Přidat komentář

Prostý text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.