Výchova k neznalosti

Autor
Štítky

Včera bylo pololetí. Tři moje dětičky jsou už školou povinné a tak přinesly domů vysvědčení. Jsou sice v té stejné základce, ale každé má úplně jinak zaměřenou učitelku. Dcerka je už na druhém stupni a všeobecně neměla se školou nikdy problém. Učitelé ji mají rádi, v kolektivu je oblíbená a i když na ní už pomalu leze puberta, je snesitelná. 

Starší kluk... ten je přesně po mně. Škola ho nebaví, pokud mu učitelka není s nějakým příkazem vhod, tak ji okázale ignoruje, vypne mozek i tělesné funkce a prostě nespolupracuje za žádnou cenu. Jeho učitelka je navíc zaměřená na výslovnost, moderní pedagogiku a Hejného metodu v matematice. Kombinace s mými geny je vražedná. 

Mladší kluk je tichá voda, která břehy mele. Ve škole se nikdy nic neděje, nic se neřeší a zapomněl všechno, co si za celý den říkali, ale učitelce to takhle vyhovuje. Kluk nevyrušuje, nepere se, nezlobí, úkoly má... Všechno je v pořádku. 

Ovšem já začínám mít stále větší pochybnosti. Základní školní docházka je o rok delší, ale celá v podstatě padla na první stupeň.  Vysvědčení se hemží novými předměty jako třeba výchova k občanství. Mají také výpočetní techniku  a od první třídy se učí anglicky. 

Jenže po šesti letech docházky moje dcerka nedá dohromady kloudnou anglickou větu. Ale má jedničky. Marně přemýšlím, jestli jsou ostatní spolužáci ještě blbější nebo si nějaký moderní uvědomělý rodič stěžoval a tak jim prostě píšou dobré známky, aby byl klid. Podobné je to i v ostatních předmětech. Nikdo po nich nechce násobilku zpaměti, dějepis se omezuje na základní hesla a Palachův týden a kdybyste viděli tu učebnici o výchově k občanství, tak by se ve vaší duši rozhostil hluboký mír. Nic tam totiž není.

Rozumějte, já na naší základku nenadávám. Učitelé jsou úplně normální, všichni se známe, šikana je v mezích normálu, zatím jsem tam narazil na jedinou neziskovku a tou je Menza - ti po mně chtěli 150 Kč, že mým dětem udělají IQ test. Nechtěl jsem to platit, protože mi to přišlo jako vyhozené peníze, ale žena se na mě zle podívala, co by tomu řekli lidi, kdybychom jako jediní nezaplatili... Pak mi přišel papír, kde bylo v podsttě průměrné IQ a k tomu dvoustránková příloha, že test o ničem nevypovídá, protože není dostatečně průkazný a objektivní. 

Ale děsí mě ta bohorovnost tváří v tvář té neznalosti. Mají tam neskutečně mnoho pomůcek, interaktivní tabule (křídou už skoro nepíšou), fůru vymožeností, půl roku se učili Egypt a Mezopotámii, dostali z testů dobré známky, ale něvědí o tom prakticky nic. Stejné je to i v ostatních předmětech a od sousedů mám pocit, že to ani na znojemském gymplu není o moc lepší. Když zjistím, že ve výběrové třídě na gymnáziu odpovídající osmému ročníku základky nikdo ještě nečetl Staré řecké báje a pověsti a co hůř, nikdo to po nich nechtěl... 

Svým způsobem je to vlastně dobře... já si děcka dovzdělám sám, nějakou tu pracovitost do nich natluču a vlastně bych měl být celkem spokojený, že v konkurenci mnoha  a mnoha totálně tupých debilů celkem pohodlně uspějí, ale naší společnosti to teda neprospěje.  Vlastně bych si skoro přál, aby se děti učily nějakou kravinu od Jakuba Jandy, alespoň bych jim mohl doma říci jinou verzi, ale ani nic takového tam není. Tu a tam je některý učitel fanda do svého oboru, ale i ten největší fanda už si dává pozor, aby to nepřeháněl s informacemi, protože se vždycky najde nějaký táta parťák či podobný rodič, který je ochoten se bít do krve, aby nebyly domácí úkoly, protože děti to přece hlavně musí bavit a nesmí je to stresovat. 

Před dvaceti roky jsem organizoval tábory pro německé děti. Vždycky jsem se jim potají posmíval, protože všechny věděly, co je sex a jejich CDčka byla plná písní ohledně ficken a arschloch, ale jinak nikam nedošli, nic nevydrželi, nesměli dělat žádnou ani trochu rizikovou aktivitu a hlavně nic nevěděli. Dneska to máme i u nás. 

Já vážně nemám strach, že dnešní neziskovky naše děti zblbnou a ony pak budou věřit Evropským hodnotám podle Jakuba Jandy a Kalouska. Nic takového se nestane. Mnohem větší obavy mám z toho, že děti vyjdou ze školy s hlavou jasnou a prázdnou. Pak bude úplně jedno, co jim kdo bude povídat. Prostě dají za pravdu tomu, kdo bude mluvit poslední a nebo nejvíc nahlas. Bude to svět, kde každý trochu šikovný propagandista bude mít ideálně tvarovatelný materiál. Bude to svět, kde snadno vyvrátíte kecy americké ambasády prostě jen tím, že budete lhát zase trochu jinak. Nikdo to nebude schopen rozpoznat. Nikdo si také nebude nic pamatovat, všechno bude jen heslovité, zkrácené. 

A tak sedávám večer u postýlek a učím. Není to tak těžké, za deset minut jsem schopen říct a vysvětlit víc, než zvládne učitel za vyučovací hodinu a někdy i za den. 

Takhle začal středověk... běžnému člověku byla společnost k ničemu. Nechránila ho, nevzdělávala ho, nedávala mu žádnou přidanou hodnotu, ve městech upadal obchod, zůstala jen úřednická buzerace a jednoho dne sedláček zjistil, že sám bez státních institucí je schopen dát dětem víc než ony a tak se na stát prostě vykašlal. Důležita byla dědina, obec... ledacos se ztratilo, protože se to stejně nedalo použít. 

K tomu směřujeme. Dnešní doba nás pomalu učí, jak být sami sobě policií, lékařem, soudcem i učitelem. Protože náš stát se svým výberem daní je toho schopen stále méně a stále hůře. 

 

Komentáře

Trvalý odkaz

Mám trošku jinou zkušenost se základkou.
Děti, děvčata, nejprve chodila u nás na vesnici do dvoutřídky a neshledal jsem, že by vyly jakkoli zatěžovány nějakými zbytečnostmi. Naučily se to, co se asi očekávalo, číst, psát a počítat. V současnosti jsou v posledních třídách základky v okrajové části většího města ve středu Moravy a také neshledávám, že by se to, co jsem před mnoha léty podstupoval já, nějak lišilo. Mají asi dva předměty jejímž názvům nerozumím, ale já se dívám jen na jeden předmět, angličtinu, v ostatním požaduji jen převahu jedniček nad dvojkami.. Pokud mají jedničku z oné angličtiny, škola i děti splnily požadavky, ostatní jim musí dát příklad rodiny. Nic jiného nefunguje.

O střední škole budu moci poreferovat běhen dvou, třech roků.

Manželka si chtěla a nakonec i byla nucena doplnit vysokou školu. No a v tento okamžik mohu jen smutně sdělit. je to drobně náročnější střední škola se směrem k americkému stylu výuky. Psaní (opisování) naprosto nesmyslných esejí a honění se za kredity. Naprostý úpadek znalostí a nakonec i prestiže. A to jen za pouhých možná posledních 15 roků. Velice smutné a když slyším ty stesky jak to podfinancování a kdyby těch víc peněz a další hovadiny. Zde směřujeme k naprostému propadáku pod bedlivým dohledem EU která chce mít polovinu populace vysokoškolsky vzdělanou a druhou minimálně středoškolsky. Tento směr bude mít v následujících mnoha letech katastrofální důsledky, neb nebudeme mít schopnost rozlišit kvalitu od kvantity.

Trvalý odkaz

operátoru lisu, markovačce v kaufu a opici na národním výboru stačí bohatě maturita za 4; to zajistí každý učňák. K čemu je maturantce ze stříhání nebo malování nehtů matika? Průmysl4 už lidi potřebovat nebude.

No i kadeřnice nebo malířka nehtů si může ve svém volném čase řešit diferenciální rovnice.....

Kdyby se i do těch "obyčejných" profesí cpala matematika s okamžitými následnými aplikacemi, aby si například všichni uměli dobře rozmyslet a spočítat, kolik a za kolik si můžou půjčit peněz, tak by pak v našem státě bylo možná mnohem míň exekucí.

Matematika nejsou jen čísla, je to způsob logického myšlení, základ analýzy a syntézy. Podle mě je matematické myšlení užitečné i pro humanitní obory.

Průmysl 4.0 rozhodně nebude potřebovat dekadentní vypatlané neomarxistické pozéry, které dnes chrlí třeba Fakulta sociálních studií v Brně pod vedením brčálového liberála Mikuláše Beka, ani nebude potřebovat jantary nejrůznějších pohlaví, které vyplaví genderová studia... průmysl 4.0 bude potřebovat především ty matematiky a ajťáky.

A mně by se líbilo, kdyby to bylo i tak, že by na vysokých školách byly během nějakých semestrů jako povinné volitelné předměty nejrůznější řemesla. Takže by si například psycholožka uměla ušít sukni a programátor by si uměl sám vyrobit botník na míru.

V cyklu rozhovorů na "kupredudominulosti" říká Václav Cílek, že dřív nosil každý mladý kluk u sebe kapesní nůž, aby si třeba mohl ukrojit chleba. Dnes má každý u sebe mobil a když bude chtít ukrojit chleba, tak asi někam zavolá...
https://www.kupredudominulosti.cz/host/vaclav-cilek/

Podle mě jde školství v tomto státě do kytek, protože čerství noví učitelé sami umí čímdál méně a budou dál učit také čímdál méně a navíc ještě předepsané unijní kraviny. Mám dojem, že za komunismu bylo školství u nás na vyšší úrovni.

A naše úžasná EU nám chce zakázat nože:
...Návrh doporučuje členským státům, aby zvážily zákaz „zvlášť nebezpečných nožů“, jako jsou např. motýlky nebo zombie nože (ne, já taky nevím, co to je) a zavedení zákazu nošení nožů bez řádného důvodu...

https://www.gunlex.cz/clanky/3318-nadilka-z-bruselu?fbclid=IwAR3jAoKizk…

Klobouk dolů za tu basu. Nevím jestli Klaus a Zeman měli aspoň tu vojenskou, ale vězení je u nás tradice i pro presidenty.

Lidi, co nebyli ve vězení jsou jaksi podezřelí slušným lidem :-)

In reply to by Čmoud (neověřeno)

Trvalý odkaz

Jakože Targus, Čmoude, for president? Což o to, mladej už není, hnusnej už dávno a bez práce se lehce dovede přichomýtnout ke kde jaký svini, alespoň tento víkend k Vidlákovi!

Targusi, ale dnes se do vězení nezavírá a na Klinice měli nože na krájení housek. :-) Ale argument o Googlu je dnešní univerzální odpověď, proč se něco nenaučit. Prostě si to vygůglí, ne? Ale co budou dělat v místě bez signálu, to je ve hvězdách. :-)

In reply to by Gerd (neověřeno)

Trvalý odkaz

Jak říkával jeden náš Pan učitel: "Až se vám, pánové, nepostaví, tak vám žádnej internet nepomůže..."

Trvalý odkaz

Vidláku, asi bych s tebou dokázal diskutovat na toto téma dlouho (asi jako každý z insiderů z oborů, jež jsi z venku komentoval). Už jsem ale ze všech těch keců všech kolem docela unavenej. Ty tlaky jsou obecně v podstatě ze všech stran. Zřizovatel (starosta) chce mít úspěšnou školu, protože spokojený rodič je spokojený volič. Ředitel chce spokojeného starostu.

Do toho pár pošuků na klíčových pozicích, naprosto nepochopitelný prostor, který dostává takový Eduin s naším mluvčím elfů, do toho komerční zájmy (většina "modernizace" v překladu znamená že bude nové výběrko na novou elektroniku a celý řetězec se nažere)... Přistupujeme my sami, dospělí a rodiče, na rétoriku o špatném školství "jak za Marie Terezie", "biflování" etc. Furt se mele o "MODERNIZACI", protože "moderní" je přece "lepší"...

Hele, ti kantoři sami jsou v podstatě jen to nejmenší smítko, byť i mezi nimi najdeš samozřejmě pošuky. Vtipné ale je, že ti nejpošukovatější pak většinou z procesu vypadnou, protože to prostě nedávají. Mívají ale dost známostí a kontaktů, aby utekli "vpřed". Někdy do postu ředitele, kde v podstatě už neučí, ale o to víc můžou buzerovat ostatní (ale neber to paušálně, znám i výborné ředitele), jindy na školské úřady, jindy do neziskovek... a ti nejvtipnější se pak živí tím, že objíždějí školy a školí učitele - což je mnohem pohodlnější a výnosnější zaměstnání. Dvě taková školení pro sborovnu ti i s cesťákem vydělají tolik, kolik by jinak ten kantor dostal za celý měsíc práce. Prostě - proč si nezobnout, ne? Když na to ty prachy jsou - hlavně ty z projektů - a ta školení jsou projektovou podmínkou...

Pod heslem "Modernizace školství" nejde o nic jiného, než o prachy a ega. Učitelé, nepedagogičtí pracovníci i děti samotné jsou pouhým prostředkem k jejich dosažení.

Jinak jde-li o Hejného metodu: z výsledků, které jsem měl zatím možnost zaznamenat, je to zhruba tak, že nadané dítě si s tím poradí. I když to vypadá absurdně, je v těch myšičkách, pejscích a kočičkách docela zřetelně vidět základ pro rovnice. Šipky vlevo a vpravo mohou učit k trénování mysli na vektory. U indického násobení jsem si spíš říkal, zda nejde o samoúčelné dělání v podstatě téhož, ale jiným způsobem - a tedy zbytečně matoucím. Některé typy úloh mi přesto přišly pošahané a zbytečné. Dospělý třeba je ohromen, jak dítě vyřešilo "autobus", u něhož neví "vo co go", ale ve skutečnosti jde jen o úplně stejný zvyk na určitý typ úloh, nic jiného.
Obhájci Hejného obecně argumentují tím, že se dítě naučí matematicky myslet a baví ho to. Když jsem na jednom školení vznesl dotaz, kdy potom přejdou na standardní matematiku, protože (nejenom) fyzikáři by se docela hodila, bylo mi odpovězeno, že jako ten okamžik prozření má každé dítě individuálně a jako nemá smysl to lámat přes koleno. A že když máme pocit, že fakticky Hejný k ničemu nevedl, je to pocit falešný, protože to jen to dítě ještě neprozřelo. I zeptal jsem se, co dělat, neprozře-li do devítky. "Tak prozře na střední. Chce to jen čas." Ze všech děcek, které jsem viděl projít Hejného metodou a při započtení místních a časových předpokladů (někdy se sejde chytřejší ročník, jindy ne), jsem došel k zatím ke zcela neexaktnímu závěru, že pro více a průměrně nadané dítě může být Hejný zajímavý a v podstatě dítěti neublíží (podle mě by měl být nikoliv hlavní, ale doplňkovou metodou). Určitě tomu dítěti ale bude chybět dril v rychlosti práce. Méně nadané žáky však Hejný pohřbí. Protože pokud se dokázali dosud alespoň tím drilem zachránit, nyní jim zůstanou jen vzpomínky na myšičky a na zajíčky.

Závěr:
a) Prosazování Hejného metody je vedeno stejným záměrem, jako nedávno Comenia script. Tedy aby se tvůrce či vydavatel napakoval. Protože to není jen věc napsání a vydání knihy licencované, ale je to (především) skvělá příležitost jak ŠKOLIT.
b) Má-li někdo dostatečný vliv na to, aby ohnul systém ve svůj prospěch, má i dost velký vliv na to, aby neúspěch vydával za jeho opak. V podstatě jede školství na těch nejdůležitějších postech metodou "Ještě více Evropy". Je to naprosto totožné s uprchlickou agendou a EU. Dítě přece "nemusí znát encyklopedické znalosti - a k čemu je mu .............. (dosaďte si cokoliv, co právě vás ve škole nebavilo nebo vám nešlo)?" ... a "Inkluze vše vyřeší" a "Individuální plány vše vyřeší" a "asistenti vše vyřeší" a ... a "nové tablety vše vyřeší" a ... A bude třeba jen nově někoho VYŠKOLIT a udělat reformu reformy reforem...
c) Kromě elektroniky a školení jsou tu samozřejmě tuny "vzdělávacích pořadů" jež přece pomůžou vzdělat děcka prakticky od každého, kdo si šáhne na dotace - od ZOO přes divadla po ...........doplňte si sami. Každé jednotlivé přitom fungovat může, může mít smysl a je nezpochybnitelné, ale, proboha, neměly by se děti občas také UČIT? Nepřiměřenost toho všeho je hrozivá.
d) Systém je stále více ohýbán k tomu, aby se těmito a dalšími cestami školství dál dojilo.

Za sebe se přiznám, že už si dám hodně velký pozor, abych někoho nechával propadnout. Ale je také pravda, že jednička není zase tak snadno dosažitelná. Někdy jsem úspěšný. A někdy ne. Děti holt nejsou šroubky, aby se jimi daly plnit plány.

Moje zkušenost s vnoučaty: Comenia script = pro dysgrafika katastrofa. Škola už to nevyučuje, měli jednu kvalifikovanou učitelku která po druhé třídě odešla, nikdo další pro to kvalifikaci nemá. Vnuk pořádně nepřečte text v běžném psacím písmu. Učitelka ve třetí třídě mu v češtině neopravovala chyby, protože nepoznala, že na začátku věty napsal malé písmeno m, jen ho napsal nepatrně větší než ostatní písmena. Utěšuje mne pouze naděje, že v praxi už se rukou psát téměř nebude. Ale děsím se střední školy.
Vnučka Comenii neměla, neměl kdo učit - takže dobrý.

Hejného metoda: u nás dobrý. Na konci první třídy byli sto vyřešit dvě rovnice o dvou neznámých. A násobilku také musí umět, jinak by nezvládli indické násobení, které ve třetí a čtvrté třídě je už občas pořádný hlavolam. Příkladů na běžné násobení a dělení je v pracovních sešitech také dost. Vědí, že příklad může mít víc než jedno řešení a podobně. Očekávám, že přechod na algebru bude mnohem lehčí, než z běžné výuky matematiky. Ale uznávám, že pro dítě bez schopnosti abstraktního myšlení je to hodně náročné. Možná právě brzká stimulace pomůže tento nedostatek zlepšit. Tyto děti po výuce běžné matematiky stejně čeká šok u algebry.

Když sem se dival na to intické nasovbeni, vcem je to lepsi nez to klasicke? vic popsane plochy, pri delsich cislech matice jak krava, kdyz umi nasobilku, tak klasika se mi zda rychlejsi a min prostorove narocna. Docela by me zajimal vas nazor, kdy to vidite takto v praxi na vnukovi.

Indické násobení je v podstatě normální násobení napsané našikmo. Kluk měl potom problém pochopit řády, když pak později dělali normální násobení pod sebou.
Jinak na Hejného metodě mě hlavně vadí malý důraz na přesný logický postup vedoucí k výsledku. Mnoho úloh je koncipováno tak, že se v podstatě řeší zkusmo a pro dítě jsou řešitelné pouze pokud tam jsou malá čísla, aby to šlo přijatelným počtem pokusů nakonec vyhledat. Stejná úloha s většími či "chlupatými" čísly by byla pro dítě neřešitelná. Zrovna tak se postup vedoucí k výsledku nikam nezapisuje, taklže dítě si musí pamatovat několik mezivýsledků a s těmi v hlavě kalkulovat. To vede k obrovské nezodpovědnosti. Dítě prostě nějakou dobu dumá nad úříkladem a pak pélácne výsledek. Někdy se trefí, ale většinou ne. Zdůvodnit, proč řekl jako výsledek to či ono nedokáže. Kdyby se takhle počítaly třeba mostní konstrukce, nechtěl bych po těch mostech jezdit.

My jsme na za komunismu měli taky indické násobení. Jen to pro nás bylo úplně normální násobení a ty čísilka jsme tak hloupě nepůlili, ale přičítali z hlavy, protože jme si byli schopni zapamatovat, že při příští operaci přičítáme 1. Proč se to teď přejmenovalo? - Je to na počest soudruha Ghándího nebo na počest havlova kamaráda dalajlámy, který žije v Indii?

A prosím, nechtěli byste takhle vylepšit i geometrii. Navrhuji kupříkladu americkou geometrii, pythagorovu větu bychom měli psát růžově, protože Pythagoras byl buzerant jako všichni staří řekové.

A vážně, docela se divím, že to všichni berou tak lehce. Na mně z toho jdou mrákoty.

Ve třetí a čtvrté třídě už některá zadání vypadají tak, že například při násobení trojmístného čísla dvoumístným jsou ve horní vodorovné řadě uvedeny pouze dvě číslice (jedna ze tří číslic je vynechána, například ta prostřední), ve svislé řadě je uvedena pouze jedna číslice ze dvou a jsou uvedeny například dvě nebo tři číslice z výsledku. Je potřeba doplnit chybějící číslice tak, aby všechno sedělo. Přínos? Musí se nad tím hodně přemýšlet a najít postup vedoucí k výsledku.

Ke Standovi - hlubokou účast s jeho osobou, já jsem po 15ti letech učení odborných předmětů na SŠ a VŠ - teda vyšší - s ulehčením už pře 10ti lety odešel do důchodu - dneska jak se doslýchám je to ještě neskonale horší. Plně se podepisuji pod jeho závěr, a poslední věta -- ještě začátkem 90tých let jsme úspěšně z druháku s kolegou odešli žáčka bez zájmu a navíc na školu nestačícího, za pár let když jsme to chtěli zopakovat tak jsme skončili oba na tebichu u direktora - průběh Standovi určitě nemusím popisovat :)
Na vyšším trochu jiná, tam jsem prostě vyhazoval a vyhazoval - ale stejně nakonec napsal. Ale na tu poctivou lidovku nakonec znali - protože jsem dával další termíny zásadně po obědě, tak se to mnozí raději sami doučili něž by si zabili další půldne, taková trochu šikana.

Když se podíváte na Zeď od Pink Floydů, tak tam dostávali v padesátých letech vejprasky. Na jiných školách měli kliky a tak. Osobně byl dával spíš kliky, ale co si pamatuju, tak my jsme měli na základce chemikáře a jeho symbolický rány pravítkem na zadek jsme měli radši než hysterčení učitelek a jejich pitomý poznámky do žákovskejch, který jste pak museli dávat doma podepsat.

Já bych fyzické tresty - nebolestivé, na školy klidně zavedl zpět. - Tohle školství mi dávno přijde jako organizované zanedbávání dětí.

Škoda pouhého příspěvku, to by vydalo na článek.
Proč by měla býti jednička snadno dosažitelná, když na jedničku to umí Bůh , na dvojku pan učitel a pak teprve snad žák.
Moc se mi zamlouvala úvaha, že by konečně vzdělávání mělo býti opět nahrazeno učením. A já furt, proč mě nezajímají populární vzdělávací pořady, kdy slávu získává účastník, který jen ovládá křížovky.

In reply to by Hnidopich (neověřeno)

Trvalý odkaz

Nakonec, trojka je přece "Dobře" !

Veliký problém je ale v interpretaci Školních vzdělávacích plánů. Fakticky jde o ideální cíl, k němuž se lze více či méně přiblížit. Pak má klasifikace smysl. Jenže modernisté tvrdí, že ŠVP je MINIMUM, co mají žáci umět (zvládat) - tedy mají při jeho zvládnutí mít 1. Jenže nadstandardní učivo je problematické hodnotit (pokud si nechcete lomenými výrazy zadělat jako učitel na průšvih). Dostáváme se tak k paradoxu, že vlastně popíráme klasifikaci jako takovou. Zvládnou-li ŠVP, musí dostat 1. Nezvládnou-li, selhal učitel.

Většina normálních kantorů (střední a starší generace) víceméně švejkuje a snaží se nějaké nároky udržet, ale přeci jen ustupují a ustupují... Protože téměř vždy přijdou chvíle, kdy čelí tlaku ze strany vedení, rodičů, ČŠI... až to vzdá, protože proč by měli donekonečna obhajovat své nároky, když pak furt poslouchaj, jak jsou špatní...

U dětí mám také teorii, že "jedničkář" se naučí vždy cca 90% požadovaného. Pokud snížíme nároky ve prospěch žáka, co se naučí 30%, dosáhneme jenom toho, že se první naučí opět 90% a druhý opět 30%, ovšem ze sníženého základu...

Trvalý odkaz

A ještě snad drobnost k nadpisu: "Výchova k neznalosti" je nesmysl. Výchova vede k vychovanosti, s přivřením všech očí k dovednostem. Ke znalosti má sloužit vzdělávání ;) Ale beru, že je to takové vidlácké vyjádření ;)

Kolego,
já Vidlákův článek beru i s chlupama - totiž s nadpisem.
VÝCHOVA K NEZNALOSTI je jedním z cílů současného školství. Toho neelitního, dostupného, bezplatného. Chceš mít gramotné potomky? Zaplať, pokud nejsi schopen naučit je všechno doma sám.

"Výchova k neznalosti" chápejte jako výchovu k AKCEPTOVÁNÍ vlastní neznalosti jako normy!
Výchova k neznalosti, nikoli jen smíření se s neznalostmi, je výchovou inhibující touhu či snahu ke vzdělávání.

Protože vzdělávání není přemístěním obsahu učebnic do vlastní hlavy.
Z trojice vědomosti - dovednosti - návyky - je preferován trend na návyk:
Návyk neučit se, neučit se, neučit se!

(Mimochodem - "vzdělání je to, co ti zůstane, když zapomeneš všechno, co ses ve škole naučil", praví klasická definice. :-)

skvěle vystiženo, vo co (nejen ve školství) gou.
Kdysi byly ve školních družinách zájmové kroužky.
Soudruzi ředitelé se pak dali cestou osekávání úvazků "vychošek", protože to vedlo k posílení finanční rovnováhy školského rozpočtu.
Ten "náš" vyhrál titul "manažér roku".
Nyní frčí na školách proudžekt "Šablony", který spočívá v tom, že všechny vychošky a asistentky "musejí na (školou placený) kurz" a následně jako "brigádu" nafasují pár děcek na "výrobu aktivity" mimo řádnou a osekanou pracovní dobu.
Čili po osekané šichtě budou "dobrovolně" dělat za podstatně menší prachy bez zápočtu na nemocenskou a důchod totéž, co kdysi v řádné a neosekané šichtě s tím rozdílem, že na to budou přispívat i rodiče (kroužky budou placené).
Mezi "novinky" bude patřit např. čtenářský kroužek nebo doučování vybraných předmětů (drilování matiky a češtiny).

Finále - vím o jedné učitelce, která kvůli existenci totožného systému výuky v USA sbalila po zjištění efektivity tohoto systému svých pět švestek a dva potomky a odcválala zpět do Česka.

Doplnění - to "projektové" postihuje i učitele. Nejvražeednější jsou mnohahodinová školení o ničem. A následně spousta naprosto zbytečné práce a činností (DUM) např. v rámci ověřování. A to často K PLNÉMU ÚVAZKU navíc, nikoliv však jako nadúvazek. Samozřejmě na úkor osobního života a té standardní práce.

chtít vést osobní život.
Ano, o těch DUM-ách jsem slyšel také, manželka za to dokonce dostala pár stovek, páč to měla dělat ve dvou ještě s nějakou účou z bývalé zvláštní školy.
Já jsem to postavil tak, že pokud má něco dělat a někam chodit, nechť mi to přijde osobně vysvětlit pan manažér roku - pardon - ředitel.
Nepřišel.
Kdyby přišel, vysvětlil bych mu, že má žena se bude do puntíku řídit zákoníkem práce a že jeho tzv. brigády mne ani trochu nezajímají.
Jinak na škole, kde púsobí manželka, dostávali za jednu dumku tři kila, na škole, kde učí švagrová to byly tři litry. Manažér roku se prostě nezapře.

Já bych ten pojem ještě vylepšil na "Výchova k pýše na vlastní neznalosti."

Ti nevzdělaní hlupáci, co se hádaj a hádaj a vlastní neznalost používají jako jeden z nejlepších argumentů.

co máte říct na argument: O TOM JÁ NIC NEVÍM. - no tak drž hubu idiote a jdi se učit a hádat se přijď, až něco budeš umět.

Ted jsem dokončil asi dvouměsíční pokus s nějakým tím ódéso-top-bůh ví co. Bylo to jako se dohadovat s každým jiným kavárníkem. Všechno je teď lepší, socialismus byl horší. Debata začala nevinně, když jsem zpochybnil, že si teď žijeme nejlíp jak to jen jde. Dotyčný sebejistý jak ČT, oponoval a chtěl vysvětlení, z 10 bodů odpověděl na 3 kde se cejtil jistej, na kde co chtěl odkaz (jakože si to a) nemůže najít sám, na b) odkaz může být i nepravdivý.

Několikrát jsem si poopravil názor na jeho schopnosti směrem dolů. Znalosti logické argumentace nízké, plno logických chyb na každém kroku. Základní neznalosti o tématu, ve kterém si je tak jistý a ve všeobecných znalostech. Slepá důvěra v jeho autority. (tak slepá, že z debaty neutekl, jako všichni ostatní tam)- Připadal jsem si už trošku jak idiot jen proto, že mu pořád něco vysvětluju, ale chtěl jsem vědět, jak dlouho to vydrží. - Typický produkt, co je vyškolen a ne vzdělán.

Po dvou a půl měsících upozorňování na jednotlivá fakta o ekonomice, řekl, že EU je taky teď socialistická (kritizoval ji zprava) a tak jsem se ho zeptal, v čem jsme si teda od socialismu polepšili. - Sebejistě prohlásil, že v ničem. -

Tak jsem mu připomněl, že přesně tohle tvrdím od samého začátku a přestal odpovídat.

To jsou prostě oni. Hloupí, nevzdělaní, sebejistí. Pokud to říkají všichni (z mýho okruhu) tak je to pravda. Za socialismu byla strana jejich přístav bezpečí, mateřská náruč, kam se můžeš schoulit a kde se o tebe postarají, protože patříš k nim.

Trvalý odkaz

O základkách nic nevím, ale zkušenost s vnuky:
- na vysoké (fyzioterapie) studium náročné, věcné přímo k oboru - anatomie a tak všelijak, zdrcující převaha odborných předmětů a už i praxe ve špitálech/druhý ročník (+ blbostí k tomu minimum). Za mě dobrý. Osmileté gymnázium před tím byl dobrý základ (biologie, chemie a tak)
- strojní průmyslovka, mechatronika. Třetí ročník. Matika za tři - nic moc, fyzika za tři - nic moc, angličtina za tři - nic moc. ale k tomu asi jedenáct či kolik jedniček z odborných předmětů. Příprava na praxi podle mě dobrá, na škole už teď loví Němci a nabízejí stipendia a "budoucnost" (zatím nebrat!). Pro uvažovanou VŠ strojní však třeba přitlačit na matiku, jinak to neklapne. Ale celkově za mě dobrý.
- Střední elektro, jakési lyceum se zaměřením na IT. Strašně obávaná matikářka (za čtyři!), obecně uznáváno, že strašně těžká střední škola. Nejmladší se s tím dost pere, moje dojmy zatím nejasné - druhý ročník.

Takže z osobní zkušenosti - není to s těmi školami nijak zlé, skoro se mi chce kacířsky říct, že lepší než za mých časů, tedy téměř před půl stoletím.

Ale "systém" - veselá historka z natáčení.
Všichni tři jsou velcí sportovci. Ten prostřední (strojař) reprezentuje co chvíli školu na nějakém turnaji/závodech v něčem. Tím mu loni vznikaly absence, hlavně při tělocviku. Zaneseny do "systému". Absence překročily stanovený limit (v tělocviku, opakuji!) a hrozilo, že Martin nebude klasifikován a třeba i propadne. Učitel, který má Marťase rád a znal realitu s tím nemohl nic udělat - bylo to v "systému". Technika vítězí nad člověkem. Martin dělal na konci prázdnin opravnou/postupovou zkoušku. Sláva, postoupil do III. ročníku!
Tak se blbne na kvadrát.....

Ta historka s neklasifikováním tělocviku kvůli absenci mi nepřijde vtipná ani tak pro to, že byla v tělocviku, jako spíš tím, že v tom hrala roli REPREZENTACE ŠKOLY, navíc ještě sportovní... Stejně mi to ale přijde divné - nevím, jak zo mají střední, ale základka při neklasifikování z důvodu absence mají 2 měsíce na doklasifikování a to se komisionální zkouškou neřeší. V podstatě si mohl hodný pan tělocvikář s mladým popovídat a dát mu známku. Záleží i na klasifikačním řádu - jak v něm mají vše formulováno (může vs. musí) a zda lze žákovi započítávat absenci ve škole, pokud tuto v danou chvíli reprezentuje... Myslím, že by se dala škola docela vymáchat. Mně to celé zní spíš tak, že tam má někdo máslo na hlavě. copak používají za "systém"? Bakaláře? Škola online? A schválně - stále školu reprezentuje?

dostala z důvodu sportu, přerostlého do byznysu, individuální studijní plán. Školu reprezentuje a učí se ve svém volném čase. Podle mě umí více, než já před 45 lety, a to jsem se neučil a byl premiant. Druhý kus (12) naučím při snídani to, co podle mě ji škola nedala a vyzkouším ji cestou do školy v autě, to je 20 minut. Teď měla jednu dvojku, dost přísnou. Za drzost. Obě ví, že se učí pro sebe. Starší má profesionální smlouvu a mladší ji chce trumfnout. Školu vidí jako nutné zlo ve svém rozletu.

Co mají za systém netuším, přece jen nejsem rodič, ale prarodič, mám to tedy zprostředkovaně. Bavili jsme se s Martinem o tom v srpnu na Krétě a měl z toho spíš legraci. A jo, reprezentuje, on ten tělocvikář je prý docela fajn a vůbec si Martin na kantory nestěžuje. Ale teď trochu sportovně polevuje.... nějaká nová slečna ho připravuje o čas. :-)

Trvalý odkaz

Vidláku vždycky to bylo o učitelích...

Nikdo si nechce přiznat, že za nás rodiče zařvali, že se bude učit, někteří se navíc učili i s dětma, jasně byli výjimky co se učili sami, navíc byli zdarma doučovaní atd. takže se zdá, že to bylo lepší...
Problém není v obsahu osnov, ale v tom co vyžadují při zkoušení. Sám si dodělávám střední obor co potřebuju protože "razítko potřebuje správné číslo oboru" :D a tak vím, že problém není obsah, ale požadavek při testu nebo zkoušce ;)

Za mě, když nebylo polovina správně, tak za 5, dneska stačí naznačené řešení u ploviny a je za 4... A to je ten problém ;)
A ví to třeba američani, "taková normální rodinka S6E05, kdy hápár mluví s učitelkou o tom, že je přísná..." a zde je ukázáno kdo za to může, rodiče ne škola jako taková na kteoru to svádí ;)

Trvalý odkaz

Kdo bulíky na nos
lidu pověsí,
není v recesi?
Kdo vychová hrdiny
kapitalisucké práce,
kdo pozvedne končiny
kde zavládla láce?
Kdo tu bude vzorem?
Dle evropských norem
normální blb obecný
který zajde pro pecny
s namazaným trakařem
za obecním pekařem.

Pokud si dobře pamatuji, tak Kosovo vzniklo především proto, aby tam USA mohlo mít základnu. Zatím jsem nezaznamenala reakci USA na vznik kosovské armády. Byla vůbec nějaká?

In reply to by babaluba (neověřeno)

Trvalý odkaz

Já tomu říkám Velký Mlk.
Podle mých informací jde v podstatě o totéž, co nastoupilo před bombardováním. Tzn. sebranka polovojclů s ručními zbraněmi. Na vyšší level zatím nemají prachy. Čímž nechci tvrdit, že např. nějaké vysloužilejší dělostřelecké systémy i s moderním naváděcím systémem palby dodaným zvlášť, nemohou obdržet od spřátelených soudruhů, kdyby si Srbové začali nějak vyskakovat.

In reply to by babaluba (neověřeno)

Trvalý odkaz

Ano byla , dodaly Kosovské armádě nějaké zbraně a Hummery. Takže spíše pochvala. Ale vzhledem k tomu, že jednání se Srbskem jsou v plném proudu a NATO je blízko, tak teď musí Kosovo ustoupit alespoň v oblasti cel.

In reply to by Hnidopich (neověřeno)

Trvalý odkaz

UCK Američany nikdy vyzbrojována nebyla. Tedy ofiko. Nakupovala těžší zbraně z Dojčlandu a z Čajny. A samozřejmě také těžké průsaky z Albánie. Dokonce zkoušeli i tanky, ale Albánci jich měli málo a v zoufalém stavu, navíc by to byl těžký politický problém, pokud by Srbáci nějaký ukořistili.
Americké zbraně se objevily na scéně zhruba v době, kdy UCK započala chystat své přejmenování na TKM, páč UCK byla na seznamu teroristických organizací.
Takže pak byl problém s únikem kapitálu do Říše a do Kitáje vyřešen. Peníze přece nesmrdí. Nicméně Hamříky se tam objevovaly v tzv. civilních verzích už dávno před touto událostí. Přeci se nějaký boss, který ma pod palcem obchod s bílým masem v půlce Ojropy nebude kodrcat v trapném Merglu, i když je terénní...

No mám sloní paměť jako Bimbo a tak jsem našel to o čem jsem psal.
24 obrněných Humvees přichází z USA do Kosova
"Do Kosova bylo do Spojených států přijížděno 24 víceúčelových kolových vozidel s vysokou pohyblivostí (HMMWVs)," uvedl RTK2 v Prištině.

ZDROJ: TANJUG
PONDĚLÍ 10. PROSINCE 2018 |
12:20
Podíl
Screenshot / Youtube / VOA
Screenshot / Youtube / VOA
Podle vysílatele se očekává, že budou k dispozici (budoucí) kosovské armádě. "

Zpráva připomněla, že kosovská vláda v červenci podepsala smlouvu na nákup 51 takových vozidel.

Na slavnostním předání na kosovské bezpečnostní síni (KSF) se zúčastnili vysoce postavené místní úředníci a velvyslanectví USA.

Zasedání kosovského shromáždění, jehož agenda bude obsahovat tzv. Kosovskou armádu, je plánováno na 14. prosince. Podle předsedy RTK2 v předvečer tohoto zasedání bude prezident shromáždění Kadri Veseli navštívit Spojené státy.

Velvyslanec USA v Prištině minulý týden řekl, že Washington "důsledně podporuje rozvoj KSF a jeho transformaci do ozbrojených sil" a že to bude "pozitivní krok".

Minulý týden také tisková zpráva v Bělehradě ohlásila, že zásilka amerických zbraní je na cestě do Kosova.

Přidat komentář

Prostý text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.