Technologická magie

Autor
Štítky

Rozumíte někdo principu, kterým se uchovávají a čtou data na flash disku? Nebo jak se vlastně vypalují DVDčka a jak se z nich ta data pomocí laseru snímají? Pokud vím, za tyto principy byla Nobelova cena. Nebo chápete někdo čistě laicky jak se programují dnešní onlinové hry? Je někomu tak nějak amatérsky jasné, jak vlastně ta data putují internetem, kdo je chytá, předává, archivuje...  Nebo je vám v principu zřejmé, jak to dělají ti hackeři, že se vkradou do vládních počítačů a ukradnou data? 

Myslím, že pro běžného amatéra skončilo chápání elektronických principů někde u kazety - tedy magnetického pásku. Princip gramofonu je vlastně jednoduchý a kdyby zůstal známý právě ten princip a bylo nutné ho znovu vynaleznout, obešlo by se to bez Edisona. Kdysi se podle návodů v ABíčku dalo sestrojit rádio, nebyl problém udělat si vysílačku, leckdo ze čtenářů si kdysi jetě bastlil reprobedny a zesilovače, protože to co bylo k mání bylo drahé a špatné. 

Totéž platilo pro auta. Karburátor, svíčky, šaltpáka... prakticky všichi věděli o co jde, leckdo se v tom uměl hrabat a kdo neuměl, naučil se to poměrně snadno. 

Znám lidi, co si doma stavějí parní stroje i benzínové dvoutakty a snaží se z nich vytlouct nějakou tu účinnost navíc. Náš všemi oblíbený bloger Petr Kubáč si dělá plošné spoje s různými čipy, které pak programuje, ale i on sám říká, že je nejednodušší koupit z Číny co potřebujete a pak to jen doma sestavit. Možná kecám... Kubáčovy výtvory jsou už mimo můj obzor. Ale věřím, že bych se to podle jeho návodů a doporučené litaratury dokázal ještě naučit. 

Běžný člověk dneska žije obklopen technickou magií. Používá spousty udělátek, ale vlastně jim vůbec nerozumí. Přemýšlím, když normálně používám počítač, do jaké hloubky ho vlastně znám a je mi jasné, že 99% o tomto výtvoru vůbec nechápu. Ujel mi vlak. Když ke mně někdo přijede, během několika hodin se může půstit do zemědělství, základní sumář vědomostí mu naservíruju za jedno odpoledne a dvě lahve vína. Zbytek se doučí zkušeností. 

Kolik času byste ale potřebovali na  skutečnou znalost dnešního automobilu se všemi počítači, vstřikování, lambda sondami a podobně? Na každém obilném sile je laboratoř s přístroji za několik milionů na určování kvality obilí. Obsluha je jednoduchá - stačí nasypat. Ale principy jevů na základě kterých se to analyzuje, ty se ve školení laborantek neučí. 

Kolik let potřebujete k vyškolení operátora na Temelíně?

V poslední době mám pocit, že tato magie - mám něco s čím pracuju, ale nerozumím tomu... kvalitu mého života určují principy, které se odehrávají někde jinde, zkrátka umím ovládat čudlíky, ale uvnitř by klidně mohl být nějaký homunkulus a vyšlo by to nastejno. Kdekdo má mobil, umí facebook, fotky, videa, aplikace, ale vůbec netuší, co je za tím vším a jak složitá výroba a organizace práce byla zapotřebí. 

K zemědělství mají lidi většinou úctu. Protože vidí traktory, brázdy, pluhy, práci od nevidím do nevidím, mohou si většinu toho osahat a leckdo má trochu zemědělství doma alespoň v květináči. Ale kdo někdy v jedné hlavě obsáhl celý ten proces od návrhu nového mikroporcesoru, až po výrobní linku s každým výrobním krokem? 

V devadesátých letech se začaly rodit děti, které už nezažily nějaké pochopení principů. Prostě jen využívají své magické skříňky a berou to tak, jak to je. Naučili se správná slova zaklínadel, naučili se správná gesta a vlastně k tomu i jako ke kouzlu přistupují. Prostě to funguje a když ne, tak se musí koupit nová kouzelná hůlka. A když takhle funguje většina světa ve kterém žijí a oni tomu vlastně nemusejí přidat žádné znalosti, začíná se to projevovat nejen u komplikovaných systémů, ale dělají to tak i u jednoduchých. 

Už několik let zjišťuju, že začínající mladí pracovníci prostě už neumějí obsluhovat vysavač. Jasně, naučí se ho zapnout a pak jezdí hubící po zemi sem tam. Zaklínadlo umějí.  Strčit do zásuvky, zvolit nástavec... Ale už je prostě nenapadne poslouchat motor, jestli nekvílí, protože je napůl ucpaný, jestli nerumpluje, protože se vytloukají ložiska. Prsostě se nesnaží pochopit, co je uvnitř a jak to funguje. U mobilu to také nepotřebují. 

Znám patnáctileté puberťáky, kteří neumějí obsluhovat tak základní věc jako oheň. Znají zaklínadlo do grilu - dřevo podpalovač, sirky a za chvíli nasypat dřevené uhlí, ale jakmile je něco jinak než v návodu, jsou ztracení. Pro syna jednoho mého souseda byl obrovksým zážitkem uhelný kotel. Ale když jsem ho nechal zkusmo přiložit, on by sypal a sypal, až by to buď udusil a nebo přetopil. Je to jen kouzlo, které se ovládá předepsanými pohyby a postupy. Netřeba tomu rozumět. 

Troufám si tvrdit, že za nárůstem dopravních nehod mladých řidičů je stejný problém. Auto se ovládá sekvencí pohybů, to je naučí. Naučí je i značky a vyhlášku, ale jinak je to auto jen další artefakt. Hromada řidičů kouká jak zjara, když začnete říkat slova jako poloosa, kardan, brzdový kotouč, pakny... ne, to je není nic odborného... to byla před čtvrt stoletím běžná suma základních znalostí a principů. Ale prostě pokud se nerozsvítí kontrolka, nevědí jak vypadají měkké gumy, nebo příliš velká vůle ve volantu. Neslyší nic v pískání nebo hučení, nerozeznají nepravidelný chod. 

Zkrátka a dobře, svět se stal magickým. A když to takhle funguje v technice - nerozumím, ale obsluhuji. Přenáší se to i tam, kde nesedí žádní inženýři Apple Computer nebo Huawei, kteří díky organizaci práce a hlubokým znalostem věci nakonec rozumí. Objevuje se to i tam, kde není žádná záchrana. Třeba v politice. Nerozumím, obsluhuji, ale mohu tam nadělat mnohem větší škody, protože nikde není nějaký dipl. ing. Werner von Braun, který dopředu věc promyslel a blbosti už dávno eliminoval. Není tam nikdo. Něco uděláte, většinou se nestane nic, ale občas spustíte lavinu. Z neznalosti. Ale už se to nedá vrátit. 

Většina toho, co je kolem nás, se podle mě nemusí vysvětlovat nějakým komplotem, spiknutím nebo zlým úmyslem. Prostě postačí hloupost spojená s možnostmi. Dnes je normální se nepídít po principech a znalostech. U i-phonu to také nepotřebujete... proč byste to potřeboval v politice nebo ekonomii že? 

 

Komentáře

Trvalý odkaz

Nu jistě. Před nějakými deseti, patnácti roky, když už si vnuci začali hrát s počítačem, byl pro ně najednou nádhernou hračkou můj stařičký kufříkový psací stroj Consul, když jsem ho vyhrabal z komory. Kde ty loňské sněhy jsou...
Ano, fungujeme na bázi "černých skříněk". Nevíme co je uvnitř a jak to funguje, víme ale, že když zmáčkneme knoflík A, skříňka provede B.
V populaci je údajně stále více nevěřících, ale v principu to není pravda, věříme víc, než třeba naši středověcí předkové. Aniž bychom věděli proč, VĚŘÍME, že po onom našem A nastane to B. Věříme, že pilot ovládá software autopilota, i když mu také do hloubky nerozumí, a svěříme mu do rukou životy své i svých rodin. Věříme, že z tisíců řidičů, které potkáváme na svých cestách a míjíme se s nimi stokilometrovou rychlostí, ani jednoho nepotká technická závada a nevjede do protisměru. Věříme, že politici v parlamentu budou jednat v náš prospěch a vůbec nevíme, jak to vlastně v tom parlamentu probíhá. Víme, že je sucho a věříme, že s tím vláda něco udělá, ale většina vůbec netuší, jak se cokoliv tou spletí byrokracie obtížně protlačuje v alespoň trochu historicky krátké době.
Tím, co popisuje Vidlák, se stále více blížíme fatalistickému pojetí života ála muslimové. Jen nemá mnohé zákruty života plně v rukou jakýkoliv bůh, ale kdosi neosobní, o němž vlastně nic nevíme.
P.S.: Nejmladší vnuk udělal řidičák a naučit se opravdu jezdit nelze jinak, než jezdit. Tak s ním občas jezdím, resp. nechám se vozit. A to je pořád: "Kruva, to neslyšíš ten motor?". "Kurva, to ti není líto těch tlumičů?". "Kurva, to si myslíš, že ty synchrony jsou nezničitelný?" A on to neslyší, a nevidí v duchu ta ozubená kolečka, neví, co zažívá tlumič v rigolu na českých silnicích. Vlastně ani netuší, že tam takové věci jsou. Doma mají samozřejmě automat.
No, alespoň mě všichni tři pozorně poslouchají na střelnici, když jsem jim plasticky vysvětlil, jak funguje náboj (rozebral), jak funguje závěr a úderník a hlavně - jak funguje projektil na své dráze a proč a co dokáže napáchat jinak a podstatně hůř, než v nějaké počítačové střílečce. To je zaujalo, jasně, jako každýho kluka.

Trvalý odkaz

Není těžké pochopit principy, na kterých kouzelné škatulky fungují.
Je těžké a často složité tyto škatulky ojebat.

Jinými slovy je těžké znovu donutit techniku, aby dělala či nedělala to, co chci já jako spotřebitel, nikoli to, co chce inženýr ve fabrice ( jezdit jak ocas do servisu - nejlépe značkového - s každou píč... ehm, maličkostí).

Trvalý odkaz

objasnil Béďa. Dělba práce je jasná. Mi se podařilo pochopit i bublinovou teorii výpočtu kroucení leteckého křídla, dali mi jedničku z pružnosti. Ale indukci ne. To se dá naučit a používat, ale princip elektriky mi nevysvětlil žádný učitel. A o tom to je. Jedničky a nuly, mikroprocesor, milion dalších kokotin, všemu jde rozumět. Ale proč je kladný a záporný náboj? Tam začíná role uživatele, machra nebo blbce. Uživatel si už jen užívá. Čím víc užije, tím méně mu zbývá do smrti.

Trvalý odkaz

Ještě je nikdo nevymyslel. Proč se kydá hnůj? Ještě nikdo neojebal přírodu, bo každý je její součástí. Za jakou cenu lze překonat gravitaci? Kolik lidí musí nejdřív něco vymyslet a udělat, aby jeden z nich kroužil v beztížném stavu? Co na to entropie? A kdy se Papuánec dobere k diferenciálnímu počtu? Toť otázka. Některé věci je třeba nechat koňovi.

Trvalý odkaz

To jsou 2 rozdílné otázky. První nepátrá po příčině a klidně určí správně následek. Ta druhá je těžší a mnoho lidí na ni rezignuje. Proč by měli všichni znát příčinu všeho? Ani to nevejde objemově do hlavy a časově to je mimo délku života. Proto je nejlepší využít Bernoulliho rovnice a plout životem cestou nejmenšího odporu? Přes 99% lidí to tak udělá. Ten zbytek přemýšlí alespoň o tom, že lepší je jít ve stopě. První jde blb nebo blázen.

Trvalý odkaz

I tu elektroniku vymyslel člověk,ale nejde to ošidit,jen zase několik odborníků,dokáže se do toho dostat.
Jako laik trochu to sleduji,do toho čipu se nedostanete,pozměnit jeho výkon a dalších integrovaných obvodů.
Pamatujeme televize s lampami,které se daly měnit,teď celou desku,modul.
S těmi traktory je to podobné,kdysi mechanik převložkoval traktor 25 A-K na poli.v současnosti odborná dílna všechno přes diagnostiku.Samotný traktor už má palubní počítač,který zaznamenává i proklus kol a řídí setí,nebo jede podle navigace snad na 5 cm.

In reply to by zemedelec (neověřeno)

Trvalý odkaz

No, asi jako el. vzdelanej mam jiny pohled, ale ty procesory vs lampy, z meho pohledu lampu taky doma nezmenis a ve vysledku nechapu proc lidi vidi rozdil mezi vymenou lampy a vymenou procesoru.
Ja v tom vidim jenom cenu vyroby, proste lampu je drazsi vyrobit nez procesor, jasne na lam pu jsou potreba levnejsi stroje/nastroje nez na procesor, ale pak to sekas jak bata cvicky. Ono v tom procesoru je to "stejne principialne" jak u tech velkych soucastek co maji rozmery v mm, jeom v tom na tom kremiku je to mensi. Na netu jsou i postupy jak udelat vlastni procak, jasne nebude to jako posledni vytvor od intelu, ale tak nejak ten proces neni tak slozity, slozite je nalezst zpusob jak to delat jednoduse...

Ale jak psal myslim ladik, je to i o hlave, ja nechapu jazyky, ale technicke veci me staci videt jak to nekdo dela a jsem schopen "okamzite" delat to co on, ale naucit se cizi jazyk... A mel jsem nadrizeneho co neumel italsky, ale koupil si dovolenou a tri mesice pred odjezdem si koupil ucebnicu a nacucil se jazyk na zakladni komunikacni urovni, tedy ze se fakt dokazal dommluvit a slyset ten jazyk, me by nestacilo 5 let, jasne, kdyz by me zavreli a tlacilo to spodem horem, tak rychleji, ale tu lehkost jako on, tu samozrejmost ani omylem, ale na druhou stranu chtel doma ukazat jakej je frajer/kutil/dokaze oprqavit a probodl si ruku sroubovakem...

Myslim ze vydlak nepripousti, ze je proste dobrej na zemedelstvi apod., aloe nema hlavu na jine.

Assi,
Vaše věta "Vydlák nepřipouští, že je dobrej na zemědělství, ale nemá hlavu na jiné" dokazuje, že kromě jazyků nemáte hlavu na praktickou psychologii, na kterou nemusíte bejt študovanej.( Praktickou psychologii ovládá i dobrý hospodský.)

Ujišťuji vás, že Vidlák patří k cca pěti procentům lidí, kteří by byli přinejmenším nadprůměrní v naprosté většině lidských činností. Zdaleka to není jen otázka inteligence !

Ale nééé, nepodsouvej mi, že si o sobě bohorovně myslí, že su neomylnej natož lepší jako Vidlák ;)

Narozdíl od tebe totiž zastávám na základě zkušenosti, ale i obecně, že kritikou jedné myšlenky, hodnocení ANI omylem jak píšeš ty znamená, že si o sobě myslíš, že sem sežral moudrost vesmíru, ale pouze upozornění, že druhej se v něčem může mýlit a zároven tím neříkám, že je hlupák... ;)

Jako elektrikář, jsem hooodněkrát za 22 let praxe zažil, že profesní slepota mě jako odborníka zaslepila a lajk, kterýmu sem dělal elektriku i když o elektrice věděl pouzte "elůektrika kope" se blbě zeptal "proč ne takto" a fakt měl ten diletant pravdu, i když věděl o elektrice houby, tak měl dacan pravdu a ja ne...
A fakt, narozdíl od tebe, tey přsněji většinou sem se nepostavil k tomu, že mě soudí/opdsuzuje/směje se mi, ale pouze si všiml něčeho čeho já ne, protože praxe a zaslepenost občas nevede k nejlepšímu řešení, ani správnému...

Nelépe bych řekl případ z silničního provozu, kterého využívají úřady, protože výběr pokut, kdy změní značku a ty dostaneš pokutu, protože stejnou trasu jezdíš každý den, fakt bys o sobě řekl, že si toho vždy všimneš, natož, že neumíš jezdit, že si nedodržel dopravní značení???

Ladiku, někdy kritika není urážení, a chce to i pokoru při čtení oné kritiky a nálednému hodnocení ;)

In reply to by Asfaltový holub (neověřeno)

Trvalý odkaz

Ale, podle toho co napsla v článku je jasné, že mu pocit odbornosti v zemdědělství dělá mlhu před očima, ale v elektrotechnice ne, proto u jednoho píše o nutnsoti chápání fyzikální podstaty tranzistoru apod., ale jaksi nepřiznává, že u zemděleství neví fyzikálněchemickou podstatu jak roste obilí...

Takže, věřím, že psychologický odhad jiných lidí je o řád lepší jako já, stejně tak vím, že když něco napíše, je od něho víc pochoipilný o několik řáduů jako ode mě, ale bohužel pro tvoju obhajobu vidláka, zde těžce přestřelil, a podle mě důvodem je pocit sebevědomí v nějakém oboru, který mu zamlžil úsudek...

Děti taky dokáží lépe ovládnou sopučasné přístroje rychleji než inženýr co je dokáže pochopit a posléze znovu vyrobit, ale jaksi to neznamená, že dítě je chytřejší ;) Pouze, že mu funguje dočasně jinak mozek, protože stále roste a funguje mu jinak tělo jak dospělímu. Jinak řečeno, když mě bylo 2-3roky, tak jsem taky měl o několik řádu lepší schopnost naučit se jazyk, ale jaksi ani omylem jsem nebyl inteligentnější ;)

ass - ale dejte pokoj. ad. "....nepřiznává, že u zemděleství neví fyzikálněchemickou podstatu jak roste obilí......"
Já si dovolila kdysi ( když jsem 2 zdejším zemědělcům v bance pomáhala získat úvěr na kombajn ) přiznat, že nevím, jak se účetně sleduje rozpracovaná výroba právě u toho obilí. Nakonec prošlo, když jsem pánům z banky vysvětlila, že v daňové evidenci se rozpracovaná výroba neúčtuje, ale pánové si pořídili kola a objíždí pole s obilím, aby zjistili, jak obilí roste.
A co myslíte? Úvěr dostali. A já měla hlavu jak střep a mozek teplej, tou námahou. A pánové podnikatelé mi při odchodu z banky přiznali, že vůbec nevěděli, o čem je řeč :-)

Matko vdillák má problém s tím, že neví jak funguje prosesor apod., ale nevadímu že neví jak funguje rostlina na genetické urovni? V čem je rozdíl mezi ním a tím programatorem třeba CNC co podle něj už nic neví? MYslíš, že mi za odpoledne vidlak, řekne proč ty základní pravidla co mi řekl veodu k uspěchu je něco jiného než to, že mi obsluha CNC za odpoledne vysvětlí jak obrábět?
Ve výsledku budu jenom "uživatel" co nic nebude vědět o rostlinách nebo o procesoru co řídí CNC stroj...

Tedy chápu, kam Vidlák míří, že se zvyšuje specializovanost, ale to se děje už od doby, kdy si člově sám přestal vyrábět keramické nádoby nebo sám přestal kovat koně. Si s toho dělali srandu i v baronech "na všetko nám treba specialistov", doba je zlá, už Ford zjistil, že když jedinec něco dělá fakt dobře je to x krát rychlejší než když jedinec dělá průměrně vše.
Ale i tak ho budu upozornovat, že jeho příklad co použil je mimo...

In reply to by zemedelec (neověřeno)

Trvalý odkaz

Jo a za rozbitou soucastku za 3 halire zaplatite 1000 kc za celou desku a cekate mesic, protoze pristroj putuje do centralni opravny do Polska ci Rakouska.

Opravar telvizoru ma plnej sklad TV chciplejch tesne po zaruce a hledat kurvitko neumi.

Opravar neumi, tedy podle me tam nesedí opravar jak tvrdis, ale pouze "skladník, tedy ani neočekávám, že by skladník uměl něco opravit ;)

Další, jasně cena součástky je 3 halíře, ale co cena práce, tedy když tam bude sedět člověk co to umí, tak musíš zaplatit jeho odbornou práci, není tedy přesné co jsi nspsal, jenom jsi úmyslně vypustil onu cenu práce.
Tedy rovnice je "cena práce+cena součástek=cena opravy" v t vém příkladu "cena práce+cena součástek+cena dopravy=cena opravy". Proto i samotnou orpavu dělají většinou "opičáci", protože cena opičáka je levnější jak elektrikáře, ale je zásadní rozdíl, kontrolu modulu dokáže i opičák a to za stejný čas jak vzdělanec v oboru a pokaždé dostanu stejný čas opravy, a dokonce rychlejší než hledat konkrétní jednu diskrétní součástku co stojí 3 halíře a to i včetně cesty do polska, protože ani omylem ten měsíc není ona cesta, ale že to někde v polsku leží než opičák vymění modul, stejné by to bylo i kdyby to bylo v praze nebo v ostrave...

Trvalý odkaz

vidlakovi vlak neusiel - pac nik nevie vsetko.
Takze sa tolko lutovat nemusis.
Ze milenialove ani do vlaku nenaskocili... je zase ina kapitola. Oni su len uzivatelmi zariadenia. Netusia ako zadat slovne spojenia do vyhladavaca, aby to vyhladavac pochopil. Vedia ze je vyhladavac, vedia k comu to sluzi ale vyuzivat tie moznosti nevedia. Vsetko maju, nemusia byt kreativni.
Tym ze vsetci cumia len do mobilu a v usiach maju stuple su zdegenerovani vo variabilite sveta. Ich svet postrada variabilitu tvarov a zvukov. Tazko potom po niekom ziadat, aby pocul klepanie ventilov, ked netusi co to je ventil :D ... a ani mu to netreba vediet.

A co sa tyka toho, ze vidlak za jedno poobedie vysvetli zaklady polnohospodarstva - ozaj pekne. Ale tyz nahovno. Ja som si nastudoval ako sa zastepuju stromy. A rovnych 7 rokov sa mi neprijalo ani prd. Kedze som sa nepovazoval az za takeho hlupeho a skaredeho :D.. zacal som sirit poveru o geopatogennej zone. :D :D :D. Vsak som mal vsetko nastudovane, knizky precitane, na jutjub som si mrkol ako sa to robi.... a.... nic.
Az ked si precita clovek v nahodnej diskusii prispevok, ze to robi sice dobre - ale pre dany ovocny druh absolutne chujovo...povie si... ahaaaa... a vuala.
Cize - informacie v koncentrovanej forme sa daju ziskat vcukuletu. Ale jemne nuancie, ak ich cloveku nema kto dat, sa ziskavaju tazko pretazko. A vacsinou to bez tych jemnostiek funguje bud nahovno, alebo vobec.

In reply to by Zvedavec (neověřeno)

Trvalý odkaz

Presne tak. Tech prvnich 95% se pilnej student naucit rychle. Nekdy ztaci zauceni. Ty dalsi 4 % se uci dalsich 20let. posledni procento, to je 20 let plus specialni nadani.

Trvalý odkaz

Pořád někdo z bedny vřeští
poručíme větru, dešti
volič na něj oči třeští
hodí mu do urny hlas
ať i v noci je jas.
Kolem huby plno medu
v zimě na Timor si jedu
na gauči do řiti se kopu
kašlu na uhlíkovou stopu
to je životní ideál
a není to nereál.
Chce to jenom a právě
makat ve státní správě
mít proříznutou hubu.
Pak lze pít whisky z dubu.

Tak nás nevidí Wikipedie, ale dotyčný wikipedista Spannerjam, co mu bylo 14.5.2018 asi nějak hrozně ublíženo. Asi jako byste nechli psát heslo Česko od Tomáše Halíka po druhých prezidentských volbách. Ale využiji této příležitosti jako oslí můstek k Vidlákovu článku - magií je pro mnohé totiž i ona Wikipedie. Jenže akademická obec moc dobře ví, proč ji jako relevantní zdroj informací nedoporučuje.

Wikipedie funguje tak, že heslo může napsat kdokoliv. A v podstatě může napsat cokoliv, dokud si toho někdo jiný nevšimne a neuvede to na pravou míru. V ideálním případě odůvodněně. Čím častější návštěvnost, tím větší naděje na onu opravu. Wikipedie se snaží o určitou míru věrohodnosti zásadou zákazu "vlastní vědecké práce", tedy do wiki patří pouze to, co už bylo někde zveřejněno, aby se to pak dalo následně opravit. Svým způsobem může být oním zdrojem ovšem i místní Vidlákovy kydy. Objem textů je již tak ohromný, že je v podstatě neuhlídatelné, co kdo kam píše a zda dodržuje zásady a zda jsou jeho zdroje relevantní. Čehož využívají aktivní motivovaní lidé. U Velkých Ožehavých témat, jako je třeba holocaust nebo Mnichov 1938, to vzájemné vyrovnávání názorů, postojů atp. ještě relativně funguje, protože i na druhé straně najdete relativně dost angažovaných lidí. Pak jde jenom o to, zda se daný středoškolák píšící referát trefí do wiki poté, co tam hodil text nějaký Krystlíkovec, nebo jej následně opravil Benešovec. Pokud si neuvědomujeme tuto skutečnost, může být wikipedia i nebezpečnou zbraní.
No a podobné irelevantní (protože s tématem nesouvisející) texty jsou pak vkládány nejčastěji tam, kde je malá pravděpodobnost, že by vás někdo zrelevantněl. Uvedený text totiž není na stránce Českých příslovích, ale na ANGLICKÉ VERZI stránky o českých příslovích. Kde je, už z podstaty věci, naděje na to, že bude podobný nesouvisející text zrelevantněn, prakticky nulová.

Asi nejlegračnější byl případ anglické verze stránky o jedné krušnohorské vísky, kde bylo v jednom bloku uvedeno smyšlené "motto" one vísky ve stylu "Franta Vorel kouří péra". IP wikipedisty směřovalo vtipně na ostrovské gymnázium, Franta Vorel na něm skutečně studoval (jméno jsem samozřejmě pozměnil).
Už vidím v barvách dívčinu nějaké progresivní základní školy, jak celá nadšená umisťuje do svého projektu o památkách UNESCO někde ve střední Evropě (od letošního roku. sama ta vesnička tam není, ale je v regionu) v potu tváře nalezené motto (kterému samozřejmě nerozumí, protože v tom byl ten vtip - Češi, kteří by to opravili, tam nepáchnou a cizinec nemá důvod nevěřit v relevantnost)...

Takže tak.

Trvalý odkaz

Vidlaku, mam pocit, ze pro stromy nevidis les. Protoze tvoje prirovnani jsou, rekneme hodne divne. U elektroniky pozadujes znat teorii vyroby zakladnich soucastek, znat vyrobni postupy, znat postupy oprav a znalosti obsluhy.
ALE u zemedestvi ti staci ony uzivatelske znalosti, ale nejak nepozadujes znat dopodrobna jak pres funguje rostlina, proc klíčí, roste atd., nepozadujes znat znalosti jak působi rundup na rostlinu, jak koluje voda a tim myslim, ne ze koluje, ale jak presne koluje, tedy fyzikalni priciny ze padne kapka/vlocka/kroupa, jak vznika a existuje mrak, po dopadu kapky do zeme, jakym zpusobem (fyzikalne/chemicky) voda reaguje z hlinou atd.

Vidlaku, z meho pohledu o zemedelstvi vis stejne nic jako treba programator, ktery vi prd o procesorech, vyrobe atd. Jako "programator" vis jako specialista neco vic o organizaci, osovnich postupech, ze kdyz nezýaprsi v cervnu zustane jeden klas a odnoze uschnou adpo., ale ani omylem nemuzes tvrdit ze tomu rozumis jak pises. RTealne jsi na tom jak dnesni moderni programator, vis trochu vic o casti, ale jako celek vi programator prd, stejne jako ty v zemedelstvi. Jediny rozdil je ze u jednoho hcces hoooodne detailní znalosti protoze to je vymysl od A do Z cloveka (elektronika), ale u zamedelstvi ti staci znat postupy a tvrdit, ze mas ony detailni znalosti jako mas na pohled u elektroniky...

Takze vidlaku, dneska u me slepic, protoze porovnavas jablka a hrusky ;)

Trvalý odkaz

U nas je ventilace. Zacne fungovat, kdyz se zavrou okna. Jak si myslite, ze je tezke vysvetlitl vesmem mladym bystrym pracovnikum ten princip?

Za jak dlouho jim vysvetlite, ze kdyz je uvnitr 22 a venku 35, tak to oteviranim oken doopravdy nevychladite.

Vzdycky to nekdo nepochopi, vzdy si bude myslet, ze to zna lip nebo nebude myslet vubec a vzdycky budou ta okna otvirat.

Zamozrejme, mladi z cele Evropy, ne jen ti nasi.

obojí je propojení každé vnitřní jednotky s venkovní chladivovým systémem (aktivní chlazení); VRV má proměnný průtok a více vnitřních jednotek (až 64) při více zónách. VRV je obchodní značka, zavedená firmou Daikin (má 3/4 celosvětové produkce chlaďařiny).

Jo, me spis vadi to silenstvi, ze jeden open space rozdelej do zon, ale ty jsou jen namalovany na papire a protoze to je samozrejme propojeny, tak staci jeden blbec, co otevre okno (protoze chci zimu = otevru okno) a hned se to cely vypina.

Kdyby k tomu dodavali neoteviratelny okna, nebo aspon okna s klikou se zamkem. Ale takhle si proste mohou celej system odpustit. Bez nej je to skoro stejny.

neřeší teplotu, ale kyslík. Možná máte v provozu jen cirkulační jednotky a žádnou ventilační, nebo ventilační má zavřenou klapku větracího vzduchu. Nebo jiný blbec neumí ovládat řídící sw.

Při poslední akci v Lidlu jsem zakoupil uzamykatelné kličky k oknům v ceně tuším šedesát korun za kus (včetně dvou klíčků)
Jinak ty uzamykatelné kličky seženete i o něco dráž na internetu.
Druhá dobrá rada ( nad stříbro):
Kličky i klíčky k nim náležející si očíslujte a zakupte si několik kliček náhradních.
Nevím ovšem, zda nebude třeba občas vyměnit vydýchaný vzduch za účelem odstranění CO2.

Ideální je ovšem vyměnit zaměstnance.

Trvalý odkaz

Těch principů je pár. Zbytek je už jejich modifikace. Znát základní vlastnosti materiálů, přírodní zákony, sociální, ty zrovna mně moc nejdou, no a pak už jen koukat okolo sebe a používat hlavu. Je třeba ale odhodit aroganci a všímat si dění s pochopením a pokorou. Mladí převážně nemají pochopení pokorou, trpělivost, oni mají mobil a gůgl a tam je všechno správně. Když jsem kdysi viděl v televizi Pokémony, jak ta všechno funguje mimo základní přírodní zákony, všechno lítá a pohybu je se nevypočitatelně tvorové po neskutečné ráně odletí a nejen že nezhebnou, neteče krev, ale dají takovou ránu zpět..... tak tohle nedělalo v dětských hlavičkách ne skutečnou škodu. No teď máme černou sněhurku a....
Až odejdou poslední generace co chápou, stejně se to sesype, oni budou ovládat to, co jim zanecháme do první poruchy, či do ukončení životnosti. No a přežijí ti silnější, ti co měli štěstí a nebo ti, co ještě vědí

Problém je v tom, co kdo chápe pod zdánlivě jednoduchým pojmem"znát"!
Jedna věc je znát a druhá věc je umět znalost aplikovat.

Budete se divit, ale devadesát procent lidí (včetně NĚKTERÝCH lidí s technickým vzděláním ) nezvládne splnit tento úkol:

"Do vany s vodou hodíte šest stejně velkých (plných) kostek.: Ze 1)smrkového dřeva, 2)železa, 3)hliníku, 4)dubového dřeva, 5)mědi a 6)pěnového polystyrénu.

Seřaďte kostky podle velikosti síly, kterou jsou vodou nadlehčovány. (Jsou-li nadlehčovány)"

Otázka neobsahuje žádný chyták a k jejímu zodpovězení stačí učivo ZŠ nebo prostá zkušenost.
Tady na vidláckém dvorku jsme intelektuální elita, takže věřím, že správně odpoví nadpoloviční většina.

Mnozí z nich (třeba Ládik) dokonce zvládnou odpovědět i PROČ. To je ovšem už makačka na bednu a bez znalosti učiva základní školy se neobejdeme.

Ládiku,
odhadem z hlavy se v mém případě jedná o sílu necelý ňůtn. Vážím 65kg a ať tlačím jak tlačím, víc než sedmdesát litrů vzduchu nevytlačím.
(Počítám pochopitelně sílu v okamžiku, kdy mě jestřáb, příp. jeřáb, příp. létadlo pustí. Pak mě vzduch při zvyšující se rychlosti pádu nadlehčuje stále více, až při dosažení rychlosti několika málo set km/hod se síla nadlehčování víceméně stabilizuje. Ještě předtím ale raději otevírám padák. Archimeděnko nezvládne všechno.)

Tak já to zkusím :)
Dle Archimeda je těleso nadlehčováno silou, která se rovná váze kapaliny tělesem vytlačené, pak tedy 5 (měď), 2 (železo) a 3 (hliník) budou nadlehčovány největší a stejnou silou, neboť se zcela ponoří. Následuje 4 (dub) neb je lehčí než smrk ponoří se tedy více (bude plavat), poté 1 (smrk) a poslední 6 (polystyren) - neponoří se skoro vůbec, tedy síla vytlačené kapaliny bude nejmenší.

Samozřejmě síla, kterou působí směrem dolů 5, 2 a 3 bude různá, rovná rozdílu hmotnosti a síly dané hmotností (nikoli vahou, jak jsem psal) vytlačené kapaliny. Ale dotaz zněl na sílu "nadlehčování" :) a ta je při stejném objemu stejná.

Přidat komentář

Prostý text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.