Vidlácky o elektroautech

Autor
Štítky

Dnes bych chtěl po vidlácku zareagovat na nedávnou diskusi o budoucnosti automobilismu (která se rozeběhla pod článkem o domovině - jak jinak že?) především pak o budoucnosti elektrické a elektromobilní. A nebudu vás napínat, podle současného stupně rozvoje poznání si vidlácky myslím, že elektroauta budou vždycky jen drahá hračka pro bohaté, ale nikdy se z nich nestane ten Fordův sen o Americe na kolech. Tedy že bychom měli novodobý elektrický model T, který by zahájil novou éru automobilismu. 

Mimochodem... pokud někdy dojde na podobné diskuse, lidé technického vzdělání a kutilové bývají k elektroautům skeptičtí, kdežto lidé vzdělaní humanitně v nich vidí obrovský potenciál. 

Víte, já uznávám ty dnešní argumenty.  Že auto s bateriemi a jednoduchým elektromotorem váží stejně jako auto s benzínovým motorem, převodovkou, turbem, výfukem, katalyzátorem, filtrem pevných částic a nádrží na pohonné hmoty.  Źe masová výroba ve velkém sníží náklady a elektroauto není nic primárně složitějšího než dnešní přeplňovaný turbodiesel a tak nebude ani dražší. Chápu i to, že když to auto doma v garáži píchnu do zásuvky, tak se mi za noc dobije a náklady na kilowatthodiny budou nižší než náklady na benzín. Stejně tak vím, že člověk věšinu času sedí v autě sám a jede trasu do sta kilometrů. Jen deset procent cest je delších.  Tohle všechno vím. a kdybych věděl jen tohle, zdálo by se mi to také smysluplné. 

Ale já kromě toho i vím, že dnešní nejmodernější baterie typu Li-On, ale i starší Ni-Mh a dokonce i ty nejmodernější co jsou ještě v laboratořích, mají už dnes energetickou hustotu větší než TNT. Kilogram Li-On baterie má v sobě víc energie než kilogram dynamitu. A dnešní dojezd aut je při nejlepší vůli poloviční oproti benzínu a to ještě nesmíme v zimě topit a v létě pouštět klimatizaci. Energetická hustota baterií už dnes dělá problémy. Tak velké, že si hodně lidí popálilo uši od hořícího mobilu a s některými typy mobilů vás nepustí do letadla. Teď si představte, co se stane, když té energie bude v baterii ještě dvakrát tolik. To pak takové auto při srážce nebude nutné odtahovat. To se výbuchem uklidí samo. 

Stejně tak vím, že většina cest autem je relativně krátkých a kapacita dnešních baterií by na ně klidně stačila. Ale kupují se auta podle této myšlenky? Koupě auta se v hospodách diskutuje poměrně často. Je to typicky chlapská diskuse. A světe div se, většinou si chce člověk koupit auto ne pro typickou jízdu, ale pro všechny případy. Proto si lidi kupují kombíky, protože tu a tam (dvakrát do roka) vezou skříň. Sem tam (jednou za dva roky) jedou k moři. Neznám nikoho, kdo by si řekl, že devadesát procent času je v autě sám a tak si koupí maličkou Toyotu Aygo a když bude chtít něco stěhovat, tak si půjčí dodávku. Stejně tak bych řekl, že při koupi elektroauta bude hrát roli i úvaha, jak často se musí dobíjet a kam se na to jedno dobití dojede. 

Většina lidí také nebydlí jako já v baráčku s garáží, kde by mohli mít tu domácí nabíječku Většina aut stojí normálně venku před panelákem na ulici. Tahejte si prodlužovák ze šestého patra... Ti budou muset jezdit nabíjet na nějakou elektrobenzínku. I když  na takové dobíjecí stanici budou mít superhyperrychlonabíječky, stejně to bude trvat okolo deseti minut, protože fyziku neukecáte. Do té baterky to nejde rvát jako do kondenzátoru. Když si představím, že dneska natankujete a zaplatíte za dvě minuty, tak to znamená mít pětkrát více stojanů a nabíječek, aby to na benzínkách vypadalo stejně jako dnes. Jinak se budou zákazníci rozhodovat i podle front. Nemluvě o tom, že stojan na výdej nafty stojí okolo sta tisíc korun a rychlonabíječka stojí pětkrát tolik. 

Naše republika má denní spotřebu ropy (a tedy benzínu) na energetické úrovni nejméně tří Temelínů (a to jsem možná ještě podcenil).Bylo by sice asi zajímavé neplatit Putinovi za ropu asi by se taková stavba jaderné elektrárny časem i vyplatila, ale bez vybudované kapacity by to nešlo. Je celkem jedno, jestli to bude jaderná elektrárna, uhelná či plynová elektrárna a nebo adekvátní počet větrníků a solárů. I kdybych věřil, že cena energie z obnovitelných zdrojů konkuruje ceně energie z jaderných elektráren (čemuž nevěřím) tak pořád platí, že obnovitelné zdroje nejsou významně levnější a jejich vybudování bude stát podobné peníze jako postavit jadernou elektrárnu. Dobudovat Temelín má stát asi  500 miliard. Tři Temelíny by pak stály víc než náš státní rozpočet. A to vůbec nemluvím o tom, že komunisti sice Temelín nedostavěli, to udělala až Zemanova vláda, ale měli už postavené ty páteřní linky vysokého napětí. A co neměli postavené, to bylo schválené v územních plánech a byly na to zajištěné pozemky. Chtěl bych vidět, jak dneska stavíme přes celou republiku vedení vysokého napětí pro tři další obrovské elektrárny. případně bych rád viděl, kde se najdou peníze na vybudování příslušného počtu větrníků a solárů, když cena energie nestoupne a nebude se dotovat. 

Náš stát má z fosilních paliv hóóódně velkou spotřebí daň. Kdyby tu jezdila elektroauta, čím by výpadek této daně nahradil? To se neví, ale moc bych nedal za to, že by zdanil elektřinu nebo uvalil přímo nějakou silniční daň na ježdění, případně mýto. 

Abych to tedy shrnul... Dnešní baterie mají malou výdrž a není kde je rychle a často dobíjet. Ani nebude. Pokud se zvýší kapacita baterií, budou mít větší tendenci vybuchovat. Pokud by se toto všechno podařilo vyřešit, musela by se energie pro všechna ta auta vyrobit a připravit zcela nová infrastruktura. 

Je ovšem možné, že mé argumenty budou smeteny, ekologie zvítězí a za pár let nám spalovací motory zakážou. Možná se na to udělají příslušné zákony, dotace a bude se budovat infrastruktrua za velké prachy. Ale přes všechny aktivisty, Vidláky, elektromobilisty a tak dále, bude jednou muset přijít den, kdy si do toho elektroauta sednou miliony lidí rozjedou se pak budou nabíjet. Pak se ukáže, kdo měl pravdu. 

Všimněte si prosím, že jsem zcela pominul problematiku kamionů a nákladní dopravy vůbec. 

Mnohem snáze si dovedu představit, že se dořeší software a senzory pro samořiditelná auta. Věřím spíš tomu, že jednou auta nebudou potřebovat řidiče a tím pádem nebude nutné, aby na svého majitele čekaly. Tím pádem budou moci jezdit a vozit mnohem více času a díky tomu jich bude zapotřebí méně. Nebude nutné si je parkovat před vchodem, nebude nutné aby na vás čekaly před zaměstnáním. M

yslím si, že toto je bližší revoluce v dopravě než elektromobilita. 

Komentáře

Trvalý odkaz

Jo. Také to tak vidím. Přínos těch hraček je spíš dvojí - pomáhají inspirovat technologii, i kdyby třeba tím, že lidem dojde "tudy tedy ne". Jinak jen maličká poznámka:

Znám lidi, co uvažují právě tak: "většinou jezdím do práce ob dvě vesnice" či "partner(ka) jezdí tady přes dvě čtvrtě a neumí moc parkovat" - tam se tak ale většinou řeší nákup DRUHÉHO auta (to první mívají do toho Chorvatska, na tu ledničku či kočárek s dětmi, respektive reprezentaci).

přikupování druhých a třetích krámů do rodiny jejich posunováním směrem od alfa samce do nižších pater pyramidy, případně porovnáním dvou zcela základních paramerů: cena versus nalítané km a technický stav. Opravdu nových aut od dealera je naprosto mizivé procento.

Tak jestli jde o slovíčko "nový" ve smyslu "sjelo z výrobního pásu", pak těch skutečně moc není. Ve smyslu "Rodina má nový přírůstek", pak ano, opravdu. Netvrdím, že jde o nějaký všeobjímající jev, ale jen v mém okolí tomu tak je minimálně ve třech případech. Řekl bych, že to hodně souvisí s charakterem regionu a jeho dopravní (ne)obslužností - jsme v podstatě na rozhraní krajů, tak trochu vnitřní periferie. Když jeden jezdí pracovat jedním směrem a druhý začne jezdit pracovat druhým směrem, řeší co s tím. Takové to rodinné/reprezentativní auto už mají a hledají něco, co bude vážně jen na to přibližování do práce a "ať to moc nestojí, nežere, něco hodně kindervajíčkového". Tím samozřejmě nijak netvrdím, že cena versus km versus technický stav je ignorován.
No a teď jsem si právě uvědomil, že vím v regionu vlastně o dvou rodinách, kde si pro manželku přikoupili něco malého, ale NOVÉHO. A tam hrála roli zase stylovost (Brouk 2 a to druhé nevím co je, ale má to takovou limetkovou barvu a je to hrozně "rozkošné") - ta ženská prostě nechtěla nic, co mají ostatníi a co není hezké a nehodí se k očím ;) Takže si nekoupí fádního ovčáka, ale čivavu ;)

Jednoduše - generalizování má vždycky četné výjimky.

Trvalý odkaz

Prave ze senzory a AI se nevyřeší.

Je to složité,drahe, moc údržby a určitě se nechcete potkat s autem, kterému nefunguje půlka senzoru a jen to servisní technik odpojil aby to nepipalo

Trvalý odkaz

Trochu jsem to nakousl tím,že spalování ropy,docela dost zahřívá zeměkouli.
Jistě,tak jako se postupně rozvíjel automobilismus se spalovacími motory,tak se postupně bude řešit i třeba elektro auta,možná i na jiný pohon.Jen mám takové tušení,že časem bude i auto drahá hračka.

Trvalý odkaz

Také mne napadla otázka, kde a jakým (ekologickým) způsobem chtějí tu elektriku pro elektroauta vyrobit, jak chtějí získat kapacitu rozvodné sítě a zajistit její stabilitu. Elektrická energie se nedá skladovat ve velkém. V každém okamžiku musí být výroba ve shodě se spotřebou, jinak nastane kolaps sítě. Nejde ji někam nacpat když zrovna hodně fouká a hodně svítí sluníčko a pak ji odtud vypustit v bezvětří a v noci. Na přenos dvojnásobného množství od místa výroby do místa spotřeby musí mít drát dvojnásobně větší průřez.

In reply to by babaluba (neověřeno)

Trvalý odkaz

problem. A ako si povedal, stabilita siete je ovela zavaznejsi.
Zoberme si len take letne prazdniny - stahovanie narodov... kde sa auta z Nemecka preleju do Chorvatska. Chcem vidiet to nabijanie :D
Sef energetickeho dispecingu v Chorvatsku si to hodi :D . Jedno drobne rozkyvanie siete a pol Europy ma blackout :D a .... sme dosli stara mama :D

len si so sebou miesto 20L kanistru benzinu potiahnu privesny furik
za a - s elektrocentralou ( a k nej 20l kanister benzinu :D )
za b - nahradne baterky (ozaj velky furik :D )

In reply to by babaluba (neověřeno)

Trvalý odkaz

Kdybych byl eurourednikem, tak to vyresim snadno. Proste si kazdej nabije v lete nekolik baterek a v zime na ne bude jezdit. Uz nezlobte s detailama, kdyz uz to ti euromachri tak pekne vymysleli. Zas to chcete vsechno zkazit jako jste to udelali komunistum. :-)

Trvalý odkaz

tzv. autonomnosti.
S docela velkým humbukem nám soudruzi oznámili, že nové senzory už dokonce zvládnou identifikaci takové překážky, jako je např. upadlý výfuk na vozovce.
Tak to je fakt bomba. Akorát neřekli, jestli to je výfuk z Babetty o průměru s bídou patnáct cm, anebo výfuk z autobusu o průměru skoro jednoho metru. No nic, věřme na království nebeské - vlastně na chytrá auta - i nadále.
Naprosto nejzásadnější problém:
Kdo bude odpovídat za škody na majetku, zdraví a životech způsobených dálkově řízenými auty opravdu bez řidiče, anebo s tzv. řidičem, který nemá možnost do řízení zasahovat?
(Kdo z vás si myslí, že jsem idiot, tak nejsem. Kamiony blížící se tomuto standardu už opravdu v silničním provozu jezdí. Hlupák točí volantem a může mačkat akorát brzdu, jinak nic. Nebo vlastně může, ale chytré auto na jeho mačkání sere.)
Další zásadní problém:
Co s auty na vozovce, jejichž systémy vyhodnotí, že nejsou schopny pokračovat v jízdě kvůli sněhu (naše D1, že), větru, vodě, větvím a listí z orvaných stromů atd.
(Teď nemám na mysli JENOM dálnici, ale zejména obyč silnici o šíři třeba 7 metrů a na ní třeba padesát "seklých" aut kvůli počasí v úseku 10 km).
A třetí zásadní problém související s problémem dálkového řízení aut:
Prozatím se pilně mlčí o tom, jak chytrá auta rozeznají namrzlou vozovku.
Není mi moc jasné, jak by měly chytré křápy reagovat na možnost náledí či námrazy. Pokud vím, zatím to nevypadá, že by to zvládaly, nicméně tuto eventualitu by měly zvládat na jedno sto procent a ještě něco málo navrch (záložní systém).
A dáme ještě čtvrtý problém:
Možnost zneužití (terorismus) a samozřejmě odcizení. Tedy v obou případech přebrání ovládání vozidla třetí osobou či paralelním systémem řízení. Pokud se kradou armádní drony, nevidím problém v ukradení kamionu třeba s nákladem dobrého a hlavně drahého chlastiva. Anebo v nasměrování kolony rumunských pekáčů do centra Prahy za účelem snížení stavu nevhodných dvounožců.

Většina uvedených myšlenek je přesně tím, co má stejný význam jako ta otázka technická. A předpokládám, že to bude řešeno metodou: "U klasických aut přece také nelze zajistit stoprocentní úspěšnost - řidiči chybně vyhodnocují, usínají, dostávají infarkt..."
"Vtipný" byl případ, kdy autonomní auto neodlišilo igelitku od bezdomovkyně v neprospěch bezdomovkyně. Předpokládám, že argument "odpovědnosti" bude v prvé chvíli řešen tím, že šofér bude moci "kdykoliv převzít řízení" - že se prostě jen převrátí trend, kdy dnes technika "přebírá řízení" za šoféra. Upřímně si říkám, že neexistuje ale horší varianta, než "mít za úkol převzít řízení".

Na té odpovědnosti bude celý rozvoj autonomnosti viset. Pokud budou mít automobilky strach, že je právníci užalují, tak do toho nepůjdou. Proto se bude lobovat u zákonodárců a vykladačů v neprospěch uživatele (nebo se udělá nějaký fond "náhrad škody", kam budou automobilky/kupující/prodávající povinně odvádět. Nebo, asi nejjednodušší cesta - bude to řešeno přes (povinná) pojištění.
Otázku převzetí ovládání vozu třetí stranou - ta bude přímo vlastností vozu a bude vydávána naopak za bezpečnostní prvek, aby terorista nemohl najet do davu, aby ukradené auto dovezlo zloděje až do garáže policejní služebny, aby se dala "lépe řídit provoz" v případě havárie ve městech (místo semaforů budou rovnou zastavovat auta) a potřeby průjezdu hasičů... Aby byla možnost efektivně odklánět dopravu atp. Prostě všechno to, co interpretujete jako starý zlý, ošklivý a nevzdělaný Targus, bude převráceno v mladé, perspektivní a pozitivní.

tak by si sa mozno stretol aj s tym, ze tam uz maju to co u nas este nie. Kazde americke lepsie auto je online pripojene do Indie k nejakemu Indovi (volajme ho John bo amici neznasaju ked sa dovolaju na helpdesk do Indie :D) a John kedykolvek moze auto vypnut, moze diagnostikovat, co autu je - ci ma palivo a pod.

Trvalý odkaz

Díky Vidláku za zajímavý článek. Také jsem se o to jako technik zajímal a také to vidím dost skepticky.
Jen bych poněkud oponoval tím, že by bylo potřeba hodně Temelínů navíc - také jsem si to myslel, ale četl jsem pár článků a musel jsem tento názor zkorigovat, nebude to opravdu třeba, viz zde:
https://www.svetmobilne.cz/elektromobily-kolik-potrebuji-temelinu/4808-2
http://notebookblog.cz/ostatni/auta/nastup-elektroaut-je-vubec-realny-p…
Jako další problém bych ale viděl cenu a dostatek lithia (viz ten druhý článek), proto bych byl dost skeptický k otázce, zda cena e-aut půjde nějak radikálně dolů. Celkově je konstrukce e-auta mnohem jednodušší, než u klasického, protože vzhledem k různým ekolimitům se původně jednoduchý spalovací motor stal neskutečně komplikovaný. Ale baterie, to je oříšek. Nevím tedy, zda jde srovnávat energetická hustota baterie a TNT (celkem by mne zajímalo, kde jste to srovnání našel), stejně tak snad nebudou případné lepší baterie tak výbušné, jako ty dnešní, ale problém bude asi vždy jejich cena. Osobně bych proto jako baterii dal přednost vodíkovým článkům (a tyto na "pumpách" nedobíjet, nýbrž vyměňovat jako propanbutanové lahve...), jenže to jsme opět s cenou někde v oblacích...
Autonomní auta - už kdysi při mých studiích na VUT koloval vtip - umělá inteligence je horší, než přirozená blbost. Bohužel se obávám, že se od té dávné doby toho zas tak moc nezměnilo. Neuronové sítě, kterými se dnešní e-auta řídí a máme je v každém mobilu, to byla tehdy horká novinka. Takže ani žádný nový princip za těch 25 let nepřišel, jen je dnes holt daleko větší výkon, my jsme neutronové sítě učili funkci sin(x) a radovali jsme se jako malé děti, jak jí to jde, dnes je toto pochopitelně mnohem dál, ale princip pořád ten samý...
Co se týče sdílené mobility, tomu nevěřím. Auto, to je část domova, vše, co se sdílí, znamená špínu, menší komfort atd, protože pokud to lidem nepatří, chovají se k tomu jako hovada. Jediný způsob, jak to protlačit, je zdanit auta tak, že normální lidé si je prostě nebudou moci dovolit. Snad se toho nedožijeme, ačkoliv trošku pochybuji...
A vše nejlepší do 2019!

Pavte, s tím vodíkem to není o nic jednodušší, vodík je pouze nosič energie, v přírodě se volný nevyskytuje, tudíž je třeba ho vyrábět, nejlépe z vody a na to musíte někde sebrat energii.
Dále je problém ho skladovat, má tak malé molekuly, že mrchy projdou přes kde co a když se potvory smísí s kyslíkem, a křísne se, to je potom řachanda. Výsledným produktem prudkého sloučení je sice neškodná všudypřítomná voda, ale široko daleko nic.

Vodík půjde skladovat v tzv. vnitřní nádrži, která bude vložena do větší vnější nádrže, ve které bude provzdušněná voda. Problém skladování vodíku je řešitelný. Horší je to s tím, že vodík není zrovna vydatné palivo, takže jej bude potřeba opravdu hodně.

Něco jiného je skladovat vodík ve speciálním režimu jako nebezpečnou látku a něco jiného je ji skladovat v běžných provozních podmínkách. Vemte v potaz poruchy, poškození, nedej Bože havárii - v automobilovém provozu běžné situace. V případě, že jedete na vodík, příbuzní ušetří za pohřeb.

Ja si myslim, ze na elekrinu a vodik by mela bejt v prvni rade predelana vsechna vojenska vozidla a sluzebni automobily politiku.

Uplne vidim, jak si kazdej Pandur za sebou tahne jeste vlacek civek s prodluzovackama, popriade jak kolona panduru na dalnici vybuchuje, protoze nejak civil si nevsiml ze jednou za nim a vyhodil z okna vajgla zrovna do prosakujiciho vodiku.

No a kdyby Mekrelova mela prijet do Prahy v takovejch autech, tak by BIS proste jen zabavila vsem lidem v Praze vse od sirek po zapalovace. (a zastavila tramvajovou dopravu, protoze elektrika holt obcas hazi jiskry).

Nevim, co se na humanitnich skolach a u ekologu fetuje, ale musi to bejt skvela vec, kdyz to berou dal i pres zrejma poskozeni mozku.

nutnost chlazení baterií. Ale ve srovnání s vámi nastíněnou problematikou jde o prkotinu.
A ty baterie opravdu sem tam explodují, blbec Vidlák až tak úplný blbec není...

Ke srovnání energetické hustoty.
Měří se v džaulech na kilogram matroše, ne?
J/kg
Zcela jednoduchý proces:
1/ Baterku šupnete na odporový drát a topíte pod kalorimetrem.
2/ TNT šupnete pod stojánek s kalorimetrem a topíte.
TNT totiž nejen bouchá, ale zejména skvěle hoří. Nejednou jsem na vojně sklízel obdiv a uznání u mazáků, když jsem coby topič - bažant roztopil kamna s takřka nehořlavým uhlím či zcela mokrým dřevem.

Trvalý odkaz

Své jsem již k tématu napsal.

Jako hlavní problém rozvoje elektromobility považuji nedostatečnou výrobní kapacitu elektráren a s tím spojené nedostatečné přenosové sítě. To se při nejlepší vůli nedá zlomit přes koleno, jediné řešení je masivní výstavba jaderek a dimenzování přenosných sítí.
Tak to ale nebude, Němci jaderky pozavírají a bude nedostatek kapacit na výrobu el. energie ještě než se elektromobily stačí rozšířit. A pěkně stoupne cena, že zájemců o elektromobilitu z řad střední třídy zajde chuť. O těch, co jdou od výplaty k výplatě nemluvím.
Samozřejmě, že se budou pokoušet nám zošklivit naftu a benzín, aby nás donutili koupit elektromobily, ale to tvrdě narazí a asi už to vědí - "ekologické" zdražení pohonných hmot ve Francii bylo jiskrou, která zapálila Paříž.
Cestou by bylo snížit potřebu přepravy osobními auty a nákladními auty. Vyrábět vše co nejblíže místu spotřeby. Jenže to jde přímo proti zájmům těch nejmocnějších na planetě. Takže nic.
Kolega včelař se jako vývojář podílí na vývoji komponentů pro takzvané "hybridy", aut ae spalovacím i el. motorem a reverzním dobíjením elektroakumolátorů. To je nadějnější ale prozatím dost drahé a v podstatě to neřeší to, co si od toho slibují ekoblázni.

to je taky fake ekomobil :D
Ma sice baterku, ale ked je prazdna, tak fici na spalovanie. Velmi jednoduche teda baterku vyprazdnit a uzivat si ekologicku antirevoluciu.
Slepa vetva vyvoja.

In reply to by Zvedavec (neověřeno)

Trvalý odkaz

Hybridy brzdí přes el. motor a tím dobíjejí akumolátor. Jak moc je to účinné, nedokážu posoudit. Tento princip běžně funguje u tramvají.

Ekologičtější je to právě o tu energii šetřenou ukládanou do akumolátoru při brždění.

Co vím, není to nějaký projekt budoucnosti, je to ve stadiu příprav série a to více automobilkami.

Tak nejsem žádný machr technik - není ta rekuperace jako součástí dobíjení akumulátorů během jízdy už dnes u standardních auťáků? Já jsem snad někde četl text, který se právě nad tím pozastavoval - že ta technologie rekuperace jde principiálně proti zásadám efektivní a ekologické - tedy plynulé - jízdy. Naopak potřebuje jízdu poněkud sportovnější - brzda plyn. Řešili tam problém, proč někteří uživatelé zjistí, že ráno nenastartují, i když by měli a jiní, se stejným vozem i akumulátorem, vydrží déle. A došli až k tomu, jaký vliv má (vedle zmíněné techniky jízdy) podoba trasy do vzdálenosti x km od zaparkování a dospěli k závěru, že tam, kde to měl řidič rovně, po rovince, bez křižovatek... tak se mu prostě nestihla řádně dobít během jízdy baterka...

Jak si pamatuji, tak prodávám. Mě to hlavně zaujalo spíš tou ukázkou, jak prostě nedokážeme domýšlet všechny souvislosti a jak se někdy zdánlivě skvělé a úsporné technologie navzájem vylučují. Že tu fyziku člověk prostě vážně ne...be...

Jak jsem koupil, tak prodávám. Vášnivě jsme o elektomobilitě diskutovali jeden večer na zájezdu. Ten můj kamarád, je konstruktér - elektro a je zapojen do vývoje rekuperačních hybridů myslím pro BMW. Mluvil o tom, jako o hotové věci.

Jasně. Jak říkám, mně na tom přijde zajímavé, že aby fungovala alespoň trochu efektivně jedna proekologická a ekonomická technologie, musí se u té druhé přikročit k neekologickému a neekonomickému pojetí jízdy...

to je hotova vec...
Vraj aj cesta na Mesiac je hotova vec. A vraj tam uz aj boli. :D
Tramvaje rekuperuju elektricku energiu, aj vlaky... ale do siete. Cize cucaju kolko chcu a ked sa da, tak neico malo vratia spat, ak to prevadzkove podmienky dovolia.
Trochu teda miesas hrusky s jablkami.

Mám za to, že v té debatě šlo právě o rekuperaci využitou v samohybu dlouhodoběji nezávislém na připojení k síti - tedy jakéhosi "druhotného využití jinak ztrátové energie". Vzpomínám si, že když ty rekuperační jednotky zaváděli ve F-1, bylo kolem toho docela dost problémů.

F1 byl vždy prostor, kde se zkoušely technické novinky. Pak se to upravilo a použilo v sérii. Jak mi líčil kamarád, je do docela domáklé, nemá to převodovku a tím by to mělo kompenzovat cenu.

Úplné podrobnosti už si nepamatuju.

Kamarád (není na odkazovaném obrázku :-) ) se podílel na vývoji motoru, kde se při brždění energie strkala do superkapacitoru, a ihned poté se použila pro akceleraci. Jedná(-lo) se o specifické využití pro závodní motocykly, tedy nikoliv o vozidlo pro běžný provoz, ale na rozdíl od ekoblábolilů zde byly ověřené výsledky. Třeba z toho časem vyleze něco zajímavého. Mimochodem, fungovalo natolik pěkně, že to zakázali používat, viz opět text odkazu.

http://tn.nova.cz/clanek/zpravy/motorkari/technika/cesky-revolucni-vyna…

Potíž s rekuperací je, že je sice možná, ale využijete jen část rekuperované energie a zbytek se ve formě tepla ztratí v odporníku. Nelze využít všechnu energie vyrobenou při brzdění v generátorovém režimu motoru. Vždy část energie nebude využitelná.

Trvalý odkaz

... jak bude vypadat takový zimní výlet s elektroautem po dálnici na Vysočinu. Letos (loni :-)) hasiči rozváželi naftu/benzín aby lidi v těch zablokovaných autech neumrzli. Už teď si škodolibě představuju, jak naftovou elektrocentrálou dobíjejí ty ekologický klumpy.

Trvalý odkaz

Problém dopravy se vyřeší tím, že auta budou díky různým nařízením z Bruselu (a jsou jich už tisíce) tak drahá, že si je bude moci dovolit jen pár nejbohatších lidí a státní úřady. Ostatní budou chodit pěšky nebo jezdit hromadnou dopravou. Pokud lidstvo nepřijde na nový zdroj energie pro dopravu (a kvůli celosvětové dominanci USD podloženého ropou ještě hodně dlouho nepřejde), doprava bude jen dražší a dražší, až ji evropské úřady úplně vymažou ze snů obyvatelstva. Auto pak bude tak masové asi jako jachta.
Nějaká doprava automobily nebo kamiony nemá na planetu vliv. Hlavní negativní vliv na ovzduší má lodní doprava. Pár lodí vyprodukuje tolik CO2 jako všechny automobily v Evropě. Tudy cesta nevede, dojde jen k zániku masové výroby aut. Myslíte, že to Německo dopustí? Přechod na elektromobily je zatím jen sen, masové rozšíření nehrozí. Současné nejmodernější baterie jsou LiFePO4, ale čeká se na novou generaci baterií s pevnými elektrolyty. K tomu jsou zapotřebí čas na vývoj a vzácné kovy, které ovládá Čína (směnila bezcenné americké dluhopisy za ložiska vzácných kovů po světě). Elektroauta, jestli vůbec budou, budou čínská - a my je nebudeme mít za co koupit.

Trvalý odkaz

jak Brno.
Racia si uvedomit ze KAZDY na tom chce trhnut. Teda auta budu musiet stat tolko aby sa mohli predavat a aby sa generoval prijem. Nema zmysel vyrabat nieco co je masovo nepredajne.
Daju si kafe a podumaju... ono sa im rozjasni :D

Nesmysl, auta budou drahá jako barák a banka Vám na jeho pořízení ráda poskytne hypotéku na auto.

In reply to by Gerd (neověřeno)

Trvalý odkaz

biznis pofrci - len sa tomu da iny financny model.
Auto bude mat kazdy a aj jeho brat :D ... mozno aj dva :D :D

Jen to auto nebude levné, ale natolik drahé, že jeho vlastnictví dělníkem s průměrným platem bude asi stejně reálné jako za 1. republiky. Bude to podpora rodin. Jeden plat půjde na hypotéku na dům a druhý plat na auto, kterým se ti dva dostanou do práce, aby mohli vydělat na obě splátky. Ale z čeho budou žít, to už je ve hvězdách. :-)

In reply to by Gerd (neověřeno)

Trvalý odkaz

zopar blogov od Vidlaka, aky je sebestacny. A nebude sam.
Ma prasata, vinice...a aj manzelku :D :D :D Nevidel by som to tak cierno :D
I ked toto poradie je asi unikatne ..take... vidlakovske :D

Trvalý odkaz

Tak přenosová soustava měla být dokončena s plánovaným rozšířením Temelína na rok 2020-2023. Mnoho obcí proti nové rozvodové soustavě z Temelína na Vysočinu protestovalo, ale přípravy prý stále probíhaly. Dnes je dostavba Temelína odložena a přenosová soustava již není priorita.
Rychlodráha z Prahy do Vídně měla už být dávno, dnes se ještě ani neví kudy povede. První ekonomická studie bude hotova až v průběhu roku 2020. Pak teprve projekční přípravy, projekt a spory o pozemky. Stavba na 10-15 let.
Rozšíření dálnice , to není potřeba popisovat. Rozšíření? No nevím zda je to vhodný termín. Každopádě výsledkem je slušně velké parkoviště.
Tak a teď ta hloupá úvaha. Mě už bude brzo 70. Krom Vidláka jste nejspíše všichni někde poblíž této hranice a proto si myslím, že by nás mělo zajímat než v čem budeme jezdit tak jak to vypadá v Pelhřimově. Tedy zda tam to krematorium postaví a zda to stihnou ještě v tomto tisíciletí.

Přidat komentář

Prostý text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.