Koně se také střílejí,

Autor
Štítky

...aneb  variace na nikoli renesanční téma…

 

Už jste někdy zastřelili koně?

Já nechtěl, bránil se, … ale musel.

Nebyli to koníci z masa, kostí, šlach a krve, zabalení v chlupaté kůži. 

Byli železní, schováni pod zářivě bílou směsicí železa a plastu jménem Akrylonitrilbutadienstyrén, zkráceně ABS, ze kterého se dnes většinově lisují karosářské díly aut.

Jako nejstarší a hlavně nejprotivnější z nováčků v posíleném kolektivu řidičů jsem dostal ke krocení nejstarší z flotily firemních tahačů. Ovšem pouze do doby, než dorazí tahače nové, krásné a chytré, nachystané plnit ty nejnáročnější pracovní úkoly, na něž už prý vylítaní tahačoví dědci nestačí.

C´est la vie, takový je život…

Po třech měsících naší koexistence dolétl Befehl shora, že přes mé poměrně solidní ekonomické výsledky (spotřeba paliva a platby za mýto) je nutno železného koníka vyřadit, neboť je již nejstarším v trvalé službě a na tachometru se pomalu dokuluje milión. 

C:\Users\Luděk\Desktop\8T5 0312\Photo0053.jpg

Takže jsem si naposledy a s poměrně silnou nostalgií užíval poslední pětidenní turnus v autě, které má ještě opravdovou řadicí páku a které není pevně a nerozborně svázáno „Centrálním mozkem lidstva“ v podobě nejvrchnějšího firemního kompu. Užíval jsem si, že mne ještě poslouchají pedály pod volantem, že musím poctivě kvedlat šaltpákou a odkudsi se střechy na mne neječí firemní sirény, když se jim zazdá, že nejedu podle představ soudruhů ajťáků. 

Jaké jsou představy ajťáků, jsme se všichni mohli přesvědčit v okamžiku, kdy byl vydán celosvětový zákaz letů pro letadla Boeing 737 Maxx. Nechci zdejší čtenářskou obec děsit, ale v případě silničních motorových vozidel se jedná o totéž. Normální člověk, vlastnící pud sebezáchovy, by asi měl dostat kopřivku, pokud by zjistil, že kdosi je schopen na libovolnou vzdálenost vaše auto nastartovat, či vypnout, přidat či ubrat plyn, zablokovat nebo odblokovat brzdy, případně změnit zařazený rychlostní stupeň. Nikoli tak u nás ve firmě. Zde se všichni radují (napadá mne úsloví z dob minulého režimu – těéchnika balšáája!!!), jak je to krásné a mladé a chytré a zejména žádoucí.     

A tak jsem naposledy předjel ve stoupáku za Karlovými Vary svého firemního kolegu, který řídil mladší, krásnější, silnější a zejména chytřejší auto téže značky, avšak s koníky přidušenými normou Euro 6 a s automatickým pitomcem v převodovce, který je z tohoto stoupání pokaždé zděšen a zmaten, skoro jako knihovnice „Myrka“ z ODS. Tudíž seká pokaždé stejné chyby v odřazování, i když má k dispozici chytrou mapu se souřadnicemi, pročež spotřeba i jízdní čas jdou společně do pr…  

… a naposledy jsem v navazujícím mírném klesání ručně vyhodil kvalt a užíval si z tichého plachtění kolébajícího se čtyřicetitunového kolosu nádhernou zelení vůkol, čerstvě umytou nočním deštíkem a nasvícenou ranními paprsky stoupajícího slunce. 

Tichý, brumlavý volnoběh šestiválce, tlumený hukot pneumatik, šum větru kolem kabiny…

Ano, zřejmě naposledy jedeš s manuálem, říkal jsem si. Uvědomil jsem si, že právě nyní pro mne končí nejen jedna z kapitol mého života, nýbrž i jedna z kapitol veškerého lidského bytí a snažení. Už před pěknými pár lety začala kapitola nová, v níž je lidský faktor hromadně nahrazován odlidštěným mechanismem a digitální automatizací.

Když jsem v poledne vyprázdnil u posledního zákazníka cisternu, potkal jsem se s kolegou a přepojili jsme návěs, načež on pokračoval v práci a já zamířil s koníkem na základnu.

C:\Users\Luděk\Desktop\8T5 0312\Photo0017.jpg

C:\Users\Luděk\Desktop\8T5 0312\Photo0026.jpg

Následně jsem zastavil před domovskou provozovnou, abych vyprázdnil kabinu tahače prostým přeházením všelikých zbytečností a smradlavých svršků do osobáku. Nejdřív jsem si vyfotil posledního mohykána s řadicí pákou, pak jsem se pustil do norování, kterážto činnost loveckých psů silně připomíná můj přístup k úklidu a dalším činnostem obdobného charakteru. 

C:\Users\Luděk\Desktop\8T5 0312\Photo0057.jpg

C:\Users\Luděk\Desktop\8T5 0312\Photo0055.jpg

A tak se stalo, že jeden z metnutých předmětů téměř zasáhl jakéhosi postaršího dvounožce, který se poflakoval v mém palebném sektoru. Chtěl jsem jej vyplísnit, že leze do trajektorie neřízeného letu mých dosti jetých trenýrek a fuseklí, avšak předběhl mne a spustil na mne čímsi, co snad měl být pokus o češtinu. Bohužel, vyřčeným zvukům zcela zřejmě nerozuměl ani sám autor. Proto jsem jej zastavil a po jeho přikývnutí na dotaz „Ukrajina?“ jsem nabídl konverzaci v ruštině.

Po minutě jsem pochopil, že dotyčnému se v autě odporoučely akumulátory a on by rád nějaké jiné, nejlépe funkční.

Následující děj byl pro ty, kteří mne znají, předvídatelný. Odvezl jsem tahač na firemní parkoviště, odevzdal vyúčtování služební cesty a šel si prohlídnout ukrácký křáp, totiž pětiletý tahač, parkující o tři sta metrů dál. Omrknul jsem velikost a kapacitu akumulátorů, abych pak neprozřetelně slíbil, že mu druhý den ráno obvolám nejbližší prodejny, zjistím ceny a pošlu přesné adresy.

Další den v půl osmé zahrčel telefon. To můj nový známý zkoušel, jestli jsem svůj slib myslel vážně. 

Ve čtvrt na devět jsem mu nadiktoval ceny, aby je schválil jeho šéf. 

V půl deváté mi chlápek volal zoufale zpět, že mi zaplatí, kolik si řeknu, abych mu nové baterie pomohl přivézt, protože není nikoho schopen přemluvit ani k placené pomoci. Jakmile otevřel klapačku, lidi se od něj odvraceli.

Prapodivný svět. Už ani prachy v něm nefungují, jak by jeden čekal…

Vzpomněl jsem si na včerejší docela bolestnou rozlučku se svým plechovým koníkem, hupsl jsem do auta a jel čtyřicet kilometrů za Jurou z Černovců. Na parkovišti jsem ho naložil i se starými bateriemi a odvezl ho do vyhlédnutého obchodu. Tam jsem mu pomohl s nákupem a pořízením takové faktury, aby na jejím základě bylo možno vyžádat vratku DPH, načež jsme vyrazili zpět. 

Po namontování nových akumulátorů chytil motor na první pokus a poněkud dojatý Jura pravil, že na tento moment, potažmo na mne nikdy nezapomene. Byl ve svých dvaapadesáti letech poprvé služebně v zahraničí jako řidič kamionu…

Máchnutím rukou jsem frajersky zahnal jeho díky a udělil jsem mu dle svého velmi protivného zvyku cennou radu, ať mou službu vrátí jiným, kteří budou hledat pomoc u něj. Podali jsme si ruce bez ohledu na kovid, tyfus, tuberu, žloutenky typu A, B, C, Zelenského i Zemana a já mu zamával na cestu.

Parkoviště, na němž jsem se před šestnácti hodinami rozloučil se svým bílým koníkem, opět osiřelo. Osamocen jsem sledoval vzdalující se soupravu s ukrajinskou značkou. Zůstávej s Pánem Bohem, Juro…!

… tak nějak mi samo od sebe přišlo na mysl, že se to té zubaté moc nepodařilo už před dvěma lety při mé srážce s vlakem… 

… vždyť koně se přece také střílejí… 

Hodnocení
Průměrný počet slepic: 4.8 (130 hlasů)

Komentáře

Trvalý odkaz

.......končí nejen jedna z kapitol mého života.......
Není co dodat, snad jen, že i my také ........

Průměrný počet slepic: 4.5 (11 hlasů)
Trvalý odkaz

ty fotky jsou z nového či starého vozu. Tak napucovaný v Brně moc nevidno.....
vlastně pardon, šaltpáka, takže původní

Průměrný počet slepic: 4.7 (3 hlasů)
Trvalý odkaz

Fráňa Šrámek: Raport (úryvek)
Hlásím, pane hejtmane,
a já to musím říc:
tož, člověk rád jde, člověk musí jít,
když pán chce, smrti vstříc –
však koní šetřte, prosím tisíckrát,
to dobytče se strašně umí ptát,
proč nesmí žíti víc…

Průměrný počet slepic: 5 (20 hlasů)

to je síla. Musím se na to mrknout.

Průměrný počet slepic: 3.4 (5 hlasů)
Trvalý odkaz

stara tlacitkova Nokia ty svetelne rozdily fakt nedava a na sehnani lepsiho fotaku nezbyl cas. Bylo to z hodiny na hodinu.

Průměrný počet slepic: 4.7 (13 hlasů)
Trvalý odkaz

RAmcha vymyslel pro blboně krásnej, chytrej, ftipnej a obdivuhodnej sviět. Že blboňovi musí stačit se jen s jídlem kamarádit, chodit s ním na vycházky a nebo ochcávat ho svými kokovidy a stačí jen počkat na jídlo než samo dozraje aby mu padlo jako k nohám. A ani to blboni eště nepochopili a proto vymysleli celej industriálbinec aby byl tenhle proces co nejdelší a nejbolestnější a aby se jím zasral celej svět imbecilama, keří pasou zaměstnance jako vlastní dobytek.

Blboni zdokonalují svoje jha do krajností a eště si na to volej mordechujce aby jim vládli. Teda velevážení imbecilové, už je to nudné, stále stejné a furt a nigdy nedosáhnete velikosti RAmchova vtipu a lásky k vám, páč vás do ničeho nenutí, dává zadarmo a jen hnusní šmejdi na tem chtějí nadrbat majlanty.

Rostliny aji zvířata už to vzdaly dávno, páč pochopily, že to je jen o hovně, o keré se imbecilové bijou v parlamentní kantýně nebo na bojišti v zastoupení blboňů.

Otroci rovněž prošli vývojem a ke svému jha si vymysleli eště dokonalejší nástroje, kolem kerých musej celej den poskakovat a tlačit tím dopředu celej ten moderní demosgrátickej cirkus na kolečkách. Muheeeeeee

Průměrný počet slepic: 3 (12 hlasů)
Trvalý odkaz

auto houká
na něm v pytlích bílá mouka
auto mouku rozváží
z velikého nádraží

Průměrný počet slepic: 4.9 (10 hlasů)

In reply to by Sibyla (neověřeno)

Trvalý odkaz

pytel houka,
z neho blba
Alca kouka.

A dal to je sproste.

To je prvni sprosta basnicka, kterou jsem se naucil ve skole. Zbytek jsem nacerpal uz v przedszkolu (przedszkole je polsky skolka).

Průměrný počet slepic: 2.4 (8 hlasů)

nejkrutější? Při koupeli,utopí 2 kozy a ještě kačenku.
Tohle se naučil můj synek první den ve škole od romského spolužáka Cibuly,který předškolní výchovu neabsolvoval.

Průměrný počet slepic: 4.7 (23 hlasů)

In reply to by Sibyla (neověřeno)

Trvalý odkaz

Nemělo to vyznít tak, že obílí je blbé, že umění je ho rozvářet, žet? :-))

Průměrný počet slepic: 2 (3 hlasů)

In reply to by Sasin (neověřeno)

Trvalý odkaz

1. tride pri vyuce abecedy. Souska vcelka povesila na tabuli velky obraz auta s pytli na korbe, my se ucili basnicku a zkouseli jsme malovat pismenko A.
Je mozne, ze vas to domorody saman ucil jinak.

Průměrný počet slepic: 3.7 (3 hlasů)
Trvalý odkaz

Všichni jednoslepicoví vysírači, spojte se!
A vyližte si prdel, vzájemně!

Průměrný počet slepic: 4.7 (14 hlasů)

Dnes budou mít orgie u Vlka, než jsem to přečetl, už měl z nuly 57 hlasování s jednou hvězdičkou. Dovolil si kritizovat poměry u strýčka a navíc i u našich dobrých sousedů. A to se musí ocenit.

Průměrný počet slepic: 4.9 (17 hlasů)
Trvalý odkaz

Fascinující:
"Ostrovní seriály jsou totiž i po brexitu považovány za evropská díla, což Bruselu nepřipadá spravedlivé. Ohrožuje to evropskou kulturní rozmanitost, stojí v interním unijním dokumentu, o kterém informoval list Guardian."
https://www.novinky.cz/zahranicni/clanek/dost-bylo-britskych-serialu-eu…

Oni ti paňácové v Bruselu snad skutečně uvěřili, že EU = Evropa...

Průměrný počet slepic: 4.4 (17 hlasů)

In reply to by standa.e (neověřeno)

Trvalý odkaz

Ovšem, "Evropa končí u hranic EU".... Pokud jde o nejnovější a budoucí díla, poplatná genderu apod., kde i Shakespeara může hrát černoch, asi o moc nepřijdeme. JENŽE jde o princip. Kdo se vzbouří? Diváci? Majitelé a provozovatelé TV?
Britové umějí, jen namátkou Morse, Lewis, Frost, Foyles War, Heartbeat (pro mne absolutní jednička), Jistě, pane ministře a další a další.
Natočí někdy někdo lepšího Poirota než Britové s Davidem Suchetem? Pochybuji.
Co s tím? Jak proti tomu? Nevím.

Průměrný počet slepic: 5 (14 hlasů)

In reply to by standa.e (neověřeno)

Trvalý odkaz

Co budou dělat až hapá.... a že hapá je jasný už dýl......

Průměrný počet slepic: 3 (2 hlasů)
Trvalý odkaz

Moc hezky napsaný fejeton. Jen to vyřazení z mírného kopečku...nikdy. Tahal jsem po Evropě soupravu a na to jsem byl dost opatrný.

Průměrný počet slepic: 4.3 (9 hlasů)

ve Wartburgu (měl volnoběžku), jenže z úsporných důvodů vypnul i motor. Čímž zamknul volant.

Průměrný počet slepic: 4.2 (13 hlasů)

V roce 1964 to mohl být Warburg 900, resp. 1000.
A ty fíčuru "zamykání volantu" určitě neměly.

Průměrný počet slepic: 5 (3 hlasů)

In reply to by Fake Feek (neověřeno)

Trvalý odkaz

černá s bílou střechou SPZ OV-98-15 a volant zamknul, si to pamatuju, to tóčo. Z Hvězdy do Malé Morávky, hned v první zatáčce. Ještě tam nebyl les.

Průměrný počet slepic: 5 (1 hlas)

Přidat komentář

Prostý text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.