Naučit je učit se

Autor

Dnešním textem chci dát odpověď pavtovi na jeho otázku, zda jsme po plyšáku vůbec měli šanci na jiný vývoj. Zda bylo vůbec možné se vyhnout divoké privatizaci, rozkradení majetku, vytunelování firem, podřízení se USA a Německu?

 Musím Pavtovi odpovědět zcela poctivě, že to prostě nevím. Nejsem makroekonom, ale jsem už příliš dlouho na světě, bych se opájel iluzemi, jak se jednoduše třemi primitivními kroky dalo  zařídit, abychom byli ekonomický tygr a po třiceti letech na špičce Evropy. A kdyby to Havel, Klaus, Kočárník, Stránský, Kalvoda, Ježek a další udělali, byl by to dneska ráj. Dějiny nechodí přímočaře, přímočaře chodí jen katastrofy. 

Ve skutečnosti seděli zmínění pánové na mnoha židlích, hasili celou řadu problémů a ještě větší řadě problémů vůbec nerozumněli. Dosah jejich podpisů na smlouvách s Německem a USA si nedovedli vůbec představit a nebo věděli přesně o co jde a dostali za to dobře zaplaceno. Zkoušeli něco, co jim přišlo jako dobrý nápad a když s tím začali, sedli na tygra a nešlo to dolů. Nikdo netušil, jaké byly skutečné motivace Havla či Klause. Na to právě muselo uplynout těch třicet let keců, mazání medu kolem huby a slibování ráje, který nenastal a nenastane. 

Proto bude možná jednodušší si říci, co jsme skutečně jinak udělat mohli a to bez vytáček.

Nejprve pár příkladů... Já mám v chlívku prasátka. Jsou za mřížemi, jejich svět je omezený, nemohou ven, nemají žádné jiné perspektivy než ty které jim já umožním. Nemohou si vybrat žrádlo, nemají volnost. Každý rok mám nová selata, každý rok mohu pozorovat, jak se s mým chlívkem popasují. Zrovna letos mám prasata čistotná - kálejí do jednoho kouta a zbytek chlívku je čistý. Sláma jim vydrží i týden, podestýlka prakticky nesmrdí. Nekoušou se, spí na jedné hromadě, pouštějí se ke korýtku. Samozřejmě jsem měl i opačný případ, kdy to těm zvířatům bylo jedno, měly pod sebou bordel, hnus, špínu a nedalo se s tím nic udělat. Kousaly se do krve, vytvářely aliance proti druhým, blokovali si navzájem žrádlo. 

Stejně to funguje i s lidmi. Já například nemíním soudit žádného romského obyvatele Chánova. Já ve skutečnosti nevím, jak moc má někdo v Chánově šanci svůj život udělat jinak. Jakou má šanci najít si dobrou práci, jakou má šanci udělat školu, když žije v domě, kde je trvale hluk a jeho sourozenci mu prvním nestřeženém okamžiku zničí učebnice i sešity. Jakou má šanci holka, když si na ní dělá choutky několik bratrů a bratranců na drogách a nejspíš jí udělají dítě hned po patnáctém roce věku. Nevím jakou mají šanci zaplatit svoz odpadu... ale rozhodně mohou svoje odpadky nosit alespoň na jednu hromadu někde stranou a ne je jen tak pohodit pod sebe. Na to nepotřebují peníze, jen trochu času a toho mají nazbyt. 

Nevím jakou jsme měli šanci nepřijít o naše podniky. Nevím jakou jsme měli šanci dělat privatizaci jinak. Nevím, jestli se šlo vyhnout tunelářům, jestli bylo možné udržet banky v českých rukách. Nevím jestli se dalo neplazit se před USA, Německem nebo EU. Jestli bylo možné vyhrát arbitráž nad CME. 

Ale vím zcela jistě, že školství jsme si zlikvidovali sami. To nám nikdo nepředepisoval, protože to není žádný byznys. Dokonce do něj sypeme slušné peníze. Dokonce jsme měli solidní učitele. Ale rodiče přestali být spojenci učitelů proti dětem a stali se spojenci dětí proti učitelům. Všichni naši Jiráskové i Palačtí začínali na venkovských trojtřídkách, kde byla jen tabule a přesto je učitelé nadrilovali na světovou úroveň. I ten údajně zlý komunistický režim vychovával lidi, kteří se uplatnili, ať už utekli kamkoliv. V prvních porevolučních letech zlaté české ručičky i hlavičky expandovaly do Německa i Rakouska a všude se uplatnili tak moc, že jim to pak museli Němci a Rakušáci zakázat, protože se ji bouřili jejich vlastní lidi. 

Na 95% všeho učení nepotřebujeme nic než tabuli a křídu. Interaktivní kraviny, speciální učebnice a notebooky jsou v tomto ohledu zcela na nic. Dokonce ani tak nejde o ty školní znalosti, ale mnohem spíš o to, aby učitelé naučili děti se učit. 

Už Karel Havlíček Borovský věděl, že každá revoluce nám bude k ničemu, když do nových poměrů nepůjdeme jako inteligentní a vzdělaný národ na špičkové úrovni. Revoluce nám může pomoci jen tehdy, když udělá prostor pro chytré a vzdělané. K čemu nám je prostor, když ho zaplní nefachčenkové s titulem z gender studií? K čemu nám je samostatnost, když si neumíme postavit... už vlastně žádný velký technologický celek? Můžeme desetkrát mluvit o Škodovce jako o rodinném stříbře, ale všechny ty montážní linky projektovali i kompletovali Němci. Češi v nich jenom levně makají v rytmu montážní linky. 

Mohli jsme být jinde a vůbec to nesouvisí s podřízeností vůči USA, Německu, Číně, Rusku... kdyby naši studenti jezdili z mezinárodních soutěží se zlatými medailemi v matematické olympiádě. Tohle by mně Vidlákovi docela dobře stačilo. Kdyby naši budoucí technici, inženýři, matematici a vědci excelovali už od patnácti a zvládali by v matice totéž, co dokáže Filipínec či Ind. O Číňanovi ani nemluvím. Líbilo by se mi, kdyby se schylovalo k revoluci, protože bychom měli sto tisíc nezaměstnaných matematiků, fyziků, chemiků, strojníků, soustružníků. Ale my máme nezaměstnané nefachčenky, nevzdělance a magistry sociologie. 

Kdyby o naší podřízenosti vůči Západu či postavení kolonie mluvil trojnásobný vítěz soutěže počítání integrálů, dělalo by to lepší dojem, než když o tom mluví Okamura. A i když nemám nic proti generálu Blažkovi, raději bych, aby se v Ojroparlamentu při hymně stavěl zády jaderný inženýr, který sní o první české thoriové elektrárně než bývalá guma s titulem v efektivním rozbíjení.

Líbilo by se mi, kdyby každý rok u nás neuspělo sto vědců s výrobou nových vysokokapacitních baterií, než když se pořád mluví o jednom jediném, kterému to také nejde. Kdyby jich bylo sto, tak by byla šance, že alespoň deset dalších uspělo.

Líbilo by se mi, kdyby Anglie a Nemecko byly plné super špičkových českých doktorů, které doma nejsme schopní zaplatit. Kdyby těch Pomahačů byly stovky a ne jen jeden. Protože ti se pak třeba vrátí domů i s těmi velkými penězi a něco tady udělají. Kolben také začínal u Edisona. 

Líbily by se mi titulky, jak chrlíme ročně tisíce inženýrů, kteří musejí hledat uplatnění v NASA nebo Roskosmosu, protože doma pro ně nemáme uplatnění. Líbilo by si mi, kdyby pod nabídkou na dostavbu Temelína byl za Westighouse podepsaný Láďa Vomáčka a za Atomstrojexport Jirka Vopršálek. Kdyby pátý reaktor Dukovan projektoval u Arevy Tomáš Pivoda. A všichni tři by se těšili na bohatě zaplacený důchod v dolarech, jak si na Vysočině postaví vilku a budou si hrát na mecenáše a donátory obecního blaha.  

Diskuse o naší podřízenosti by vypadala úplně jinak, kdyby Šimon Pánek přivezl z Afriky každý rok sto černochů, kterým nejen koupil školní tašku a pastelky, ale které by tam vypiplal tak,  aby tady z fleku mohli studovat vysokou školu a pak odjeli zpátky jako naši obchodní zástupci pro čerpadla, motory, soustruhy, pivovary... Dneska jsme velmoc vlastně jen v programátorech a to jen proto, že se to většina z nich naučila sama mimo školský systém. Ti dnešní mladí už budou počítačově stejně blbí jako jejich vrstevníci kdekoliv na západ od nás. 

Možná jsme nemohli ovlivnit, jak tady budou řádit naši kamarádi z Jůesej a Dojčlandu. Ale mohli jsme velmi snadno ovlivnit, aby každý maturant uměl alespoň tolik co v roce 89. Možná jsme nemohli ovlivnit, jak moc nás oberou o peníze, pozemky a továrny. Ale mohli jsme ovlivnit, aby nám nesebrali alespoň znalosti. Možná jsme nemohli ovlivnit, zda se dostaneme ke špičkovým technologiím na vrcholu výzkumu. Ale mohli jsme ovlivnit, aby se u nás studenti alespoň uměli učit. Aby si tříbili mozek. Na většinu těchto věcí není zapotřebí nic, co by nám odpírali. Stačí sicflajš, dril, tabule, křída, pár sešitů, nároční učitelé a špatné známky na vysvědčení. A možnost poslat do prdele rodiče, kteří chtějí nynánkovi prošlapat cestičku.   

 

 

 

Komentáře

Trvalý odkaz

Drobná poznámka a těm jaderný inženýrům.
Když jsem byl před pěti lety přítomen na jednání svého klienta v Moskvě v Rosatomu, byli tam za ruskou stranu dva vicepresidenti společnosti (možná to byla nějaká dcerka Rosatomu, ale určitě měli na starost stavbu nových JE) - Češi. Jména bych někde dohledal, ale snad nejsou tak důležitá. Jeden před tím snad šéfoval Dukovanům nebo tak něco, druhý nevím.
Smutná skutečnost - oba byli samozřejmě vystudovaní za minulého režimu..... Takže i tato drobnost potvrzuje, že má Vidlák nejspíš dost pravdu.
Pohled na časovou osu - pokud by nějaký ten "jaderný inženýr" dokončil školu už v novém režimu v roce 2000 a pak sbíral zkušenosti, bylo by mu teď cca 45 let, tudíž by byl na vrcholu svých sil. Takové fakt nevidno, bohužel. Nebo nemám dost informací?

Určitě ale mám dost informací o svém (bývalém) oboru. Po roce 90, kdy jsem se blížil věku, kdy jsem měl být na vrcholu sil já, jsem si říkal - ty vole, makej, protože za pár let přijdou na "trh práce" ti nově vyštudovaní mladí, v zahraničí "vystážovaní", jazykově vybavení, a ti tě převálcují raz dva. Nestalo se, nedostavili se, žádné válcování se nekonalo, v klidu jsem to dopracoval do starobního důchodu a klidně bych mohl pokračovat...… kdyby se mi ještě chtělo.

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

Oni totiž až na výjimky, když odejdou do zahraničí a ztráví tam 20-30 let, tak jaksi nemaji duvod se vracet pracovat, maximalne uzit duchod. Tedy za naše penize vystudují a vydelaji na danich jinemu statu. V tomto Vidlak prestrelil vic nez je zdravo.
On je dle me rozdil mezi tim co delaji cinani, kdy poslou na staze/ny ucenou a pak se vrací, ale to se u nasich lidi nedeje. Tedy Vidlak sni sny a karavana jede dal.

Trvalý odkaz

lidí co jsou schopni absolvovat úspěšně matfyz, kvalitních elektroinženýrů, strojařů, chemiků, ... je jen omezený počet, státní rozpočet je též omezený.
A my (námi zvolená výkonná moc v ČR) jsme si zaplevelili školský systém spoustou pseudooborů, které odčerpávají finance i lidi, zaplevelili výrobní systém spoustou podřadné výroby, skladů pro celý evropský kontinent,
Byly ovšem i dobrá rozhodnutí, znalost angličtiny či počítačová a ekonomická gramotnost obyvatelstva vzrostla, přirozená podnikavost části obyvatelstva byla uvolněna a to povede k prosperitě.
Ale obrovské finanční zdroje už byly ztraceny nebo špatně umístěny nebo vyvezeny mimo ČR.
A proto jsme tam, kde jsme. Proto Německo či Rakousko nedoháníme, proto ten ty třetinové mzdy.
Ve školství je nezbytné ho osvobodit od politických parazitů a základní výuku od extrémní komercionalizace. Současné učitelské platy (platy skutečných dobrých učitelů) jsou ostudou tohoto státu.

Je jistě legitimní otázkou, proč by měl mít učitel na ZŠ vyšší plat, než třeba řidič autobusu, který veze 50 lidí. Nebo strojvůdce na železnici. Nebo... jistě je i řada dalších platově podhodnocených oborů.
Viníky současných školských problémů jsou i rodiče, jak správně píše Vidlák. Já kdybych si býval byl přišel domů stěžovat na učitele/učitelku, dostal bych nejspíš bez odkladu pár facek. Dnes je to obráceně. Možná jsou učitelé (zejména na ZŠ) víc frustrováni ztrátou prestiže svého povolání obecně, nejen výší platů.
To souvisí i s otázkou "bít nebo nebít". Krásně o tom napsal nedávno sloupek jeden biolog, sdělte nějak e-mail (třeba přes Vidláka, bude-li ochoten), rád vám ho pošlu. Mohl bych ho poslat Vidlákovi rovnou, ale nerad bych ho zatěžoval přílišnou korespondencí..... tak nevím.

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

zdroje máte přírodní a lidské. Z těch přírodních byly kdysi nejdůležitější zlato a stříbro. Z těch lidských jsou to vzdělaní a "šikovni", talentovaní, kreativni lidé.
A kdo by je měl odkrýt a dobýt? No přece učitel na základce a gymplu. Stačí jeden, dva, nemusí to být všichni se kterými se za studia setkáte.
To co Vy argumentujete, je o zodpovědnosti. To je též důležité, ale je to o něčem jiném.

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

Platy učitelů by jistě byly vyšší, kdyby si žáci a jejich rodiče neříkali, co že jim má říkat učitel, který si se svými názory vydělá více než jeho otec podnikatel bez skrupulí. Všechno začíná od morálky a ta je v háji, protože tak mizerně byla nastavena v 1990 tím předstihem ekonomů před právníky. Odtud se odvíjí veškeré zlo a Václav Klaus starší si tu obdrženou medaili nezasloužil, protože on je tím symbolem úpadku morálky. A může si okecávat, jak chce, že kdesi, asi v Olomouci, řekl, že nezná účinnou metodu jak rozlišit špinavé peníze.
Tak více peněz má ten, co na morálku kašle. Žák potom doma vidí, že být nemorální se vyplácí. Jak s tím má potom učitel bojovat? Na vině je vpravdě mizerný stav české justice. K soudu se chodí pro rozsudek a spravedlnost tam nehledejme. Někdo přejede paní vietnamské národnosti a pořád se vyhýbá vězení, jiný přimaluje na plakát politika tykadla a jeho manželka soudkyně jej natvrdo pošle do vězení. Sice šlo až o poslední stupeň po předchozích mírnějších trestech. Ale pokud si soudkyně neuvědomila, jak špatné je, aby soudila člověka, co dehonestoval jejího manžela, měli si to uvědomit její nadřízení a případ jí prostě nepřidělit z důvodu podjatosti. Odtud se odvíjí ta beztrestnost amigo systému, kdy někteří jsou nad zákony jak papaláši za komunistů. Pak následuje vše další, šmejdy okrádajícími důchodce počínaje a nízkými platy učitelů konče.
Chceme opravdu napravit společnost? Nic jednoduššího, začněme u soudcovského stavu. Stačí zrušit jejich nedotknutelnost, všechny prověřit na morálku psychotesty nebo provokatéry (job pro udavačské elfy), a pak těm vybraným umožnit tu nedotknutelnost a soudit spravedlivě. K tomu ale potřebujeme dobré zákony a mnohem lepší poslance. Přitom by stačilo opsat třeba rakouské právo, které je nám značně blízké. Místo toho máme evropské právo, které nám svazuje ruce, a ještě vylepšené invencí českých lobistů a poslanců..
Takže asi máme smůlu a musíme počkat na zhroucení systému, jako se v 1989 čekalo na zhroucení vlády KSČ.

Problémem je postsocialismus. Soudci mají mnohem vyšší platy, než jiní zaměstnanci ve veřejné sféře, ale nulovou zodpovědnost, a tak si dělají, co chtějí. Tedy dosáhli konečné fáze socialismu. My je platíme ze svých daní, ale nikdo jejich práci nekontroluje. Chybí-li v systému negativní zpětná vazba, systém spěje ke zhroucení.

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

No jo, když tomu šoférovi v autobuse většinou lidi způsobně sedí a nesnaží se vyskočit z okna, rozebrat mu volant pod rukama, stočit bus do rybníka, ani mlátit další spolucestující... Ne že by se teda podobné věci neděly, jen se snažím upozornit, že z hlediska odpovědnosti je ten kantor (odpovídající kolikrát za děcka i v době spánku či na záchodcích, kam za nimi zároveň nesmí, protože je chlap a žákyně holčičky) až příliš často jednou nohou v kriminále úplně stejně, jako řidič autobusu...

Kluk mi teď vyšel ze ZŠ.
Z počítačů umí úplné hovno, protože je učil pan ředitel a ten se zmůže na prezentace ve Wordu a Excelu, toť vše. Mladý chlap, který chtěl učit děti programovat 3D tiskárnu, dostal pro jistotu třídu dementů se dvěma asistentkami a vzdělává děti se speciálními potřebami. Jedno dítě se při výuce neustále balí do koberce a ruší výuky opakováním věty - já jsem mrtvý.

školy ovládá politika, jako po únoru 1948, jen je zas jiná. Ale jak říkám, stačí aby se potkal s aspoň s jedním dobrým.
Ty hoby 3D tiskárny a ta komunita okolo, to se mi zdá výborné, je to high tech Merkur 21.století. Mít vnuka taky tomu propadnu. Vnučky jsou víc orientované na umění, přírodovědu a jazyky.

Tuhle jsem se bavil s kantory ICT v jednom menším krajském městě a tam tu komunitu "robotiky" držely nad hladinou paradoxně holky. Důvod? Větší pečlivost a odpovědnost. Kluci, když nebyl okamžitý výsledek, příliš snadno podléhali svodům ulice či party nebo sportu...

No, u nás v sedmičce jedeme "základy programování" (v podstatě jde o nácvik algoritmického myšlení, v osmičce do nich hustíme Calc/Excel - což pro osmáky není úplně prča a v devítce jsme to spojili s výtvarkou, takže sviští vyšší grafické programy. Na středních mnoho našich žáků pak dělá pomocné učitele tamním učitelům. Ale ta zlatá doba je už pryč. Před cca 8 lety jsem s děckama zvládal v semináři základy videa a kompresních formátů (+ principy střihu atp.), děcka si postavila komp ze součástek a nainstalovala Linux. Jenže pak jako rána do palice, prakticky ze dne na den se děcka proměnila v tupé mačkače ikonek a s tím spojenou představou, že "umí všechno". Že umí sníst banán a házet slupkou jako opice, aniž by dokázali banán zasadit a vypěstovat, to jim nedochází.
V ročnících se pak (alespoň u nás) vždycky objeví jeden dva, pro něž by to smysl mělo, ale zbytek je téměř nepoužitelný... Chtěli jsme zkusit alespoň legoroboty/alternativu, ale co se utápíme v IVP, IVÝP pro PPP a PI ... a inkluzí k tomu, už není moc morál ani mezi námi učiteli... Alespoň tak to máme u nás.

Tato degradace všeho je opravdu alarmující, a Vy to máte Stando ve škole "z první ruky".
Takže "naučit je učit se", jak píše Vidlák je stále hůře splnitelným.....

Trvalý odkaz

Vidlák se ptá, zda bylo vůbec možné se vyhnout divoké privatizaci, rozkradení majetku, vytunelování firem, podřízení se USA a Německu? Možné by to bylo, ale za jedné podmínky. Když se podíváme na vývoj ostatních států RVHP po 1989, některé privatizovaly pomalu, jiné rychle, ale dopadly všechny stejně. Jedinou výjimkou je Čína, kde si strana nechala rozhodující moc.
Tedy v případě ČR by bylo nezbytné, aby zůstala u moci KSČ a lépe centrálně řídila stát. Což se s ohledem na její schopnost přivést stát k zaostávání oproti světu moc nedařilo a nemohlo podařit ani v budoucnu. Na čínskou cestu zkrátka neměla dost schopné lidi. A to bylo hospodářství za dob KSČ daleko úspěšnější než za všech vlád po 1989. Tedy z hlediska schopností dodávat investiční celky a hotové zboží.
Jiná možnost lepšího vývoje než čínská cesta nebyla, tak jsme neměli žádnou šanci. Ostatně podobně dopadlo NDR. http://www.ceskenarodnilisty.cz/clanky/obyvatele-byvale-NDR-SSSR-nas-ho…
Západní politici plácali Havla po ramenou, rozdávali ceny a čestné doktoráty, a zatím západní podniky nemilosrdně likvidovaly konkurenci. Převzetím středo a východoevropských trhů si západní Evropa oddálila krizi o 20 let (1989 - 2009, kdy byla krize). Další krizi nadvýroby zkouší překonat dovozem nových spotřebitelů a vrtulníkovými penězi, které daruje příchozím migrantům formou dávek a podpor. Kde se ty prachy berou? Vypůjčí se nebo natisknou.

Na závěr odkaz na nezapomenutelné výroky Václava Klause staršího, protože je neodmyslitelnou postavou vývoje ČR po 1989 se všemi neúspěchy a nezapomentutelnou amnestií v poslední den prezidentské funkce https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/sedmdesat-perel-vaclava-klause.A1106…

Mělo šanci například družstevnictví v nějaké podobě? Něco jako Šikovy podnikové rady pracujících 68? Zajímalo by mne také, jak se vlastně privatizovalo v Polsku a v Maďarsku a kolik průmyslu tam vlastní cizí subjekty oproti domácím - v porovnání s námi. V ekonomii jsem naprostý laik, ptám se možná naivně.

moc co rozkrádat, byla to agrární země. Pšonci totéž. Kromě Slezska s uhlím a hutěmi to byla mizérie. Průmysl jsme měli na nesrovnatelně vyšší úrovni, stejně jako životní úroveň.
Realita v Polsku - soukromé šachty přežily pád cen uhlí, ve státních se stávkovalo, nevím o tom, že by se tam tak zběsile šachty rušily, jak tomu bylo u nás v 90. letech...

Veverko, není rozdíl mezi postkomunistickými státy. Bez ohledu na zvolenou cestu, dopadli všichni úplně stejně a hrozně moc majetku bylo rozkradeno. Jen někde bylo majetku k rozkradení více, jinde méně. A všichni doplatili na privatizaci základních služeb a dodávek energií, bez kterých se neobejdou.

In reply to by Gerd (neověřeno)

Trvalý odkaz

Pořád zapomínám (přání otcem myšlenky), že zásadní rozhodnutí přicházejí odjinud. Co takové Slovinsko coby nejrozvinutější část SFRJ?

Jediným řešením, jak udržet kapitál na uzdě bylo centrální řízení aspoň po dobu přechodu na jiné typy hospodářství. Jenže komunisté to vzdali. Také proto, že už neměli oporu z Ruska. Rozhodli se plnit vůli pracujícího lidu, že ? Štěpán dostal v ČKD vynadáno a vyhlašená generální stávka komunisty dorazila.

In reply to by Puck (neověřeno)

Trvalý odkaz

Komunisté v 1989 už skutečně nevěděli, jak zlepšit hospodářství a služby. Už nevěděli, kudy kam. Tak to vzdali a čekali, kdo si k nim přijde pro moc. Mohl přijít kdokoliv a dostal by ji.

Byla tu možnost EZOP, kterou navrhoval Milan Zelený a kterou prezentoval v HN .Její podstatou bylo vytvořit z podniků akciovky, přičemž akcionáři by byli výhradně zaměstnanci, jenže prof Zelený byl v médiích s ezopem tak dehonestován a vysmíván že to neprošlo.
Co si o tom pamatuji tak jsem toužili po kapitalismu, že se nesmělo připustit, aby v tom vejvaru mohl omočit zobák taky někdo jiný.

In reply to by Ota 51 (neověřeno)

Trvalý odkaz

EZOP byla jedna z možných cest. Vláda zvolila kuponové knížky. Ale jakmile se podniky dostaly na burzu, menší akcionáři byli okradeni. Vzhledem k absenci ochrany minoritních akcionářů, jak už bylo dlouho pravidlem v zemích dnešní E-15, takže muselo jít o záměr. Nebo byli všichni otcové privatizace úplní a naprostí blbci.

pracoval jsem na jejich stavbách celý život v socialismu. Není pravda že jsme je vyváželi hromadně do celého světa. Stavěli jsme je v RVHP a v zemích třetího světa. A velmi mnoho součástek se dováželo, nebo je montovali, z kapitalistické ciziny. (MaR, řízení počítači atd.)
Doma měla většina staveb zpoždění a stavěly se velmi neekonomicky. A jak je možné že se postavilo hodně např. papíren a cementáren a cement a toaletní papír pořád nebyl? Bylo správné soustředit se na investiční celky? Totéž se zemědělstvím, byli jsme soběstační, ale maso nebylo. Napadá mě jediná možnost. Byli jsme kolonie a z výsledku naši práce žili jiní. Nebo jsme tak dobře nepracovali.
Ještě ke školství. Znám dost mladých lidí, kteří už střední školu vystudovli po listopadu a jsou z nich výborní inženýři nebo doktoři. Za podprůměr mohou rodiče kteří dělají všechno proto, aby jejich troubové měli titul.

Dost často se zapomíná, že si mnohé výrobky od nás kupovaly státy na dluh a že jsme taky dost podporovali lidově demokratické režimy všude po světě. Československé výrobky možná nebyly úplně špičkové, ale trhy se pro ně našly. Takže nedostatek zboží byl jen o centrálním plánování, které mají dnešní demokratické režimy v hrubší formě taky. Třeba výstavba fotovoltaických elektráren, elektormobilita, atd.

Trvalý odkaz

Ale vím zcela jistě, že školství jsme si zlikvidovali sami. To nám nikdo nepředepisoval, protože to není žádný byznys.

Skolstvo je biznis sa miliony eur. Za desiatky milionov eur. Len tie skolenia na kredity pre ucitelov, notebooky pre skolenych, tlac materialov, tlac novych a nepotrebnych slabikarov, novych edicii knih - autori, tlaciarne, distributori, predajcovia elektroniky - smarja - skolstvo je mily vidlak dnes hlavne biznis. Preto nikoho nezaujima vzdelanostna uroven. Preto inkluzia a spolocnosti dodavajuce asistentov. Preto mame v kazdej dedine univerzitu, co dostava dotacie per capita. Preto skolu dokonci hockto a preto nie su odbornici.

Trvalý odkaz

Dovolim si nesouhlasit s tim, ze jsme si skolstvi zlikvidovali sami.
Nebot, jak rikaji moudre knihy - "Chces-li zlikvidovat nepritele, vychovavej jeho deti"
Takze nizka uroven vzdelani nasich studentu byla a je v zajmu nasich zapadnich vykoristovatelu.

Trvalý odkaz

Jedeme podle USA not,tak se stačí podívat do USA,jak to dopadne.
Nebo se podívat do Ruska,až po vyhnání USA poradců,tak to Putin napravuje.
Čína je jiná kapitola a jen díky tomu,že Čínu USA neovládli.
Víme také,že se Klaus s Havlem nesnášeli,sice to Havel poznal,ale dost pozdě,když to už tenkrát nezval,mafiánským kapitalismem,takže nám vládnou oligarchové s mafiánskými metodami.
Když víme,jak se mnozí s politiků finančně pojistili a že by byl Klaus chudý nevěřím.

Myslim, ze nekde na PL jsem nedavno cetl obranu Klause. Nekdo zasvecenejsi ho branil, ze vetsina veci, co se Klausovi vycita se mu vycita nepravem. Nemam po ruce odkaz a nejsem schopen ho najit. jestli to nekdo cetl, at to sem da.

Docela mne to prekvapilo....

Anonym.
Také si vzpomínám.když si Železný dovolil něco říci o Klausově majetku ve Švýcarsku,dostal kartáč,tak to musel odvolat.

Trvalý odkaz

Ten Pánek mi připomněl, že v Rusku je nyní organizace "Člověk v plísni" označena za nežádoucí. To tedy musela být rána. Mně to ovšem poměrně značně zlepšilo náladu. Dokonce pokaždé, když si na to vzpomenu, se mi ještě zlepší. Ještě kdyby podobné exoty označili za nežádoucí i u nás a bylo by to zase o chloupek lepší.

S tím školstvím bych to neviděl tak jednoduše. Moje maminka je ve školství celý život Dělá tam i nyní v důchodovém věku. Možnost pozorovat, jak se mění směrem k horšímu, mám tedy z první ruky. Za spousty věcí jsme zodpovědní sami, to jistě, jenže gender, inkluze a podobné další svinstva nám tu "někdo" naimportoval a to i za značného přispění různých neziskových organizací. Ty tlaky jsou zkrátka příliš velké a nikoli pouze zevnitř, ale i zvenčí. O snahách o přepisování historie ani nemluvím. Bohužel, to, co momentálně leze z různých pedagogických vysokých škol je katastrofa.

Inteligentní a schopný národ je zkrátka někomu trnem v oku. Komu, to nechám na každém čtenáři.

Trvalý odkaz

Tentokrát je to za 0 slepis ba ani pírko z. Ve spojení se Západem jsme neměli absolutně žádnou šanci to udělat jinak. Mohli jsme jít cestou Běloruska, ale to by po pár letech šikanování (poslední diktátor Evropy) ze strany Západu přišly Majdany, které by vláda neměla šanci ustát. Včera jsem to psal, základ je v pochopení společensko-výrobních vztahů a uvědomit si jak vlastně funguje kapitalismus - kde se bere zisk, když všichni kapitalisté chtějí ze systému více než do něj dávají.
Likvidace školstvé je jen důsledek koloniálního postavení východní Evropy, copak někde v historii poskytovali otrokům vzdělání větší než schopnost pracovat pro domínia?

In reply to by josefka (neověřeno)

Trvalý odkaz

Tedy je třeba poctivě si položit otázku, zda byla šance to udělat o moc jinak, když jsem zůstali jako kořist kapitalistického Západu?
Je třeba se zamyslet, zda by to proběhlo "po sametu" a nenastoupily Majdany, "kdyby"...,.?
Ale dějiny si na kdyby nehrají tak jako tak
Ne hypoteticky, ale vrátit se do té doby a s dnešní zkušeností, jak se Západ vypořádává s těmi co nedělají, co oni chtějí aby ti pod jejich panováním dělali...odhadněte si každý sám pro sebe možný vývoj....
Ano když jsme opustili, byli jsme propuštěni ze socialismu, čekal na nás tehdy jen ten kapitalismus, se všemi klady a zejména i zápory. Třetí cesty byly jen ve formě, nikoliv obsahu!
A ano Josef Ká má pravdu, že vše, nejen školství je pak už jen důsledek změn minimálně v Evropě po rozpadu Sovětského svazu a puštění jeho satelitů a našeho postavení pro Západ.
Koloniálnímu postavení jsme se dokonce nijak nebránili, ale velice aktivně jsem mu pomáhali i díky charakterovým vlastnostem nejen politické reprezentace od devadesátek a tito tehdy žádným kapitalistickým školstvím neprošli...
Dnes již víme víc a nyní je otázka, co s tím pro budoucnost?!

Také si nemyslím, že bylo možné aby to proběhlo jinak. Tím myslím lépe pro nás. Jednak to všechno neprobíhalo najednou, ale plíživě. Kdo z nás tehdy dokázal skutečně odhadnout kam to míří, Ti co to skutečně věděli nebyli tady a ti co tady byli měli pouze omezený vliv. A dostávali upozornění a vážná varování.
Dlouho jsem si lámala hlavu např. tím proč rumunský Ceausescu musel dopadnout tak, jak dopadl
https://www.youtube.com/watch?v=KKyyYbMx6YM
(co to připomíná o něco málo později připomíná - Irák, Saddám)
když už vlastně bylo po všem a on nakonec v rámci soc. tábora nebyl ten z úplně poslušných, mimochodem stejně jako Jugoslavie, a přesto dopadl nejhůř ze všech představitelů sov. bloku. Dnes si myslím, že to bylo úmyslné varování těm, kteří právě nastupovali u nás i jinde jak by mohli dopadnout pokud se nebudou chovat tak, jak se po nich bude žádat. Oni ani nemuseli žádat ono stačilo pouze naznačovat. Ptáme se, jestli by byly majdany kdyby se to začalo ubírat jiným směrem? Dnes jsem přesvědčená, že by byly. A zřejmě krvavé.

Trvalý odkaz

prvně se musím sám pochválit, že jsem celou noc nespal a rozmýšlel, jak vynadat Vidlákovi a rozkopat mu bábovičky.

Více méně jsem přišel na to, s čím mne předběhli výše jmenovaní.
Školství fungovat nemůže, protože by nebylo dostatek materiálu do montoven. Viděl někdo jaderného inženýra, jak lisuje chladiče pro BMW? Vidlěl někdo, doktora, jak nakládá palety nových světlometů pro Mercedes?
Vidí někdo z vás "průmysl IV. generace vyžadující vzdělanou obsluhu automatů a robotů? Já čumím na stránky s volnými místy denně a furt nic.

A teď proč to šlo v Čajně a proč to nešlo u nás.
Protože v Čajně je za přijímání úplatků trest smrti. S patřičnou popularizací celé rodiny. To je ovšem jen jeden důvod, ten druhý je v tom, že v Čajně prý nelze jen tak založit podnik. Většina (51%) musí být v čínských rukou.
Tohle u nás nemohlo projít, to by nám soudruzi za západu nedávali dolárky pro disidenty a dárky a ceny a čestná uznání...

Úplným výsměchem je vyhlášení Kalouska za nejlepšího ministra financí v oblasti střední a východní Evropy. Dokonce 2 x. Jednou v roce 2008, kdy z předpokládaného růstu +2.5 % byl výpadek - 8% (HDP). A po druhé v roce 2011, když se mu tragickými škrty podařilo prodloužit hospodářskou krizi. Když už v okolních zemích běžel hospodářský růst. Za období jeho bačování se podařilo zadlužit republiku dvojnásobně.

Za to si jistě cenu i vyznamenání zaslouží !

Přidat komentář

Prostý text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.