Proti duchu doby

Autor

Povím vám dnes další ze svých vidlácky poučných příběhů. 

Jak psal v jednom ze svých článků náš známý bloger Petr Kubáč, komunisti neměli peněz nazbyt a proto investovali velmi racionálně.  A já, stejně jako 70% této republiky žiju z toho, co kdysi postavili právě ti soudruzi, kteří podle moderní teorie něuměli vůbec nic. Sice dvě třetiny obyvatelstva bydlí v komunistických domech a bytech a pracují v komunistických továrních halách, ale koho by to dneska zajímalo že? 

Každopádně já mám v práci na starosti obilná sila postavená mezi roky 1960 a 1990. Jsou to padesát metrů vysoká betonová monstra, která už dneska nikdo nepostaví. Jsou takřka dokonalá a budou s minimální údržbou fungovat ještě dlouhá desetiletí. Pokud budete chtít někdy příklad minulého režimu v praxi, porovnejte si průměrné silo z roku 1980 a z roku 2003. Zjistíte, že jsou v této chvíli zhruba stejně stará a za deset let žádné moderní silo už nebude existovat a bude postaveno znovu nebo vůbec. 

Komunisti se samozřejmě nespokojili jen s obilným silem, oni tenkrát budovali i krizovou infrastrukturu a tak každé silo mělo vlastní autodopravu, zásoby lehkých topných olejů minimálně na jednu sezónu dopředu, rozsáhlé zázemí, zpravidla i malý mlýn nebo alespoň holendr na kroupy a v podstatě u každého sila stála velkokapacitní míchárna krmných směsí - zkráceně VKS. 

Tyto míchárny už v osmdesátých letech chrlily rychlostí asi 15 tun za hodinu krmné směsi pro dobytek na tři směny. Na sile se tak zpracovaly veškeré odpady či mizerné zrno a zároveň z toho byl nezanedbatelný zisk. Míchárna, to už byl poměrně sofistikovný provoz kde se míchalo nejen obilí se starými sušenkami, ale přidávaly se různé přesně dávkované koncentráty od vápníku přes hormony až po antibiotika, přidával se tuk, krev a další látky, které se nedávaly lidem do potravin, jako dneska, ale zpracovaly se na krmivo. 

V devadesátých letech skoro všechny míchárny krachly. Dobytka ubývalo, technologie rostla a dneska je situace taková, že tři míchárny udělají víc práce než padesát starých mícháren o dvacet let dříve.  Prakticky u každého obilného sila tak dneska najdete nekolikapatrovou ošuntělou budovu s vytlučenými okny - bývalou míchárnu, která se už k ničemu nehodí. Technologie se prodala do Ruska a budova chátrá. 

Já provozuju jednu výjimku. Jedna z našich mícháren jede pořád a vyrábí z obilného prachu granule na topení. Spolupracujeme s firmou, která na to umí udělat poměrně slušný funkční kotel a naše míchárna jede stejně výkonně jako kdysi - mohli bychom jet na tři směny sedm dní v týdnu, ale na to není na okrese dost obilného prachu. Ale kdyby byl, všechno by se zpracovalo i prodalo. 

Proč to všechno píšu... 

Někdy kolem roku 2000 přišel můj předchůdce s nápadem, že oné míchárně udělá nové moderní elektronické řízení přes počítač. Místo tlačítek na rozvaděčových skříních bude na stolečku monitor s pěknými obrázky, provoz se bude spouštět myší, bude možné do něj ledacos předvolit, zkrátka místo deseti lidí postačí k obsluze lidí pět.  Zařízení se za několik milionů namontovalo, pět lidí bylo promtně propuštěno a bylo to. 

Dneska jsme zhruba o 15 let dál... na oné míchárně už pracují jen dva lidé. V mezičase manažerstvo propustilo i elektrikáře a údržbáře  a zůstal jen jeden, který tomu rozumí a druhý který je blbec, ale má sílu. A pak skončila životnost počítačových komponent a začalo se opravovat. Najednou se ukázalo, že běžný elektrikář tohle nezvládne a tak musí jezdit příslušný odborník z odborné firmy za 800 Kč na hodinu a to včetně zaplacené cesty na místo určení. Ten odborník samozřejmě také nedovede nic opravit, jen umí vyjmout slot s komponentami a nahradit ho jiným, což stojí statisíce. 

Donedávna zisková míchárna/peletkárna se náhle přehoupává do červených čísel, protože náklady jsou enormní. Navíc každá drobná závada dělá dlouhé prostoje, protože všechny pohony a komponenty jsou mezi sebou prostě propojené malými kabílky a když selže jeden, zpravidla toho nejede mnohem víc. Závada je snadno opravena, ale trvá někdy celé dny, než se najde drátek jako nitka, který je překousnut od myší. 

Navíc nejsou údržbáři, tak nikdo nemá přehled kudy co vede, odborná firma má samozřejmě fluktuaci lidí jako blázen a tak v podstatě není nikdo, kdo by věci rozumněl nebo si alespoň pamatoval, kde to kikslo posledně. 

Zkrátka a dobře, bylo to na zavření celého provozu. Udělat investici do nového počítačového řízení je tak drahé, že se to prostě nevyplatí. Granule na topení nejsou takový vejvar jako kdysi granule pro bejky. 

A tak jsem vzal elektrikáře z jiného střediska, dojeli jsme tam a po týdnu intenzívní práce jsme na zeď znovu pověsili velkou skříň, do ní vyvrtali dírky pro tlačítka, natáhli jsme normální kabely a všechno přepojili znovu zpátky na původní ovládání. Stálo to ani ne desetinu toho co by stálo počítačové řízení. 

Navíc tomuto systému zase rozumí i běžný elektrikář, každý kabel se dá vyměnit a každá komponenta také. Nějaké relé ači stykač stojí pár korun oproti modernímu PLC, které ty stykače potřebuje stejně také. 

Šli jsme proti duchu doby. Místo abychom použili něco super hyper mega giga dokonalého, udělali jsme to jednoduše a primitivně, neváhám říci, že přímo komoušsky. 

Jednou zpětně se možná odvodí nějaký letopočet, kdy jsme překročili onen vrchol. Kdy šel pokrok dopředu a každé zlepšení znamenalo skutečné zlepšení, které se nakonec projevilo pozitivně. Kdy novinky byly vlastně levnější než stará řešení a usnadňovaly život. 

Kousek za humny mám Dukovany. Jedou krásně, šlapou jak hodinky, ale vsadím se že plánovaný pátý blok bude sice mnohem víc cool, clever, bude mít chyré řešení, ale ve skutečnosti pojede hůř a bude dražší než ten předchozí. Vlastně si skoro přeju, aby se Rusové s Američany ještě chvíli hádali a raději se nic nestavělo... 

Stejné je to s auty, kde Němci sami říkají, že dnešní auta jsou horší než ta před pěti roky. Auta jsou sice plná dotykových displejů a dalších udělátek, ale jezdí hůř, jsou mnohem dražší na údržbu a mnohem dříve doslouží. 

Technický pokrok se nám nějak zaráží. Místo aby dělal věci jednodušší, levnější a spolehlivější, aby je ideálně mohlo kupovat hodně lidí a nejlépe ti, kteří na něco podobného doteď neměli peníze, tak se dělají věcičky, které jsou horší a koupit si je mohou jen ti bohatší a ještě jen díky dotacím. Stále více výrobků potřebuje nějakou směrnici a regulaci, aby si je vůbec někdo koupil a výrobky za které mluví jejich užitná hodnota a nízká cena, ty se vytrácejí stále rychleji. 

A samozřejmě jsem musel ono ovládání naší míchárny udělat skoro "nelegálně". Bylo to něco tak proti zvyklostem, že by tomu nikdo nedal zelenou. Nikdo by tomu nevěřil. Až když bylo hotovo, mohli jsme se k tomu přihlásit.  Ale to je skoro všude - udělejte něco pořádně, kvalitně, dobře -  a spolehlivě tím porušíte nějakou směrnici. 

Mimochodem externí auditoři naší firmy nejhůře hodnotí mé silo, které jsme koupili před pár lety. V roce 1990 ho  Státní hmotné rezervy vyprázdnily, pak ho novodobí kapitalisti zprivatizovali, použili jako zástavu k úvěru a trvalo víc než dvacet let, než ho banka oddlužila a prodala za pakatel  - vlastně se počítalo, že z toho bude jen průmyslový pozemek.  Já se k tomu silu dostal někdy v roce 2015, kdy ho naše firma koupila jako protihodnotu jiným pohledávkám  -  a světe div se, museli jsme jen rozhýbat stroje, zalehlé servopohony, zarezlé závity, ale podařilo se a díky tomu mám silo, které nezkazil žádný kindermanažer. Je ve stavu z roku 1990, nic se na něm od té doby neudělalo. 

Rozchodil jsem ho za minimální peníz - vyměnili jsme zpuchřelá těsnění, nalili do převodovek olej, všechno se dalo rozebrat, všechno se dalo vyměnit, všechno se opravilo. Silo jede skoro bez závad a pokud se něco vyskytne, jsou to korunové položky. 

Auditorům se to silo ale nelíbí - je to tam podle nich jak za krále klacka. Žádné zahraniční udělátko, žádné slavné evropské značky strojírenského vybavení. Všechno je natřene odpornou komunistickou šedozelenou barvou, včetně štítků. Není od toho žádná dokumentace, všechna elektrika je v hliníku, všude se mačkají tlačítka a v kontrolkách jsou obyčejné žárovičky. Všechno je v pořádku, ale nic neodpovídá dnešním předpisům. Takhle se to dneska už totiž nedělá víme? 

Ale všechno na sile jede, údržba je minimální a laciná... Tohle je vrchol civilizace. Něco co funguje půl století, je to jednoduché, umí to opravit každý blbec a s minimálními náklady to bude sloužit dalších padesát let. 

 

 

 

 

Hodnocení
Zatím bez slepic

Komentáře

Trvalý odkaz

Pane Vidlák.
Zlaté České ručičky.
Dobře ten tech.pokrok předvedli v Benešovské nemocnici.
Podobně vybavených provozu je více,znám něco od příbuzného,který stříkací linku na plastové autodíly hlídá,opravuje,pokud by se to zastavilo,ztráty jdou do tisíců.

Zatím bez slepic

In reply to by zemedelec (neověřeno)

Trvalý odkaz

V benešovské nemocnici???

Zatím bez slepic

In reply to by Anonym (neověřeno)

Trvalý odkaz

Jj, jeden počítačový červíček a zkolabovala jim celá nemocnice včetně všech super přístrojů. Oni to tam měli všechno navzájem propojené a též ven do sítě sítí.

Zatím bez slepic

In reply to by zemedelec (neověřeno)

Trvalý odkaz

Zemedělče, jako vždy jdete přímo k podstatě. Nejste unaven a zaslepen mnoha učením. Vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby šlo v benešovské nemocnici o cvičení. Jak píše Vidlák, duch doby se vyznačuje nejen překomplikovaným myšlením, ale i překomplikovanými technologiemi. Dnešním počítačovým systémům přestávají rozumět, a tedy je plně ovládat, i ti nejlepší specialisté. Složitost počítačových technologií začala neúnosně růst, když byla v 90. letech překonána omezení jako byla velikost adresovatelné paměti, velikost disku, zobrazování v textovém režimu apod. Dnešní počítačové systémy, na kterých je náš moderní život čím dál více závislý, jsou tak složité, že už nelze teoreticky modelovat následky jejich výpadků. Řádným hospodářům pak nezbývá, než to vyzkoušet na ostro, tj. nechat systém cíleně napadnout, aby se vůbec zjistilo, na co a jak se připravit. Součástí cvičení je i ochrana zúčastněných, na veřejnost se musí mlžit, mlžit a mlžit.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Neodolám a dám sem vtip z dnešního Neviditelného psa, i když je mimo téma: Je taková zima, že bys Gretu nevyhnal.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

a ještě lepší obsah. Super článek.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

a podporuje to 20 let kondenzační kotel bez údržby a revize.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

připomenout svůj výpotek o krásné, mladé a chytré době, ve které prý nyní žijem.
https://www.vidlakovykydy.cz/clanky/k-vidlakove-stati-o-automatizaci-ro…
Ne, že bych se chtěl nějak extra chlubit, má vrozená skromnost, ba možno říci plachost, mi doslova zakazuje si dělat zásluhy, že jsem jako první objevil Ameriku přetechnizovanosti dnešní společnosti zde na Kydech JÁ.
A píšu to sem proto, aby mi tu zas mohly všelijaké šelmy psovité a mlžovité lát, nadávat a tropit si ze mne posměšky. Jim se uleví a pan Občan zde názorně uvidí, jak jsem zchytřel, omládl a zkrásněl.
Mno, co napsat k Vidlákovo článku.
Nic.
Anebo - je to tak.
Či ještě jinak - dejme tomu, že nějakých 10 - 20 % pracovního času věnuji přemýšlení, jak do slova a do písmene ojebat chytrá udělátka, která mají hlídat..., kurva fix, co vlastně mají hlídat???

Zatím bez slepic

Tak už si můžeš pomalu pustit tuto https://www.google.com/search?q=už+po+mně+jdou&oq=už+po+mně&aqs=chrome.1.69i57j0l3.4295j0j8&client=tablet-android-huawei&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8 Myslíš si, že všechny ty čidla, kamery, odposlouchátka, která cpou nejen do telefonů a počítadel, televize a ledniček, mají pro parádu?

Zatím bez slepic

Nějak se ten odkaz na Nohavicu nepovedl, ale snadno si tu písničku najdeš

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Kolem toho bazénu asi musí být doslovný uhlíkový eldorádo? Ty kotlíkové dotace to tam asi vytrhnou, že? A Ládik ještě dráždí s Morsem a nerevizovaným kotlem! Však oni si už na něj něco najdou!

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

My jsme za socíku těm silům říkali "Hrady 20.století".

Mám dva roky starého korejce i30 kombi. Když do něj nasednu a nastartuju, první co udělám (když na to nezapomenu) je to, že vypnu to úplně idiotské debilní zasrané chcípání motoru při zastavení, co má údajně šetřit životní prostředí a spotřebu, ale ve skutečnosti je úplně k hovnu, pokud jako klad nepočítáme, že mě (když na jeho eliminaci zapomenu) dokáže nasrat k nepříčetnosti.
Druhá věc teď v zimě je ta, že musím ignorovat kontrolku o tom, že mám nějakou závadu na pneumatikách. Svítí a svítí a svítí, protože mám zimní gumy nazuté na discích z předcházejícího korejce, které nemají příslušná čidla.
Třetí věc je ta, že ignoruji (v létě i v zimě) pokyny, jaký mám zařadit rychlostní stupeň. Ten idiot se totiž řídí jen otáčkami motoru, ale vůbec nebere na vědomí jak jsem nebo nejsem naložený, zda jedu do kopce či po rovině atd. atd.
Další věc, která je zcela zbytečná, je X voleb počítačových informací a monitoru. kdybych se jimi zabýval, vůbec bych nestihl sledovat provoz. Možná proto mlaďoši s autem občas někam fláknou, protože nemají čas se věnovat řízení....
Pozitivní záležitosti skončily někde u ABS, myslím si. To je věc, která funguje a řidiče neruší.
Mám se za zkušeného řidiče s oprávněním řídit všechno kromě autobusu, kilometrů najetý možná milion a tak vyjadřuji souhlas s Vidlákem - méně hejblat by už znamenalo lépe.

P.S.: Když se někde zase hroutí nějaký most nebo něco podobného, říkáme si s mojí Labutí - to to ty komunisti udělali pěkně na hovno. Třicet let se na to nešáhlo a už se to sype....

Zatím bez slepic

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

mezi klávesnicí a žislí. Tady bude mezi autosedačkou a přístrojovou deskou. Ani to čidlo nebude tlakové a nebude v disku, ale optické v podběhu. Je nová doba.

Zatím bez slepic

ventilku a stojí od 1 500 Kč. A velmi rádi jej mají soudruzi přezouvači pneumatik, protože je dost na ráně.
Jinak ten nesmysl už se montuje asi ta 4 roky povinně do všech aut. A zásluhu na tom mají soudruzi z Bruselu.
Pozn. pro kutily - ujec mě oslovil se stejným problémem. Vyřešil jsem jej tak, že jsem mu do kufru přidal vystříkaný litrový hasičák, do kterého jsem umístil tyto "chytré" ventilky a flašku jsem pak lehce nafoukl.

Úvaha pro soudruhy z Brusele: v rámci boje s uhlíkovou stopou způsobem omezování porodnosti bych navrhoval podobnou montáž čidel a hlásičů na moudí všech jedinců té jedině nevhodné poloviny populace. Pochopitelně jen těch nesprávně opálených.

Zatím bez slepic

Celkem běžně je to řešeno snímačem ABS (škody,VW), který zaznamenává otáčky kol, rozdíly vyhodnocuje řídící jednotka. Pokud dojde k déletrvající změně otáček kola oproti ostatním,vyhodnotí to jako defekt a signalizuje na panelu. Pokud mají při výměně kol ta nová jiný profil než nastavený,opět to vyhodnotí,upozorní a nový je třeba nastavit. Jednoduché a funkční. Jak jsem slyšel, řešení navrhli v MB.

Zatím bez slepic

In reply to by Anonym (neověřeno)

Trvalý odkaz

momentu, kdy není dobře seřízena sbíhavost, anebo člověka napadne (nebo je donucen okolnostmi) namontovat kola s rozdílnou výškou dezénů. Ideální by bylo namontovat takových systémů několik a každý na jiném principu. Přece nikdo nemůže chtít po krásném, mladém a chytrém jedinci, aby si obešel po ránu auto a mrknul, jestli některá z pneumatik není placatější, než ty ostatní.
Jinak tento systém je opravdu pro debily, kteří nejsou schopni rozpoznat, že jedou po prázdné gumě. Systém tlakových čidel ve ventilcích funguje na toleranci dvou desetin atmosféry.

Zatím bez slepic

Jaký vliv má sbíhavost na otáčky kola? A pokud je výška dezénu na všech kolech stejná, ABS snímá pořád stejné otáčky. Nastavení je jednoduché- stisknout tlačítko při ustálené cca 20km/h rychlosti na 3 s a je hotovo. Samozřejmě, pokud dám na jednu nápravu nebo kolo dezén s výškou nebo rozměrem, které otáčky ovlivní, potom to svítí. Ale důvod pozná asi každý.Snímá to i malý rozdíl v tlaku jednotlivých pneu. Rozdíl proti ventilkům je asi v ceně systému a spolehlivosti, funkci plní stejně.

Zatím bez slepic

In reply to by Anonym (neověřeno)

Trvalý odkaz

spcializace, když nevíte, že blbě nastavená sbíhavost znamená zvýšení rozdílu otáček mezi koly na nápravě a v tomto důsledku zvýšené opotřebení jednoho ze dvou dezénů, čímž se zmíněný rozdíl projeví ještě více?
Jinak samozřejmě systém měří opravdu přesně, o tom žádná, ale měří rozdíl otáček, nikoli samotný tlak vzduchu. Čili měří zcela jinou veličinu, z níž je následně implikací usouzeno na závadu. Což je naprosto debilní a zkurvený systém diagnostiky závad na autech, který ve finále dosahuje úspěšnosti asi tak 10 - 20 % a způsobuje naprosto běžně obrovská množství víceprací v servisech a následných prostojů techniky, což musí pochopitelně platit "šťastný" zákazník.

Zatím bez slepic

To by mě zajímalo. Senzor na kov? Co dráty v kostře pneumatiky? A jak se vypořádá s natáčením kola na přední nápravě? Přepokládám, že by čidlo mělo být umístěno přesně nad kolem a rozdíl v měření při točení volantem by měl nějaký chytrý, krásný a mladý počítač by měl mít nahranou "mapu točení volantem".
Příšernost non plus ultra.

Zatím bez slepic

je to do Mazdy6 r.2013, nějaké čidlo TPMS.. též mi to pípalo, tak jsem zajel do Autolarosu a tam mi řekli, že v podběhu. Dalo se to lehce resetovat, pokaždé OK a pokaždé to za jízdy začlo řvát, běhal jsem kolem auta s manometrem a nakonec jsem to vypnul (to jde v servisní hladině) a mám pokoj.

Zatím bez slepic

i bez čidla. Při 150 mi praskla bočnice na Toyo (najeto 200km) v levém pruhu nad Nosníma dírkama (tunel před olmíkem). Hodilo to takovou vlnu a hned jsem byl u pravé krajnice, kde jsem dojel po disku ve stoupacím pruhu až do odstavného na kopci. Naštěstí oktávka neměla lepení, ale celé (sice plechové) kolo. I vestu jsem si zapomněl oblíknout a 3úhleník mě vůbec nenapadl.

Zatím bez slepic

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

neumíte pořádně jezdit, proto vám ABS nevadí.
Na OA opravdu ABS tolik nevadí, ale na větších autech je to celkem katastrofa. Ta svině vám normálně v každé zatáčce šlape na brzdy, anebo odpojí plynový pedál. Pochopitelně bez ohledu na to, jestli auto jede plné nebo prázdné, jestli jedete z kopce nebo do kopce, jestli valíte po bezchybném asfaltu, anebo kloužete po ledu. V praxi to pak vypadá tak, že najedete do zatáčky ve stoupání a a ta bestie vám skopne rychlost minimálně o 20 km/h dolů, což je mňamka.
My - hloupí, staří a škaredí to pak řešíme tím způsobem, že rozpojíme propojovací kabel soupravy, čímž se funkce té mrchy, alespoň částečně eliminují, takže se s tím pak dá jezdit za normální litry. Funkce ASR má na některých zjebech dokonce i časový vypínač, takže pokud máte sloní paměť, anebo jste děd Vševěd, občas se dokonce stane, že si včas vzpomenete, ve které zatáčce je systém potřeba vypnout. Výsledkem je ovšem nefunkční systém a ječící displej.

Ohledně signalizace tlaku v pneu máte štígro. Správně by na vás měl systém nevypínatelně pištět, abyste se co nejdřív definitivně zbláznil, koupil si těžký kulomet a odjel do Nošovic vystřílet celou směnu, která vám ten křáp poskládala.

Zatím bez slepic

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

zrovna moc nevinil. Když jsem studoval (skoro 40 let zpátky), tak náš přednášející ze statiky nehýřil nadšením pro předepnuté betony. Upozorňoval na fakt, že jsou tam zkroucené lana a dovnitř nikdo nevidí a čas mu dal za pravdu.

Zatím bez slepic

Pamatujete, jak na D1 bourali nějaký ten komunistický most? Prý je na konci životnosti, nevydrží, je rozdrolený. Přivezli bagr s nůžkama na beton, na noc dálnici zavřeli, že do rána tam most nebude a pak ho bouorali tři dni, protože komunistický beton jaksi odolával. 

Zatím bez slepic

starých, hloupých a škaredých a furt byste chtěl jenom kritizovat. Eurosoudruzi ze Skansky a ze Štrabagu nám jasně dali najevo, že naše stavební normy jsou staré, hloupé a škaredé, tudíž je potřeba je změkčit, aby oni mohli stavět krásně, mladě a chytře a dopravní stavby by pak mohly nevydržet ani těch záručních pět let.
A to je, oč tu běží. Nač stavět dálnici, která vydrží 50 let bez oprav? Eurosoudruzi se nám vrátí jako dobří holubi již po desetině a ještě dobrovolně uživí hromadu odborných kapacit z oblasti práva, a to jak trestního, tak i obchodního!!!

Zatím bez slepic

ale byl jsem naučený, že mám plánovat na tu horší variantu, ne na tu nejkrásnější a nebo mít v záloze plán na tu horší variantu. A tohoto se držím stále. Optimistické vize jak se nám bude žít až všechno bude verze 4.0 a vyšší a všechno bude řídit umělá inteligence, mně nechávají absolutně chladným. Při všem budovatelském elánu se zapomíná na několik rčení, které jsou odzkoušené praxí:
1. V jednoduchosti je síla.
2. Všeho moc škodí.
3. Cesta do pekel je dlážděná dobrými úmysly.
A moje vlastní rčení: Každý chytrý stroj je pouze tak chytrý jak jeho autor nebo programátor, který ho programoval.
Koupili jsme z Japonska obráběcí centrum, který obráběl ve dvou pracovních vřetecnech. Tehdy to byl hodně velký technický výkřik, protože obrobek si vřetena předávaly mezi sebou. Mezi vřeteny se pohybovala nástrojová hlava. Aby do něčeho nenabourala, tak tam byly elektronické bariéry, které hlídaly možné kolize. Já jsem o té mašině říkal, že je tak chytrá až je blbá. Vyvrtat otvor na rozhraní dvou průměrů, byť rozdíl byl 0,1 mm byl problém, protože program hlásil kolizi. problém jsem řešil celé dopoledne. Šlo to řešit ofrézováním plošky, ale to znamenalo přidání dalšího nástroje. Potom mně napadlo zadat navrtávák jako zavrtávací frézu a bylo po problému. Všechno tak měli hlídané, ale zapomněli, že druhé pracovní vřeteno tvoří barieru a nástrojová hlava nacouvala do něj. Škoda několik set tisíc.
K samořídícím automobilům jsem skeptický, hlavně když slyším jak se zmenší vzdálenosti mezi vozidly a další. Ti co o tom mluví asi nikdy nejeli v řízené koloně vozidel, jak jsme mi absolvovávali na vojně. A nedávno Němci dělali právě takový pokus s deseti chytrými vozidly a výsledek byl žalostný. Mezi těmito auty byly rozdíly v rychlosti a tak nedodržely vzdálenosti.
Firma koupila program pro plánování a řízení výroby, kde byly zahrnuté všechny oblasti co k tomu patří. Je postavený tak, že odpovídá snad všem normám ISO, účetním a daňovým zákonům a já nevím čemu ještě. Do měsíce byla část různých blokací, které blokovaly nestandartně prováděné úkony zablokované, protože věci, které dřív šly udělat jednoduše, najednou nešly udělat a nebo to bylo možné nějakou komplikovanou cestou.
A proto hlavu vzhůru, bude hůř.

Zatím bez slepic

poslední větou.
A o hodně.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Každou chvíli se někde dočtu /řeknou ve vaší TV/ jak ten pokrok letí ku předu ... když máte starší jak rok PC či nedej bohu telefon, tak se s vámi pomalu nikdo nebaví ... múžete si na dálku "zatopit" doma, prohlédnout "zloděje" co vám dělá "pořádek", když nejste zrovna přítomni.
A na novém autě si sami můžete už jen nalít PHM do nádrže u pumpy a nafoukat pneumatiky. Tím to končí. Se vším ostatním již do servisu. A bude to ještě horší ... počkejte až to dojde do stadia: "jo zlobili ste, tak vám to auto na dálku vypneme, na den, týden ..."
No a ještě jeden mimo téma. omlouvám se:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/chvalim-vystrednost-tleskam-lidem-ja…
Jak to vypadá, tak byl ten Pavlík "geniální dítě" a kdo ho nepochválí, bude mít v příštím roce po žížalkách !!

Zatím bez slepic

co to udělá s normálními voliči ODS. Nemám o nich valné mínění, ale to už by s nimi mohlo zamávat.

Zatím bez slepic

jestli opravdu znáte nějakého voliče ODS, který je normální. Můj názor je, že to je asi tak, jako byste chtěl topit briketami uplácanými ze sněhu.

Zatím bez slepic

Pravda je, že se nikdo z mého okolí volbou ODS nechlubí.
Ale těžko se divit někomu, který bere informace jen z naší, vaší TV. Takový je schopný hodit hlas i TOP, nebo Pirátům.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Nastaly nové časy
výrobky se nám prasí
den po záruční době;
ne národ, ale výrobci sobě.
Lidi neví nic o čidlu,
jestli je ten matroš k jîdlu,
na co jsou ty internety.
Kam zmizely flašinety?
Všichni lidi kajsi běží
policajti info těží
zemská kůra prohýbá se
nevyzná se ani prase
co se dneska děje
a kam lidstvo spěje.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Dneska je všecko naser mater.
Mrakodrap může mít 8 pater.
Víc nepovolí hasiči,
pokrok může jít do kelu.
Stěny mívají 30 cenťáků
poliš ušetří hodně měďáků
dům pak má nulovou spotřebu
staví tak i na Monte Bú.
Vzduch se už tahá přímo z mísy
dnes se nesere jako kdysi
v nezateplené kadiboudě
ani venku na rodné hroudě.
Dnes hajzl zpívá, myje;
raci zas vědí, co je Dyje
z Nové huti jde čistý vzduch,
ani z Poldovky už nejde puch.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Dobře se mi tu dýchá.
Co bych tak ráno robil?
Na betli šuchtám mobil.
Ekviterma je v pořádku
tůje jsem nasadil do řádků
můžu si zavolat pro picu
doktor mi pomaže ošpicu.
Stačí jen zavolat rychlou
zalepí i duši píchlou,
dneska je všecko tak snadné!
Co je tu (kua) vadné??
Jenom ta muslimská invaze.
Nechci mít datle ve váze.
Nechci ať někdo haleká
z nějaké mešity z daleka
nechci ať řeže mi hlavu
ještě jsem nedopil kávu.

Zatím bez slepic

už se zase hrůzou třese

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Pokrok určitě nastal a policie si libuje,že nemusí mít hafo pomocníků VB.
Stačí chytré kamery, mobily. PC a podobné vymoženosti.
Jak píše pan Godot u těch aut je to na mrtvici i když už to dokáží přeladit v každém servisu, horší je u nákladních aut se servisem.

Zatím bez slepic

In reply to by zemedelec (neověřeno)

Trvalý odkaz

úplně stejné, jako na malé plechovky, pane zemědělče. Přijedeš, odevzdáš, po čase přebereš, ZAPLATÍŠ (to je, oč tu běží) a odjedeš vstříc další závadě.

Jinak mne potěšil článeček o autech na uhlí (e-autech). To se prý po příjezdu na servisní dvůr strčí do ohrádky a 24 hodin se číhá, jestli to náhodou samo nechytí. Teprve pak se na něj vrhnou "odborníci". No nekup to!

Zatím bez slepic

Pane Targus.
Je fakt,že v Ostravě už byl servis na náklaďáky před 20 lety,co nebylo všude v současnosti už je to lepší.
Sice nevím adresu toho servisu,ale známí z Jesenicka,musel až do Ostravy.

Zatím bez slepic

In reply to by zemedelec (neověřeno)

Trvalý odkaz

podle značky auta, jinak vám chudáci kluci na křápu neudělají ani hovno. Vysvětlím hned, proč.
Jsou totiž tak zblblí z drahých školení, na která musejí chodit, že se k autu ani nepřiblíží, dokud není napojeno na kabel vedoucí do kompu. Fakt si nedělám srandu.
A tak dnes si nevybíráte auto podle doporučení svých známých nebo podle nějakých pitomých parametrů, které nikoho, kromě potenciálního majitele, nezajímají, nýbrž podle toho, jak daleko máte do nejbližšího značkového servisu.
Problém Jeseníku je takový, že zdejší základna je příliš slabá, tudíž značkový servis se neuživí. Majitel vozidla by se měl poohlédnout v Polsku. Je to kousek a Poláci jsou levnější a pružnější v řešení některých specifik.

Perlička - pokud je servis příliš úspěšný a jeho stálí zákazníci se tím pádem do něj moc nevracejí, protože jim auta jedou a slouží podle jejich představ, je mu odebrána koncese, je vyškrtnut ze seznamu, nedostává nové soft weary do kompů, mechoši se nedostanou na školení o nových modelech. Tuto větu myslím smrtelně vážně a opravdu si nedělám legraci.Takto byla odebrána koncese velmi vyhledávanému servisu zn. Renault ve Velkém Meziříčí.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Po sněhové bouři skoro dva metry sněhu, v garáži skvělá výkonná sněhová fréza. Mezi domem a garáží nejmíň deset metrů. Kdyby v domě nebyla po ruce prachobyčejná lopata, byl ten moderní zázrak k ničemu.

Zatím bez slepic

Váš problém ... máte logicky přeparkovat onu frézu do svého obýváku vždy když se blíží zima - a pak je po problému ... ;.)

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

"Počítač odstraní mnoho problémů, které byste bez něj vůbec neměli !"

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Požehnat se a nandat mitru
do Vltavy dát deset litrů
zase bylo jak ruka
jsem kardinál duka.
Teď budu žehnat z vajpru
provází mě pět snajprů
jedno, na jaké misi
dneska, tak jako kdysi
kdesi v poušti,
Bůh nás neopouští.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Bohužel je pravda, že jako euroatlantická civilizace jsme přetechnizovaní a tlačíme na pilu dál a dál, přitom si neuvědomujeme, že tím jsme stále zranitelnější. A tím nemyslím vojensky (ale to samozřejmě taky), ale obecně, jakákoliv mimořádná událost povede ke zhroucení systému (nemyslím politického) a násobným následkům. Stačí jeden blackout a jsme v háji. Od totální anarchie nás dělí 3 hlavní jídla (už nevím, kde jsem to sebral), pak následuje totální zhroucení a rozpad na tlupy jako v prvobytně pospolné společnosti. Benešovská nemocnice je jen příklad jako drobeček. A těch příčin může být hafo - vojenská, technická, přírodní katastrofa.... ale to je trochu mimo Vidlákův článek. K vlastnímu článku - nechci sklouzávat do toho, jak to dřív bylo všechno lepší, za komunistů bylo líp a nejlíp bylo za první republiky. Ale je pravda, že co se týče techniky, ještě před těmi pitomými 30 lety nebyl člověk takovým bezmocným rukojmím v případě jakéhokoliv problému. Technika nebyla tak dokonalá, ale byla jednodušší a sloužila technika člověku, nikoliv člověk technice. V případě problému vzal šroubovák a mozek a do večera bylo po problému.

Zatím bez slepic