Žně jsou nedaleko - o kombajnech

Autor
Štítky
Máme před žněmi a tak si dáme malý seriál o současné zemědělské produkci očima Vidláka insidera. Nejde objektivní zhodnocení našeho zemědělského hospodaření. Jen o náhled někoho, kdo se v tom pohybuje. 
 
Ve Vidlákově letos zažívám sedmé žně. Už se to blíží. Po silnicích už přejíždějí kombajny a chovají se jak tažní ptáci. Teď jede všechno na východ - na Slovensko a do Maďarska a za tři týdny se postupně budou vracet zpátky. Kombajn je dneska velmi velmi drahá záležitost od deseti milionů výš a tak se v jistém smyslu vrací idea strojních traktorových stanic. Jen velcí hráči si mohou dovolit nové kombajny.
Naopak ti malí zemědělci vytáhnou z kůlen své východoněmecké Fortschritty, třicet let staré John Deery, sem tam někdo má ještě starší typy a těch svých pár hektarů si posekají i těmito historickými mašinkami. 
Nejhůř jsou na tom ti střední zemědělci. Starý kombajn jejich výměru nezvládne a nový typ je pro ně moc drahý, aby pracoval jeden měsíc v roce a pak se na něj chodili dívat, jak rezne na dvoře. Tihle střední proto využívají služeb velkých firem a nechávají si pole posekat jako službu.
 
Mimochodem... rok za rokem jsou kombajny větší. Když jsem se přistěhoval do Vidlákova, byl na okrese jeden jediný kombajn s devítimetrovou žací lištou. Dneska už jsou jich desítky a vyskytují se i dvanáctimetrové lišty. Takový kombajn ujede kilometr a hektar je posekaný... Jenže takový kombajn se nejen obtížně vejde na silnici, on už se obtížně vejde i na pole. Takových rovných planin, kde má velký kombajn využití zase tak moc není. A protože kombajny jsou drahé a tak se vyplatí koupit ty největší a co nejvíc s nimi najezdit, tak to zvyšuje tlak na zemědělce, aby scelili pole do velkých lánů, zrušili větrolamy a dál už to znáte... velké pole = žádné meze = sucho. Ještě že máme to globální oteplování na které to můžeme svést.
Když takový velký kombajn seče, zaměstná dva traktory na odvoz jen z pole někam na kraj, kde se zrno přesypává na náklaďáky. Dnešní vozy za traktor mají šnekové dopravníky a vejde se do nich klidně i třicet tun. Dva takové traktory krouží po poli a udusávají hlínu do pěkné hloubky.
 
Naštěstí ještě pořád zůstávají ti malí zemědělci se svými prehistorickými hračičkami. Lišta je čtyř až pětimetrová. Kombajn je vlastně maličký, není tam žádná hydraulika, všechno zvládá řemenový variátor a pár mechanických táhel. Všechno se seřizuje ručně, bez počítače, díly jsou levné, z elektroniky jde jen o přepálené pojistky.
 
U nás na silech poznáme okamžitě po vysypání, jaký kombajn sekal. Vezmeme si vzorek a stačí ho jen promnout v ruce a hned víte, jestli jezdila stará mlátička nebo moderní hyperkombajn. Ty moderní mrchy sice dělají rychle, draze, ale zato hůř. Velikost vlastního kombajnu už je zastropovaná nejmíň dvacet let. Už před dvaceti roky dorostly kombajny do maximálních rozměrů povolených pro přesun na silnicích. Tehdy byly dělané na sedmimetrové lišty.
Plocha sít je pořád stejná, vytřásadla jsou pořád stejně dlouhá, zásobník je pořád stejně velký, ale lišty a tím i hmota ženoucí se do stroje je dvojnásobná. To se někde musí projevit a také se to projevuje. Starý předrevoluční kombajn uměl zrno vyčistit rovnou při sklizni téměř na mlýnskou kvalitu. Na sile se to jen prohnalo sítem a oddělily se drobná a poškozená zrna. Dneska je zrno plné plev, lístků, neodseparovaného koukolu (ten je odolný i proti roundupu  a tak na poli zůstane).
A co teprve jiné plodiny než pšenice... Řepka je plná slámy, sluenčnice plná klacíků, kukuřice plná klásků. Moderní kombajn prostě nahradil cíl rychlostí.  
Pak přijede děda se starým Zetorem s historickou vlečkou, která se zvedá ne hydraulickými písty, ale vzduchovými... na poli totiž nemá olej co dělat. Když praskne hydraulika, je to malér jak pro půdu, tak pro zrno, ale když praskne vzduch, nestane se nic... A na vlečce má děda pět tun prvotřídně vytříděného zrna. Když to vysype, ani se z toho nezapráší, ani jeden lísteček nevzlétne a pšenice teče jak voda. Čím to sekáte dědo? Ale mám starou ruskou SK čtyřku... No vidíte, a ani moderní Claas tohle nedokáže... 
 
Pak přijede moderní kamionová třicetituna a vyklopí svůj obsah, zvedne se prach, rozletí se plevy, obilí vůbec nechce padat, všechno se zpomalí. Jo, to právě sekal nový kombajn, model z minulého roku. 
 
A spotřeba nafty na hektar? Od roku 1970 stejná. Od tohoto roku už k žádné úspoře na pohonných hmotách nedošlo. Žně se zrychlily z dvou měsíců na čtrnáct dní. Zdokonalila se evidence, navigace. Kombajnéra může dělat jakýkoliv blbec. Ale nafty spotřeboval na hektar ruský kombajn stejně jako dnešní New Holland. 
 
Hodnocení
Zatím bez slepic

Komentáře

Trvalý odkaz

Potvrzujete, že jste Putinův agent. Chválit SK4, to se ve slušné NATO společnosti nedělá. Notabene, pokud je stále ještě v původní rudo/bordó barvě.
Říkávali jsme jim s notnou dávkou sarkasmu.
Mám období žní rád, protože krajina připomíná obrazy od Lhotáka. Kombajn, traktor, náklaďák, míjí mě moto/cyklista a když na tím ještě přeletí letadlo, chybí k dokonalé iluzi už jen rám.

Zatím bez slepic

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

viagra withhout <a href=" https://viagracnd.online# ">denton viagra pzehamo</a> - how long does viagra stay in your system
http://viagracnd.com/# compra viagra
can i buy viagra without a prescription <a href=https://viagracnd.online#>buy generic viagra online in uk</a> viagra delivery to canada

Zatím bez slepic

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

stromectol drug <a href=" http://ivermectinon.com/# ">ivermectin for humans</a> - ivermectin 6mg dosage

Zatím bez slepic

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

ivermectin eye drops <a href=" http://ivermectinon.com/# ">stromectol tablets</a> - ivermectin tablets uk

Zatím bez slepic

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

best ed pills non prescription <a href=" http://prescriptiondrugson.online# ">buy prescription drugs from india</a> - viagra without a doctor prescription

Zatím bez slepic

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

hydroxychloroquine tablets ip 400 mg <a href=" https://hydroxychloroquinegnr.com/# ">buy plaquenil</a> - hydroxychloroquine 900mg

Zatím bez slepic

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

how much is ivermectin <a href=" http://stromectolgnr.com/# ">buy stromectol</a> - stromectol online pharmacy

Zatím bez slepic

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

cost of viagra <a href=" http://viagragtr.com/# ">viagra over the counter</a> - best over the counter viagra

Zatím bez slepic

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

prescription drugs online without doctor <a href=" https://pillgtr.com/# ">ed cures that work</a> - non prescription ed pills

Zatím bez slepic

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

best pills for ed <a href=" https://pillgtr.com/# ">ed meds pills drugs</a> - homeopathic remedies for ed

Zatím bez slepic

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

ivermectin over the counter canada <a href=" https://ivermectinizi.com/# ">ivermectin for humans where to buy</a> - stromectol generic name

Zatím bez slepic

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

ivermectin 10 ml <a href=" http://ivermectinizi.com/# ">ivermectin</a> - generic stromectol

Zatím bez slepic

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

finasteride 5 mg <a href=" http://propeciaizi.online# ">propecia buy online</a> - propecia uk

Zatím bez slepic

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

buy cialis 36 hour online <a href=" http://cialismgz.com/# ">cialis vs viagra reviews</a> - cipla cialis

Zatím bez slepic

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

cheap genieric cialis <a href=" http://cialismgz.online# ">cialis discounts</a> - cialis 20mg mailorder abilene

Zatím bez slepic

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

cialis en espanol <a href=" http://cialismgz.com/# ">20 mg cialis vs 100mg viagra</a> - cialis 40mg

Zatím bez slepic

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

ivermectin 3 mg tabs <a href=" http://ivermectincovi.com/# ">buy ivermectin online</a> - ivermectin 6mg dosage

Zatím bez slepic

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

ivermectin uk <a href=" http://ivermectincovi.com/# ">buy ivermectin online</a> - ivermectin 10 mg

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Říkávali jsme jim tanky míru, nějak jsem rychleji myslel, než psal.

Zatím bez slepic

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

Plechová kavalérie.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

krádež. Úplně vykradl písmenka z článku o nových a ještě novějších kamionech. V nich jsou taky samá hejblata, elektronika, hovadiny a nesmysly a skutek utek.
Na všecko jsou elektronické řídící jednotky, jejichž jediná OPRAVDOVÁ funkce spočívá v zabránění případné opravy tzv. nádvorní četou.
Kdepak! Hezky pěkně do značkového servisu, hajzlové!!!
Já například nechápu, proč musejí mít elektromotorky na stahování oken svou vlastní řídící jednotku. Prostě tomu nerozumím a nikdo z "odborníků" mi není schopen racionálně zdůvodnit, PROČ.
A teď pozor - hlavní finta!!!
Když nějaká řídící jednotka nefachá, jak by měla - např. kdyby napadlo toho debila Targuse ji nějak odpojit, obejít, prostě zlikvidovat, hlavní a nejchytřejší a nejřídícnější jednotka vám nedovolí nastartovat. Prostě a jednoduše odpojí startér od ovládání (klíček ve spínačce).
Tož takový je dnešní elektrický svět.
Jinak konstruktérům kombajnů zcela a naprosto rozumím. Mají kamarády - konstruktéry čističek do sil a megasil, kteří chtějí také prodávat. Tak proč neudělat kombajn, který pustí trochu koukolu a prachu?
Kdysi lidi žrali obrok s kamením, když mleli na domácích žernovech, a taky žili. A dokonce měli i zdravé zuby, páč si je při jídle hezky cídili otěrem z mlecích kamenů. Což se odstranilo, páč mít zdravé zuby je taky nemoderní a lidi pak nechtějí kupovat pasty a kartáčky a chodit k zubařům - zmetci jedni.
A široká pole, můžou vadit pouze hlupákům z dědin á la Vidlák, kterým se nechce pořádně pracovat, a jen by se ocrmndávali po mezích. Slušný konstruktér žije hezky v městě, kde je vody přece dost, no ne?

Zatím bez slepic

S osobními auty je to mnohem horší. Jsou tak nabitá elektronikou, až jsou nepřiměřeně drahá. Proto také Dacia začala slavit úspěchy se svými levnými modely. Značce stoupají obraty prodeje o 20-30% ve všech zemích Evropy. Co udělá EK? Vypracuje směrnici, které do aut povinně nařídí elektronická hejblata (např. tester alkoholu před jízdou). Samozřejmě spojeno se startérem. Když se některá součástka porouchá, auto nenastartuje. Auta budou drahá a bude jich na silnicích méně. A složitá natolik, že starší auta nebudou schopna vyjet. Konstruktéři se teď zaměřili na nové generace, které jsou zvyklé na spoustu elektroniky. Sice auto možná nepojede, ale připojí se na Facebook, možná budou kamerou rovnou posílat fotky do cloudu a řidič za cestu nasbírá hodně lajků. Tedy pokud auto pojede.
Jen mě napadá otázka, kdo vůbec bude pracovat v průmyslových parcích, když se tam ani nedostane? Zřídí firmy podnikové ubytovny a la Japonsko a zaměstnanci budou pracovat od rána do večera a domů se podívají jen na víkend? A jak se dostanou o víkendu do chrámu konzumu, hypermarketu? Auto nebude (možná budou jen firemní jako bonus zaměstnancům?), pořídíme si tedy nenáročného osla a jednou za týden dovezeme 50 kg zásob? Ale kdo bude osla krmit, když přes týden budeme v práci? Snad sdílení jednoho osla více lidmi? Zkušenosti už máme s voly a parlamentem.
Celá snaha o elektronikou nadupaná drahá auta mně přijde kontraproduktivní, protože v konečném výsledku sníží počet potenciálních kupců auta, takže místo větších zisků automobilky budou mít sice více zisků, ale u méně kupců, takže v konečném důsledku prodělají a hodně z nich zkrachuje.

Zatím bez slepic

Jo, máte recht. Měním auto každé čtyři roky a stále stejnou značku a co nejpodobnější model tomu předcházejícímu, takže mohu asi čtvrt století kontinuálně sledovat vývoj.
Začalo to elektrickým stahováním okének. Moc jsem o to nestál, ale prima věc, jak se ukázalo.
Dnes to končí tím, že když jsem loni na podzim zase zakoupil nový kus a nechal na něj nasadit zimní kola z kusu předcházejícího, celou zimu mi svítila kontrolka, že je nějaký problém s nahuštěním. V servisu mi sdělili, abych to ignoroval, neboť stará kola (tedy ona nejsou stará, jen asi pět let) nemají nové čidlo a tak s řídící jednotkou "nekomunikují". Naštěstí to jezdilo. Až nám slavný Eurosajuz nasadí ty povinné GPS (prý pro případ havárie), tak to bez ní nejspíš nepojede.
No, třeba to nepůjde tak rychle a mně už porostou macešky na prsou.
Hejblat tři prdele, jestli z nich využívám pětinu, tak je to moc. Třeba tempomat. Ve svých začátcích dobrá věc, ale při dnes narvaných silnicích je plynulá jízda jen zdáním. Jestli ho zapnu jednou za týden, je to moc, a to stejně spíš jen proto, abych ověřil, že vůbec ještě funguje.

Zatím bez slepic

Můj příbuzný spáchal totéž a v autě se nedalo jezdit, páč ječelo jak šílené. Musel tedy do pneuservisu nechat si namontovat "chytré ventilky" za lidovku, jeden kousek bratru za patnáct stovek.
Když už jsme u těch osobáků, Stará Jahoda s Pinocchiem mne nasrali, páč mi zpod prdele prodali starou Feldu - auťák s nejlevnějším provozem, jaký jsem kdy potkal, když jsem se flákal po Rumunsku.
Jenže já snimi vyje***, dotáhl jsem domů Ceausescovu pomstu v kombíku. Kufr jako kráva, ze zbytné elektroniky to má jen centrál, páč se mi to nechce obíhat. Ideál auta na práci. A už ji nedám, techničák jsem schoval tak, že ho nenajdu ani já.

Zatím bez slepic

Nebojte, brzy se rozšíří nová forma tunningu aut, kdy se řídící jednotka upraví, aby auto jelo i bez těch hejblat. Jen to bude brzy zakázané. Možná někteří dojdou k názoru, že kůň s bryčkou je nakonec lepší dopravní prostředek a před firmami budou krytá stání pro koně se žlabem a korytem vody. Kukuřice by místo do bioplynky šla koni do žlabu. Tak by se naplnila idea EU o ekologické dopravě - jednou koňskou silou.

Zatím bez slepic

In reply to by Gerd (neověřeno)

Trvalý odkaz

jste zde popsal, již proběhlo.
Chytré škatule již existují a erární zloději nejrůznějších názvů a převleků po celé Ojropě vybírají docela příšerné pálky za provoz takových neschválených "chytrých" krabic, které eliminují "škodlivou" práci těch ofiko montovaných.
Bavím se samozřejmě o nákladních autech, kde se nežádoucí vlivy kvůli vysokému kilometrickému proběhu projevují daleko více. Ale v podstatě tentýž problém je "dieselgate" koncernu VW.
Co se týká motocyklů, tam je hotovo. Přes chytrý telefon si navolíte palivovou mapu "do terénu", anebo na jízdu po "soukromém" pozemku, kde neplatí ojronařízení, na rozdíl od veřejných komunikací.

Zatím bez slepic

Wau, obdivuji obměnu aut každé roky :) U mě je to tak jednou za 10-15 let, ale na jednu stranu to chápu. Je to prostě čím dál pohodlnější a bezpečnější. Chtěl jsem se zeptat, jak svoje auta prodáváte? Dáváte je do nějakých autobazarů nebo využíváte služby jako je třeba tohle https://zahotove.cz/ ?

Zatím bez slepic

se mýlíte.
To, co EK chce do osobáků teprve "povinně" dostat, je u nákladních vozidel už "v základu". Např. dnes je obrovský problém sehnat tahač s manuálně řazenou převodovkou.
Ta sériově montovaná - "robotická" je blbá jak dlabané necky a vypnout ji je doslova nebezpečné, páč u toho musíte docela dlouho čumět na displej, namísto sledování provozu. A navíc při prvním ubrání plynu okamžitě přejde zpět na automatický režim, což je např. při předjiždění v kopcích kde jsou dokonce i zatáčky doslova katastrofa, páč namísto plného plynu vám naráz přeřadí do "ekonomického a ekologického módu", který je schopen naloženou soupravu zbrzdit i o 30 km/h.
O dalších "mňamkách", jako je pištění a "automatické" šlapání na brzdu, když je auto podle mínění kompu příliš blízko příkopu nebo středové čáry je škoda mluvit. To jsou dsoslova šílenosti, které ohrožují nejen řidiče a náklad, ale i všechny okolo.
Ale zdruhé strany je to fajn, protože "řidiče" takových aut může dělat i opravdový debil za předpokladu, že po něm nechcete nic podobného, jako je dobrá spotřeba a dobrý dojezdový čas, pokud trasa vede jinudy, než je německá nebo francouzská dálnice.

Zatím bez slepic

krachovat. Automobilku si klidně můžete založit i vy, není k tomu potřeba nic, kromě peněz.
Všechny komponenty se dnes řeší dodavatelským způsobem, v tzv. automobilkách se provádí pouze finální montáž, něco jako skládačka Lego. Je jen na vedení firmy, jaké auto chce umístit na trh, vše ostatní je outsourcováno. Od motoru, přes káru, až po poslední anténku nebo čidlo v nárazníku z plastu.
Jinak chytrý Michl přišel včera na ČT24 s tím, že úspory obyvatel rostou nemóresným způsobem, proto jim je potřeba nějak odlehčit. Například dražšími auty.
A můžu vás ubezpečit, že ony "vychytávky" jsou v ceně stokorun, max. jednotek tisíců, takže finální VÝROBNÍ cenu auta, odlišnou od ceny prodejní, ovlivňuje v řádu max. jednotek procent.
Spíš vidím tendence, že bude výrazně zvyšován tlak na vyřazování starších aut z provozu, jako je tomu např. u náklaďáků, a to z jakýchkoli zástupných pseudodůvodů (emise, bezpečnost, vzájemná komunikace, blablabla).
Lopaty si rády vezmou půjčky na nové křápy, nebojte.

Zatím bez slepic

Založit automobilku? To se pletete. I velcí výrobci se už sdružují, protože vývoj nového auta stojí těžké peníze. Všechny testy a certifikace jsou neskutečně drahé, vývoj a zkoušky výrobce také. Kromě toho ochrana průmyslového vzoru (tvar karoserie), značky - neskutečné prachy. Vyřazování aut z pochybných důvodů probíhá už delší dobu, začalo to normou EURO 1. Vše odhalila dieselgate. Ukázalo se, jak úplně zbytečné je všechno snažení o úsporu paliva. Stačí poslat jednu kontejnerovou loď do Číny pro várku součástek pro "evropská" auta a celoroční úspora je v tahu. Ale cena aut roste. Třeba nové Škodovky se už prodávají v cenách 800 tis. - nad 1 mil. Kč.
Ve všech těch autosportech se redaktor rozplývá nad skvělou jízdou v předraženém plechu, který si málokdo koupí kvůli ceně. Většině lidí stačí auto do 300 tis. Kč, které jede. Bude-li cena auta dál růst, hodně lidí si koupi auta rozmyslí. Zvláště nové generace. Žijí ve městě a po kavárnách, do práce jezdí MHD, auto celý rok nepotřebují. Na dovolenou si jej půjčí v autopůjčovně na 2 týdny. To je nový trend doby. Další variantou je společné vlastnictví drahé věci několika osobami, které se domlouvají na způsobu používání. Není to na denní potřebu, ale někdy to jde.
A půjčovat si na nový křáp? Jedině, když chci, aby mě za pár let navštívil exekutor. Je sice hezké, že banka půjčí i dělníkovi v montovně na nové auto, ale ten dělník si většinou uvědomuje, že s jeho platem nebude mít na splátky a uživení rodiny. Tak bude jezdit starým vrakem, dokud mu jej ouřady nezabaví. Pak přestane jezdit úplně a zůstane na pracáku.

Zatím bez slepic

In reply to by Gerd (neověřeno)

Trvalý odkaz

nepozorně.
Právě proto, že došlo k totálnímu outsourcingu, je možné naprosto lehce získat vše potřebné k SESTAVENÍ (nikoli k vývoji či výrobě!!!) vozítka. Kdysi musela automobilka investovat hromadu peněz nejen do vývoje samotného, ale i do vyškolení lidských zdrojů.
Pokud dnes rozhodíte poptávku na nákup 100 000 certifikovaných motorů předem dané specifikace, která nebude příliš vybočovat z daného sortimentu, zájemci vám utrhnou obě ruce.
Totéž platí o ostatních agregátech a podskupinách. V Ojropě je např. jediný originální výrobce brzdových systémů, dva výrobci vstřikovacích agregátů, dva výrobci vzduchem ovládaných komponentů, atd. Pochopitelně v nespočtu subdodavatelských variant, jak v ceně, tak zejména v kvalitě. Postačí přijít a ukázat si prstem, či si vybrat podskupinu požadovaného výkonu a životnosti v katalogu v teple vlastní kanceláře.
Vše s certifikátem až do domu, či na montážní linku, na tu pochopitelně v režimu just in time, přece nebudete platit za skladování, zhoršuje to cash flow.
Stran cenové politiky Škody berte laskavě v úvahu, že všechny zahraniční filiálky koncernu VW dotují ztrátové německé montovny. Můj soukromý názor - kdo je hňup, nechť ji pořídí. Názor automechanika, ke kterému tahám na opravy vraky celé naší rodiny - Škodovka je príma brko, ale za sousedovým plotem.

Zatím bez slepic

Targusi,
to je omyl. Nemyslím díly na sestavení auta. Ale jde o homologaci vozu, nárazové testy, testy hořlavosti a kouřivosti plastů, jak se plasty uvnitř lámou při nárazu, atd. A to je taková pálka, že ji i automobilky stěží uhradí.
Jinak ta povinná výbava má zahrnovat parkovacího asistenta i v nejlevnějších modelech. Což je vhodné pro některé řidiče, ale zkušenějším je takový asistent úplně k ničemu, protože ukazuje řve jak šílený dlouho před překážkou. Vyzkoušel jsem si to na služebních vozech a mohu jen říci, že když jsem si překontroloval, kde mě parkovací asistent zaparkoval, raději jsem to přeparkoval sám za trvalého řevu toho zhola zbytečného přístroje. Kdepak, cílem je nacpat do auta co nejvíce elektroniky, takže starší a levnější modely budou staromilci udržovány až do rozpadu.
Co se týká Škodovky, máte pravdu. Je to předražený německý vůz. Dieselgate neplatil VW, ale jeho dodavatelé, tzv. Tier1. Názor automechanika na škodovku - poslední výhodný model byl Octavia 1.

Zatím bez slepic

In reply to by Gerd (neověřeno)

Trvalý odkaz

všechny díly, které je nutno namontovat, je možno objednat u subdodavatelů i s certifikátem. Nevím, jak to mám dále vysvětlovat.
Prostě dejme tomu, že firemní designér vymyslí nějakou káru a potřebujete ji postavit. Ono už ani není potřeba firemního designéra, můžete si to např. objednat u Giugiara nebo u Bertoneho, pokud máte škváru.
Stejně jako návrháři existují i konstruktéři, kteří vám spočítají tzv. káru (samonosnou karosérii), pokud jim zároveň zadáte zamýšlené jízdní parametry.
A opět si můžete vybrat, jestli povolovací řízení budete dělat vy nebo ti konstruktéři, případně jestli nepoužijete již odzkoušený skelet jiného auta, který pouze lehce upravíte mírným faceliftem plastů na povrchu, světlomety a podobnými kravinami.
Podle predikovaných jízdních vlastností vyberete z nabídky nápravy, brzdy, motor a převodovku. Dnes opravdu můžete VŠE koupit bez velkých problémů.
Další firmy velmi rády rozhážou po okolních stodolách a opuštěných halách stroje na výrobu vnitřních plastů a koberečků, což vám budou vyrábět místní lopaty za minimálku, protože potřebujete stlačit ceny. Opět VŠE pořídíte i s dokumentací. Záleží jen na tom, jakou cenu a kvalitu vyjednáte. Největší problém pak je sladit dodávky na montážní linku.
Máte vůbec tušení, kolik subdodavatelů má taková Škodovka? Anebo Hyundai? Víte, kolik subdodávek pro Hyundai se dělá v bývalých kravínech a ve starých halách u zavřených šachet?
Stran parkovacích kvíčal - měly by se dát nastavit - to ty dražší. A ty levnější stojí litr pět set na celé auto v normálním obchodě.

Kdo platil Dieselgate, je úplně jedno, vedení o tom vědělo od samého začátku, resp. z vedení vyšel onen požadavek. Je možné, že podle zákona padajícího hovna to vyžral někdo druhý, ale několikrát jsem četl, kolik už VW musel zaplatit.
Stran jedničkové Ochcávky - záleží, o kterou motorizaci se jednalo. Šly do ní motory, které už byly určeny na výřad, takže žádná hitparáda.
1,6 benál přestárlý užraný lenochod s malým výkonem na takovou hmotnost, 1,8 a dvoulitr nepovedené rozežrané křápy, 1,9 v naftě letitý křáp s vychytanými mouchami a poněkud novější stříkačkou, která byla zdařilým kompromisem mezi cenou, jednoduchostí, kvalitou a životností. Vše, co přišlo a stále přichází potom, bylo přitažené na hmotnost a výrobní cenu, takže se motůrky VW od té doby poroučejí jeden za druhým a světlo na konci tunelu prostě nesvítí.
Na rovinu - nechápu, jak to, že jim to lidi s přístupem fabriky k reklamacím spešl v ČR furt kupujou. Prostě nerozumím, jestli prošli nějakým očkováním nebo lobotomií, prostě jen čumím a už ani nekroutím hlavou.

Zatím bez slepic

Certifikát dílu od dodavatele není totéž, jako certifikát celého vozu. Třeba výběr plastu do interiéru a zkoušky jeho hořlavosti provádí výrobce auta (OEM). U výroby plastů je drahá forma a buď ji platí automobilka na začátku výroby (pak je její) nebo ji platí v ceně dílu. Na vývoj nového motoru se už výrobci aut sdružují. Ale i kdybyste chtěl díly koupit, výrobci pro automobilky mají zákaz prodeje třetím stranám. Takže si je můžete koupit leda za draho jako náhradní díly, jinak Vám je nikdo levně neprodá. V zásadě byste měl pravdu, stačilo by levně nakoupit a smontovat díly. Jenže povolovací řízení je drahé a díly si nekoupíte, nebo musíte s dodavateli mít samostatný vývoj dílu.
Těch dodavatelů má automobilka mezi 1500 až 2000- podle automobilky. Takže nebojte, mám nejen tušení, u některých to vím docela přesně.
VW sice platil za dieselgate, ale zisky mu o tu částku neklesly. A vím, že docela brutálně obral své dodavatele, aby mu na dieselgate přispěli.
Nu a konstruktéři Škody auto konstruují díly s životností 130 000 km, i když kdyby životnost zvedli na 250 000 nebo 500 000 km, na cenu to má vliv jen v jednotkách procent. Ale jde o rozhodnutí vedení VW, aby se ty předraženém křápy sypaly co nejdříve. Nakonec bude nejvýhodnější dovážet auta ze zemí s méně kvalitní výrobou, kde nedostatek kvality nahrazují větším bezpečnostním koeficientem výpočtu potřeby materiálu.
U Škodovky se kdysi podařilo marketingovým oddělením výrobce vsugerovat lidem v ČR, že jde o domácí výrobek, s levnými rychle dostupnými náhradními díly, s vysokou kvalitou a nízkou cenou. Nic z toho už není pravda, ale lidé stále žijí ve stereotypu předchozích tvrzení a lokálního patriotismu. Kvůli ceně a kvalitě ale začíná mnohým docházet, že tvrzení Škody už dávno nejsou pravda, a o tvrzeních Hyundaie se ještě nepřesvědčili.

Zatím bez slepic

Pane Targus.
Přesně tak,čím víc elektroniky,tím je laik úplně vedle,pomalu ani nevymění pojistku.
Mám to teď u jednoho auta,nejde pravé okénko ani jedním spinačem,zjistil jsem,že nejde kostra,ale propojení kostry to jde,jen se musí hlídat dojezdy a právě k vůli tomu jsou řídící jednotky,takže mne servis nemine.

Zatím bez slepic

na některých autech tím způsobem, že se držel ovladač v zapnuté poloze déle, než 30 sec., když bylo okénko nadoraz. Záleží samozřejmě na každém křápu.

Zatím bez slepic

Targusy je to o ceně a o ceně. Levnější je tam dnes dat mikroprosesor nez specialne navrhlou elektroniku pro konkrétní typ motorku a reseni...
A jestli toto odbornik nerekl tak bych hadal ze je to jenom "monter" co kopiruje ctrl+c a pak +v, neni to konstrukter...

Zatím bez slepic

ta první okna v elektrice v poho fachčila BEZ JAKÉKOLI elektroniky.
Pokud se mohu pochlubit, ještě dvě taková okna bez ŘJ mám. A jedou již dvanáctým rokem bez problémů.

Zatím bez slepic

Znovu, je to o ceně...

Ty předpokládáš "stará technologie=levná technologie", bohužel dnes u dost věcí toto rovnítko neplatí... Takže věřím že u starého auta platilo, že levnější je tam dát "motor + koncák + 2 tlačítka + nějakej mechanismus", dneska toto platit nemusí, může např. platit, že koncák je násobně dražší než procák +optickej koncák... To samé může být, že vyrobit tlačítko co spojí silově motorek je dražší než prosák + elektronické nesilové tlačítko na 5 voltů...
Tam může být věcí co je dnes levnější... I ty čítače co dřív řídili motorky jsouo dražší jak blbej šváb mikroprocesoru kde to nahraješ v céčku, protože ten šváb využiješ na vše, kdežto čítač pouze na tu jednu aplikaci...

P.S. Proto máš na stole počítač s procesorem co je nespecializovany a může dělat všechno a stejně tak máš okýnko elektronické a ne "mechanické"...

Zatím bez slepic

Jedou, jedou, ale když tam někdo nechá ruku, nebo dítě hlavu, tak nezastaví. Na rozdíl od těch s řídící elektronikou. Vždy bývá něco za něco.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

insidera do problematiky zemědělství. Tím více, že se zemědělstvím zabývá už jen malý počet lidí. Možná se časem dočkáme směrnice EU, která omezí velikost žacích lišt a hmotnosti kombajnů, a tím se zlepší kvalita půdy a následně omezí sucho. Ale jaký kombajn by byl tedy optimální?

Zatím bez slepic

hmotnosti stroje, resp. měrné tlaku na metr čtvereční (a tudíž i na velikosti pneumatik), ale i na typu půdy. O tom by mohl něco více vědět Vidlák. Já nejsem absolvent vysoké hnojárny a silně pochybuju, že v době, kdy jsem do takové školy mohl chodit coby student, se o něčem takovém vůbec mluvilo, natož aby se to vyučovalo.

Zatím bez slepic

Targusi,
tehdy se rozorávaly meze, odvodňovaly mokřady a hromady hnoje se rozmetaly výbuchem. V jedné takové škole kdysi studenti koukali, jak to dopadne. Střelmistr čekal, až učitel mávne kapesníkem. Byl červen, horko a jel vlak s výletníky z Prahy. S otevřenými okénky. Tak místo učitele kapesníkem mávli studenti. Střelmistr splnil pokyn. Hnůj létal otevřenými okny dovnitř vlaku a neušetřil nikoho. Mám to od očitého svědka. :-)

Zatím bez slepic

In reply to by Gerd (neověřeno)

Trvalý odkaz

Potvrzuji,že se to dělo,rozmetaly se hromady hnoje výbuchem.
Ve Vašem popsaném případě,tak to byl velice špatný střelmistr.
Většinou to byla kupa tak 4 m3,přidával se i ledek k vůli úspoře střeliva,ale nikdy to nelítalo dále než 20-30metrů.
Zrovna to bylo v roce 1969,výročí srpna,každý střelmistr měl odevzdat nespotřebované střelivo,jinak průšvih.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Už to nějak nesleduji,ale po podmítnutí a znovu vzešlého obilí,se poznalo jaké má ztráty kombajn.
První SSSR kombajny se museli tahat po poli,pak přišli SK-3,SK-4.Niva,Kolos.
Někde jsem četl,že ty Východoněmecké,byl Československý projekt.
Každé družstvo mělo posklizňovou čističku,třeba i sušičku a do výkupu,už šlo obilí předčištěné.
Jak se vyvíjí,modernizují osobní auta,co pozná skoro každý,tak se podobně vyvíjí modernizují i traktory,kombajny.
O hutnění půdy,už bylo popsáno hodně papíru,ale nic se nezměnilo ani v této době.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Tak jste mi p.Vidláku dneska kápnul do noty..:-) Odpoledne jsem jel z rodného baráku od mamky ze vsi a sledoval, jak silně žloutnou ozimé ječmeny a rozpoměl se, jak coby student jsem skoro každé žně drtil SK 4, zaprášený a chrchlající ... když se večer skončilo, hupslo se na motorku a hurá mytí v rybníce a pak teprve za holkama. Mockrát jsem si přál, aby sprchlo a nevyjeli jsme..
SK 4 byla kosmická technika a nesmělo se na ní chvátat, zvláště když obilí leželo a byl podrost- rychle se ucpal a pak nastoupila dlouhá železná tyč na hřídel a odtáčelo se.Dílenský mistr,se kterým jsem se střídal, mě mnokrát s tou tyčí chtěl zabít a řval, k čemu tam mám variátor! Jenže mládí chvátá s tím, že to bude dřív hotové, ale prdlajs.... Jinak ale výplata za žně vždycky stála za to, chvíli jsem byl bohatý..:-)

Zatím bez slepic

In reply to by motaroto (neověřeno)

Trvalý odkaz

jezdil v našem kolchozu s koňmi. Tam, kam se báli traktoristi se sběráky na seno, jsme to sváželi na žebřiňácích. A večer s koníčky do řeky, hezky je vydrbat. Kaštan a Fuksa, párkrát jsem dokonce spal u nich ve stáji, zahrabaný do sena.
To jsou už jen pohádky tisíce a jedné noci...

Zatím bez slepic