Demonstrace hlouposti

Autor
Štítky

Bývaly doby, kdy mi bylo sedmnáct, osmnáct,dvacet... Už jsem nebyl uťápnutý školáček, moje vysvědčení bylo plné jedniček, ukázalo se, že mám i slušnou fyzičku, holky se o mě zajímaly, už jsem ledacos uměl i věděl a samozřejmě jsem si maloval zářnou budoucnost. Viděl jsem se velkým inženýrem, který bude stavět mosty a mrakodrapy, samozřejmě jsem měl naplánovanou rodinu s krásnou a zcela dokonalou manželkou, počítal jsem s rozsáhlými aktivitami pro neziskový sektor, především v oblasti volnočasových aktivit mládeže. Dělal jsem tehdy historický šerm a bylo mi jasné, že si tím podmaním celou Evropu. Hrával jsem divadlo a mezi mnou a Milošem Kopeckým byl jen minimální rozdíl, psal jsem povídky stejně dobře jako Neruda, zkrátka mistr světa v ryzí ještě nezkažené podobě. Život se dál být snadný, budoucnost jasná, připrav se světe, génius přichází. 

Často jsem své vize líčil svému tatínkovi. Bylo mi sedmnáct, začal jsem chodit s holkou, které bylo patnáct a zcela samozřejmě bylo jasné, že si ji vezmu a budeme ten dokonalý pár. Tátovi se to nějak nezdálo a dal mi to najevo. Myslel jsem, že ho za jeho skepticismus vůči jeho geniálnímu potomkovi snad zaškrtím. Podobné to bylo, když jsem mu nastínil svoji vizi, jak předělat dům, aby se stal sídlem důstojným naší rodiny. Když jsem začal pracovat se sokolovskými Romy, také se netvářil zvlášť nadšeně a já měl najednou za otce rasistu. 

Uplynulo pár let (a s tou holkou pár měsíců) a ukázalo se, že táta měl pravdu. Holka se se mnou rozešla na moje osmnácté narozeniny,  Romové jen dělali brajgl a žádný přerod na bílého se u nich neuskutečnil, ukázalo se, že neumím ani čistě vyštukovat strop ve svém pokoji,natož předělávat dům a vůbec, ukázalo se, že moje demonstrace odhodlání bít se za celý svět byla spíše demonstrací blbosti a omezenosti. Podobných hloupostí jsem samozřejmě nadělal ještě víc a vždycky tu byl rodič na kterého jsem mohl svalit všechnu svou frustraci z toho, že mi nevěří. 

Mezitím mi začal skutečný život. Přišel jsem do práce, začal si své účty platit sám, učil se jednat s lidmi, pomaloučku jsem se naučil domácí zedničině, tesařině i instalatéřině. Dal se dohromady s pár dalšíma holkama, rozešel se s nimi a zjistil jsem, že skutečný životní boj je strašně namáhavý, tu a tam doopravdy bolí a když si člověk splní sen alespoň na dvacet procent, je to vlastně úspěch. Úplně se mi splnil vlastně jen sen o rodině. Ze všeho ostatního jsem musel více či méně slevit. 

Až pak jsem pochopil, že táta neměl nic proti mému entuziasmu a nechtěl mi bránit v mém rozletu a odhodlání, ale prostě byl zkušený a viděl v mých vizích velké množství praktických problémů. Věděl, že pro vztah a děti nestačí, aby holka měla krásný ksichtík, že je zapotřebí hodně práce, aby vyrostla i malá zídka, měl představu, kolik co stojí peněz i času. Jeho námitky byly zcela oprávněné a k věci. Jen já byl v té chvíli přesvědčen, že mi jen chce šlapat po štěstí. 

Podobné to máme dnes se všemi reformátory světa. Jsou jako puberťáci. Je třeba přijímat migranty, je to morální povinnost. Ano to možná je, ale ono to má hodně praktických obtíží. Organizace GEN21 se o tom přesvědčila na vlastní kůži. Přivést člověka z cizí kultury a zkusit ho usadit u nás narazilo na tolik problémů, že se rodiny sebraly a vypadly do Německa, kde dodnes živoří někde po ubytovnách. Je to nápor na peníze, školství, bezpečnost, policii. 

Ovšem to samozřejmě naši mladí mistři světa nechápou. Oni jen vidí, že jim někdo šlápl na jejich bábovičku a tak to musí být rasista a  škůdce každého svobodného a uvědomělého občana. Samozřejmě to tak není. Opravdových rasistů je u nás minimum. Ti ostatní spíš vidí velké množství praktických problémů, které nikdo nechce řešit, se kterými se v koncepcích neziskovek a vítačů vůbec nepočítá. Je tu morální povinnost a má to vypadat, že jen na tom záleží. Přízemní problémy se odbývají mávnutím ruky. 

Není pak divu, že demonstrace na pomoc uprchlíkům se stává jen další demonstrací hlouposti a omezenosti. Česká veřejnost  není naladěná ani tak protiuprchlicky, jako spíš je naladěná proti těm blbcům, kteří nevidí ani za nejbližší roh, ohánějí se morálkou, ale v praxi nemají ani nejmenší představu, co ta morálka bude všechno obnášet. Nemají pro to žádné řešení a stejně jako já v sedmnácti, nejprve udělají problém a pak jeho vyřešení přenechají někomu jinému.  

Podobné je to se vší prezidentskou morálkou. Ano je moc hezké mít na hradě Jana Zlatoústého, studnici morálních hodnot... ale jak se zachová třeba v současném povolebním patu? Jak se zachová, až Merkelová zavelí z Berlína? Co řekne, když Macron dává číňanovi koně a podlejzá mu horem dolem? Podobné je to s premiérem. Ano, bylo by krásné mít tam bezúhonného profesionála, který je nejvyšším služebníkem státu s naprosto neprůstřelnými zásadami ohledně korupce.  Ale jak se zachová až půjde o OKD? Co udělá, když budou řidiči demonstrovat za vyšší platy? Jak se postaví k tomu, když si doktoři jako každý rok uvědomí, že mají málo, bo profesor v Americe má víc? Jaký zaujme postoj k požadavkům důchodců či rodin s dětmi? 

Samozřejmě tyto otázky si opět pokládají ti starší a s nižším vzděláním, protože oni jaksi vědí, jaký je život boj a na jejich život bude mít nejspíš větší dopady vyhláška o úhradě léčiv, než jedno Čapí hnízdo. Ovšem naši mladí v tom vidí znaky lůzy, rasismu, komunismu a nacismu. Považte, oni si dovolili zvolit takového nemorálního šmejda...  

V konečném důsledku se omezenost, tupost a hloupost vydávají za ctnost. Na piedestal je postavena jedna morální hodnota, tu je třeba vzývat a dokazovat loajalitu. Dotazy na praktická zajištění a provedení jsou odbývány a marginalizovány. A ta veřejnost, která projevuje zdravý rozum a ptá se, co ty všechny nápady doopravdy přinesou, ta je hanobena a vláčena tiskem. Ne nejsme rasisti, nejsme ani xenofobové. Nejsme ani političtí analfabeti, nejsme hlupáci. Prostě si jen uvědomujeme, že to všechno bude mít i nějaké důsledky a je nám jasné, že naši arbitři pravdy a lásky se těmito důsledky zabývat nebudou. 

 

  

Hodnocení
Zatím bez slepic

Komentáře

Trvalý odkaz

Navíc mi zůstává naprostou záhadou, PROČ jsou takto postiženi zvláště a zejména právě pedagogové všeho druhu a věku. Nevím, jak a kde ale u nás jsou vykládáním té jedině správné a pravdivé vize zářných multizítřků nakaženi takřka všichni od právě zmaturovavší pedagogické sazeničky až po napůl ztrouchnivělého doyena chroptícího a dohasínajícího na víku vlastní rakve. Že by ušlechtilé poslání předávat vědomosti druhým mělo tak velkou destruktivní účinnost na zbytky intelektu takového jedince?
Je to jinde taky tak?

Zatím bez slepic

Popravdě, Targusi, vůbec bych to takhle nevnímal. Faktem je, že zrovna tahle profese se vyznačuje poměrně velikým rozporem mezi vnějším zdáním (jež je samozřejmě hrozně barevné a nadšené a radostné) a vnitřní realitou. Ta vnější bublina je povětšinou lež. Asi by se musela ta rozprava vést v rovině oficiální tváře či o vnitřním nastavení. Hodně velkou roli ale sehrává mediální atmosféra, vybrané květinky z neziskovek na uzlových postech, tradiční poslušnost a snaha o slušnost. Je to směs otázky hiearchie, strachu o práci, strachu že nebudete vypadat dost profesionálně (a složenky se nezaplatí), problémů má kaaždý jeden tak jako tak dost a další padající lejstra a výmysly vám spolehlivě vezmou síly na nějaké revolty... Přiřaďte obecně sklony k jisté slušnosti, humanity, lidé na vedoucích pozicích bývají zároveň lidmi sami sebe dosazující na ty finančně zajímavější pozice projektů (zločin, tohle projektové financování)... Vy jste oborem postižený, nebo jen hledíte z venku?

Zatím bez slepic

vyjádření! Máte pět slepic! :-)))
Z jedné strany jsem postižen a z druhé strany hledím z venku. Vysvětlím.
Učitelské profesi se věnovala jedna moje babi (ta byla veskrze normální, akorát neustále prudila svými olbřímími vědomostmi), pak můj strejda, jeho žena - má teta, dál moje tchýně. A samozřejmě praděda - pan řídící na vesnici, s falářem a dochtorem tři obecní šajby. Kdo tam tenkrát starostoval, netuším.
No ve školách i nadále prudí mé dvě sestřenice (naštěstí je nevídávám), švagrová (té se poloúspěšně vyhýbám), ségra (ta se pro změnu vyhýbá mně), dcera a manželka. Ta dvě poslední stvoření se zdají na první i druhý pohled skoro normální. Nevím, zda si zachovaly poslední zbytky zdravého rozumu, anebo se mě bojí a zdařile se přetvařují.

Zatím bez slepic

Nejsou postiženi lidskou blbostí více nebo méně jako ostatní. Rozdíl je mezi počtem lidí co v životě potkají a mluví s nimi. Srovnej kolik lidí potká pepa frézař co chodí 8hodin denně boucha, aby uživil rodinu a maximálně zajde zahrát fotbal(okresní přebor) nebo do hospody (vlastně to budou stejní lidé) VS učitele co každý rok dostane nový ročník co třeba na střední může ovlivňovat 4 roky...
Připočti i praxu veřejného vystupování frézař vs učitel. Dalším příkladem můžou být herci, kteří mají dokonce praxu(a jsou cvičeni) se přetvařovat profesionálně.
Do tohoto zamíchej lidskou blbost, ješitnost (atd.=další krásné vlastnosti), které se nevyhýbají ani vzdělaným i když si to myslí, je mezi nimy stejně volů jako mezi pepíkama v hospodě, jenom jsou lépe oblečeni a lépe vystupují.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Navíc mi zůstává naprostou záhadou, PROČ jsou takto postiženi zvláště a zejména právě pedagogové všeho druhu a věku. Nevím, jak a kde ale u nás jsou vykládáním té jedině správné a pravdivé vize zářných multizítřků nakaženi takřka všichni od právě zmaturovavší pedagogické sazeničky až po napůl ztrouchnivělého doyena chroptícího a dohasínajícího na víku vlastní rakve. Že by ušlechtilé poslání předávat vědomosti druhým mělo tak velkou destruktivní účinnost na zbytky intelektu takového jedince?
Je to jinde taky tak?

Zatím bez slepic

No proč, protože se někdo soustředí na to, jak převychovat vaše děti. - Proč by to ta malá fanatička Lála Myslíková měla na transparentu.

Komunisté také okamžitě udělali čistku mezi učiteli a nasadili tam své soudružky.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Ovládnutím školství si hlasatelé světlých multikulturních zítřků vědomě vychovávají mladé následovníky - a dost se jim to daří (viz Čmoudova Lála Myslíková). Všechna budoucnost je tak krásná, růžovoučká a miloučká, jen ti hnusní zapšklí geronti jim budoucnost kazí. A proto je nutné je v zájmu obrody světa umlátit k smrti - tak nějak uvědoměle multikulturně uvažuje průměrný příznivec pravdy a lásky.
Je to jen jiná obdoba starého hesla "Dědeček a babička, ujídaj nám chlebíčka. Až z nich budou kosti, bude chleba dosti.", jak stupidně hlásal Antonín Zápotocký. Nebo plevel je nutné vymýtit i s kořínky. Tak vzniká v zájmu lepších zítřků diktatura a útlak.
Nejlepší prověrkou pro každou opoziční stranu je dát jí podíl na vládě. zrovna tak multikulturním nadšencům je nutné ukázat, kam jejich experimenty vedou - viz Francie, Německo, Itálie, Švédsko. Přesně tak se z původně dobré myšlenky mírového soužití národů Evropy stal nereformovatelný bruselský byrokratický moloch, který místo ochrany svých občanů jim jen přikazuje. Právě prožíváme dobu pozdních římských císařů, nárůst byrokracie a znevolnění lidí spolu s nájezdem hord barbarů. Veškeré svobody jako demokracie a lidská práva jsou multikulturními nadšenci ohroženy, oni je klidně obětují v zájmu světlých zítřků.
Obyvatelé ČR opravdu nejsou rasisté, jen si myslí, že by se imigranti měli snažit sami a mít stejné podmínky jako domácí populace. Lidí na dávkách s kmenovým uspořádáním své skupiny už tu máme. A pořád se nám je nepodařilo integrovat. Chtějí sem ouřadové z Burselu pozvat imigranty? Fajn, ale jen pokud jim nějaká firma dá práci a zajistí ubytování. Jinak ne, stát tu není od toho, aby se staral o cizí státní příslušníky, když mezitím kašle na své bezdomovce.

Zatím bez slepic

Gerde, velice byste mi pomohl kdybyste mě navedl kde Antonín Zápotocký hlásal vámi uváděné: "Dědeček a babička, ujídaj nám chlebíčka. Až z nich budou kosti, bude chleba dosti.". Předem děkuji.

Zatím bez slepic

In reply to by Gerd (neověřeno)

Trvalý odkaz

Velice děkuji Gerde. Psychologa Jiřího Nováka se však zeptat odkud to vzal nerisknu. Z vašeho uvozujícího "Třeba..." jsem však usoudil, že nebude problém originální zdroj najít. I zagooglil jsem. Výsledek je tristní. Všichni vědí, že to byl oblíbený slogan A. Zápotockého. Nikde však není k dopátrání původní zdroj, tedy někdo kdo ho to slyšel říkat na vlastní uši a prásknul to na něj, nejlépe písemně.
Ale když to všichni vědí tak to bude určitě pravda. Jenom mě štve, že to nejsem schopen dokázat. Zkrátka něco jako neposkvrněné početí. Všichni to vědí a dokázat se to nedá. Co se dá dělat. Ještě jednou děkuji.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Pane Vidlák.
To mladické nadšení,je přirozené v každé době,jen musí být pod kontrolou,jak i sám píšete.
Pak záleží jak se potká s realitou života a zodpovědností za své činy,co si s toho vezme za příklad.
Ohledně výchovy mládeže,prakticky rodičové,už nemají tolik času,ale mládež ovládla elektronika.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

K těm učitelům - pro pár uřvaných blbců vylejváte celou vaničku???
Ono se opravdu kritizuje nejlíp z venku - inu tak proč vy kritici nejdete učit - volných míst je dost!

Zatím bez slepic

Za ten plat... Většina by lépe placené zaměstnání dělat nebyla schopná a aby si nepřipadali jako blbci, tak si namlouvají, že se obětují pro poslání. Jen brblají a učí dál, do výše svého platu ovšem. Dokud tam 1. září nezbude samotnej školník, nikdo jim nepřidá.

Zatím bez slepic

Kadlas, vám propadl synek? Nebo si hýčkáte nějaké vlastní bebí? K vašemu textu snad jen kolik: Rádi vás uvítáme mezi sebou. Budete mít nohy nahoře, celý rok se flákat, mít samé prázdniny - no neberte to za ty peníze. Jen si dejte pozor na kecy o "poslání", za to se mezi kantory dává, obrazně řečeno, do huby. S posledními dvěma větami ovšem souhlasím.

Zatím bez slepic

In reply to by standa.e (neověřeno)

Trvalý odkaz

Právě že jsem si to zkusil - i když jen tak jednou nohou na civilce - a své tehdejší kolegy tam poznal. Sice jen na druhém stupni základky, ale stačilo. Nikdo neříká, že tam máte nohy na stole, je to velká dřina, alespoň se snažit dělat to dobře. Ale věřte mi, že kdo byl schopen dělat něco jiného (ti lepší), už tam dávno není. A ti co zbyli... Ze třetiny pomatení jehovisti, z druhé přitroublíci pro jinou profesi nepoužitelní a ze třetí mladé krasavice čekající na to, až odejdou na mateřskou s prachatým manželem. Právě že mě život poučil jako Vidláka, že proud řeky neotočíte. Ale i tak můžete po proudu kormidlovat podle sebe.

Zatím bez slepic

In reply to by Kadlas (neověřeno)

Trvalý odkaz

Kadlasi, na civilce jste získal zkušenost zhruba stejnou, jako má školník. I kdyby vás nechali učit (většinou byli civilkáři jediná možnost jak získat někoho na počítače), jsou podstatné dvě věci: a) vy jste to měl za pár a bylo vám to v podstatě šumák (což je rozdíl oproti tomu, kdy se vědomě opravdu snažíte něco naučit, něco předat, zároveň na vás čekají vyčítavé hladové oči dětí a manželky ;D), b) předpokládám, že vaše zkušenost je z devadesátých let. Tehdy jsem profesně začínal a garantuji vám, že šlo o nejsvobodnější léta českého školství. Dneska jsou to v podstatě hezky utažené normalizační šrouby. To píšu fakt proto, abych upozornil, že je ta zprostředkovaná zkušenost už do velké míry pasé.

To s tím uplatněním se neuplatněním v reálném životě mimo střechu škol je komplikovanější. Hodně záleží na aprobaci. Není náhoda, že nedostatkoví jsou právě matikáři a chemikáři. I já jsem se svým D/Z mohl po vysoké škole téměř kamkoliv jinam z daných oborů - v klidu a beze strachu. Jelikož jsem už před veškou učil a zároveň se živil i jinými pracemi, věděl jsem, že se uživím i jinde - ale taky jsem věděl, že tuhle práci chci dělat. Jenže po dalších dvaceti letech už je to z odborného hlediska skutečně komplikovanější. Objektivně vnímám, že se dostávám do kategorie "kdo nic neumí (z hlediska profíků-specialistů)" ten učí. Ono je ale zákonité, že po dvaceti letech opakování základoškolského učiva vaše odbornost a orientace v trendech upadá a v podstatě nejste konkurenceschopní s těmi, kteří vstupují do profesního života. Ale to podstatné je jinde - učím, protože mě to baví. Být přítomen a spolupodílet se na osobnostním růstu mladých lidí, je úžasné, i když to není vždycky snadné. Táta byl učitel a vždycky mne odrazoval. Měl jsem zkušenost rok a půl jako nekvalifikovaný, chtěl jsem toho nechat, ale pak mi to jednoduše chybělo. Chci tím říct, že jsem věděl do čeho jdu a na vejšce jsem byl v obraze víc než většina vyučujících metodik a didaktik. To píši jen abychom si ujasnili pozice. Ne, že bych se cítil sám nějak dotčený, ale váš postoj je dost urážející pro spoustu normálních lidí. Tahle paušální hodnocení jsou fakt většinou dost mimo.
S tím školstvím je to prostě o dost složitější. Samozřejmě nelze vyloučit školy, kde se sbor opravdu "vyvede", Ale to je v každé profesi. Hlavní viník je každopádně stát, který sám a vědomě to školství po roce 2000 totálně rozstřelil. Z důvodů čistě ideologických, touze ušetřit a dílem neschpností. Každá další reforma to jako celek pohřbívá hloub a hloub..

Zatím bez slepic

Protože kdo umí, ten umí.
A kdo neumí, ten učí.
Měl jsem tu čest jak na SPŠS, tak i na VŠ, obojí ve velice mírně pokročilejším věku ve vztahu vůči klasickým studentům, avšak již dotčen praxí.

Zatím bez slepic

je zákonitě vždy mimo

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Ta dnešní úvaha je vůbec prdlá. Představa že nám sem cpou migranty z mladické nerozvážnosti. Makrela jako nezkušená naivka mi teda moc nesedí. Myslím, že si Kydy se svými diskutéry začínají budovat vlastní informační bublinu.

Zatím bez slepic

In reply to by Kadlas (neověřeno)

Trvalý odkaz

Můžete pro prolomení té informační bubliny něco udělat Kadlasi - napište pro Kydy článek, rád vám ho pustím. Jsem rád, že máme celkem kultivovanou diskusi bez zybtečných invektiv, ale rozhodně stojím o různost. Pošlete mi něco od Vás, reakce v diskusích nikdy neudělají tolik, co článek.

Zatím bez slepic

Neslibuju, ale pokusím se. Když se to povede, pošlu.

Zatím bez slepic

In reply to by Kadlas (neověřeno)

Trvalý odkaz

jste v kontaktu s lidmi ve věku 18 - 25 let?
Mně se z nich po těchto volbách obrací kufr.
Všechno je úžasné, Zeman je magor, atd., Drahoš je jasná volba, blablabla.
Nikdo z nich nikdy nenavštívil Marseille, nebo okraje Paříže, nemusel jezdit do UK přes Calais. Nikdo z nich nevozil humanitárku do Bosny, nikdo z nich nebyl se žrádlem a dekami v Čečensku.

Zatím bez slepic

Přesně a myslím,že Drahoš hodně spoléhá na sociální sítě.
Jak i píšete,kdyby si to aspoň na internetu vyhledali,ale ani to ne.
To se mládeží nastaví jiné téma,problém,nebo podnět a pak luští,přeposílají a na důležité téma nic.

Zatím bez slepic

In reply to by zemedelec (neověřeno)

Trvalý odkaz

Do řiti (řiť může doma užívat namísto "ku**a", je to spisovné), já si budu muset tu tetku zablokovat. Furt mi posílá sdílení z fejska, furt jen Drahoš, Drahoš, Drahoš, už mě fakt sere. Furt zaprany tydlifon. Pohlavek od mámy za slovo "sere" a mé utnutí debaty na téma "fejsko a příbuzní". Kurva, ja ti ten fifrak (šmrdlací tel.) rozvalim, cype maly (má zatím jen 172 cm a roste snad o půl metru denně), gdo tě ma furt posluchat!

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Myslím, že se mýlíte. Většina lidí se vyjadřuje přiměřeně, dle svého naturelu a odůvodněně. Postačí, když ve Vašich osobnostních vlastnostech bude alespoň trocha empatie a snahy porozumět, co chce druhá strana vyjádřit. Asi si vůbec neuvědomujete, že jste na tom naprosto stejně a pokud bych si nedovedl dovodit, co jste Vy chtěl vyjádřit a dbal jen na to, co jste skutečně řekl, musel bych konstatovat, že jste vyřkl pronesl jen velkou hovadinu - v obou Vašich příspěvcích. Tož asi tak.

Zatím bez slepic

In reply to by Alex (neověřeno)

Trvalý odkaz

Určeno nicku Kadlas

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Jak správně poznamenal Gerd - školství je jednou z cest, jíž systém ovlivňuje myšlení budoucích občanů - a v některých režimech skrze děti i jak kontrolovat a ovládat jejich rodiče. Je na režimu, jak daný systém nastaví. V zásadě platí - koho chleba jíš, toho píseň zpíváš. A učitelé jí chleba, který jim dává režim. Že režim tento nejprve sebere lidem - mimochodem, i těm učitelům - nehraje roli, protože je to režim (stát), kdo si uzurpuje monopol na formální uznání vzdělání. A tedy i jeho náplň.
Vysoké školy stojí trochu mimo - do akreditačního systému nevidím. Na rozdíl od základního a středního má ale štěstí na alespoň elementární samostatnost. Pokud si VŠ usmyslí obor Administrace sjednocených evropských toalet, je to její odpovědnost i rozhodnutí.
U základních škol je ovšem cíl dán jasně záměrem režimu. Ten působí na možnosti škol skrze sadu zákonných norem (školský zákon je jen jedním z nich, vliv mají i normy zdánlivě nesouvisející) a nařízení vlády či ministerských vyhlášek. Obsahová náplň a časové dotace jsou určeny tzv. Rámcovým vzdělávacím programem a z nich vycházejících Školních vzdělávacích programů. Pro laika řečeno, školy se v náplni svého vzdělávání pohybují pouze v mantinelech, které jim dovolí zákon a vláda (a nemíchejme do toho nyní aktivistické rodiče, požadavky obce - zřizovatele (platí technické zázemí školy, stát platí pedagogickou činnost a pomůcky) a kraje (ona ruka státu) a ČŠI a MAS a...). Pokud se tedy stát usmyslí, že se zruší matematika a místo ní zavedou hodiny multikulturního bratření, tak to tak prostě bude. Tečka. Učitel je v zásadě vůči požadavku státu ve stejném postavení jako policista nebo voják. Na rozdíl od zdravotníku je ovšem učitelova možnost hlasovat nohama slabší - z logiky věci o ně takový zájem na západě není (a upřímně, nebudete-li na elitní škole, je otázka, zda si vlastně pomůžete). Souhlasím i s tím, že uplatnění učitele v soukromém oboru klesá s délkou praxe (je mimo odbornost, po třiceti letech opakování trojčlenky už ani ta vysokoškolská matika nebývá jako bývala). Chtít po učitelích, aby se v zájmu národa rozhodli nenastoupit do práce a tím donutili stát k úpravě vzdělávacích programů je ovšem licoměrné. Generální stávky za např. možnost referenda mohou uspořádat všichni obyvatelé země. Že by byli postiženi, neb taková stávka nesplňuje zákonná práva na stávku? U učitelů také ne.
Nehledě na fakt, že se ve škole samozřejmě neučí pouze multikulty guláš. Upřímně, REÁLNĚ se všechny ty požadavky na speciální protihybridní vzdělávání a proeurojásavé vzdělávání atp. jsou drtivou většinou škol vykonávána pouze formálně - vlk (stát) se nažere a koza zůstane celá. Vymejvárna mozků tak, jak si ji mnozí představují, se na drtivé většině základních škol nekoná. Drtivá většina učitelů totiž stále věří, že znát vyjmenovaná slova, malou násobilku, zda lít kyselinu do vody nebo naopak... je prostě DŮLEŽITĚJŠÍ než ideologie.

Problém, proč mohou ovšem při pohledu z vnějšku vypadat jako multikulti hujeři je jednoduše v tom, že na tento vzhled tlačí "zaměstnavatel" ve snaze vypadat dost evropsky. Tedy ministerstvo, politici v parlamentu a spolupracující neziskovkáři (kteří samozřejmě nikdy do škol nenastoupí). Druhý problém je, že na nižších stupních jsou na klíčových pozicích lidé, kteří jsou rádi že jsou na těch pozicích. Ale na rovinu - vliv krajů či ředitelů je ve skutečnosti téměř nulový. Mohou nanejvýš "nedělat projekty a tak nemuset vystavovat cedule EU" - ovšem ministerstvo začíná velkou část financování školství překlápět právě do nich. Ředitel pak stojí před otázkou - připravím svou školu o odměny a techniku a možnost exkurzí a možnost vzdělávání a vůbec přilepšení si proto, že osobně odmítám politiku EU? A to je už docela vážné rozhodnutí zasahující do samotného fungování školy.

Závěrem snad ještě tolik - bylo by lákavé, aby učitelé prohlásili: "děláme záškodnictví zevnitř. Naoko učíme o lásce k EU ale tak, že nám to nikdo nevěří" nebo "obětujeme se pro národ, protože není řešení, aby děti sice nebyly ve škole indoktrinováni, ale zároveň neznaly trojčlenku." Tak to není. Většina učitelů ví, že když se ozvou, tak jim to Kadlasové vytmaví, co by "za ty prachy co maj ještě chtěli" a "koukněte se na zdravotní sestry". Většina učitelů vědí, že reálná stávka (do školy přijde jen školník a ředitel) by byla sice velmi účinná, ale český národ jim se slovy "vždyť maj jen prázdniny za ty prachy!" jen těžko odpustí, že najednou musí řešit kam na týden, dva, měsíc, umístit své děti, zatímco oni musí do práce. Většina učitelů apriorně již předpokládá, že jim Kadlasové přijdou nafackovat i za to, že jejich dcerku rozplakalo, když si kantor podal Pepíčka, jenž jejich dcerku včera tahal za vlasy.

Snažím se kolegy přesvědčit, že DRTIVÁ VĚTŠINA rodičů jsou normální a rozumní lidé. Jenže ta většina mlčí a dovolí pošukům a magorům nastavovat a určovat pravidla, která nás všechny uvrhnou do pekel. Být učitel, s prominutím, neznamená stát se dobrovolně mučedníkem a nechávat se poplivat ve prospěch plivajících. Problém je, že se naslouchá Dienstbierům, Laurenčíkovým, Valachovým etc. Problém je, že ministerstvo školství je ve většině koalic tím nejméně zajímavým, a tak připadá zeleným, nebo těm ideově správným skupinám uvnitř stran. problém je, že ty naslouchají ziskovým neziskovkářkům. Problém je, že si KAŽDÝ myslí, že problematice rozumí, protože sám se přece ve škole X let učil.

Učitelé jsou až ti mravenci dole, kteří si s tím vším musejí poradit dle svého nejlepšího svědomí. Ve skutečnosti jsou těmi posledními, kdo může cokoliv rozhodného dělat.

A abych nezapomněl - kdyby se mi ve třídě objevilo deset arabských dětí - budu se je snažit učit. A budu se je snažit respektovat s požadavkem na jejich respekt k nám. To je jednak otázka profesní cti a druhak slušnosti. V té třídě máte před sebou jednotlivce. děti. Ne hordy nájezdníků. Druhá věc je, že ti se k vám do té třídy vůbec nemají se svými rodiči, strýčky a tetičkami dostat. Maj chodit do školy doma.

Zatím bez slepic