Dunaj-Odra-Labe

Autor
Štítky

Těsně po prezidentských volbách jsem napsal článek ve kterém jsem se zamýšlel nad tím, jaký cíl ještě může mít prezident Zeman. Byl zvolen dvakrát v přímé volbě prezidentem. Navzdory očekáváním i prognózám žije a i když tělo neslouží, mozek mu stále pracuje víc než dostatečně, vyhrál v přímé volbě proti kandidátům, kteří mělli na své straně prachy, moc i média. Zkrátka dál už to nejde. 

Tehdy jsem měl pocit, že by mohl mít ještě ambici vrátit se do ČSSD, vyházet všechny ty tlučhuby a darmošlapy a ještě jednou sociální demokracii vytáhnout na vrchol. 

Dnes už si to nemyslím. Jednak ČSSD se ještě více posunula protizemanovsky a jednak v ní zvítězil názor, že za všechno zlo může Zeman a každý, kdo tvrdil něco o vlastních chybách, odklonu od voličů, ztrátě témat a podobě, byl celkěm promtně odejít. 

Dneska mi dovolte se zamyslet nad jinou ambicí, kterou by mohl Zeman mít. Možná zase jen slyším trávu růst, ale posuďte sami: 

Zeman už od prvního volebního období prosazuje kanál Dunaj-Odra-Labe. Když jsem o tom sylšel poprvé, moc jsem si to ani neuměl představit. V situaci, kdy skoro všude drhnou v řekách o dno i vodácké kánoe jsem si nedovedl představit, že by něco podobného mohlo být postaveno a ještě že by to třeba začalo vydělávat. 

Přesto se asi v tomto ohledu něco děje. Reakce v médiích byly nejprve zcela zsměšňující, pak ironické, pak se téma vytratilo a najednou se začíná mluvit i o pozitivech této stavby. Jakási skupina vědců a ekonomů dokonce připravila finanční rozvahu, která potvrdila ekonomický přínos kanálu (v době, kdy nevíme co bude za čtvrt roku, dělat rozvahy na dvacet let je podle mě věštění a ne ekonomika).  

Stát dokonce zadal jakési studie proveditelnosti, mluví se o zdmyadlech, řeší se možné trasy... sakra že by Zeman nakonec dosáhl svého? Není to nakonec podmínka jmenování každé vlády? Dokonce podmínka ze strany prezidenta kontrolovaná a posouvaná kupředu?

Vlastně tomu rozumím... Jediné co ještě Zeman může chtít, je nějaký ten pomník.  Zkrátka aby se na Zemana ještě dlouho vzpomínalo.  Sochy to ale nejspíš nebudou. Busty také ne a mít jméno na lavičce nebo na letišti, to se může brzy otočit. Je to třicet let, co se měnily názvy ulic i jména měst a když dneska člověk vidí, jak kovaní demokrati zacházejí se sochou Koněva nebo jak už člověk pomalu nemůže položit kytku u památníku, tak to zřejmě chce jiný památník. 

Herbert Hoover dnes není hodnocen jako dobrý americký prezident. Za něj se spustila krize, on jí nedokázal nijak čelit a v dalších volbách ho nahradil F.D.Roosewelt. Ale za něj se postavila pořádná přehrada. Dodnes se jí říká Hooverova. 

Nesnaží se Zeman o něco podobného? Na sochy mu mohou plivat, mohou je dokonce shazovat, odstraňovat, vandalizovat a posmívat se jim. Ulice s jeho jménem mohou být přejmenovány. Ale takový kanál stovky kilometrů dlouhý... to se nedá rozbít pomocí občanských nepokojů. to je stavba, která se nedá rozbořit vůbec a ještě za tisíc let bude v krajině vidět. A na počátku této stavby - Zeman. Ať už se kanál bude jmenovat jakkoliv, Zemanovo jméno by z něj už nikdy nezmizelo...  

Dílo, které by tu bylo bez ohledu na režim i ekonomiku. Kanál s vodou. Voda teče sama. Zdymadla se mohou rozbít, ale koryta zůstanou. Stavba o trvanlivosti hrází Jakuba Krčína. Zemanovo jméno po staletí. Navíc to není jaderná elektrárna, Westinghouse o ni lobovat nebude. Bude to akce pro normální stavební firmy. Vlastně ty stejné, co kopou krajinu kvůli dálnicím. Jen ty bagry budou kopat víc do hloubky. 

Slušný pomník... 

 

 

Komentáře

Trvalý odkaz

D-O-L bude dobrý tunel na odklánění státních a evropských peněz. Je to tak nesmyslná stavba, že může zruinovat českou ekonomiku nadobro. Státy, které mají neskonale lepší přírodní podmínky než my, od budování staveb tohoto typu ustoupily už před staletími. Tzv. ekonomická studie je podvod, neboť mnohonásobně nadhodnocuje "vedlejší" užitky. Na druhou stranu nezahrnuje náklady na vodní nádrže, které by zajišťovaly pro provoz kanálu nezbytnou vodu.

Na druhou stranu nezahrnuje náklady na vodní nádrže, které by zajišťovaly pro provoz kanálu nezbytnou vodu.

-

Žádné vodní nádrže nepotřebujete, protože kanál je nádrž sám o sobě. Na každé straně to má zdymadlo a přepad zvaný jez. Sebevětší vodní kanál si vystačí s vodou z potůčku. Kanály jsou v podstatě jen valy zeminy. Zdymadla jsou náročnější, ale že by to bylo dražší než mimoúrovňové křižovatky a mosty? Zato propojeni Černého a Severního a skrze kanály i Atlantiku lacinou vodní dopravou s nízkými nároky na údržbu a staletou trvanlivosti vypadá zajímavě.

Vidlák napsal o prospěšnosti díla s tím, jak můžeme něco do budoucna posuzovat z tohoto pohledu, když nevíme co bude zítra. Tak to bychom milý Vidláku nepostavili nic. Studie na pitomou rychlodráhu bude trvat dva roky. Pak se teprve dozvíme, zda ji vést trasou jižní nebo severní a vůbec ne o přínosu stavby. Možná bude hodně stát a houno z toho . Kanál bude sice stát něco okolo 600 miliard, ale přínos značný. Právě kvůli dnes více než zřetelném úbytku vody a uvažované stavbě několika přehrad. Pitomé církve nás stojí spoustu miliard s minimálním přínosem(zdali vůbec) a průplav ten přínos má . Vzpomínáte na diskuzi ohledně Dunaje? Dnes se o tomto díle nemluví. Je dobré? Nejspíše ano. Přeci jen voda jako fenomén je něco jiného než dálnice, železnice nebo zasrané skladovací haly. Nejspíše nejvíce vadí ten Zeman, ale Zeman to nevymyslel, jen prosazuje.

Trvalý odkaz

Přikládám komentář z leva netu:
anál Dunaj-Odra-Labe:
V letech vládnutí Karla IV se vypracoval projekt spojení Vltavy s Dunajem a v roce 1357 se začalo s jeho stavbou. Stavbu přerušily vyšší moci, které tomuto projektu nepřály.
V roce 1653, před založením Norimberského svazu, se usnesli moravští stavové, aby byla řeka Morava učiněna splavnou a byla spojena nejenom s Dunajem, nýbrž i s Odrou.
Po tomto rozhodnutí se spustila (opět náhodou a sama od sebe…? :) ) řada válek a moravští stavové na své rozhodnutí rychle zapomněli.
Tuto, byznysu prospěšnou verzi oprášili však další,
V roce 1700 začal vyšší moc dráždit císařský místokancléř hrabě z Kounice, který vypracoval projekt na splavnění Moravy a na její spojení s Odrou a s Labem.
Po tomto rozhodnutí se spustila opět sama od sebe… :) řada nepříjemností a i císařský místokancléř hrabě, raději ustoupil.
O tomto projektu snil i Baťa.
Z tohoto lze jednoznačně odvodit, že projekt Kanál Dunaj-Odra-Labe, je projektem spíše politickým, nikoli praktickým a má posloužit pouze k odtržení se od světového hlídacího psa, který je oslaben, prostě neuhlídá vše, co hlídal dosud a ten musí zákonitě zkolabovat vyčerpáním a to je celý cíl pohádky o kanálu :)

Trvalý odkaz

Nejde do nekonečna stavět automobilky.
Takže to vnímám jako,zaměstnat dost lidí na této stavbě,chléb a hry.
Jako rychlá přeprava zboží,to určitě nebude,spíš tak turistická atrakce.
Kdyby to šlo udělat jako Vltavská kaskáda,aby se nemusela stavět JE a tím i zadržet vodu na našem území.

Trvalý odkaz

Propojit vodní cestou Černé moře s Baltem Severním mořem je zajímavá záležitost, dá se tam vidět i geostrategická výhoda, využití by určitě bylo. Projekt by byl určitě přínosem pro zadržování vody v krajině - plavební kanál je v podstatě soustava nádrží.
Návratnost? Kolik dobrých a užitečných staveb se postavilo, aniž by se prostředky do nich vložené vrátily?

Trvalý odkaz

Tiše doufám, že na tento projekt nikdy nedojde. Cena ve studii cca 600 miliard https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/2627156-kanal-dunaj-odra-labe-s… , realita bude úplně jinde - jen zvedání mostu pro splavnění Labe stálo 1miliardu a nakonec se ani nezvedá https://praha.idnes.cz/zvedaci-most-v-koline-se-nezveda-evropske-dotace…
jen kousek kanálu kolem Přelouče - 3miliardy (plánované, realita by byla jiste vyšší) https://pardubice.idnes.cz/ochranci-chteji-aby-u-prelouce-vznikla-lokal…

V tomto případě bych byl tvrdě proti Zemanovi, ekonomická návratnost 0, Labe v Přelouči dnes přebrodíte v brodácich mozná jen do pasu, voda proste není, stací se podivat na vodocty, na to snad ani clovek nepotrebuje cele tymy odborniku, a to nemluvime o tom, ze plavba na Labi sla od 90.let strme dolu, pri dnesnim nastaveni vyroby a zasobovani obchodu, by mohli vozit jen sypke materialy a neco malo by udelala rekreacni plavba. Tenhle pomnik by mel dostat od verejnosti jednoznacnou stopku.

Trvalý odkaz

mít ekonomický úspěch za předpokladu přenastavení parametrů evropské, potažmo světové ekonomiky.

V současné době je zásadním problémem akutní nedostatek vody, který se stává chronickým.
Slováci si vzpomněli, že komunisti postavili kdysi zavlažovací systém pro Žitný ostrov a jsou rozhodnuti, resp. přinuceni jej znovu zprovoznit. Jakž takž totiž funguje jen asi 20% trubek, ví se o 50%, z bytek se bude znova stavět.
Maďaři nejsou schopni vyvézt svou úrodu, všechna sila okolo Dunaje jsou plná. Vodní doprava nefunguje kvůli nedostatku vody. Zemědělci namjí kde uskladnit své letošní výpěstky.

Další problém je rychlost. Dokud bude fungovat silniční doprava, nemá voda šanci. Zjistěte si situaci říční dopravy v severozápadní Evropě. Nebýt mohutných dotací, jsou kanály dávno zapomenuty a zarostlé.
Zboží, které je na trase k zákazníkovi už někdo musel zaplatit a nemá ho. To je v kostce problém, proč ztroskotávají neustálé pokusy převést silniční dopravu na koleje. S vodou je problém ještě více umocněn. Kdo by posílal zboží nejistou minimálně několikatýdenní vodní cestou do Hamburku, po kolejích tam jede zhruba tři až šest dní a autem tam jeho majeteček dorazí druhý den.
Kdo si myslí, že Targus je debilní točvolant, tomu vzkazuju, že svého času jsem měl platné zkoušky na říční plavbu. Bohužel, než jsem se stačil nalodit, byl šmytec, neb se začalo odnárodňovat a odklánět.

Je třeba také vzít v úvahu, že silniční doprava řekl bych dosáhla svého limitu a že není podle mého názoru možné dále ji extenzivně rozvíjet. Dopravní stavby stárnou, stihneme je opravovat, nahrazovat, rozšiřovat? Kromě toho, už dnes se dá nazvat to, co se děje na komunikacích, peklem.

Buďto budeme schopni nahradit extenzivní rozvoj dopravy novou kvalitou (není v dohlednu) a nebo budeme muset zpomalit, zkrátit trasy, vyrábět blíže k spotřebě. K tomuto řešení by se kanál hodil.

Trvalý odkaz

Nemyslim si ze by hradny pan trpel zrovna touto uchylkou a chcel mat po sebe vecny pamatnik :D.
Skor si myslim, ze v jeho postaveni, ked mu mozu vsetci ...okrem tej s kosou.. akurat tak fukat do zadnice, si moze dovolit trochu mysleit statnicky.
Kazdy, kto ma pod palcom nejaku tu prechodovu trasu, si casom najde ekonomicke vyhody z nej plynuce a hlavne, viete kto kedu co prepravoval...mate ruku na tepne....
Turci Bospor, Briti Gibraltar...a ani zaboha ho nepustia, Panama ma smolu a Amici nepustia kanal :D , preto Cina a Rusko si chce vybudovat vlastnu nitku, Preto je strasny povyk okolo Nord Stream, lebo ekonomicke vyhody su v trape a to sa jedna len o plyn...
A pri oteplovani v Arktide sa Rusi mohutne pripravuji a buduju vlastnu flotilu atomovych ladoborco-nakladnych lodi.
Madari si mozu za aktualnu nesplavnost Dunaja sami, zasekli sa v otazke Nagymarosu a chvilu im bude trvat, kym sa odseknu.
Dnes je vody malo, budu roky, ked bude vody mnoho. Zeman len konecne moze konat statnicky a perspektivne. Tot moj nazor.
A pre Targusa - ak sa ludia vyseru na udrzbu ciest a mostov, do par rokov sa s kamionom dostanes tak na kraj garaze. Vsetko je to len o udrzbe a starostlivosti. staci kuknut most v Janove. Na nacvik zoskoku s kamionom vraj dobre. Cech to zvladol :D

Trvalý odkaz

Kanál Dunaj - Labe - Odra by měl smysl jen jako soustava nádrží na zadržení vody v krajině. Jinak ne, ekonomicky se nevyplatí. Už dnes jsou francouzské kanály mezi Rýnem a Rhonou v některých obdobích nesplavné kvůli suchu. A způsobuje to problémy v dodávkách - vyšší moc. Daleko větší efekt by mělo vybudování dalších kolejí železnice k již stávající trase. Němci kdysi postavili vodní kanály a uvažovali o prokopání Německa kanály, jenže železnice byla rychlejší na vybudování i provoz.
Kanál postavit lze. Dokonce by na něj mohly být i nějaké dotace z EU. Jenže za sucha bude pořád trpět problémy proti železnici a především kamionům. Ekonomicky nemůže vyjít dobře, k tomu není zapotřebí žádná studie, stačí se na chvíli zamyslet.
Čeští panovníci pomýšleli na splavnění Vltavy a dokonce vybudovali nějaké jezy, ale velká voda je protrhla. Ne, vodní kanál není řešením pro dopravu, leda jako nádrž na zadržení vody pro období sucha.

In reply to by Gerd (neověřeno)

Trvalý odkaz

Kamiony su tu ozaj len docasu... mozno tak 100 rokov.
A kedze EU vymyslela tu zhovadilost o emisiach aj pre kamiony, tak mozno aj menej :D
Voda tu bude furt.
Jedine co je iste, ze to projekt nebude mat lahke, nakolko vsetci velki hraci (aktualni) ani nahodou nechcu nejakeho konkurenta.
Takze Maersk, Volvo, Iveco a ini... uz zadali pokyny na nezavislu studiu, preco nie. A zopar aktivistov dostane severske dotacie na obranu prirody a krajiny na Morave .
Toz tak.

In reply to by Zvedavec (neověřeno)

Trvalý odkaz

Pokud kanál stavitelé pojmou i jako nádrž vody k zajištění vody do řek, budou studie proti výstavbě k ničemu. Ale všechny dosavadní stavitele odradily ukrutně vysoké náklady.

In reply to by Gerd (neověřeno)

Trvalý odkaz

Vzpomel jsem si na batusku Stalina. Poslat na stavbu celou CT, CR, seznam TV, pokrokovou kulturnni frontu, (pseudo)demokraticky blok, neprizpusobivou mensinu, priprchliky - LBTG by na sebe mohla vzit strazni sluzbu, kulturni probram a motivacni radovanky a hned by se zabilo plno much jednou ranou.

Kanal by rostl sice pomalinku, ale jen za byt a stravu.

Kanály báťušky Stalina stály příliš mnoho lidských životů a mrtvé pohřbívali rovnou do stavby. Raději nechat stavbu svobodným lidem a těžké technice. ČT, ČRo, pražská kavárna, atd. jsou dobré jen na žvanění, kdy sami sebe utvrzují ve svých názorech a notují si v debatách. Ale oni také jednou vymřou. Až umře i Kalousek. celá pražská kavárna získá jiná témata, protože to už ti dnešní bojovníci, kteří se nenaučili žít v demokracii, budou mrtví.

Trvalý odkaz

Vlkouš je tak rozčilen
že musel sáhnout k omluvě
Zas ten mstivý narcisistní stařec lidi štengruje

Hlavně by se měl Vlk podívat do ústavy, V článku 72 odstavec 2 jasně stojí, že "K přijetí návrhu je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců.". Tedy je stále potřeba 101 hlasů. Nepřítomností v sále se kvórum nesnižuje, jen se nemusí "hlasovat pro vládu", ale fakticky "pro vládu" konají, protože nehlasují "proti vládě". A tím se ona "geniální Hamáčkova politika snížením kvóra" stává opět jen tím, čím je - alibistickým křesťanskosociálním "anonemožná". Majka to definovala přesně.

A Zemanův výrok? Dokud Babiše znovu nejmenoval, jsou to jen slova. A Vlk by podával ústavní žalobu... Že na tohle Zemanovi furt skáčou, to nepochopím (na stranu druhou si nejsem výsledkem takové žaloby jist).

Je každopádně smutné, jaké konstrukce dokáže Kosa vytvářet na základě neznalosti ústavy...

Také jsem se na konci komentářů k minulému článku nechala nejdříve unést, protože jsem se domnívala, že někdo nalezl řešení, ale napravila jsem to.
ČSSD prostě hraje pro naivní, skalní příznivce a ty co se nechají oblbnout, hodně falešnou hru.
Kdo rádi přemýšlíte najděte v opozici k Babišovi 105 hlasů , ke kterým přidají socani těch prý svých 15, aby se jako zachovali státotvorně, a mohli tím jejich "gestem" umožnit předčasné volby.....
Pokud má někdo ve vládě 1/3 ministrů, a nehlasuje proti její nedůvěře, tedy pro důvěru i ve svých 5 vládních figur, tak je něco hodně shnilého v duši socanské vrchnosti.
A pokud tomu někdo tleská měl by se spíš nechat vyšetřit s hlavou a nebo je stejný šmejd.
A tu geniální strategii, jak jejich chování adoruje i VLK, si můžou i s VLKEM strčit do řiti.
Pro mě tím strana, co dostala ve volbách jen 15 mandátů a o víc jak 30 přišla a AB jí dal přesto 5 ministrů, celou třetinu křesel v MOCI výkonné, by měla dostat alespoň od voliče spíš přes držku a bez strategie.
To je tak vše co bych k tomu řekla.

Vidláku, upřímně se omlouvám, že pod tímto Vašim článkem nepíšu k tématu.
Ke kanálu nemám názor - ještě.
Jediné co bych napsala je, že prezident má určitě mnohem více a dost podstatných informací, a na první dobrou mne napadlo Trojmoří , Hedvábná stezka, a dívání se dál, než dohlédneme kdo z nás.
Ale jistě i pomník se svým jménem by prezident bral, v tom máte zřejmě pravdu, a kdo nakonec ne, že?

Už nevím, na kterém webu jsem četl, že Čína chce vybudovat kanál Černé moře - Balt. Dokonce tam byla vyznačena i trasa toho kanálu, má to být jedna z větví "Hedvábné stezky".

Trvalý odkaz

Furt se mi zdá lepší postavit kanál, než hladovou zeď. Na nezaměstnanost docela dobrý lék.

Trvalý odkaz

Jel jsem Francií na kole po cyklotrase Eurovelo6 podél řek Loire, Doubs a Rýn až k Bodamskému jezeru. Tato trasa by se dala absolvovat např i na jachtě, protože řeky jsou propojeny soustavou kanálů. Je na nich čilý (nutno říci převážně turistický) ruch vodáků, jachet, hausbótů, doplněný podélnými cyklostezkami, kempy, kiosky, atd. Kanály jsou vybudovány možná už ve středověku, ale občas vedou i nad terénem nebo se dokonce kříží. Jak to ti Frantíci dokázali, že se finančně nezruinovali?
Musím říct, že něco podobného by se mi u nás moc líbilo. Dojet si po vodě třeba z Prahy do Hodonína? Aniž bych byl schopen odhadnout nákladnost a ekonomickou rentabilitu.

Díky za upřesnění. Nahlédnutím do Wikipedie jsem zjistil, že první plavební komoru stavěl Leonardo da Vinci a nejvíc se stavělo snad v 17. století. Každopádně dřív, než přišla konkurence železnice. Funguje a udržuje se to dodnes, i když to slouží hlavně jen turistice. Potkáte tam lodě se všemi možnými vlajkami. A jsou tam např. mimoúrovňová křížení kanálů nebo tunely (pro vodu, nejen pro prachy)

Trvalý odkaz

Kanál asi nemůže být dopravní tepna, protože kdyby měl mít parametry obdobných staveb ve světě, byl by “k nezaplacení”. Rakovinu dnešní doby - silniční kamionovou dopravu tím nevyřešíme, ta patří z větší části na železnici.
Ale pojmout to zásadně jako ekologické vodní dílo, to je jiný level. Ale to Zeman takto na mysli neměl.

Trvalý odkaz

Kanál asi nemůže být dopravní tepna, protože kdyby měl mít parametry obdobných staveb ve světě, byl by “k nezaplacení”. Rakovinu dnešní doby - silniční kamionovou dopravu tím nevyřešíme, ta patří z větší části na železnici.
Ale pojmout to zásadně jako ekologické vodní dílo, to je jiný level. Ale to Zeman takto na mysli neměl.

Zeman pro stavbu udělal spoustu věcí a také i proto si hýčká Babiše. To je jasné a nic proti tomu. Základem každé stavby je ekonomická rozvaha a další využitelnost. Dnes je studie vytvořena a píše se v ní, že je ekonomicky opodstatněná. Tak proboha nechme keců zda ano či ne. Máme podklady? Pro někoho je vše k prdu. Vytáhněme studii a zabývejme se jednotlivými body a ty případně rozcupujme. To ale není jednoduché. Pamatujme, že spousta prospěšných věcí byla v době jejich vzniku odsuzována a zatracována. Hledejme lepší řešení. Jak zadržet vodu v krajině. Máte někdo lepší návrh? Kolik vzniklo mokřadů, jak se obnovili melioracemi zničené přírodou vytvořené nádrže na vodu? Málo, že? Nebo máte pocit, že je lepší tunelování ve formě zbrojních zakázek? Dvě procenta z rozpočtu? To jsou hovadiny. Kanál ne.

Trvalý odkaz

V 1.etapě stačí průplav Dunaj - Odra. Je to dobrý a velmi starý nápad. Proti jsou hlavně Zelení. Komu takový kanál ale vadí nejvíc? Je to Německo, které má kanál Dunaj-Rýn. Takže to dělá bude dělat s tzv. "enviromentalisty" všechno pro to, že průplav Dunaj-Odra je nesmysl.
Průplav je vlastně množství úseků neproudící vody. Zkrátka zadržuje vodu v krajině.

Trvalý odkaz

Vážení diskutéři,
rakovinou našeho věku není kamionová doprava, nýbrž vaše nenažranost. To "vaše" myslím všeobecně, do něhož spadají i vaše maličkosti (ne jenom).
Tedy doprava.
Ta silniční na řadě míst denně kolabuje, nemá cenu rozebírat, jak a proč.
Ta železniční, sice nekolabuje, leč dopravní uzly, jako je např. Přerov, Česká Třebová, Břeclav, pochopitelně Praha, atd. blablabla, jsou těsně pod svým maximem.
Teď si říkáte, že Targus je 3,14 - us. O kolik ubylo nákladních vlaků oproti socíku a že prý skoro na maximu.
Targus není renoltek. Targus má dopravku, byť jen střední, ale má. A tam ho učili, jak se skládají vlaky. Tedy nákladní vlaky.

Základní průser v ČR je, že všechny fabriky nejsou u dvou nádraží v ČR, nejlépe co nejdále od sebe, a že všichni lidé nežijí ve dvou městech u těch výše zmíněných nádraží. To je asi tak hlavní problém, proč má železnice oproti silnici zoufale malou propustnost. Pprotože máme poměrně hustou, ale zejména ROZVĚTVENOU železniční síť.
Ano, propustnost by se zvýšila, pokud bychom vyloučili z kolejí osobní dopravu. Všichni víme, že je to neprůchodné. Nicméně osobka fakt zabírá ukrutné množství času v grafikonech a dráha pak jde celkově do červených čísel.
Další problém je, ža nikdo z vás si nechce koupit celý vlak - čeho třeba - třeba televizí. Kupte si celý vlak televizí nebo praček a dostanete se na fantastickou cenu za dopravu. Pokud ovšem otravujete s jedním vagonem a ještě nadružit napůl telky a pračky a dokonce ještě každou jinou, dramaticky roste časová náročnost obsluhy nakládky. Roste tak výrazně, že ten vagon stojí neskutečné prachy, pokud to porovnáme s celkovou cenou vlaku o padesáti vagonech.
Cože? Vy chcete jenom jednu telku a jednu pračku? Zkuste to poslat vagonem a zjistíte, že jen doprava vás vyjde dráž, než cena samotné škatule, do které budete chtít buď čumět, anebo strkat posrané slipy a jeté fusky.
Prostě s růstem ceny práce a ropných produktů se neskutečně prodražuje jak rozřazení vlaku (to jsou ty šíbry na nádražích), tak i samotná nakládka a vykládka vagonů.

Ku**a fix, jak to, že to za socíku fachčilo?
Nefachčilo. Dráhy byly neustále v mínusu, neboli v červených. To za prvé. A za druhé se vozilo neskutečné množství substrátů, což se socíkem skončilo. Kdo si např. dnes poručí přivézt na blbou stavbu chalupy vagón písku nebo štěrku? Nikdo. Každý si natahá na lepení cihel pytlované lepidlo ve své vlastní Škochtli.
Chytří lidé, (ale ne z vlády, ani z neziskovek,) spočetli, že vyrovnání nákladů na dopravu na železnici a po asfaltu, se děje někde okolo 1.500 km!!!
Do této vzdálenosti je dražší vlak, nad 1 500 km je naopak levnější.

A teď vás ještě "ohúriť" nějakými čísly. Silniční doprava má ČTYŘNÁSOBNÝ tunokilometrový výkon oproti železnici.
Otázka: Kam to zboží ze silnice chcete nacpat? Vždyť se vám to na koleje absolutně nevejde!!! Pokud zvednete výkon železnice o 50 %, což je podle mne absolutně nereálné číslo, páč na to nemáme, jak jsem psal výše, ani vagóny, ani potřebné kapacity na nádražích, odčerpáte ze silnic osminu nákladů. Každý osmý kamion zmizí (samozřejmě, že to není pravda, ale ať se máme o čem bavit). Hrubý průměr zatížení silniční sítě nákladní dopravou je prý cca 20 % (věřme zeleným soudruhům, určitě mají pravdu). Pokud "vyženete kamiony na koleje", jak to chtěl udělat svého času soudruh Bursík, snížili byste zatížení silniční sítě o 2,5 %, slovy, dvě a půl procenta.

Otázka: vy si FAKT myslíte, že 2,5 % - slovy - dvě a půl procenta odstraní tristní stav přecpanosti na našich silnicích?

Konec tečka.
Jo, ještě ne. Ještě dva dodatky:
- průměrná přepravní vzdálenost na silnici byla loni asi 111 km. Tzn. počet kamionů děleno počtem km na prováděné přepravě, vše zprůměrováno.
- dopravní relace nad 550 km, což je vzdálenost denního výkonu jednoho řidiče, je jedno jediné procentíčko celkového výkonu nákladní dopravy.

soudruzi ve vládě vědí. Proto chtějí zamezit ovčanům vozit prdele:
A/ ve starých křápech (viz návrh daně ze starých aut - de facto "za ekonomický neúspěch")
B/ ve všem co nemá pořádné akumulátory, neb ty se dělaj v Čajně a ta je od Německé Jůnyje dostatečně daleko, takže ojropské oči nebudou uráženy pohledem na zdevastovanou krajinu.
Kola ekonomiky je potřeba rozhýbat na ještě vyšší obrátky, ať se nám to líbí, nebo ne.
Prostě kdo nebude kupovat jak šílený, má po p**i, jak se říká u nás na Ostravsku.

Dovolím si předpovědět, že elektromobily budou tak drahé, že je bude mít jen pár lidí a zbytek přesedne na kolo nebo vlak. Ovšem nákladní dopravu elektromobily nenahradí, neb akumulátory jsou ukrutně těžké a kamion má především vozit zboží a ne akumulátory. Taky celá větrná energie je na kulové, protože likviduje ptáky. Buď je srazí lopatka vrtule nebo je vyženou subsonické frekvence. Takže až zvítězí zelené mozky v Bruselu a celou EU zastaví větrnými elektrárnami, dopadneme jako Číňané s bojem proti vrabcům a bude hladomor (pro neznalé, to si jednou soudruh Mao spočítal, že vrabec sežere ročně 4,5 kg zrna, takže je to takový kulak. Tak Číňané dostali mávátka, rozestavili se po zemi a mávali, aby si vrabci neměli kam sednout. Po třech dnech vrabci padali mrtví z oblohy a Číňané je sežrali. Další rok se přemnožily housenky a sežraly více zrna než vrabci, takže nastal hladomor. Tak nějak dnes postupuje i EU).
Ale úřednická blbost v Bruselu jen kvete, takže následky bruselských směrnic budou nedozírné.

Dám příklad, ze to (někde jinde) jde.
Když vjede kamion z Němec do Švajcu a má v úmyslu přejet do Francie, tak hned za hranicemi je naveden na nadraží, kde se nalodí na vagon. Ridič má v tom vlaku k dispozici osobní vagon. U francouzských hranic kamion sjede z vlaku a pokračuje do EU.
A v to je ten problém. Švýcarsko není v EU a kamionová loby tu nic nezmůže. Takže poplatek za přejetí země je vyšší, než transport po železnici. To si ale země EU dovolit nemohou, protože v EU si ty poplatky za průjezd česmadi ošetřili. A proto není důvod ani v ČR dobudovat železniční síť pro přepravu zboží.
A tak se po dálnicích valí víc a víc tiráků, vozících cokoli kamkoli, často zbytečně, ale naprosto bez konkurence jiné formy přepravy. Přitom nákladní automobilová doprava je jedna z nejmíň ekonomických a nejmíň ekologických. Takže protože si umíme perfektně zdůvodnit, že to nejde, tak tato forma dopravy radostně bují, pardon extenzivně se rozvíjí. Proto ten příměr. Zajisté zjednodušený, za což se omlouvám, ale na hluboké rozbory tohle diskusním fórum není příhodné
Co se tyče nenažranosti spoučasné doby, no tak s tím souhlas, ale to je na jinou diskusi.

Asi by stalo za to spočítat, okamžitý objem zboží na silnicích. V poměru ke zboží ve skutečných skladech. Možná bychom se divili.

sklad na silnici, neexistuje.
Proč?
Na silnici se nedá parkovat.
Správně, parkuje se na parkovištích.
Jen na dálnicích v ČR chybí 1 200 parkovacích míst. A přemalováním dosavadních ploch, jak to vymysleli zelení debilové, kteří si ještě nevšimli, že jsou i auta na limitu max. povolené délky a šířky, se to opravdu nedá řešit.
Kdo na těch 1 200 míst přišel, to opravdu netuším. Můj soukromý odhad je nějakých 5 000 - 6 000. Pokud chcete spát na parkáči u dálnice, nejvyšší čas chytat fleka je tak kolem čtvrté odpoledne. Později se nechytáte ani za hlavu.

Systém JIT slouží k něčemu úplně jinému, a sice k:
minimalizaci skladových prostor
minimalizaci mrtvých peněz v zásobách.
Což má za důsledek dramatické snížení nákladů na skladové hospodářství a také na cash flow, tudíž výrazná sleva z ceny finálního produktu.

Kdybyste se trochu zajímal o soc prc ekonomiku, věděl byste, že právě toto byl jeden ze zásadních nedostatků, které tento bez pochyby pozoruhodný směr vývoje společnosti zabily. Sklady přeplněné nesmyslnými krámy, druhotná platební neschopnost, to byly zásadní věci, které se soudruhům nepodařilo vyřešit.

Přidat komentář

Prostý text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.