Jízlivě o cenách v hytlermarketech

Autor

Když jmenovali Marka Výborného do funkce ministra zemědělství po tragickém Nekulovi, jeho teologičenstvo řeklo, že bude vyjednávat s obchodními řetězci, aby klesly maloobchodní ceny v hytlermarketech. Ten rozdíl u nás a v zahraničí už bil příliš do očí a ohrožovalo to už tak mizerné preference naší eurohodnotné pětikoaliční vlády. Nabíjelo vo všem dezinformátorům, že naše vaše Evropská unie nás chce obrat až na kost.

V rozhovoru na Parlamentních listech se mě ptali, jak bych s obchodními řetězci na Výborného místě vyjednával já a moje odpověď byla jednoduchá. Řekl bych všem těm manažerům i s Prouzou v čele, že buď sníží ceny na normální úroveň, nebo se pustím do přípravy zákona, který je donutí vedle prodejních cen uvádět i nákupní. A až lidi uvidí, jak je berou u huby, tak všechny ty Kauflandy, Lidly i Tesca zapálí. Tento nápad jsem přednesl i na demonstraci, aby se o něm vedla veřejná debata.

Nenárokuji si na tuto myšlenku žádný patent. Prostě jsem ta slova vnesl do veřejného prostoru ku všeobecnému použití. Je zapotřebí, aby to prošlo nějakou diskusí, aby se vymyslel postup, kterým by se něco takového zavedlo…. prostě aby se toho někdo chopil, zvedl to téma a udělal z něj politický program.

Já vím, že mi zase budete nadávat, že dělám reklamu na Rajchla, ale sorry jako… on se toho chopil. Mohl to udělat kdokoliv, mohl si jí přivlastnit pro sebe, mohl před lidmi tvrdit, že to vymyslel on sám a postavit to jako jeden bod budoucí předvolební kampaně, mohl tuto myšlenku šířit, protože už jen samotná hrozba, že by něco takového mohlo být odhlasováno, byl na obchodní řetězce slušný tlak. Nikdo si to za své nevzal… jen Jindra. Až se někdo bude divit, proč jsem s ním zapřažen ve stejné káře, tak přesně proto.

Když se k této myšlence Jindra přihlásil na svém fejsbůku, tak okamžitě nastal obrovský nálet různých prázdných profilů, kteří začali dokazovat, že to nejde. Ostatně, kdykoliv jsem o tom psal já na svých platformách, bylo to to samé. Okamžitě se našla spousta chytrolínů, která vzletnými slovy dokazovala, že to řetězce budou obcházet, že je to zbytečná administrativa, Jindrovi také hned začali vytýkat populismus, protože trh je trhem jen tehdy, když je asi tajný… Jako by už od starověku nedávali stejná řemesla do stejné ulice, aby si lidi mohli snadno jejich ceny porovnat a aby si navzájem konkurovali.

Vždycky je to takový nálet, že to rozhodně není náhoda. To prostě naši neziskovkáři (obsluhující dvacet různých profilů) zachraňují evropské hodnoty za peníze obchodních řetězců. To by tak hrálo, aby jim klesl zisk… A samozřejmě, nedělají to jen diskutéři navedení, ale i ti blbí, kteří prostě potřebují vyřknout názor, i když o něm vůbec nepřemýšlejí. Jak o nich říká můj bratr – trpí předčasnou ejakuací názoru.

Já vám dneska naprosto arogantně a jízlivě řeknu, jak snadné by bylo, něco takového zavést a jak málo přemýšlejí ti, kteří vědí, že to udělat nejde.

Na každém výrobku v obchodech jsou totiž povinné údaje. Dozvíte se tam nutriční hodnoty, složení výrobku včetně všech možných i nemožných „éček“ A světe div se, je tam dokonce i napsáno, kdo daný výrobek vyrobil. Každý výrobce má totiž dokonce registrované i obchodní značky. Kupte si Kofilu a na každé je napsáno, kdo ji vyrobil. Kupte si mouku Pernerku a na každém pytlíku je napsáno, kdo ho vyrobil. Kupte si lahev Matonky, kupte si Kofolu, kupte si mléko Kunín a přímo na tom tetrapaku jsou údaje o výrobci, které jsou POVINNÉ. Dokonce, když nějaký výrobek dovezete ze zahraničí, tak je na něm povinně uvedeno, kdo ho k nám do republiky dovezl. I na privátní obchodní značce řetězce je uveden výrobce. Podle čárového kódu můžete snadno zjistit, že pivo Argus z Lidlu je třeba Jihlavský Ježek, jen s jinou etiketou. Ale na té etiketě se dá vždycky dohledat, kdo je výrobcem a dokonce se tam dá vždycky dohledat i den výroby.

Tyto údaje jsou povinné především proto, aby se dalo dohledat, kdo může za případnou plošnou otravu. Kdo může za vadnou sérii, proti komu bude vedeno správní řízení, kdo je odpovědný za škodu, atd, atd. Na každém výrobku je uvedena i šarže, aby v případě nějakého nedostatku bylo možno je rychle stáhnout z trhu. Každý kus masa má svůj „techničák,“ aby se dal dohledat původ až ke konkrétní krávě i jejím rodičům.

Je úplně jedno, přes kolik obchodních prostředníků se výrobek dostane do vaší nákupní tašky, protože výrobce je VŽDYCKY JASNĚ UVEDEN. I na zahraničních výrobcích je výrobce jasně uveden. Navíc je tam uveden i ten, který to konkrétní zboží k nám do obchodu dovezl. Pokud tyto údaje chybí, dávají se milionové pokuty.

Už chápete, kam mířím? Především vy, kteří víte, že uvádět nákupní ceny nejde, že to obchodníci budou obcházet tím, že vytvoří jiné obchodní prostředníky a podobně. Už vám to dochází, nebo pořád ještě tápete?

Není žádný problém legislativně nařídit, aby obchodní řetězce povinně uváděly cenu, za kterou výrobce ten konkrétní výrobek prodal do obchodní sítě. A je úplně jedno, jestli to dodal přímo Kauflandu, nebo jestli to koupilo Hopi a rozdistribuovalo to do Jednot. Je úplně jedno, jestli to prodali do sítě FLOP a je úplně jedno, jestli si to obchodníci navzájem ještě třikrát přeprodali. Stejně tak je úplně jedno, že to v Penny v akci koupil Vietnamec, přirazil si k tomu pět korun a prodává to ve své vesnické večerce.

Každý výrobek má svého výrobce, který je na každém výrobku povinně uveden. Zákony a vyhlášky, které přesně definují povinné údaje na výrobku, ty už existují. Stroje, které potiskují obaly výrobků povinnými údaji, ty také existují. Na každou čokoládičku se tiskne datum spotřeby. Myslíte, že je pro výrobce problém, aby na obal natiskl cenu, za kterou to prodal do obchodní sítě? Stačí to jen připsat k povinnostem výrobce. A nebojte se, výrobce dneska musí plnit tolik administrativních povinností, že tohle bez problémů snese.

Myslíte, že v dnešní době načítání čárových kódů a inventur, které jdou až ke konkrétní krabičce v regálu, je problém, aby cenovka obsahovala kromě prodejní ceny pro zákazníka i prodejní cenu výrobce, který je od začátku povinně jasně definovaný? Kdybych byl ministr zemědělství, tak bych si jen rozmyslel, jestli tu nákupní cenu bude uvádět Kaufland a nebo přímo sám výrobce…

Já vím, Kauflandy si ještě účtují regálovné a různé další poplatky, ale není problém dopad těchto poplatků rozpočítat do ceny výrobků. Umí to každý účetní a bez tohoto rozúčtování by výrobce nevěděl, jestli vlastně vůbec vydělává.

Mimochodem – není to tak dávno, kdy zaznívaly hlasy, aby vláda zakázala obchodníkům slevové akce. To samozřejmě žádný nálet placených internetových chytrolínů nenastal. Žádná legislativa, díky které budeme mít jídlo dražší, není problém. Nejde jen legislativa, která by ceny snížila. To je prostě už předem nemožné.

Vy všichni, co už předem víte, že něco nejde, vám vzkazuji, že se vždycky najde nějaký blbec, který neví, že to nejde, jde a udělá to. Zveřejnění prodejní ceny výrobce, to je něco, co by se dalo udělat naprosto snadno. Ano, Prouza bude řvát jak píchlé prase. Kauflandy budou řvát ještě víc a posílat další placené libtardí diskutéry, aby dokazovali, že to nejde… ale ono to jde a jde to snadno, protože na blbém pytlíku i s čipsy je výrobce vždycky uveden.

A vy, co jste věděli předem, že to nepůjde, protože nejde zjistit, kdo je vlastně výrobce, doufám, že se teď cítíte dostatečně trapně… přeju vám to.

Díky Jindro, že jste se toho v PRO chopili. Udělám všechno, abych vám v tom pomohl, jak jen to bude možné. Bude to jak na Slovensku – Fico vyhrál volby a konec dodávek zbraní na Ukrajinu se stal sám jen tím, že to Veľký Robo avizoval předem. Až vyhraje volby PRO, začne největší slevová akce v dějinách této země a na jejím konci budou ceny potravin o 20 – 30% nižší. A jestli to hytlermarkety nepochopí, věděl bych ještě o dalších zajímavých údajích, které by se mohly na obalech výrobků uvádět… Tohoto tématu se mohl chopit kdokoliv… Kdo se ho chopil? Ano, přesně tak.

A pro všechny pochybovače hlásím: Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody.

Přátelé, pokud mě chcete podpořit v mém Vidláckém úsilí a podpořit vlastní národní občanskou společnost, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Každý, kdo pošle agentovné alespoň 350,- Kč, může si na oplátku vyžádat knihy, trička nebo placky z nabídky.

Hodnocení
Průměrný počet slepic: 4.7 (307 hlasů)

Komentáře

Sarze zbozi se meni na denni bazi, kazda paleta  ma jinou nakupku, kontrakty se precenuji  dle vyvoje na trhu. A jak to budete delat, kdyz se zbozi preceni behem dne ?  To tam naklusou prodavaci a budou tam lepit stitky ? Vyrobce, datum vyroby, slozeni je unikatni atribut,  ale cena se meni, neni unikatni. Maximalne prumerna nakupni cena, ale znate cechy, koupite jednu bednu za 1000000,- a hned tu prumerku nakopnete tak jak se vam to hodi, tohle narizeni muze vyvolat vicenaklady :)

Průměrný počet slepic: 2.2 (54 hlasů)

nákupní cena jen jedna, od výrobce. Co na tom nechápeš ?

Průměrný počet slepic: 4.5 (52 hlasů)

In reply to by Bob

Trvalý odkaz

vyrobni cena neni jen jedna,  vyrabite na sklad, a postupne prodavate, obchodni oddeleni prodava bez ohledu na vyrobu,  vyrobni oddeleni porad vyrabi bez ohledu na prodej :)  jeden mesic Vam zdrazi energie a Vy mate hned jinou vyrobni cenu, druhej nesic koupite mouku se slevou a hned mate jinou vyrobni cenu. Tohle neni tak jednoduche jak to na pohled vypada.  

Průměrný počet slepic: 2.5 (35 hlasů)

In reply to by Jan

Trvalý odkaz

za kterou prodává, dobří zákazníci dostávají slevy. Skutečná výrobní cena zajímá jen management společnosti a zákazníkům do ní nic není. 

Řeč je o CENĚ, ZA KTEROU PRODÁVÁ VÝROBCE. I pivovary přece avizují, že musí zvýšit cenu piva, pekaři zase říkají, že musí zdražit pečivo a chléb. Výrobce cigaret chlastu má cenu uvedenou dokonce na kolku. Všechno jde.  Proč by to nemělo fungovat!? 

Průměrný počet slepic: 4.7 (47 hlasů)

Vyrobce ma zpravidla nekolik  prodejnich cen, pokud si myslite ze vyrobce napr. PilsnerUrquell prodava vsem odberatelum za stejnou cenu tak se mylite,  nechci se s vama hadat, v pohode si to myslete, dobrou noc

Průměrný počet slepic: 2.2 (32 hlasů)

In reply to by Jan

Trvalý odkaz

taky považuji tenhle Vidlákův nápad za nedomyšlený úlet. Tohle nefunguje nikde na světě. Stačí si vzpomenout, jak dopadl v 90-tých letech výrobci občas uváděný údaj "doporučená prodejní cena" - drtivá většina prodejců to pak prodávala zřetelně pod ní, až od tohohle nápadu časem výrobci upustili, protože to nebylo k ničemu. O technických problémech a nárůstu prodejní administrativy nemluvě. V lepším případě by to výrobci označovali vyšší cenou než později opravdu realizovanou (aka "slevy"), v horším by to nadstřelovali úmyslně těžce a vznikl by pak paskvil. Paskvil proto, že tyhle publikované "výrobní" ceny je nereálné nikým zkontrolovat - kontroloři už teď nestíhají zkontrolovat aspoň něco, a jak vlastně v reálu chcete kontrolovat něčí náklady? Do těch se dá papírově "schovat" leccos, a pak vyjde opravdu nadstřelená cena. A zaměstnat snad na to nové kontrolory? Ať žije další administrativa - tohle vám omlátí o hlavu kdekdo.

Doufám, že se tohohle Rajchl chytil jen na FB a veřejně to moc publikovat nebude - to by byla voda na mlýn označení "populista" v médiích. A přiznejme si, že v tomto případě oprávněná.

Průměrný počet slepic: 2.2 (9 hlasů)

Zboží se běžně přeceňuje a úplně běžně se mění jeho prodejní cena. Když umějí v Kauflandu přeštítkovat prodejní cenu, budou to umět i s nákupní. Navíc - každý prodej má fakturu. Tam je cena uvedena. Není problém ji přenést na štítek. 

Průměrný počet slepic: 4.4 (45 hlasů)

.. platí cena na výrobku, pokud není uvedena na regálu cena jiná.. A pokud uvedeš jinou cenu, jsi povinen ji hodnověrně prokázat kontrolním orgánům. Neprokážeš? dostaneš pokutu.. Jednoduché a prosté.. 

Průměrný počet slepic: 4.8 (24 hlasů)

může být totožné zboží s různou nákupní cenou, štítek na regále na změnu ceny stačit nebude, jsem zvědav, jak to vymyslíte.

Edit: napadlo mě teď, že by tam mohlo být rozpětí nákupních cen (od - do)

Průměrný počet slepic: 1.8 (12 hlasů)

Zboží bude mít na regále dvě a více pozic, podle nákupních cen. Prodejce bude motivován, aby nečachroval s nákupní cenou..

Průměrný počet slepic: 4.3 (8 hlasů)

problém s aktuálním označováním cen na regále, aby odpovídaly cenám, co vám pak namarkujou na účtě. Jaké vícenáklady to přeznačování má už teď, je asi ve hvězdách. A pokud by tam přibyla ještě jedna kolonka (záměrně opomíjím její užitečnost), tak z toho vznikne ještě větší a náročnější galimatyáš.  A důvod, proč ještě o něco víc zvýšit marže - samy se ty další údaje tam neocitnou. Ať žije další administrativa :-).

Průměrný počet slepic: 1 (3 hlasů)

.. nenakupovaly přes prostředníka, se kterým by se šábovali o zisk. 

Vidlákem navržené řešení je ideální, každý výrobce má svou nákladovou cenu a kalkulovaný zisk. Poplatky za regály jsou nemravné navyšování ceny a vydírání dodavatelů. Ano, je rozdíl, jestli nakoupí deset kamionů nebo jednu paletu, jestli nakupují na základě kontraktu několik let, nebo jednorázově.

Zrovna u těch dlouhodobých kontraktů by také nebyl problém pro každého zákazníka vyrobit speciální šarži.

Jen se nebojte, když bude schválený zákon, celý řetězec od výrobce až po posledního prodejce se tomu přizpůsobí. I ten vietnamský obchodník dokáže na každý výrobek nalepit skutečnou nákupní cenu, pokud zboží nakoupí například v Hytlermarketu. Kontrola je jednoduchá - ukaž nákupní fakturu.

Bude platit buď cena výrobce, uvedená na výrobku, a pokud jsi nakoupil dráž, a nechceš poslouchat kecy od zákazníků, uveď to na cenovku v regálu, a pokud se ukáže, že jsi lhal, dostaneš pokutu. Česká obchodní inspekce, Státní veterinární správa (pokud prodáváte syrové maso) a Státní zemědělská a potravinářská inspekce (u ostatních druhů zboží) to dokáží uhlídat v rámci své běžné kontrolní činnosti. Lidí mají dost, a pokud ne, tak jsou tu zaměstnanci neziskových organizací, pro které bude užitečná práce ve státní správě, stejně je platí stát, tak ať dělají něco užitečného.

Je třeba si říci, k čemu vlastně máme stát. Základním úkolem státu je OBRANA ÚZEMÍ PŘED VNĚJŠÍM NEPŘÍTELEM, dále UDRŽOVÁNÍ POŘÁDKU na území státu, VYMÁHÁNÍ PRÁVA a DODRŽOVÁNÍ ZÁKONŮ.

Dalšími úkoly státu je, aby zajišťoval to, co se nedá řešit v rámci rodiny a obce. Je třeba bránit své občany před zvůlí monopolů a těch, kdož mají podíl na trhu tak velký, že ho mohou zneužívat. Regulace přirozených monopolů - dodavatelé vody, elektřiny a plynu jsou ze své podstaty monopoly, kterým se NELZE VYHNOUT.

To, že velké řetězce v praxi zneužívají své síly je veřejné tajemství, a STÁT JE POVINEN to řešit, proto jsme si ho MY, LID ČESKÉ REPUBLIKY založili.

A aby tak mohl činit, stát vybírá daně. Pokud tak nečiní, je to trestuhodné, a mělo by to snad být i trestné. 

Pokud nějaká strana láká voliče na svůj program, který nakonec nejen že neuskuteční, ale naopak postupuje opačně, je to podvod na voličích.

Průměrný počet slepic: 4.6 (72 hlasů)

To ze si tady budete hrat na silna slova,  ze vsechno jde a nebojme se oni se prizbusobi,  hmm tak to potom ANO :)   jak pisu vsechno jde :)  My lid Ceske Republiky ?  hmm tak to uz je sila,  hele lide   sazim se o 5000,- ze to nikdy nebude realizovano :) 

Průměrný počet slepic: 2.5 (31 hlas)

Přiznám se, hodně mě to překvapilo: když jsem letos na jaře vypomáhal v kiosku u bazénu v Kanderstegu, dodavatelka čipsů zn. Zweifel přivezla se zbožím současně i krásné cenovky. Nikdo neprotestoval a společně jsme je instalovali :-)

Průměrný počet slepic: 3.9 (12 hlasů)

..hytlermarkety uhnou a přestanou odrbávat zákazníky tak okatě..

Ano, "My, Lid České republiky".. Tak nějak se to píše v preambuli Ústavy. Je třeba to opakovat, kdo je v této zemi suverénem. Politici na to rádi zapomínají, ale dokud se do Ústavy nenapíše něco jiného, tak to tak přinejmenším DE IURE, bude platit.

To, že to neplatí i DE FACTO, je chyba, ale dá se to napravit. Je to o lidech. Dá to hodně práce, ale jde to. 

Včerejší Vidlákův článek o tom, že na setkání s Jindřichem Rajchlem přijela samá lepší auta znamená, že se tu cosi rodí..

I progresivisti si svůj "Dlouhý pochod institucemi" museli odpracovat, infiltrovali se celá desetiletí, protože jich bylo málo. Opravdu prudit začali až celkem nedávno, když usoudili, že už na to mají. 
"My, Lid České republiky", tuto cestu ujdeme určitě rychleji, protože je nás mnohonásobně více, proto máme větší moment hybnosti. Zákon zachování hybnosti platí i v politice.

Průměrný počet slepic: 4.3 (30 hlasů)

v roce 1990, že po třiceti letech vítězného tažení proti těm komunistům a totalitě za podpory lustračního zákona

bude prezidentem republiky komunistický lampasák záškodník, kterého úkoluje ruská GRU ???

Každý gramotný člověk by řekl, že je to nesmysl a blud.

To prostě nejde, aby výkonný orgán bolševické moci dělal prezidenta.

Kolik by jste si vsadil tenkrát, že prezident a ústavní soudci budou komunisti? 

Průměrný počet slepic: 4.7 (27 hlasů)

bla, bla, bla

Průměrný počet slepic: 5 (3 hlasů)

..

Průměrný počet slepic: 3.5 (8 hlasů)

Pokud si zvýší průměrnou cenu jednorázovým nákupem "za draho" budou holt muset mít zboží na dvou poličkách, nebo bude muset platit cena uvedená na výrobku. 

Pro zveřejňování této ceny budou ze zákona muset používat metodu FIFO (First In, First Out tedy, první dovnitř, první ven) Však oni si s tím poradí, nebojte..

Jediné, co se stane bude to, že se zkrátí distribuční řetězce, a že výrobce bude mít různé výrobní šarže, podle toho, komu prodává. Oni to udělají rádi, protože je přestanou velkoodběratelé tolik odrbávat.

 

Průměrný počet slepic: 4.2 (27 hlasů)
Trvalý odkaz

...ale které se dají realizovat. Protože mlácení prázdné slámy je kolem spousta a najatí (placení) diskutéři se taky dají vystupovat. Jinak - na litterate už mě to netěšilo vůbec. Téměř žádná "konstruktivní kritika", připomínky,  jenom temné mručení, jak je zle.  Není - ale může být, zhoršuje se to. A o tzv. rozbíječích diskuzí nemluvím - u nich mám pocit, že snad jsou za svoji činnost opravdu placeni.  Takže to zkusím tady - než sem dorazí žvanilové.

Dobrý večer všem!

Průměrný počet slepic: 4.5 (33 hlasů)

Dobrý večer, Kocoure. A držím palce... :-)

Průměrný počet slepic: 4.1 (21 hlas)

Realizovat se da opravdu vse, ale je potreba, projit pro a proti. HytlerMarkety maji problem najit spravnou nakupku :) malinko o tom neco znam,  jinak ano jde vsechno.

Průměrný počet slepic: 4.4 (20 hlasů)

Je věcí zákona, aby byli motivováni k tomu, aby měli správnou nákupku.. Když po nich vystartují do státních služeb přijatí bývalí neziskovkáři, zvěrsky nenávidějící kapitalismus, oni už jim to spočítají..

Nakonec hytlermarkety samy zjistí, že se jim nevyplatí čachrovat s cenami a přizpůsobí se situaci. Pak bude stačit jen namátková kontrola, zda sedí u výrobce uvedené ceny s tím, co je na výrobku. Konec konců, ta cena může být vtělena i do názvu výrobku, uváděného na faktuře "Tyčinka Margot, 200 gr 8,50 Kč"

Také jsem jezdívával nakupovat do Makra, když měl ještě švagr 4 obchody s potravinami..

Mimochodem, myslím si, že je netaktické neustále NAHLAS A POMSTYCHTIVĚ říkat, jak "Neziskovky" odtrhneme od státního cecíku.. Tím zaháníme do kouta konkrétní lidi, a motivujeme je k boji proti nám. A motivovaný nepřítel je efektivní a mnohdy i nebezpečný nepřítel. Rusové mají přísloví, že "Maličké koťátko, zahnané do kouta, se stává tygrem"

Neziskovkáři jsou bastardi, ale jsou to naši bastardi. Daleko účelnější bude, vymyslet, jak by mohli být naší zemi užiteční, než je předem "odsoudit" k práci v Mc Donaldu.

Průměrný počet slepic: 3.7 (20 hlasů)

neziskovkáři, které znám, jsou v pracovním poměru bez biče nepoužitelní.

Průměrný počet slepic: 4.4 (7 hlasů)

mezi elitou, není lehkého bytí, tam se člověk musí chovat hodně kultivovaně a decentně. No, nic pro normálního člověka.

Průměrný počet slepic: 3.7 (9 hlasů)
Trvalý odkaz

Volby ve Švýcarsku, stejně jako hlasování, se zbytečně neprotahují: k urnám mohou lidé přijít v neděli dopoledne, k večeru jsou k dispozici oficiální výsledky. Většina lidí totiž využívá spolehlivou poštu nebo vhodí obálku do schránky na zdi obecního úřadu.

Tuto neděli 22.10. se konaly "podobojí" parlamentní volby, nejen do 200-členné Národní rady / Nationalrat (NR), ale - až na jeden kanton - ostatní dobrovolně přidružily v tomto termínu i volby do 46-členné Kantonální rady / Ständerat, kde každý kanton má 2 zástupce, 6 historicky rozpůlených polokantonů po jednom. Protože každý zákon musí být projednán a schválen oběma komorami nezávisle (neexistuje předjednávání ve Sněmovně a potvrzování v Senátu), mají tak i malé kantony velkou váhu hlasu. Rovněž lidové iniciativy musí být schváleny nejen většinou hlasujících, ale také většinou kantonů.

Tyto volby se konají pravidelně jednou za 4 roky, předčasné parlamentní volby Švýcaři neznají. Je to dáno tím, že parlament nemůže vyslovit vládě nedůvěru a vláda (nebo roční prezident, člen vlády, volený parlamentem) nemůže rozpustit parlament. Není proto také žádný důvod, v 7-členné vládě jsou zastoupeny vždy 4 nejsilnější parlamentní strany (ve stálém poměru 2:2:2:1).

Dalším rozdílem, např. oproti nedávným slovenským volbám, je spolehlivost předvolebních prognóz: výsledky se liší od průzkumů o méně než 1%!
Strana - výsledek do NR (změna oproti 2019) průzkum
SVP - 28.9% (+3.3%) 28.1% ...  lidovci (evangelíci)
SP - 17.5% (+0.7%) 18.3% ... sociální demokracie
Mitte - 14.6% (+0.8%) 14.3% ... středoví křesťané (katolíci)
FDP - 14.6% (-0.5%) 14.1% ... svobodní liberálové
Grüne - 9.2% (-4.0%) 9.7% ... zelení
GLP - 7.2% (-0.6%) 6.8% ... zelení liberálové

Zajímavé je, jak "objektivně" komentuje Seznam.cz švýcarské reálie v článku Parlamentní volby ve Švýcarsku vyhrála lidová strana:
Obě komory se scházejí samostatně na třítýdenních zasedáních čtyřikrát ročně.
ok, ale proč neuvést, že parlament je "civilní" - většina poslanců to dělá při svém hlavním zaměstnání
Diskutují o všech dodatcích k ústavě, než je dají k hlasování v referendu.
ok, ale proč nenapsat, že se jedná o lidové iniciativy, které navrhují komise občanů, vyžadující 100 tisíc podpisů
Rovněž přijímají, mění nebo ruší federální legislativu.
- ok, ale autor článku "zapomněl" dodat, že každou změnu zákona mohou občané zvrátit ve fakultativním referendu, 50 tisíc podpisů
Národně-konzervativní Švýcarská lidová strana (SVP), která s protimigrační rétorikou v minulosti bodovala...
- autor jaksi "netuší", že SVP je také pravicově-populistickou stranou, hájící národní suverenitu a kritizující EU, tradičně současně plní funkci opozice
Seznam taky zapomněl uvést, kdo bude premiérem, s kým sestaví koalici, a zda se proti některým ministrům nebude prezident šprajcovat :-)
tyhle problémy ve Švýcarsku neznají, premiéra nemají, předseda žádné strany není ve vládě, jejíž 7 členů - včetně prezidenta - zvolí v prosinci parlament.

Je to prosté: lepší systém mnoha problémům automaticky předchází

Průměrný počet slepic: 4.4 (22 hlasů)
Trvalý odkaz

Trh ovládá pár velkých firem. Pak si tady v klídku blbněte s povinností udávat nákupní ceny (mimochodem, stejně vás ochčijou, dělal jsem obchod 18 let, tři zverimexy a distribuční firma, takže ty základy bych měl vědět), ale hlavně si tím nepomůžete, je to pouze líbivé populistické gesto.

Když si objednáte řemeslníka, kterých je taky málo, on si na zakoupený materiál, který u vás použije a pořídí ho, prdne minimálně ještě 30% marži. Za práci si naúčtuje taky nějakou cifru. Každý jinou. Já osobně pod tři tisíce za den prostě nedělám, to si najdi jinýho blbečka. Hodně štěstí v hledání.

Takže, pokud se budou zveřejňovat nákupky a tudíž marže obchodníků a ti necuknou, přestanou lidi na protest kupovat rohlíky a mléko?

A to se bavíme o zboží vyrobeném u nás. Pokud jde o dovozové, já budu mít velkou kupní sílu, není problém vytvořit pár mezidistributorů s fiktivním majitelem na Faerských ostrovech a jakou nákupní cenu tam pak prdnu? Tu, kterou chci, abyste viděli.

Do tohodle se, Vidláku, nepouštějte. Tam si nabijete.

Průměrný počet slepic: 2.4 (23 hlasů)

Od toho je Urad na Ochranu Hsp. Souteze, defacto antimonolni urad, to ze funguje blbe je jina vec, presne jak pisete, ja vidlakovy a vsem okolo fandim,  ale mimo RAjchla (kauza tenisove kurty se me osobne dotyka), bohuzel prijde mi ze jsou naivni jak male kote :) 

Průměrný počet slepic: 3.1 (22 hlasů)

Ale když vidím Rajchla, nesedí mi od pohledu. Párkrát jsem si ho i poslechl, ale ani slovíčko o tom, že národ by měl být ve své zemi Suverénem ...

Průměrný počet slepic: 3.6 (17 hlasů)

Vy tady chcete bojovat proti větrným mlýnům. Vždy v historii smysl obchodu byl ten, že obchodník se snaží co nejlevněji koupit a co nejdráž prodat. Tak to bylo, je a bude. V tom problém nevidím. Jak už jsem tady kdysi psal, když jsem se věnoval obchodu, tak můj rekord v marži na vysokoobrátkovém zboží bylo 1 600%.

Problém vidím v globalizaci, kdy máme na trhu míň hráčů s obrovským finančním potenciálem a tudíž pákami.

Průměrný počet slepic: 2 (25 hlasů)

In reply to by berrnard

Trvalý odkaz

1 600% - problém vidím v lokalizaci :-)

Kdyby jste žil v Izraeli, mnohým by se ulevilo ...

Tam by jste si to ani nedovolil, nemám pravdu?

Průměrný počet slepic: 4.6 (18 hlasů)

a ke zjištění, na čem se dá vydělávat v maloobchodě, sloužilo EET. Možná někteří znáte příběh s kuřaty...

Průměrný počet slepic: 4.4 (8 hlasů)

ale celá slavná EET je dobrá k tomu, aby politik ukázal voličům jak zametá s těmi zlými a nenažranými obchodníky, k tomu se do státní správy přijme hafo lidí, kteří to budou kontrolovat, ale skutek utek. Akorát vyhodíte peníze. Jako drobný obchodník vám celou slavnou EET, která by měla zabraňovat v krácení tržeb, obejdu s prstem v nose. A věřte mi, že vím, o čem píšu.

Větší už dávno evidenci dělají. Nakupoval jsem něco v Huskqvarně, on mi dával účet, já na to, že ho nepotřebuji, že do nákladů dávám paušál a ptám se ho, jestli to fakt takhle poctivě eviduje. On že musí, páč má zaměstnance, tak aby ho neokradli. Ještě větší hráči evidovali už dávno. Takže EET byla zaměřena na ty malé. Malý má své zákazníky a ví, že Jarda není z finančáku, takže když si u něj Jarda něco koupí, stačí transakci stornovat a tím jí neodeslat na finančák. Zboží, prodané Jardovi, nebude vykázáno do příjmů. Jeho nákup, který jde do nákladů ale ano. Při hloubkové kontrole vašich finančních dokladů od berňáku, do jistého obratu nemáte povinnost vést skladovou evidenci. Tudíž berňák neuvidí konkrétní zboží a co se s ním pak dělo. Má přehled o vašich příjmech a výdajích. Ale i pilná úřednice, která si z vašich faktur, kde jste nakupoval konkrétní zboží, zjistí, kdy jste ho kupoval a za kolik, nemá šanci poznat, kdy jste ho prodal, protože od malého obchodníka bude mít na konci denní tržby bez konkrétního zboží.

Pochopitelně, můžete přitvrdit a zákonem přikázat i těm malým, aby vedli skladovou evidenci. Co tím dokážete? Pošlete do kopru ten zbytek těch malých a posílíte ty velké, které vás okrádají nejvíc.

Průměrný počet slepic: 3.4 (16 hlasů)

bych pro správné pochopení ještě detailně popsal tu transakci s Jardou.

Jarda není kontrolor, naporoučí si zboží, které naflákáte do skladového programu. Obchod je ukončen, Jardovi sdělíte cenu, on jí vylepí, vezme zboží, na podpadku se otočí a odchází. Vy máte před sebou na monitoru seznam jím zakoupeného zboží, konečnou cifru a program vás vyzývá, abyste na klávesnici flákli do klávesy Enter. Tím by byla transakce ukončena, odfrčela na berňák a pak už to neukecáte. Jenomže klávesnice nemá pouze jeden čumprdlík, ale mnoho dalších tlačítek. V tomto případě nás zajímá hlavně ten čtvereček, na kterém je napsané Esc. Do něj když fláknete, pak se vás program zeptá, jestli opravdu chcete danou transakci zrušit. Pak tam najdete klávesnici, která ma na sobě napsáno A a nic nikam neodejde, nikdo nic neví, akorát Jarda a vy. Pochopitelně, tím vracíte zboží, které si odnesl Jarda, do skladu, kde ho ale už nemáte. Tak tam je potřeba kliknout na malou inventuru a zboží prostě odepsat. Abyste v tom neměli bordel.

Sklad vám sedí, finančák nic neví, Jarda je spokojený s kvalitním zbožím a vy jste spokojení, jak se vám podařilo několika údery do klávesnice ochcat tu EET, která tento stát vyšla na miliony peněz.

Průměrný počet slepic: 3.7 (13 hlasů)

Na tohle to slouží taky. A nejen na zboží, co se dá skladovat, třeba i na služby, takže kadeřnice češe už jen stálou klientelu bez živnosťáku. Blbí zaměstnanci hýkají blahem, jak na ty živnostníky Babiš vyzrál, ale nevyzrál. Chytří ví, že EET nic netvoří, jen stojí náklady, tedy to někdo musí zaplatit.

Průměrný počet slepic: 3 (2 hlasů)

V tom řetězci prvovýroba, zpracování, obchod, konzument hraje dominantní roli, obchod. Odhaduji, že 80% obchodu u nás ovládly obrovské nadnárodní obchodní řetězce, které v celém odvětví určují podmínky. Obrat jednotlivých nadnárodních řetězců může směle konkurovat rozpočtu celé České republiky. Samozřejmě, že zde působí jejich dceřinné společnosti, které mají na starosti pouze ČR, ale jejich strategii určují mateřské korporace. 
Tyto korporace tlačí prvovýrobce a zpracovatele z cenou dolů. Nesrovnatelně menší prvovýrobci a zpracovatelé, pokud chtějí fungovat se musí tomuto tlaku přizpůsobit a přistoupit na jejich pravidla. Normy, jako ČSN, které byly nastaveny v zájmu spotřebitele již dávno neplatí a vše bylo díky lobistům velkých zpracovatelů šíleně rozvolněno. Takže důsledkem je, že se kvalita dodávaného zboží výrazně zhoršila. Nadnárodní obchodní řetězce jednají ve shodě, de facto vytváření nepřiznané a nedokazatelné kartely.  Samozřejmě ve shodě tlačí i druhým směrem, na zvyšování svých marží až do nemravné velikosti, takže ceny rostou. To je umožněno tím, že je zde zásadním způsobem narušeno obchodní prostředí. V takovém případě, nic jiného než regulace nepomůže. Také u nás vládne neoliberalismus, žádný volný trh u nás neexistuje. Sice všichni o něm neustále hovoří, ale je to pouhá rétorika, hra která se hraje na celém Západě.
Průměrný počet slepic: 4.8 (9 hlasů)
Trvalý odkaz

funguje přesně tak, jakou má vládu. Pokud máme vládu šmejdů, pak je šmejdstvím prolezlé úplně všechno.  Ať je to obchod, kde mně to mimochodem vadí úplně nejméně, nejhorší šmejdství je to ve zdravotnictví. Tam už nejde jen o prachy, ale o zdraví a životy. Ty tzv. "hitlermarkety" mám raději než vietnamské večerky, či prodejničky soukromníčků. Stačilo mně nakupování v době socíku.  Já nakupuji výhradně v těch "nenáviděných" hitlermarketech a to, že se k nám zákazníkům chovají jako šmejdi, to není ani tak jejich vina, jako tohoto šmejdského režimu, těchto šmejdských politiků.

Průměrný počet slepic: 3.9 (20 hlasů)

Nikoliv, já nakupuji zcela nepoliticky. Co nejvíc (kvalitního) zboží za co nejmenší cenu.  Většinou je to problém, protože kartelové dohody fungují, ale tu a tam je někdo nedodrží.    Když jsem nakupoval aparaturu pro  náš umělecký Ústav tak jsem i smlouval. Úspěšně, pár milionů se mi podařilo státu ušetřit.   Zboží má totiž tu cenu, za kterou ho zákazníci ochotni koupit. 

K Zverimexu: Legrační, už jsem viděl dva Zverimexy (s různými názvy) v okolí zkrachovat. Ano, lidi koupí pro své děti a své miláčky cokoliv předraženého - ale jen do určité míry. A navíc - koupí toho víc, pokud jsou v obchodě ochotné prodavačky a ne živé věšáky na šaty.

Průměrný počet slepic: 4.5 (15 hlasů)
Trvalý odkaz

tak nikoho lepšího nemáme. Každý z nás má v sobě kus toho špatného Kaina  a Rajchl je rozhodně lepší politik pro český národ než Slovák Babiš. Babiš nejen mluví nesrozumitelně, ale je celkově nepředvídatelný, nečitelný. Je bohužel chybou, že za Babišem jde tolik voličů a zatím malé procento voličů má Rajchl. Věřím, že Rajchl by byl s preferencemi Babiše nesrovnatelně více našemu národu prospěšnější. Však ono zase jednou bude platit: Národ sobě a Čechy Čechům!

Průměrný počet slepic: 3.8 (34 hlasů)

souhlas

Průměrný počet slepic: 3.4 (14 hlasů)
Trvalý odkaz

Vidláku, já myslím, že argumentů proč je váš nápad nepřínosný (nechci psát hloupý, nechci vás urážet) bylo podle mne dost u minulého články, kde jste s tím přišel poprvé. Ty argumenty jste svým současným „upgradem“ myšlenky nevyvrátil, i když musím pochválit, že jste se pokusil nastínit, jak byste si to představoval realizované. Ve skutečnosti to není tak jednoduché, jak píšete.

Jak zmiňuje už Jan výše, myšlenka dát cenu na výrobní štítek je nesmysl, protože v okamžiku výroby prostě ještě není známo, jaká bude prodejní cena. Za kolik se to či ono prodá ví až obchodník, když realizuje smlouvu. Takže jedinou možností, která mě napadá, by bylo dodatečně označit výrobky dodatečnými štítky s prodejní cenou, které by museli být samozřejmě vytištěny s patřičnou hodnotou a aplikace by mohla být komplikovaná. Co třeba s výrobky, které jsou v té době už zabalené na paletách (mouka)? Rozbalovat je nesmysl, jediné asi možné je dodat nějaké certifikované štítky s prodejní cenou společně se zbožím a pracovníci obchodů by po rozbalení musely tyto nalepit předtím, než je dají do regálů. Samozřejmě, pak je tu spousta zboží, na které se nic nelepí - zelenina, pečivo atd, takže tam váš systém nefunguje a supermarkety by určitě využily zmíněný trik s překupníky. Další otázka je samozřejmě co se zahraničním zbožím, kdo by byl zodpovědný za aplikaci štítků s nákupní cenou, ale to už je detail. Všechno toto znamená dodatečné náklady, které se pochopitelně promítnou do ceny výrobků.

Druhá má námitka je však podle mne stejně podstatná. OK, tak ze štítku zjistíte, že máslo v Lidlu za 39,90 bylo nakoupeno za 15. Co to znamená? Je to velká marže, nebo je to OK? Já to nevím. Já naprosto netuším, jaké má Lidl náklady, kolik stojí energie, údržba, platy atd. U potravin, které se rychle kazí, je pak otázka ztrát z tohoto důvodu apod. Prostě vůbec netuším, zda ta či ona marže je správná, či ne. A i kdybych měl pocit, že ne, co s tím udělám? Budu bez másla?

Podle mne je u nás hlavním problémem malá konkurence a dost možná i zákulisní kartelová dohoda mezi hlavními hráči. S tím žádné štítky nic neudělají. Musela by lépe fungovat kontrola hospodářské soutěže, což je bohužel asi sci fi. Nebo by vláda musela podporovat vznik malých místních obchodů. Štítky ale podle mne řešením nejsou.

Průměrný počet slepic: 3.3 (19 hlasů)

Pavte, nějak se míjíme, já jsem v pátek ještě odepsal na vaši reakci na moje povídání. To už je pasé, ale přidal jsem tam i svoji prosbu, která trvá. Byla to reakce na to, že jste se vrátil z Baku a určitě máte čerstvé dojmy a poznatky.
 
"Prosím vás, až budete mít trochu času, poreferujte o Ázerbajdžánu, to je taky moc zajímavé téma. Stává se křižovatkou, která bude nabývat na důležitosti. Tam se potkávají zájmy Ruska s jejich severojižním koridorem INSTC. Pro Turecko a Čínu je naopak důležitý kolmý směr průsmykem řeky Aras po íránské hranici. Náhorní Karabach se asi vyřešil odsunem Arménů a stal se inspirací pro jiné (Netanjahua). Ale pořád přetrvává problém odděleného Nachičevanu.
Nebyl jste náhodou v Alatu? (to není od Baku daleko), před časem proběhla zpráva, že do tamější ekonomické zóny lákají české byznysmeny.
Jaké máte dojmy a poznatky? Děkuji"
Průměrný počet slepic: 5 (6 hlasů)

Inzo, omlouvám se za neodpověď. Bohužel, moc vám toho neřeknu. Jezdím pouze do Baku, pouze pracovně, ono se dá v podstatě říct, že Baku je zbytek země, zatímco Baku je bohaté, krásně opravené město, stačí jet 20km po dálnici a hned máte městečko s rozflákanými paneláky a la postsovětská realita. Ten rozdíl je brutální, ale já bohužel dále nikdy nejel, ačkoliv podle mě ta země je hrozně zajímavá a krásná.

Co se Karabachu týče, tak je fakt, že roky jsem od místních slýchával na toto téma stížnosti, jak jim to Arméni zabrali, že to je jejich země atd. Roky bylo jasně vidět, že můžete být odkudkoliv a nebudete mít problém, pokud to nebude Arménie. Tu fakt nenáviděli. Musím ale říct, že navzdory nynějšímu úspěchu jsem neviděl nějaký velký jásot Ten propukl po té válce v 2020, teď už se to bralo jako taková policejní akce, hotová věc. Samozřejmě, Ílham Alijev si u místních dost šplh, viděl jsem i nějakou jeho reklamu v maskáčích s vlajkou v pozadí, ale to je zcela minoritní.

Co se ekonomie týče, i oni nadávají na válku, zdražilo se jim téměř vše, dokonce ani benzín už není tak laciný, co dříve (cca 26-30kč), jídlo je dražší a hlavně prý bydlení. Je tam spousta ruských uprchlíků, Ukrajinců zas tolik ne, no a ti bohatší Rusové dost vybrakovali realitní trh, to samé se stalo třeba v Srbsku či Istanbulu. Jinak, oni tu válku moc neprožívají, jsou sice spíše na straně Ukrajiny, ale je to pro ně daleko a oni se díky přátelství s Tureckem Ruska nebojí. Je tu ale evidentní odklon od Ruska, v roce 2007 se člověk bez ruštiny neobešel, anglicky tam nikdo nemluvil, dnes mladá generace už rusky moc neumí, nemají ji ani ve škole povinnou, no a místní Rusové, kteří dříve mluvili jen rusky, se k mému úžasu začali učit azersky. Ono jich tam ale tolik není, takže to nepředstavuje problém.

Samozřejmě, Ázerbájdžán je velmi důležitý jako jednak zdroj ropy-plynu a jako transportní země. Jednak plánují těžbu plynu v novém těžební poli, tuším že ve spolupráci s BP. Zaslechl jsem, že tam byly nějaké spory s Turkmenistánem, což je plynová velmoc, nicméně asi se domluví, Turkmenistán má totiž zájem na stavbě plynovodu do Evropy, zatím prodával plyn přes Rusko, ale chtějí Rusko obejít a propojit se přes Baku a Tanap do Evroopy. Netuším ale, kdy se to má realizovat.

V Alatu jsem nebyl, petrolejářský průmysl je soustředěn v Baku. Samozřejmě, ekonomicky to tam hodně žije, je to taková malá verze Dubaje. Mimochodem, právě z důvodu pozvednutí i zbytku země Ilham Alijev představil před časem program na industrializaci i dalších městeček, takže Alat je asi důsledek této snahy, protože ten kontrast Baku a zbytku země je fakt brutální. Ale jak píšu, já to tam neznám, já byl asi na poloviční vzdálenosti z Baku.

Průměrný počet slepic: 5 (3 hlasů)

přímá svědectví a postřehy mnohem plastičtěji vykreslují realitu než vyčtené informace. Další střípek do mozaiky. Dík! :-)
Zatím bez slepic

In reply to by pavt

Trvalý odkaz

Mě nemusí zajímat, jaká je potřebná marže, aby obchod fungoval a mohl se vylepšovat. Ale jako zákazník mohu srovnávat ceny v jednotlivých obchodech a kvalitu obchodu. Což povede k vzniku konkurence mezi jednotlivými obchodníky. 

Průměrný počet slepic: 4.5 (8 hlasů)

Nedovedete si představit, kolik se ve zverimexem v zimě prodá slunečnice pro zpěvné ptactvo. Kdysi, před lety, jsem jí kupoval od zemědělce kilo za 8, maloprodejcům jí prodával za 16 a na svých krámech zákazníkům za 32. A nebavíme se o kilech, ale o tunách. To je fakt hukot.

Máme dosud obchod v menším městě, kde si otevřel provozovnu můj bývalý spolužák ze střední. Vzájemně jsme si nevadili, páč my jedeme v prémiových značkách a jsme v centru, on se věnuje spíš sortimentu pro hospodářská zvířata a je na okraji. A teď k té konkurenci. Zjistil jsem, že bouchá slunečnici za 25, tak jsem za ním zajel a povídám mu: "ty vole, Marceli, proč to pálíš za 25? Já to mám za 32, pak to tady ještě Lidl prodává za 50, zbytečně podrážíš ceny". Nakonec jsme se dohodli, že on je na kraji města, tak aby měl trošku výhodu, tak to bude dávat za třicet a já to zvednu na 33. 

Takže, pane Starý Kocoure, takhle zhruba funguje konkurence, když jí je málo. A to jsme byli hódně maličcí hráči.

Průměrný počet slepic: 2.6 (7 hlasů)

.. Proto tu byly cechy, aby se nepodrážely ceny, a zároveň, aby ceny nebyly nemravné..

Já svým elektrikářům, po kterých dělám revize) vždy vysvětluji Paretovo pravidlo 20/80:

Je vás málo, nemáte zapotřebí se podbízet a fušovat..

20% zákazníků vám vytváří 80% zisku, pro ty pracujte a snášejte jim modré z nebe..

zbývajících 20% zisku máte od 80% zákazníků, většinou škudlilů, kteří si postavili barák za 10 mega a pak se snaží ušetřit na tom, aby jste jim nedávali do rozvaděče přepěťovou ochranu a proudové chrániče typu A..
Tak těch 80% zákazníku nechte své konkurenci, ať se na nich vysilují, ať jim to dělají ukrajinští a rumunští elektrozedníci, oni pak za vámi přilezou, aby jste to opravili a už smlouvat nebudou.. A když jim shoří barák? Zfušovaná elektroinstalace jim zabije manželku nebo dítě? Dobře jim tak. Normy a předpisy jsou proto, aby elektroinstalace byla bezpečná a spolehlivá. Když to chtějí zfušované, tak ať jim to zfušuje někdo jiný.. Raději běžte s dětmi na procházku nebo jděte na ryby.

Kdyby tu byly cechy, tak by práce byla o maličko dražší, zákazník by dostal kvalitu a řemeslník by si slušně vydělal. Když byl můj táta malý, tak kamnář postavil kamna, ale díru do komína MUSEL udělal kominík.

Průměrný počet slepic: 4.9 (8 hlasů)

Tomu asi nerozumím, porovnávat ceny přeci můžete i teď. Budete snad chtít porovnávat výrobní ceny? Proč? Nevěřím, že by někdo byl ochoten raději koupit dražší produkt u obchodníka s nižší marží, než lacinější, i kdyby tam ta marže byla nižší.

Průměrný počet slepic: 5 (1 hlas)