Zamyšlení nejen nad tím, co může pán a nesmí kmán, aneb kydací vratka k loučení se starověkem.

Autor

Když zde Vidlák pustil na sklo můj zážitek z poslední jízdy se starým, hloupým a nehezkým autem, stručně řečeno s křápem „ze staré doby“, netušil jsem, kolik se najde čtenářů, kteří se podiví či dokonce pohorší nad mou smělostí ponechat naloženou soupravu volně svištět bez jakéhokoli zásahu jen tak volně krajinou, vnímat pouze krásu probouzejícího se letního dne, těšit se z ranního „letu ke slunci“ (silnice z Varů ku Praze směřuje velmi zhruba na východ). 

Mimochodem – dodnes mne nic nedokáže tak okouzlit, jako časné hodiny, kdy je nebe vymetené, jak podlaha naší kuchyně po Jahodině uklízecím záchvatu, ptáci řvou, jako by byli za svůj zpěv placeni v akordu a slunce zalévá svými takřka vodorovně směřujícími paprsky krajinu oděnou ve svěží zeleň…

… tak nějak si představuji mír v duši…

Zpět k mému pobuřujícímu, ba přímo zločineckému chování.

Samozřejmě, že pohoršení kydálisti mají pravdu. Ano, je to tam pořád a dokonce na stejném místě. Mrknul jsem se do zákona  č. 361/2000, na oddíl pojednávajících o povinnostech řidiče,  jmenovitě na § 7, odstavec 4/. Nezměnila se na něm ani čárka od dob, kdy jej pamatuju ve vyhlášce č 100.

Vozidlům těžším 3 500 kg a (všem) jízdním soupravám se zakazuje jezdit se svahu bez zařazeného rychlostního stupně.  

Pak ovšem příliš nechápu, jak je možné, že se veřejně a nahlas toleruje fabricky dodávaný program pro auta nového věku, který s jízdou se svahu přímo počítá a aktivně jej využívá za účelem snížení spotřeby pohonných hmot.

Na vysvětlenou pro dvounožce nehodné žití v novém věku. „Systém řízení výkonu vozidla“ pracuje nejen s průběžnou lokalizací vozidla v systému GPS, ale i s mapovými podklady, v nichž jsou (prý) precizně zaneseny podélné sklony vozovek. A pokud mladý, chytrý a krásný kompjůtr (pane věštče, omlouvám se vám, ale jiné pojmenování těchto fičur mne prostě nenapadá) vyhodnotí, že sklon vozovky dovoluje bezpečnou jízdu s vyřazeným rychlostním stupněm s ohledem na rychlost a celkovou hmotnost vozidla, jednoduše vám za předpokladu, že máte zapnutou funkci tempomatu, vyřadí rychlost, takže se řítíte se svahu bez jakéhokoli mechanického spojení kol s hnacím řetězcem automobilu, o němž jste se do této sekundy domnívali, že jej ovládáte. 

Ne, neovládáte, i když za škody způsobené takto vymakaným strojkem zodpovídáte výhradně vy sami, pokud jste nalezli odvahu si sednout za volant a zmáčknutím kouzelného čudlíku vypustit tempomatového džina z láhve údajných úspor paliva a fiktivního zvýšení průměrné rychlosti. V reálné mluvě řečeno nechali jste se zmanipulovat protivnými výzvami na obrazovkách palubní desky (ne, nespletl jsem se, těch displejů je opravdu několik), podlehli jste pištění automatických bazmeků, které hlídají a odměňují vaši poslušnost (haf haf) a loajalitu k příkazům té jedině správné digitální nápovědy, případně jste vypěnili při zásazích automatického otravování života v podobě samočinného šlapání na brzdu, automatického ubírání plynu a drcání do volantu, pročež jste přenechali řízení vozidla nikoli osudu, nýbrž digitálnímu pidižvíkovi, který je zakuklen v kouzelné krabičce, zvané řídící jednotka. 

Ano, to všechno auta nového věku umějí a toho všeho jsou schopni soudruzi programátoři v rámci přesvědčení platícího zákazníka, že jen s autem jejich výroby je ekonomický úspěch zcela zaručen a živých točvolantů, kteří by dokonce měli i něco umět, v podstatě netřeba.

S tím, co kdo může a co ne, je ovšem problém nejen v tomto případě. Pokud bychom se podrobněji zaměřili například na instalaci vnějšího osvětlení moderních aut, zjistíme, že výrobci si hlavu s nějakými technickými předpisy a definicemi moc nelámou. Prostě to namontují, a buď dostanou obratem potřebnou výjimku, anebo se dokonce promptně předělají zákony podle jejich zadání. Ovšem když si totéž vymyslí a namontuje obyčejný řidič či řadový majitel vozidla, rázem se z nejnovější „příplatkové fičury“ stane „vážná závada“, která znemožňuje vozidlu bezpečný provoz po veřejných komunikacích, takže v rámci silniční kontroly následuje pokuta, odebrání osvědčení a potupný odjezd na stanici technické kontroly. 

Typická ukázka „pružnosti“ ojrosoudruhů při schvalování technické způsobilosti je např. postupně se rozsvěcující LED blinkr, světlomety „do zatáčky“, provedení koncových světel ve formě orámování hlavních světlometů, či jejich protažení do půlmetrové čáry, přídavné brzdové světlo přes celou šíři střechy atd. 

Tolik k tomu, co kdo může beztrestně, co kdo nemůže vůbec a co kdo odnese za ty druhé. 

Rád bych se ještě vrátil k příspěvku v diskuzi, že jacísi vojáčci vyřadili rychlost na vozidle P-V3S při jízdě z kopce, následovalo utržení kardanu, demolice brzdového potrubí na podvozku a hromadná hrdinná smrt obránců československé a navíc i socialistické vlasti, když jim utržený kardan zničil brzdové potrubí.

Pro dvounožce neznalého problematiky se takový případ jeví natolik odstrašující, že dotyčný zvažuje, jestli by nebylo lépe namísto ranního vstávání na šichtu zemřít rovnou v posteli asi tak tři a půl minuty po zacvaknutí budíku.

Takže pane Rumexi acidoso, pominu-li, že v okolí obce Měník poblíž Olomouce nejsou žádné kopce a ZEJMÉNA silnice, které by svými parametry umožňovaly realizovat vámi popisovaný rozlet staré Ventry do výšin rychlostí, v nichž se samy od sebe trhají kardanové kříže (nejdelší rovný úsek nepřesahuje 200 metrů),

https://mapy.cz/zakladni?x=16.9772257&y=49.7105986&z=15&source=ward&id=9632

 výše popsaný scénář je poněkud nepravděpodobný z těchto důvodů:

1/kardanové kříže umírají výhradně na diagnozu „šprajcnutá vazelína“, neboli vysypané nejméně jedno ložisko ze čtyř v důsledku zvýšené přítomnosti vody, prachu a bláta, či snížené přítomnosti čehokoli mastného,

2/ přidřený kardanový kříž poměrně rychle vytvoří vůle takové velikosti, že normální jízda s vozidlem majícím takovou závadu je prakticky nemožná kvůli vibracím celého vozu, resp. fyzické neschopnosti řidiče držet volant, zvláště pak u vozidel, které mají propojenu přední nápravu s převodovkou,

3/ utržený kardan na přední nápravě vozidla P-V3S není schopen zdemolovat, ani vzduchové potrubí, ani vzduchové zásobníky, správněji zvané vzduchojemy, protože vnitřní prostor v rámu je kryt motorem a převodovkou, potažmo vzduchojemy, coby zásobárny stlačeného vzduchu jsou vně rámu,

4/ utržený kardan vedoucí ke střední, případně k zadní nápravě by sice teoreticky mohl zničit nějaké potrubí, ale je potřebné vzít v úvahu, že PV3S má dvouokruhové vzduchové brzdy, což v praxi znamená, že ke zpomalení, případně zastavení vozidla postačuje při správné funkci byť i jedna náprava, která brzdí. V konkrétním případě je přední náprava zapojena se zadní nápravou do prvního brzdového okruhu, střední náprava je zapojena do druhého brzdového okruhu a tyto brzdové okruhy jsou na sobě zcela nezávislé,

5/ Oba vzduchojemy, coby zásobníky stlačeného vzduchu, jsou odděleny zpětnými ventily a snížením tlaku vzduchu v jednom okruhu nedochází ke snižování tlaku v druhém okruhu (a naopak) právě z důvodu zajištění bezpečnosti! Tudíž by se nemělo stát, že při brzdění poškozeným okruhem unikne vzduch i z brzdového okruhu, který poškozen není,

6/ trubky vedoucí od pedálového brzdiče k brzdovým válcům jsou pod tlakem vzduchu až ve fázi brzdění, tudíž auto nemůže přijít o natlakované médium prostým přeražením trubek,

7/ na vozidle P-V3S je namontována ruční brzda, která zpomaluje vozidlo zcela mechanicky, a to ovládáním pásové brzdy na výstupu z redukční části převodovky. Jelikož jsou ozubená kola v této části převodovky ve stálém záběru, měla by tato brzda fungovat i po odpojení kardanu vedoucího od této brzdy na kola střední nápravy, neboť jak známo, výše zmíněné vozidlo je v základním režimu poháněno střední a zadní nápravou současně. Není proto možno tvrdit, že vozidlo je po úniku vzduchu nemožné zpomalit či zastavit z důvodu absence funkční brzdy ve vozidle.

Závěrem bych ještě zmínil technická zařízení, která by měla teoreticky zajistit, aby se nestalo, že by se těžký náklaďák mohl rozjet z nějakého kopečka bez dostatečného tlaku vzduchu v brzdovém systému, jež garantuje funkčnost brzd.

Již od poloviny 60. let minulého století jsou nově vyvinutá vozidla se vzduchovými brzdami vybavována tzv. pružinovými válci (v ČSSR autobusy ŠM11 a ŠL11, poté nákladní LIAZ 100 a Tatra 815), což v praxi znamená, že teprve dostatečný tlak vzduchu v brzdové soustavě přetlačí silnou pružinu zajišťující patřičný přítlak válce na brzdový klíč. Praxe je tedy taková, že brzdy se uvolní teprve při dostatečném tlaku vzduchu, který zabezpečí stejný přítlak brzd při použití brzdového pedálu, jaký jsou schopny vyvinout pružiny.  

V případě tažení přívěsu či návěsu je pak tato funkce ještě „vylepšena“ dvouokruhovým ovládáním brzd přívěsu, což ve zkratce znamená, že snížení tlaku vzduchu v autě či v tahači při nehodě, nebo při poruše dodávky vzduchu znamená automatické zabrzdění přívěsu bez vůle řidiče.

Pro nepoučené kydací amatéry mám tedy opravdu dobrou zprávu. Mohou v naprostém klidu vstát i zítra ráno a nemusejí čekat v posteli, až umřou přesně tři a půl minuty po zamáčknutí budíku.

Šťastnou cestu!

 

Hodnocení
Průměrný počet slepic: 4.3 (77 hlasů)

Komentáře

Určitě dlouhá řada švýcarských politiků, ale i političek.
Nejen že nemusili čelit agresi, ale ještě na tom něco málo leta vydělávali.

Ve své knize vzpomínek " Herec" píše Zdeněk Štěpánek, událost ze zimy 1936 :
"...přijel (Jan Masaryk) z Londýna a náhle rozčileně povídá : ´Já, člověče, toho Beneše nechápu. Posílám mu zprávy o všem, co se děje v Německu, a on nic. Včera jsem mu říkal : Je jasné, že Hitler připravuje válku. Dal jsem mu o tom doklady a on nic.Mne to už prostě a sprostě nasírá, ať dělá vyslance někdo jiný. Já vola dělat nebudu !´....."

Samotný Beneš, květen 1939 , pro Chicago Daily News :
"...Vím, že jsem spoluvinen na pádu Československa. Kdybych se býval obrátil v osudové chvíli k národu (rozhlas však měli ve svých rukou agrárníci), nepochybuji , že by nedošlo k Mnichovu ani k 15. březnu 1939...."

Ve věci čelení skutečné agresi Německa si poměrně dobře vedli hlavně vojáci a jejich velení, lid také. Zejména v SSSR, ale chvíli i v Řecku, no a určitě v Anglii...ale i jinde.
Rakousko - to byla katastrofa (prosím , uvědomte si to vy všici sentimentální promocnáříčkové či prorakouskouheralové).

Průměrný počet slepic: 4 (10 hlasů)

Vezměme evropské státy, které si zachovaly neutralitu a neválčily po boku Hitlera nebo uspěly už od počátku: Švýcarsko, Švédsko, Španělsko, Portugalsko, Malta (v té době britská), Kypr (též britský), a potom pidistáty: Andora, Vatikán, Lichtenštejnsko. Tím výčet končí, protože Británie se sice ubránila, ale Chamberlein Hitlerovi jednoduše naletěl.

Průměrný počet slepic: 4.7 (6 hlasů)

vidím, že jsem se mýlil. Tak Lichtenštejnsko si vedlo vůči Hitlerovi dobře?

No ja, zde jeden dokument (originál byl napsán v němčině, mohu také dodat):

Telegram knížete Františka Josefa II. německému Vůdci a kancléři Adolfu Hitlerovi v Berlíně [1] při příležitosti uzavření Mnichovské dohody

1.10.1938, (pravděpodobně Vídeň)

Jeho Excelence Vůdce a kancléř Německé říše Adolf Hitler

Berlín

Prosím Vaši Excelenci, aby také jménem Lichtenštejnského knížectví přijala mé blahopřání a upřímné poděkování k dosažení velkého činu v zájmu celosvětového míru [2] .

[1] LI LA RF 183/239/002. Knížecí ředitel Josef Martin ve Vídni zaslal 1.10.1938 kopii telegramu „o telefonické dohodě s knížecím hlavou vlády“ ve Vaduzu. Předseda vlády Josef Hoop zařadil dokument dne 3.10. ad acta. Ředitel kabinetu rovněž poslal další kopii telegramu dne 1.10. ministerskému předsedovi státu a vedoucímu prezidentské kanceláře Vůdce a kancléře Otto Meissnerovi (LI LA RF 183/239/001).

Průměrný počet slepic: 4.2 (5 hlasů)

Vida, tohle mně uniklo. Děkuji za opravu.

Průměrný počet slepic: 5 (2 hlasů)

Tedy - asi by byla dobrá definice co to je, "uspět proti Hitlerovi". Jestli to znamená zachovat neutralitu a mít štěstí na to, že ji jsou Němci ochotni respektovat (ať už proto, že je to pro ně výhodnější, než utopit armádu v Alpách, okupační síly v další ze zemí). Srovnání se situací Beneše pro portugalského Salazara, Maltu nebo Kypr... je tak nějak legrační. To už bychom mohli říct, že v porovnání s Benešem obstály i diktatury v Bolíviii.

OK, takže postupně:
a) Švýcarsko - víceméně spolupracující banky umožňující nakládat s nakradeným bohatstvím v bezpečí. Zároveň fungující jako cesta pro potenciální jednání s druhou stranou. Ležící mezi Německem a Itálié. Navíc mimo hlavní směry. Vysokohorský stát se všemi problémy s tím spojenými. Hitler by musel být cvok, aby se je snažil získat silou. Naopak, po dobytí Evropy by si Švýcaři sami zvykli.
b) Švédsko - podobný případ. Po obsazení Narviku nakonec neměli Švédi kam jinam vyvážet železnou rudu z Kiruny. Náklady na dobývání převažovali nad zisky. Povolili přejezd německé divize z Osla do Finska. Každopádně nebylo třeba ze strany Německa při předpokládaném pozdějším vítězství tlačit na pilu.
c) Španělsko - ještě komplikovanější historie. Skutečně ale můžeme tvrdit, že si Franco s Hitlerem nezavdal? Francovi jistě slouží ke cti, že se do dalšího dobrodružství nepustil. Po předchozích letech občanské války šlo vyloženě o pud sebezáchovy.
d) Salazarovské Portugalsko - poněkud z ruky.

Prostě mi jakákoliv argumentace těmito státy jako těch, jež, narozdíl od Beneše, "uspěly", přijde pozoruhodná.

Průměrný počet slepic: 4.5 (11 hlasů)

Zkuste odpovědět na ni, nedurděte se na ty, kteří na ni jen reagovali (a uvedli např. etické výhrady) . Poté třeba i pozoruhodňujte.
Ale rozepsal jste se pěkně, docela nakynutě, tak to má být - více slov, více slepic...více švestek, více opojených.

Hezký den.

Douška.
Co říkáte na ta " dvacátá leta" ? A boj proti Hitlerovi, politiků různých evropských zemí, včetně Beneše...OK ....
:-D)))

Průměrný počet slepic: 2 (5 hlasů)

Ke dvacátým letům - asi nedokážu úplně odpovědět. Tehdy šlo především o vnitroněmeckou záležitost a ta má dvě roviny - jednak že si Hitlera do kožichu vlastně nasadil státní aparát a on se jim vymknul, druhak že Pivní puč výmarský režim ustál, zároveň ale nedal jasně najevo "takhle tedy ne, panáčkové", když přistoupil k trestu pro AH tak jak přistoupil. Jednoznačně AH akcentoval vnitřní proudy německé duše už tehdy, jen se ještě nestaly dominantními (zastávám Tolstého teorii, že Napoleoni - zde Hitlerové - mohou ovládnout národ a přimět ho jít umírat na druhou stranu světa jen s jeho - byť třeba nedeklarovaným a ne zcela vědomým- souhlasem.)

Jak vnímal AH Beneš ve dvacártých letech jsem neřešil, takže nevím. Předpokládám, že ho v danou chvíli nebral moc vážně, jako jej vážně nebral vlastně nikdo.

Zatím bez slepic

Jinak - reagoval jsem na Gerda, protože jsem chtěl reagovat na něj. A budu - s dovolením - i nadále reagovat na příspěvky, na které reagovat chci a ne na ty, které mi předepíšete k reakci vy.

Průměrný počet slepic: 5 (1 hlas)

Dotaz zněl, kdo uhájil svou neutralitu vůči Hitlerovi. Nebylo už řečeno, jestli to bylo z důvodu, že o ně Hitler ani neměl zájem, což mnohdy bylo.

Průměrný počet slepic: 3.3 (6 hlasů)

In reply to by Gerd (neověřeno)

Trvalý odkaz

Když mě Lotr Babinskej netouží přepadnout a nepřepadne - znamená to, že jsem před ním uhájil svůj majetek, život i čest? Ale Gerde...

Průměrný počet slepic: 5 (1 hlas)

to si před válkou, za války a zejména po válce lebedilo, neb se koupalo ve zlatě ukradeného nacisty a po válce jim sloužilo jako banka.
Churchill se stal lordem admirality 3.9.1939 a předsedou vlády ještě později. Takže aktivně ve dvacátých a třicátých letech s Hitlerem a jeho nebezpečím nezápasil. To měli dělat, ale nedělali jiní.
Citací jednovětých, vytržených z kontextu sem nasypu kolik chcete.
Beneš jednoznačně byl od roku 1933 proti Hitlerovi, například na rozdíl od Poláků s ním odmítl uzavřít smlouvu. Těch příkladů by bylo spousta.

Průměrný počet slepic: 4.1 (10 hlasů)

Švýcarsko je naprosto dokonalý příklad, zcela správná odpověď na položenou otázku. Z pohledu Švýcarska čelilo nejlépe (samozřejmě optikou dnešního hodnotitele z ČR nebo optikou nějaké aspoň trochu universalní etiky se už to tak nejeví...ale to je už věc jiná) - dokonce na tom i vydělávalo.

Tož on ten Masaryk asi věděl více o Benešovi, jak vy...

Otázkou je, co považujete za " třicátá leta", esli jen to období, co si vyberete vy...tak to pak ANO, to pak máte pravdu opět vždy. Já považuji za součást 30. let i 31. prosinec 1939.
Ostatně zmínil jsem " skutečnou agresi" (té Beneš nečelil vůbec, měl co dělat s tím, aby ho vůbec uznali, coby hlavu státu, ze kterého utekl....nehodnotím - proč, co tomu předcházelo, pouze konstatuji).

Proč by pak měl někdo takový jako byl Beneš aktivně zápasit s Hitlerem a jeho nebezpečím ve dvacátých letech - to je mi velkou záhadou. Významnější počet mandátů získala NSDAP až ve volbách 1930.

Hezký den.

Průměrný počet slepic: 2.6 (7 hlasů)

Švajcary nikdy nepatřily mezi "životní prostor" potřebný pro nadrasu

Průměrný počet slepic: 4.6 (5 hlasů)
Trvalý odkaz

https://rumble.com/vi6tz9-pravda-za-klinickmi-testy-vakcn-proti-covidu-…
Je to nejen o vakcinách, ale i o cenzuře...nebo o novém třídění lidí.
------------------
My kdysi , když jsme řekli, že " je to na baterky", tak to znamenalo, že to je na xxxxx. Ale časy se mění, snad i budoucí války se odehrají tak, že lidé budou sobě hovět si na pohovce či v křesle nebo na dřevěné lavici či na slamníku ...a na dálku budou řídit - každý svého robota, který pak bude bít se s obdobnými roboty nepřítele , řízenými opět na dálku, vše z bezpečí a pohodlí svého domova nebo úřadu, firmy či věznice a v přímém přenosu, se zvukovými či čichoými efekty . Všecko na baterky.
Jistě, pro společnost by možná bylo užitečnější, kdyby místo těch robotů vyslala do polí, luk, vod , strání i vzduchu všecky ty různé grázly a pitomce, kteří tyjou z vytváření bezpečnostních rizik , zbrojení. válek a válečných obnov - coby komplexu (lidé " Krvavého kruhu"), ale to je zatím nehumánní, trestné a nemožné. To je zatím jen utopií. Nehledě na to, jak by je bylo možné uřídit na dálku tak, aby se zabezpečilo, že zdánliví nepřátelé se nakonec nespojí a společně nezaútočí na všecky ty dobré lidi a nepomordujou je. Očipovat je ? Tedy užít jejich metod a prostředků, kterými oni plánují ovládnout všecky ty dobré lidi ? To by šlo jedině v případě, kdyby se pojednou ( nějakým naprosto záhadným způsobem) objevila na světě infekční choroba, která by napadala a zabíjela pouze grázly a pitomce. Ovšem tak daleko zatím farmac...eh, tedy evoluce, nedošla.

Takže válku na baterky ANO, ale pouze s těmi roboty, snaď i proti pouze to robotům.
Taková válka na baterky by byla jen zdánlivě nesmyslná, ekonomicky by mohla být stejně přínosná (zaměstnanost, vývoj, pokrok, růst HDP....) jako klasické války. Možná i více. Samozřejmě, jak pro koho...ale to jsme opět u té nejdůležitější otázky střednědobé buducnosti : " Komu mají patřit roboti ?"
Nejprve je třeba vyřešit toto, až pak objevovat a implantovat. Pořádek aby v tom byl, to také. Tedy nějaký regulátor válek. Globální, nábožensky i rasově neutrální.

Průměrný počet slepic: 3.9 (8 hlasů)
Trvalý odkaz

Jsem starý a hloupý, taky už zapomínám ale netýká se to tak úplně věcí a dějů, které se staly ve vzdálenější minulosti.

Pamatuju si, že asi v autoškole nám říkali, že z kopce se má jezdit se stejnou zařazenou rychlostí jako do kopce. A když si to tak proberu tak se toho i držím. Kdyby mi nějaká umělá inteligence rychlost sama vyřadila, byl bych asi ZDĚŠENÝ.

Průměrný počet slepic: 4.2 (12 hlasů)

Nejdál zatím u nás na Libavé, směrem na Odry.
Ale za mlhy, deště či hustého sněžení mám zařazeno i při sjíždění liliputního kopce. Natož při vyjíždění.
Od Skřítku na Holomoc tež, bo bych se od teho neustálého řazení musel zbláznit.
Záleží taky na hustotě provozu. A na tom, kolik je na vás navěšených kamionů...:-D))

Průměrný počet slepic: 3.2 (6 hlasů)

se musí 2x brzdit, jinak se jede na vidrhole. Na kole, tam je volnoběžka.

Průměrný počet slepic: 3.6 (7 hlasů)

Takovou lumpárnu dělají nejen nákladní auta, jak píše Targus, ale i osobáky. Na oktávce III jsem měl provozní režim ECO, který při ubrání plynu z kopce vymyslel volnoběžku jak u starýho warťásku. Tedy vývoj se po spirále vrátil zpět...

Průměrný počet slepic: 3.8 (4 hlasů)
Trvalý odkaz

1. PV3S měla jednookruhové brzdy, dvouokruhové brzdy měla až modernizace M2.
2. Ruční brzda nebyla určena k zabrzdění jedoucího vozidla, při vyšší rychlosti se utrhla.
3. Nebezpečí roztržení kardanu hrozilo pouze u kardanu přední nápravy, kamarádovi se to skutečně stalo, kardan nezpůsobil žádné škody. Jenom velký rachot. Po demontáži kardanu normálně jezdil, než byl namontovaný nový.
4. Osobně jsem s PV3S PAD-1 dosáhl rychlosti 75 km/hod při zařazené rychlosti v klesání před Rožnovem pod Radhoštěm a na plný plyn. Ten údaj byl poslední, poté se urval náhon tachometru. Ale už bych to nikdy neopakoval.
Dvouokruhové brzdy nejsou spásou, mám s nimi osobní zkušenosti.
- Š110 mi praskla levá přední brzdová trubka, o tom jsem věděl a domů mi zůstávalo 10 km, málem jsem naboural do auta, které stálo před dopravním omezením. Prostě účinek zadních bubnových brzd nebyl dost na zastavení vozidla a to jsem jel tak čtyřicítkou.
- s T-148 v klesání u Blanska začal rapidně klesat tlak vzduchu, samá serpentýna, zastavení na prvním vhodném místě, byla to teprve polovina klesání a zbytek 2 atm. Zůstal viset odfukovací ventil, vzduch utíkal z brzdové soustavy.
- T-813 měla na kompresoru pouze jeden klínový řemen a pro hlídání tlaku vzduchu bzučák. Na nočních cvičných jízdách v KŘK vozidlo tento řemen praskl. V klesání na cestě Strakonice- Střelské Hoštice v klesání už byl bez vzduchu, zkusil ještě podřadit, ale bez vzduchového posilovače se mu povedlo jenom vyřadit. Já jsem za ním v klesání nestíhal na pětku, on prorazil závory a zastavil až ve stoupání za závorami. Byla to pontonová T-813. Nádherný byl pohled na rozletující se závory. Vlak jel naštěstí až za 5 minut.
Mně osobně praskl klínový řemen, když jsem dojížděl do kasáren a asi kilometr jsem jel šeptanou dvojku s minimem brždění.

Průměrný počet slepic: 4.4 (10 hlasů)

u takovejch vojenskejch vehiklů.
Zákon o přeměně polohové energie v kinetickou jasně říká, že se vehikl někde zastaví.
Lepší pocuc je, když jedete jako velitel vozu ( T 111 Na ), na korbě 40 maníků a na žel přejezdu nad Úštěkem šofér Bohouš hlásí ( 80 km rychlosti!) :
-Hele vole ono nás předjíždí kolo. Týýý vole a vono je moje-
Praskla poloosa na pravým předním.
Tak jsme trošku zdemolovali sad pod přejezdem, kluky namačkali na levou zadní část korby a dobelhali se do kasina s jedním předním kolem na korbě.

Průměrný počet slepic: 4.6 (5 hlasů)

Byly přechody a v rámci přechodů se sundávaly kola, ošetřovaly se disky kol a pneumatiky se vysypávaly klouzkem. Vše se dělalo na jednom pracovišti, kola se dotahovala jen pneumatickým utáhovákem a pak řidič musel dotáhnout šrouby trhákem. Poslední V3S, moc hodin a padla, řidič postavil auto na místo a šlo se na barák s tím, že ráno se to utáhne. Nikdo nepočítal s tím, že by mohl být poplach s výjezdem (v době přechodů). Bohužel byl. Při návratu v předemnou jedoucím vozidle proběhla tato konverzace: Předjíždí nás kolo, není naše? Není, já nic nepozoruji. Ty vole, druhé! Zastav! Po zastavení chyběla celá dvojmontáž a třetí kolo se chystalo na svou vlastní dráhu. Naštěstí nic nejelo do protivky.

Průměrný počet slepic: 4.8 (5 hlasů)

S PV3S se na vojně bez kvaltu běžně jezdilo, ty 19 letý kluci byli dost prasata bez pudu sebezáchovy. Většinou si to velitelé vozu (ten, co sedí jako spolujezdec) nechávali líbit, já jsem si to líbit nenechal. Na zadní stěně měl chlapec v držákách SA58 s dřevěnou pažbou, tak jsem ho sundal a jakmile měl snahu vyřadit nebo aspoň vyšlápnout spojku, tak jsem ho tou pažbou narval do žeber. Po třech jízdách z cvičáku si odvykl, ale rád mě neměl, jako ostatně většina lidí, které jsem v životě potkal... Možná to byl Targus, nevím, osobně ho neznám :-))

Průměrný počet slepic: 4.8 (5 hlasů)
Trvalý odkaz

Na Nové republice je docela pěkné doplnění k Vrběticím
http://www.novarepublika.cz/2021/06/zadna-zpravodajska-sluzba-by-neprov…
Další důkazy toho, že Vrbětice jsou manipulace ze strany BIS a cizích tajných služeb.

Průměrný počet slepic: 4.5 (10 hlasů)

do voleb už nedaleko hmm

Průměrný počet slepic: 4.8 (6 hlasů)

Tu jsem pochytil včera na ČT 24 dole v info řádku,
- NCOZ požádala parlament o záznam z "utajovaného" zasedání se Službami k Vrběticicím. -
A co myslíte? Jak žádost dopadla?
Přeslavný parlament záznam ODMÍTL NCOZ poskytnout!!!
Co si o tom myslet?
Že by válečníkům a válečnicím ( válečník a válečnice, zde nikoliv od válčení, ALE od VÁLENÍ se na seslích) hrozilo provalení, že porostě lhali a lžou?

Průměrný počet slepic: 4.5 (12 hlasů)

Bylo to vlevo dole.

Průměrný počet slepic: 2 (4 hlasů)

In reply to by Anonym (neověřeno)

Trvalý odkaz

Sněmovna nedá policii dokumenty, které se týkají Hamáčkovy cesty do Moskvy
Včera 16:13 – Praha
ada, Právo
Poslanci se otočili zády k žádosti policistů z Národní centrály proti organizovanému zločinu, která v květnu zahájila úkony trestního řízení v případě neuskutečněné cesty vicepremiéra Jana Hamáčka (ČSSD) do Moskvy.

Průměrný počet slepic: 2 (6 hlasů)

si dovolím přidat takovou drobnou zprávičku:
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/posolda-princova-uzsi/r~7a0f67b0d4e21…
Začaly personální čistky ve třech tajných službách ČR.
Tak si můžeme hodit korunou, jestli jde o "odměnu" za Pata a Mata, nebo zkrocení nepoddajných.
Zajímavej vývoj dění!

Průměrný počet slepic: 5 (7 hlasů)
Trvalý odkaz

Vlk dnes na Kose přetiskuje Orbánův projev s komentářem.
https://vlkovobloguje.wordpress.com/2021/06/29/projev-viktora-orbana-u-…
Orbánův projev by stál za prokydání. Výčet úpadku je alarmující. Byly by zajímavé i názory, které jsou k Orbánovi v opozici. Ne myslím tím ale tapetování ala "Orbán kritizuje ala Babiš má Agrofert".

Průměrný počet slepic: 4.2 (15 hlasů)

Pane Admirál.
Četl jsem to,docela dobré.
Vlk kritizuje Orbána,že uděluje pasy Maďarské diaspoře,jenže to dělá více států.
Mám ale jednu zásadní výtku vůči Orbanovi v tomto projevu,kde se snaží dostat Srbsko do EU i proti vůli jeho občanů,to mne opravdu zklamal.Jak by bylo Srbsko přijato EU,muselo by vstoupit do NATO.Já krotím nadšení z Orbána.

Průměrný počet slepic: 4.1 (8 hlasů)

In reply to by zemedelec (neověřeno)

Trvalý odkaz

Srbsko by nemuselo vstoupit do NATO.
Podívejte se třeba na Rakousko, které je v EU a není v NATO.
To jsou jenom donucovací kecy EU politiků, kteří nutí státy vstupovat napřed do NATO a pak je vezmou do EU.
Žádný EU dokument neříká o povinosti být v NATO.
Ale tlak by byl silný, to je jasné.

Průměrný počet slepic: 4.9 (10 hlasů)

In reply to by Jan z Helvajzu (neověřeno)

Trvalý odkaz

Pane z Helvajzu.
Víme,jak je to s Rakouskem,od druhé světové války,podobně na tom bude Finsko.
Máte pravdu,tlak na Srbsko je,ale spíš k vůli NATO.

Průměrný počet slepic: 4.8 (6 hlasů)

In reply to by zemedelec (neověřeno)

Trvalý odkaz

Tlak na Srbsko je kvůli Kosovu.

Průměrný počet slepic: 5 (5 hlasů)
Trvalý odkaz

a jak je nejlepší ušetřit, tak vaše starosti bych chtěl mít, pánové.

Když někdy jedu offroadem v těžkém terénu v bahně do kopce kilák na jedničku s redukcí, tak nevím, kolik mi to žere, protože to radši vědět nechci. Jelikož jsem dost ukecanej a pokud bych to někde proflák a dozvěděli se to ekologičtí ochránci planety, tak budu za úsvitu zastřelen ekologicky vzduchovkami.

Průměrný počet slepic: 4.6 (10 hlasů)

Ale střílení vzduchovkou je neekologické, protože olověné broky.

Doporučuji vzduchovkovou střelbu ovsem.
Maximálně po patnáctitisícím výstřelu lehne!

Nezapomeňte na poslední hryz!

Průměrný počet slepic: 5 (7 hlasů)

spotřeba se měří na silnici a ne v terénu.
Také neměřím u traktůrku (motor ze Spartaka) kolik mi žere.
A co takhle namontovat na offrouda zařízení na výrobu dřevoplynu ze suchých kůrovcových smrků?
Levné a ekologické :-)

Průměrný počet slepic: 4.8 (6 hlasů)
Trvalý odkaz

Už nějakých šestnáct let nazpátek, se autobus s lyžařským výcvikem naší školy vracel z Božáku domů. Také si zaplachtili s vyřazeným kvaltem bez motoru, jen na brzdách... Když šofér seznal, že brzdy mu jsou k prdu, duchaplně zvolal: "Všichni tady umřeme!" Kdo ten kopec zná, ví, že jsou nad Jáchymovem dvě ostré serpentiny, kde se silnice stáčí téměř o 180 stupňů. Karosa s dětmi vyletěla samozřejmě hned v té první. Štěstí v neštěstí bylo, že byl proti zatáčce val a autobus na něm nakonec zůstal sedět břichem. Když se to rodiče dětí v naší obci dozvěděli, málem majitele autobusové přepravy zlynčovali. Když pro ně poslal nový bus (ve smyslu NOVÝ, tedy i v dokonalém stavu), stouplo rozhořčení ještě výš, protože bus, který děti odvážel původně, byl už dost opotřebovaný a mnoho jazyků zůstávalo a dodnes zůstalo přesvědčeno, že autobus byl prostě ve špatném technickém stavu. Po vyšetřování vzal na sebe šofér všechnu vinu. Že prý učinil rozhodnutí zalétat si dobrovolně a vědomě. Opět se říká, že byl panem majitelem štědře motivován, aby si vzpomněl, "jak to vlastně bylo".

Ostatně, o tom kopci se traduje i příběh o autobusu, co doplachtil dál, přeletěl násep a zastavily jej až závěje sněhu v kopci nad Jáchymovem. Šofér se pak prý sebral, vylezl ven, přebrodil se na radnici a tam se stihl ožrat dřív, než jej vyzvedli příslušníci SNB. Sám jsem nic podobného nezažil a místní šoféři měli vždy můj hluboký obdiv (zvláště při zprávách o kalamitních situacích v Praze)...

Jinak táta s naším trabantem lítal běžně.

Průměrný počet slepic: 4.4 (9 hlasů)

Ale tam je fakticky zářez do svahu, žádnej val.
Je pravdou, že už obě zatáčky dost předělali, jak tu první dole u posledních baráků i tu druhou 180 st ale nevím kdy, jestli to odpovídá zmíněným 16ti rokům.
Ale rozhodně žádnej val tam nikdy nebyl.
( Dost jsem tam rajtoval s traktorem přes Božák do Ostrova a curyk.)

Průměrný počet slepic: 5 (1 hlas)

viz. webkamera druhé zatáčky nad Jáchymovem https://dopravniinfo.cz/DataServices/Camera.ashx?action=getkameradata&i…

První zatáčka je přímo nad Jáchymovem, v místě zaústění jáchymovského potoka zde https://dopravniinfo.cz/DataServices/Camera.ashx?action=getkameradata&i…

Hodně jsem se tam najezdil, poprvé před Vánocemi 1956. Dolů vždy se zařazenou rychlostí, nejlépe za 2. Pokud ten autobus vlétl do té zatáčky, viz. webkamera, druhá zatáčka, tak i kdyby přeskočil val, co tam kdysi byl, dostal by se na louku, mírně skloněnou do údolí a tam už by to ubrzdil jízdou vlevo do kopce.

Průměrný počet slepic: 4.3 (3 hlasů)

no jo, sedumdesátky. To je už mimo rozsah mojí děravé paměti.
( To bylo tehdy když Napoleon táhnul k Lipsku? Na Moskvu to jistě nebylo, to mašíroval jižněji.)

Průměrný počet slepic: 5 (6 hlasů)

No, když tam stojíte na živo, tak ten svah úplně mírný není. Záleží hodně na úhlu a rychlosti, pod kterým tam najedete. On se ten šofér samozřejmě právě o to pokusil, najet z pravé strany vozovky šikmo doleva proti tomu svahu, ale nějak dramatické možnosti neměl - ta silnice vás tam navede v podstatě po vrstevnici - nikdo naštěstí nemusel ověřovat, zda by se na něm pak náhodou nepřevrátil. Přeci jen měl člověk v paměti rok starou havárii u Nažidel.

No, každopádně ať se nezakecáme na podružnostech - snažit se ten kopec ubrzdit jen brzdama je samozřejmě pro autobus nesmysl.

Průměrný počet slepic: 5 (1 hlas)

No, hovořím o té druhé zatáčce odspoda, autobus jel samozřejmě shora.

"Val" - ok, třeba si každý představujeme něco jiného - na vnější hraně té zatáčky směrem do údolí, kterou jsem vám přesně označil, byl vyvýšený terén protažený v jejím tvaru podél. Možná by bylo vhodnější říct násep. Vlastně jsem měl vždycky pocit, že nebyl ani zamýšlený... Vlastně je i dnes patrný i na tom satelitním snímku Víceméně v něm končí svodidla. Zkusil jsem googlovat, ale už jsem záběry z havárky nenašel, jenom dva články a i z nich zmizely fotografie. Zprávy ČT, které to vysílaly, už také on-line nejsou. No jo, no. V tom autobuse jsem neseděl - souhrou náhod. Jinak pocházím právě z regionu a svého času jsem se přes tu Abertamskou a Jáchymov také něco najezdil do Ostrova a zpět (nejdramatičtější chvíle jsem však v busu na této trati osobně zažil na ledovce pod Dolním Žďárem).

Průměrný počet slepic: 4 (1 hlas)
Trvalý odkaz

Tam, stando.e, téměř neprojedete zatáčky ani v létě s osobákem bez zařazené rychlosti, natož v zimě, natož autobusem, natož s dětmi = čili tomu Vašemu nemohu uvěřit. A pokud vím, ani teď, natož tehdy, dementům, kteří by to byli ochotni podstoupit autobusem, řidičáky nevydávali. Prostě kravina, pokud nevěříte (mám to osobně zažité snad 100x), tak se sami podívejte (přesvědčte) třeba pomocí žlutého panáčka na www. gogle.cz/maps.

Průměrný počet slepic: 3.7 (3 hlasů)

In reply to by blbíš (neověřeno)

Trvalý odkaz

Jezdil jsem tam parkrat a s osobakem jsem neradil nikdY

Průměrný počet slepic: 5 (1 hlas)