Společnost bludných kruhů

Autor
Štítky

Jakmile napíšu článek o zemědělství, dotknu se v něm vždycky jen strašně malého okruhu problémů. Dokonce to jde tak daleko, že si vlastně i někdy protiřečím, protože záleží z jakého pohledu se na věc zrovna dívám. Musel bych vydat tisícistránkový svazek, abych alespoň zhruba a stále ještě zběžně popsal současnost našeho zemědělství tak nějak kompletně. 

Chtěl jsem na dnešek napsat nějaký sumář, pokusit se to vzít víc zeširoka, ale od druhého odstavce jsem zase sklouzl k popisování jednoho konkrétního problému, který se mi začal rozpadat na další podproblémy a bylo po přehledu. Zkoušel jsem to asi třikrát, ale pořád to nešlo. Ale uvědomil jsem si jednu věc... 

Vlastně všechno v naší společnosti se pohybuje v bludných kruzích, které se nám nijak nedaří přetnout. 

Dám pár zemědělských příkladů... 

Zemědělec si taktak vydělá a vydělá si jen proto, že pěstuje dokolečka dokola jen to na čem se vydělat dá. A tak máme na polích dokolečka dokola jen těch několik plodin. Zároveň musel zrušit téměř veškerou živočišnou výrobu, protože nedokázal konkurovat velkokapacitním kravínům a vepřínům. Tím pádem se mu zhoršuje půda. Musí na ní sypat stále víc umělých hnojiv. To mu dále zhoršuje půdu. Musí na ní sypat stále víc umělých hnojiv a navíc musí dále omezit skladbu, protože mu tam už ledacos ani nevyroste. 

Z jiné strany... Roundup je levnější než nafta. Tím pádem se vždycky najde někdo, kdo stříká chemii a neoře. Tím pádem má nejlevnější výrobu. Tím pádem může prodávat levněji a ostatní ho musejí napodobovat. Nakonec všichni dělají zcela v souladu s neviditelnou rukou trhu to nejlevnější. Půda jde do háje, ale nikdo to nedokáže už přerušit. 

Z jiné strany... Udržet krok s legislativou zvládnou jen ti, kdo mají takřka neomezený kredit. Ti co mohouo investovat v miliardách. Ti si také doopravdy sáhnou na nějakou dotaci a jsou schopni při jejím získání nasadit celá právnická oddělení a jsou schopni si pak také obhájit kontrolu. Pokud se investuje v miliardách, tak si taková akciovka se správní radou a generálním ředitelem v čele velmi dobře posichrují, aby se taková investice vrátila i kdyby měli uplatit celý parlament napříč i podél. Kdo má miliady na investice do skleníků a vepřínů, ten má i miliony na úplatky. 

Z jiné strany... Ve všech zemích EU je zemědělství dotované. My máme levnější pracovní sílu a jsme kreativnější. Ze strany Západu je obrovský tlak, aby se naše dotace nedostaly na jejich úroveň. To by nám neuměli konkurovat. Proto budou v Německu dotace vždycky vyšší než u nás. Tím pádem nikdy nebudeme mít zemědělství jako oni. Budeme konkurovat velikostí a nízkými náklady a nikdy nerozdělíme pole na malé štráfky, které vypadají tak hezky v Esterajchu. 

Z jiné strany... Podle pravidel WTO se obchoduje i s obilnými komoditami. Cenu v podstatě tvoří čínský hlad a americké a ruské přebytky. Jestli je u nás sucho nebo mokro, jestli jsou hnojiva drahá nebo levná, to je burziánům v Rotterdammu poněkud jedno. Stát s tím podle mezinárodních smluv nesmí nic dělat. Maximálně to dotovat, což znamená futrovat penězi něco, co nikdy nefungovalo a ani s penězi fungovat nebude. 

Z jiné strany... Ať děláte cokoliv, vždycky proti vám někdo protestuje. Pokud ořete, tak ničíte to, co má být permakultura. Pokud sypete umělá hnojiva a děláte postřiky, tak se všechno snažíte otrávit. Pokud máte pěníze na ten vepřín, tak to zase bude smrdět. Pokud máte nějakou náhodou hnůj, tak na vás volají policajty, že to smrdí. Inu rozhozeno po poli, to je slušný smrad. Pokud aplikujete vápno, zase prášíte. Pokud odvážíte z pole, tak zase překážíte dopravě. Pokud stavíte skleníky s uzavřeným cyklem vody bez pesticidů, dělají problémy proti záborům půdy nebo si stěžují na noční svícení. Ať děláte cokoliv a jakkoliv, všechno je špatně. 

Z jiné strany... Máme sucho, proto se málo urodí. Nevyděláte, ale očekává se od vás že budete se suchem bojovat. Vy nemáte z čeho. Tak nebojujete. Tím se sucho zhoršuje. Zase vyděláte míň. Zase máte menší možnost bojovat se suchem a zase vás to nutí nějak očůrat, aby jste poplatil náklady. 

Jediný, kdo se nebrání, je příroda. Ta nedemonstruje, ta nekřičí v médiích. Ta nedává prohlášení ani o drancujících zemědělcích, ani o ekodebilech. Ta prostě přijme situaci tak jak je. Přírodě nevadí, že děláme poušť. Ona ji jen osídlí. Jí nevadí suchopár.  Ona na něj umístí to, co tam přežije.  Půda si nestěžuje, půda nenadává, půda nemá zastoupení v parlamentu. 

Pokud byste se stali ministrem zemědělství, nejspíš nebudete mít šanci cokoliv udělat. Ať k tomu přistoupíte z kterékoliv strany, vždycky něco porušíte, někoho naštvete, vždycky půjdete proti zájmům někoho mocného. Zemědělství má přesah do průmyslu, zdravotnictví i do zahraniční politiky. Dnešní stav je takový proto, že je jediný možný. Všechno ostatní je proti někomu nebo něčemu.  A každý zásah, každý pokus o nápravu vždycky začne zdražením potravin. Čím větší pokus o nápravu, tím větší zdražení, tím víc vztyčený prst z EU, Německa a dalších velkých států. Tím větší mručení od velkopodnikatelů a vlastně i od malých zemědělců, protože jedni v tom mají spousty peněz a druzí už nemají žádné peníze. 

Všechno co se dneska děje, jsou jen kosmetická opatření. Zákaz roundupu je už vykompenzován výrobou jiných totálních herbicidů. Zákaz nějakého silného pesticidu je kompenzován častějším stříkáním jiného jedu. Kejda se dá lépe prodat do bioplynové elektrány než ji házet na pole, což smrdí  a lidi si pak stěžují. 

Není to jen zemědělství, Podobně bludné kruhy máme i s průmyslem, zdravotnictvím a dalšími oblastmi lidského života. Vlastně máme podobně bludné kruhy i s parnerskými vztahy, rozvody, pořizováním dětí, prostě se vším. Podobně bludné kruhy mají i církve - žádné majetkové vyrovnání je neposunulo ani o píď k lepší budoucnosti. Spíš naopak a brzy budou zkoušet žádat o další peníze. 

Já jako Vidlák z toho nevidím žádné východisko, než padnutí na hubu. Až se prostě neurodí a všichni tak jako tak zkrachují, až budou pole tak ztěžká, že je kořeny prostě neprorazí, až se potraviny zdraží z nedostatku samy o sobě, až zkrachují oligarchické skleníky, protože na to stejně nikdo nebude mít peníze... pak se možná něco napraví. Ale předtím budou celkem spolehlivě hory mrtvol. 

Sám sice propaguju drobnou vidláckou zemědělskou malovýrobu a samozásobitelství  - a narozdíl od redaktorů serverů jako je Ekolist a podobně to doopravdy dělám. Ale aby se to někde projevilo, musely by takových vidláků být statisíce. Půl milionu vidláků - deset procent pracujících, to by už možná něco znamenalo.

Teď jsme svým způsobem spokojení, protože náš trh není nasycen a prodáme kdykoliv jakékoliv množství potravin které vypěstujeme... Pro případné sledující čučkaře hlásím, že já nikdy nic neprodal ani nedal a všechno jsem vždycky sežral sám. 

Kdyby na to došlo, zřejmě by všichni vidláci v republice uživili jedno okresní město. Nic víc. 

Na druhou stranu - buržoazie také zbohatla vedle šlechty až ji dokonce v bohatství předběhla a díky tomu se domohla i politických práv. A přitom byla dlouho pod rozlišovací úroveň grófů, baronů a lordů. Dlouho byli jako habry ve smrkovém lese. Taktak živořili. Ale natahovali kořeny, vymýšleli jak vyžít z toho mála co jim zůstalo. A pak šlechtické stromy padly a buržoazie prakticky okamžitě vyplnila prostor. 

Vlastně v tom je můj jediný optimismus. Že svojí vidláckou činností tvořím zárodky případné budoucnosti. Jsou malé, zcela pod rozlišovací schopností. Ostatně malý habr v lese se nikdy nedostal na lesníkův soupis k využití a pokácení. Jeho zužitkování se vlastně ani nevyplatilo. 

Věřím, že totéž dělá i hodně dalších lidí. Znám lidi co šijí středověké boty, protože jen ty si někdo koupí. Ale kdyby na to přišlo, ušili by i normální boty. Leckterá holka umí se šicím strojem. Předvedly to na rouškách. Je to malý zárodek... ale když půjde všechno do háje, bude šicí stroj obrovské bohatství. Pistole sice dokáže lecos vynutit, ale nedokáže nic vytvořit. Pistolník Calvera ze sedmi statečných je nereálná fikce...  Ve skutečnosti budou pistolníci svoje vidláky střežit, protože vidláci jim zařídí jídlo. Bude to pro obě strany lepší než trvalý boj a intriky. 

Každá malá dílna, každé políčko, každý malotraktor, každá skutečná schopnost a znalost bude mít jednou obrovskou cenu. Až všechno padne na hubu, bude se počítat jen to, co doopravdy máme doma. Žádné papírky ani úpisy. Jen to, co tu doopravdy zbude, s čím budeme umět zacházet.

Já dělám do zemědělství. Celkem to umím a ledacos na to mám. To bude moje parketa.  Pusťte se také do něčeho. 

 

Hodnocení
Průměrný počet slepic: 4.6 (77 hlasů)

Komentáře

In reply to by AB (neověřeno)

Trvalý odkaz

A bude ještě co vysávat?

Průměrný počet slepic: 4 (4 hlasů)

In reply to by Gerd (neověřeno)

Trvalý odkaz

Bude. Oni nejspíš zvolí takovou strategii, jako Babiš vůči malozemědělcům. Oni nás nechají přežívat a nenechají nás padnout úplně na hubu, ale taky nás nenechají si nijak polepšit. Prostě jako všichni v historii. Je to osvědčený postup. Takové to mávání mrkví oslovi před nosem, aby šel.

Průměrný počet slepic: 5 (7 hlasů)

In reply to by Gerd (neověřeno)

Trvalý odkaz

Musíme si počkat na rozpad současného uspořádání Evropy

-
To je mi zase strategie. Co ho způsobit.

Průměrný počet slepic: 4.1 (7 hlasů)

v našem kraji objevovalo za socíku (prchnuvší příbuzní a spol), jakýs takýs rozvoj začal až v polovině osmdesátek spolu s růstem cestovního ruchu.
Když jsem se poprvé dostal do Vídně (1990), poněkud jsem se zděsil. Cesta po venkově mi připomínala jízdu technickým muzeem. Nazývat vraky tahající vlečky slovem traktor byla opravdu drzost.

Průměrný počet slepic: 4.7 (10 hlasů)

v r. 2010 v rámci výpravy za PO II do Durnkrut. Po okreskách. Připadali jsme si jako doma, ale místy trošku jako v Rumunsku.
Vesnice hezké, to zas jako jo; až na ty vozovky. Výtluky a záplaty stejné jako u nás, ale značení objížděk, to byl pocuc. Když jsme v jedné vesnici počtvrté objížděli náves, rozhodli jsme se to švihnout do první odbočky a "ono se uvidí". Se vidělo - po polňačce jsme se konečně dostali na silnici, na niž nás objížďka nedovedla :o)))

Dalším zajímavým úkazem bylo (ne)dodržování předpisů ohledně alkoholu za volantem. Teda alespoň za volantem traktoru, kombajnu atd. Když jsme v jedné strašně milé venkovské hospodě čekali na oběd (skvostný), tak před ní každou chvíli zastavil traktor nebo jiné zemědělské vozidlo (i skupinka vozidel), řidič/i nakráčel/i dovnitř, paní hospodská mu/jim nalila štamprli nějakého šnapsu, chvilku pokecali, řidič popili a zvesela odpufali zase zpátky na polnostě. Někteří to stihli za dobu naší návštěvy i víckrát.
Zjevně to nikomu nervalo žíly.

Průměrný počet slepic: 3.8 (4 hlasů)

Souhlas, včetně roku. To, jsem viděl od Drasenhofenu níže, byl pro mne docela šok. U nás moderní traktory, kombajny, rúzné zemědělské stroje, a tam? S tím by u nás na pole nemohli a na silnice už vůbec. Traktory snad z těsně poválečných let, bez ochranných rámů - prostě muzeální kousky, které u nás měli sem tam nějací záhumenkáři, pokud si něco nevyrobili sami (třeba strýc zkřížil asi před 50 lety motor z Jawy 250 s převodovkou z kořistního NSU kettenkradu, přidal hodně železa ... a slouží to dodnes, teď už samozřejmě méně často).

Průměrný počet slepic: 5 (1 hlas)
Trvalý odkaz

Pane Vidlák.
Já se Vašemu pesimismu nedivím a článek opravdu perfektní a měl by být šířen mezi veřejností.
Jenže,kolik občanů má možnost,jít do toho a i malém věnovat se zemědělství.
Jak poklesl počet osob pracujících v zemědělství,tak o práci kolem zemědělství přestal být zájem i znalosti.
Proto napíši toto,dobrý sedlák,zemědělec,by měl být v opozici každé vlády,proto i tvrdím,že Babiš by neměl být ve vládní funkci.další jsou pak v nevýhodě.
Jen se potvrzuje právo silnějšího a také to tak vypadá a dopadá a nějaké žvásty o suverenitě,jsou jen blafy pro nevědomé.

Průměrný počet slepic: 4.5 (11 hlasů)
Trvalý odkaz

Nabízím ještě jiný úhel pohledu. Ministerstvo zemědělství má roční rozpočet cca 50 mld Kč. Kdyby se zrušilo a ty peníze se rozdělily mezi zemědělce, všichni zemědělci by si žili jako prasátka v žitě… Vždyť k čemu nám je? Plošné dotace by mohl rozdělovat počítač, vždyť by k tomu stačil jednoduchý algoritmus.
Ještě jiný úhel pohledu. Kdyby se nepřidával etanol do benzinu a methylester řepkového oleje do nafty, patrně bychom byli mnohem soběstačnější v produkci potravin. Mimochodem, neznám nic antiekologičtějšího, než neekologicky vypěstovat obilí, pak je použít k výrobě lihu a ten líh spálit v autě. Nikdy to nebylo myšleno vážně. Vždy to byla jen zástěrka na hejly, aby se mohlo pomoci zemědělství. Byl jsem u toho náhodným svědkem, když se to na MZe připravovalo…
Ještě jiný úhel pohledu. Zemědělství by mělo být podnikáním jako jakékoliv jiné. Alespoň se to hlásá. Zemědělec může dosáhnout zisku také tím, že sníží výnosy a oproti tomu sníží i vstupy. Když se podíváte na statistiky, tak v zemích, které jsou velkými producenty potravin to takto funguje. V Kanadě mají poloviční výnosy, než jsou u nás, ale mají třetinové náklady. Podpora intenzivního zemědělství je přežitek z doby socialismu, kdy jsme živili i spřátelené země. Zatím na to na MZe nepřišli, neboť tam ještě žijí v hlubokém socialismu.

Průměrný počet slepic: 3.7 (9 hlasů)

co jste za jednoho oného?
Vy jste hnusná, stará, škaredá, prochcaná a provýkalovaná sláma, která má být někde v bioplynce, bo kdo by to za draho tahal na pole.
Taková sprostá a zlá slovíčka a falešné větičky nám tu povídat nebudete. Kde jste to viděl, snižovat výnosy a nepoužívat nové, krásné, mladé a chytré soudruhy stroje!!! A levná, dobrá, krásná a chytrá soudružčata Babišova hnojiva ze Šaly, ve jeden Slámo!
Svoji Německou unii si bourat nedáme!
A soudruh Babiš potřebuje klid na práci, bo vy jste hloupý a vůbec ani netušíte, jak vysoké půjčky a jak šílené úroky musí splácet.
A žito v benzínu bude!
A basta!
A fidli!

Průměrný počet slepic: 3.9 (8 hlasů)
Trvalý odkaz

další zelenomodří magoři, kteří si myslí, že zachrání planetu zvednutím DPH na žrádlo.

https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/zdrazte-maso-a-mleko-vyzyvaji-neme…

Opravdu nechápu, jak moc může být někdo takhle blbý.
Kolik by to maso a mlíko muselo stát, aby se zmenšila konzumace na třetinu? Kolik peněz z vybraného DPH by se dostalo k "zahraničním pracovníkům na jatkách, kteří pracují v otrockých podmínkách"?
Je opravdu možné, aby se takový blb narodil a bylo mu umožněno mlít tak velká hovna zásadního významu?

Průměrný počet slepic: 4 (10 hlasů)

Když vám za to dobře zaplatí, tak tak blbý budete raz dva.

Jak si Karel Marx dobře žil za svý blbosti. Jak se soudruzi měli dobře za zavádění jeho blbostí do práxe.

Průměrný počet slepic: 3 (4 hlasů)

(nikoli Gott) ovšem jako první popsal pár zajímavých detailů, které se projevily býti neobyčejně životaschopnými.
Skoro jako koroňák.
Btw. docela nedávno mu vytesali a ustavili sošku.
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/karel-marx-trevir-socha.A180413_…

Je faktem, že se to mnohým nelíbí.
Rovněž je faktem, že se Božský Kája v lecčems mýlil.
Ale byl první...

A ty jeho blbosti ještě nevymizely ze školních osnov. Možná proto, že jsou protivné, jak ten koroňák.

Průměrný počet slepic: 2.3 (3 hlasů)

Já vím, taky to postavili neo-marxisti, co si výborně žijou i za naše peníze. To ale není první.

Kromě východního bloku má hrob a myslím i pomník s bustou i na londýnském hřbitově v Highgate. To je ten samej hřbitov, na kterým byla pohřbená (vymyšlená) Lucy Westenra, z Drakuly.

Karel Marx byl línej lempl, nedostudoval, nikdy pořádně nepracoval, žil z cizích peněz ve středostavovském pohodlí. Byl to kavárník jak vyšitej. Komunistický Manifest je dílko plné nenávist, kdyby ho dneska někdo z kavárny četl, tak je zakázaný za šíření nenávisti, . S jeho spisama mu podle všeho pomáhal Engels, který to měl psát (velké části za něj) za něj.

První byl ve stylu, že se o tom žvanilo ze všech stran a on to jen sepsal.

Že jeho blbosti nevymyslely ze školních osnov, vypovídá něco o školství a bystrosti úsudku lidí, co je sepisovali. Když popíšete hromadu papíru kýblem inkoustu, tak tam taky bude pár rozumných myšlenek, ale nic naplat, ten základ jsou pomatenosti a socialismus se zákonitě musel ekonomicky zhroutit.

Průměrný počet slepic: 2.7 (3 hlasů)

Představme si, že maso a všechny živočišné výrobky zdraží tak, že zaměstnanec s mediánem mzdy si je bude moci dovolit konzumovat jen ve třetině současného množství. Současně to tím pádem logicky musí znamenat že zaměstnanec se mzdou minimální, si je nebude moci dovolit prakticky vůbec, ale naopak kapitalisté a přeplacení manažeři, se masem budou moci ládovat bez omezení. Tohle je levicová politika? Zřejmě když to nejde vrátit se do feudálních dob po dobrém, dobrovolnou skromností, půjde to po zlém, daněmi.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

je pořádná hovadina. Ale mělo to logickou příčinu-naši (EU) totální závislost na 100% ropy z dovozu.
Teď je v běhu elegantnější řešení-auta na baterie a čistou elektřinu z větru a slunce. Brzy Musk ohlásí baterii do auta co vydrží 1 milion 600 tisíc km jízdy. Tedy věčně resp. budete ji moci používat i pro svoji budoucí (za 10 let) elektrárnu na střeše. Kdo bude chtít dál platit za elektřinu, bude dál brát z Dukovan. Proč musíme neustále montovat a exportovat abychom si mohli načepovat plnou nádrž.
To je také rozetnutí jednoho bludného kruhu.

Průměrný počet slepic: 4 (4 hlasů)

závislost na baterkách je daleko lepší, než 100 %-ní závislost na ropě?
Vskutku novátorský pohled na svět... Takový jiný úhel pohledu, že?

Ohledně té Muskovy kouzelné baterky asi tolik.
Za času pobytu sovětských vojsk v ČSSR se používala jednotka dočasnosti 1 FURT.

Otázka: Jak se nazývá jednotka časového intervalu BRZY?
Jeden BRZ?
Anebo jako na vojně, kde bylo brzy taxativně ocejchováno na deset minut? To aby si soudruh Elon pohnul!

Průměrný počet slepic: 4.8 (11 hlasů)

Elon Musk je svými bombastickými show pověstný. Před rokem předváděl Cybertruck a šéfkonsturktér přitom rozbil nerozbitné sklo, https://www.lidovky.cz/byznys/firmy-a-trhy/za-poskozenim-nerozbitnych-o…
A co teprve slavné nehody, kdy Tesla díky speciálním poslala řidiče ke smrti. https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-svet/623540/elektromobil-se-zmenil-v…
Zpoždění programu Space X je také kvůli bezpečnosti. https://www.czechcrunch.cz/2019/12/elon-musk-chce-pristi-rok-letat-do-v…
Jednou tom může být náhoda, ale tolikrát?
Tak bych byl v hodnocení bombastických baterií opatrný a vyčkal na jejich zátěžový test. Bezkobaltová baterie by byla skvělá, ale bude bezpečná? Po zkušenostech s projekty Elona Muska bych bezpečnostním testům věnoval zvýšenou pozornost.

Průměrný počet slepic: 3.9 (9 hlasů)

In reply to by Gerd (neověřeno)

Trvalý odkaz

V této chvíli si myslím, že Elon Musk pracuje na tři směny denně, sedm dní v týdnu ve svých gigatovárnách na tom, aby každý fanda do elektromobilů zjistil, že je to šmejd úplně k ničemu. Má na to dokonce své reklamní weby - u nás třeba Teslafan, kde se diskutuje o přednostech elektromobilů a snaží se tam zakrýt nedostatky řečněním.  

Co se tam objevilo za poslední rok:

1.  zjištění, že rychlonabíjení lividuje baterii neuvěřitelnou rychlostí, že je po 20ti - 30ti nabitích nepoužitelná. 

2. Že kilowatthodina na rychlonabíječce stojí dvakrát (při dnešní cenách benzínu třikrát) tolik co ekvivalent v naturalu 95. Kilowatthodina je klidně za dvacet až třicet korun. 

3. Že dojezdy na jedno nabití můžeme klidně dělit dvěma i třemi. Teoretický dojezd platí jen tehdy, když jedeme na rovině, není moc vedro a není moc zima. 

Elektromobil je sice dražší, ale zato má i dražší provoz a k tomu je nekvalitnější a má nižší životnost. 

Když si to vezmu v reálu - V Německu budou mít elektromobily, které budou nabíjet elektřinou vyroboenou z plynu dodaného z Ruska Nordstreamem II. Proto ho tak zoufale staví, protože vědí, že z fotovolatiky toho moc neudělají. Takže v německu vznikne plynová elektrárna, která bude zásobovat nabíjeky. Proč ten plyn rovnou nečerpají do aut? CNG je vymyšlené, funguje to, dojezd je skoro stejný jako u bezínu, všechno na to existuje. A oni místo toho spálí plyn přičemž vygenerují 30% ztrátu v elektrárně. Pak tu elektřinu přenesou do nabíječky, čímž vygenerují dalších 10% ztráty. Pak to nabijou do baterie, to je dalších 40% ztráty a v autě si tou elektřinou budou topit a nikam nedojedou. 

Kdyby ten plyn dali do auta rovnou, budou na tom s celkovou energetickou bilancí líp, zároveň budou mít dost odpadního tepla v autě na topení, emise budou víceméně stejné, zároveň nebudou muset betonovat desetitisíce hektarů stáními u nabíječek, nebudou muset vůbec dělat nabíječky, postačí stávající benzínky, kde ubude nádrží na benzín a přibude nádrží na plyn. Plynovody všude vedou, distribuce je snadná, ba dokonce i doma můžete mít kompresor na stlačování plynu do nádrže, který to během noci také naplní. Řidiči dojedou stejně daleko jako dneska, natankují stejně rychle jako dneska... 

Ale to je příliš vidlácké a jednoduché. škoda těch miliardových dotací, které by nemuseli vybírat od vidláků a ti by si za to stejně koupili nějaký nesmysl.  

 

 

Průměrný počet slepic: 5 (14 hlasů)

"Takřka dokončenému plynovodu Nord Stream 2, jímž bude po dně Baltského moře proudit plyn z Ruska do Německa, v pátek odmítl německý energetický regulátor Bundesnetzagentur udělit výjimku z unijních pravidel."
http://www.zvedavec.org/vezkratce/17091

"E-LETECTVÍ: Ještě větší hloupost než e-automobilismus"
https://neviditelnypes.lidovky.cz/ekonomika/e-letectvi-jeste-vetsi-hlou…

Průměrný počet slepic: 3.8 (4 hlasů)

Protože
- Část Nord Streamu, která se nachází na území Německa vyjímku dostala.
https://www.bundesnetzagentur.de/EN/Service-Funktionen/RulingChambers/C…
Ale
- část Nord Stream 2, která se nachází na území Německa vyjímku nedostala
https://www.bundesnetzagentur.de/SharedDocs/Pressemitteilungen/EN/2020/…
Že prý je sice IVESTIČNĚ v termínu, ale FYZICKY dokončený prý není.
A Německo dokonce v prosinci 2019 přijalo protinordstreamový zákon!

Makrele, resp. EU, už z americké zadele fakt nekouká ani tkanička od polobotek...

Průměrný počet slepic: 5 (3 hlasů)

obnovování půdy, nutnost spoléhání na vlastní zdroje, ...
ale když dojde na elektromobilitu či fotovoltaiku tak vidí rudě.
Já jenom tvrdím:
I v prostředcích pro mobilitu lidí je nutná recyklace, udržitelnost, domácí zdroje, ..
Elektromobil UMOŽNÍ (nevím za jak dlouho, tak do 10 let) brát elektřinu z čistých obnovitelných
lokálních zdrojů (říkám: umožní)
umožní místo neobnovitelného spalování fosilní ropy či plynu obnovitelnou recyklaci baterií
vyřeší své technické problémy jako je vyřešil před 100 lety benzinový motor.

Jinak, Němci ten plyn nebudou potřebovat 365 dní v roce, bude to jen na "záplaty" po 5-10 zimních týdnů, když dost nefouká,
nebo když přijde extrémně deštivé léto (to zase bude spousta vody a bio-, tedy doplňujících OZE).

Jedině souhlasím s tím, že škoda těch miliardových dotací u nás, v ČR. To jsou vyhozené peníze. Zato dotace, které bohatí Němci dali do OZE, pomohli snížit cenu silové elektřiny ve střední Evropě (burza v Lipsku) pod polovinu ceny před 12 lety.

Průměrný počet slepic: 1.8 (5 hlasů)

Milane... vám nepřijde jako překážka, že kilowatthodina v rychlonabíječce stojí zhruba dvoj až trojnásobek toho co energetický ekvivalent v benzínu?  Který naví ještě dodává dvojnásobek této hodnoty v podobě využitelného tepla.. Mně to tedy jako překážka přijde. Stejně tak mi přijde jako překážka že Tesla model 3 jakožto masově produkované auto pro masovou elektromobilitu  stojí milion korun a kvalita jeho výroby je daleko za Dacií. A do třetice mi přijde jako vážná překážka, že baterie se dá nabít na rychlonabíječce jen dvacetkrát a pak je na odpis.  

To jsem si nevymyslel. To jsem si přečetl na TeslaFanu. Tedy na serveru, který sdružuje fanoušky Tesly a Muska.  

Víte, já chápu nutnost obnovování půdy, koloběhu vody a spoléhání n vlastní zdroje, protože to opravdu svýma rukama dělám a svojí hlavou vymýšlím. Vrážím do toho vlastní peníze, které musím nejdřív vydělat další prací a mohu do toho dát jen ty peníze, které mi zůstanou poté, co zaplatím všem svým pěti dětem školní pomůcky, boty, i jídlo. Zatraceně si rozmýšlím do čeho ty peníze dám. Každý grošík hodněkrát otočím v dlani, než opustí mojí kapsu. Musím se hodně snažit, aby mi ten vydaný grošík přinesl nový grošík a kousek. Nebo alespoň, aby se mi vrátil.... 

Celá fotovoltaika v této chvíli ovšem žádnou návratnost nemá. Každá stokoruna kterou na ní vydám znamená, že mi přinese zpátky polovinu. Jestli vůbec. Platí to pro mě, i pro majitele velkých solárních elektráren, kteří svojí elektřinu vyrábějí tak draze, že jim to dotuje stát, ČEZ a pak ještě i my. 

Mohu si dovolit auto za 100tis jednou za čtyři roky. Kdy přijde den, že si budu moci pořídit první zánovní elektromobil za tuto cenu?  Který pojede ty čtyři roky než si našetřím na další? Ročně platím za elektřinu od ČEZu cca 20 tis. Kč. a to mi to doma pohání šroťák, dopravníky na obilí, čepradla a další techniku. Kdybych měl mít solární elektrárnu, která by tohle všechno utáhla, stála by mě asi dvakrát tolik než kolik za příštích 20 let ČEZu zaplatím. 

Já nemám nic proti elektromobilům. Nikdy jsem proti nim nic neměl. Jen je zatím považuju za drahé a nepoužitelné hračky. A nevěřím v baterie o vyšší kapacitě, které by nebyly výbušné. Už teď mají vyšší energetickou hustotu než TNT. Fyzika se nedá okecat. 

Mně nevadí, že Elon Musk vyrábí a už vůbec mi nevadí, že to někdo kupuje. Ale pro mě to tedy ještě ani náhodou není a řekl bych, že je nás takových 70% populace. A tak si dovedu představit jiná funkční řešení. 

Začít třeba těmi elektrárnami. Není problém vedle každé louky se soláry postavit zařízení na výrobu isobutanolu nebo metanolu. Jednoduše z vody a CO2. Odpadním produktem by byl kyslík. Po spálení v existujícím motoru by vznikla voda a znovu CO2.  Kapalné uhlovodíky umíme vozit. Máme na to auta, která budou sloužit ještě spoutu let. Máme na to zásobníky, máme na to všechno. 

A až Elon Musk přijde s tou revoluční baterií, která vydrží tak supr dlouho, bude se rychle nabíjet a při autonehodě nevybuchne jak termobarická puma, tak jednoduše postavíme ta stání na nabíjení... tedy pokud elektrický  kilometr nebude stát pět korun oproti dvěma v naftě. 

 

 

 

 

Průměrný počet slepic: 5 (16 hlasů)

samozřejmě elektromobil teď pro mne či Vás není. Musíme si počkat (já už se nedočkám, ale dcera si ho koupí, budou ho mít, spolu s fotovoltaikou na střeše jako druhé auto, pro pojíždění do práce po Praze.)
Pochopte, to je zatím řešení pro bohaté v Kaliformii, pro velmi bohaté v Číně,
sem to dojde až za 10-20 let, ale když vidíte dopředu, vidíte technické možnosti, vidíte obrovskou výhodu že nebudete závislý na ropě či plynu z ciziny,
tak je to už nezvratitelné. VW to vidí, jiné automobilky též.
Pod tlakem zelených v bohatém světě (ne v tom našem) to nejprve zkusili podvodem,
ale v USA narazili. Ne z ideových důvodů, je to zkrátka konkurenční kapitalistický boj.

Vysokou energetickou hustotu má jen jádro. Proto je u něj bezpečnost tak důležitá, nedá se okecat,
každý průser má obrovské následky.
Baterie má zatím menší energetickou hustotu než chemické palivo (benzin, ..). Bude bezpečnější než benzin, do 10 let.
Jen jednou mě hořelo auto za těch 60 let co jezdím na benzin, uhasil jsem to.

Průměrný počet slepic: 3 (4 hlasů)

Až si vaše dcera koupí elektromobil, tak se sebe možná taky udělá terč.

Nedávno jsem sledoval pořad o "báječném" západním pobřeží USA a mezi neustálými nadšenými komentáři bylo taky o tom, že si tam velké technologické firmy sváží zaměstnance firemními autobusy, protože ekolo, a sem tam po nich někdo střílí, protože je tam z duše nenáviděj. - Věděj, že jsou ajťáci prachatý a že ty prachy vytahali i z jejich kapes a nerozdělej se.

Když vaše dcera bude jezdit s předraženou ideologickou hračkou, která navíc ožebračuje spoustu lidí, tak na tom bude podobně.

Na cizině budete závislý pořád. Co z toho, že to nebude ropa a plyn. Kde se vyráběj dneska solární panely? V Číně. To jsme si s tou nezávislostí pomohli.

Průměrný počet slepic: 4 (5 hlasů)

výrobou energie spalováním ropy, a mezi fotovoltaikou (či větrnou energií).
Ropu dovezu, nevratně spálím a ujedu 1000 km.
Na druhé straně mám nekonečný zdroj zdarma (slunce) a já jen pomocí recyklovatelného zařízení=fotovoltaický panel (které mi v současnosti dodává cca 10 více energie, co jsem do něj vložil (za 10-20 let, s růstem účinnosti a s prodlouženou životností to bude 15-20 krát více).
A tu energii "naliji" do recyklovatelné baterie s minimální ztrátou a opět využiji pro pohyb auta s minimální ztrátou.

Ropu si u nás či v EU nevyrobím. Ale materiál na FV panely si jednou dovezu (a fotovoltaika je především sklo a křemík a hliník, o to zde nouzi nemáme)
a vyrobím i u nás, stejně tak i recyklovatelné baterie z Li z Krušných hor, z německé i české části.

Průměrný počet slepic: 2.3 (4 hlasů)

s tou recyklovatelností - nevím, nevím... v dnešním světě použij, vyho%d asi moc nepochodíte. Ale víte co mne zajímá. Ten Musk prý obtočil tu naši kuličku nějakou sítí výzvědných/paardon spojovacích družic. A tak by mne to zajímalo, jakže to asi s těmi "bateriemi" je. když porovnám ty na zemi nejznámější, tak by to tam musel někdo jezdit nabíjet... nebo jak získávají energii? hmm. A v té souvisloosti - jakpak se asi získává EE na vesmírné stanici... tam by přece ty "baterie" nebo solár musely mít nedostupnou - tedy pro normálního co ?baterii?.. takže ono to bude asi úplně jinak.

Průměrný počet slepic: 5 (3 hlasů)

In reply to by ema (neověřeno)

Trvalý odkaz

tu nemáme a Krušné hory nechte přírodě.Jako zdroj Li budou neobyvatelné

Průměrný počet slepic: 5 (2 hlasů)

In reply to by Gaia (neověřeno)

Trvalý odkaz

Už to začíná.

Průměrný počet slepic: 5 (1 hlas)

In reply to by Čmoud (neověřeno)

Trvalý odkaz

Ve hře je dokonce i to, že firma co chce těžit Li na Cínovci možná dostane na těžbu dotace :D
Nevím, zda paní Gaia viděla zblízka nějaký důl, nicméně Krušné hory po těžbě rozhodně obyvatelné budou, o to žádný strach.

Průměrný počet slepic: 5 (3 hlasů)

Já to chápu. Já vám jen připomínám skrytý náklady, který mimochodem platím i já.

Až to bude tak výhodný jak říkáte, tak to nebudete muset vysvělovat. Každej uvidí. Jako s dobíjecíma baterkama. Jako s mobilama.

Prozatím je to obrovskej tunel.

To, že mě o tom musíte přesvědčovat beru jako důkaz, že to výhodný není.

Moje celoživotní zlušenost je o tom, že nevýhodný věci se prodávaj jako děsně výhodný a ty skutečně výhodný se tajej, aby na nich zasvěcení vydělali sami. Proč do toho neivestuje Rothchild a neprodává nám to už dotažený? Proč se tahaj prachy z kapes normálních lidí? Protože je to zlodějina a Rothchildi se nechtěj nechat okrádat.

V Israeli maj všude poušť kam narvat soláry, s elektroautama to zkoušeli ještě před minulou krizí a prd a nula nula nic.

Nechci fotovoltaické panely na polích. Stojí mě to prachy už teď. Je to zlodějina.

Kolik stojí odmoření zamořeného pole? Máte to spočítané?

Benzín naleju do nádrže a ujedu s tím třebaa těch 1000 km. Bepečně a lacino.

Udělejte to s elektřinou. Auto za 50 000, 5 minut tankování, 1000 km a žádný další sraní cestou. Žádný pauzy na dobíjení, žádný výměny baterií během cesty. Jen jízda.

Ony by ty elektroauta ani nebyly potřeba. Máme elektrické železnice. Dávno vynalezeno. Dávno jezdící. Kontejnery se dají na vagóny a už se sviští po Evropě. Tak jaktože všude jezdí tolik kamiónů? Protože a protože, ani s těma vlakama to není tak jednoduchý.

Ty kamiony budou taky na baterky?

Mě nezáleží na tom, co bude za dvacet let. Tohle už jsme tady přeci taky zažili. Všechno znárodníme, třídní nepřátele pozavíráme či pozabíjíme a za 20 let tu máme všichni ráj. - Za dvacet let přijely ruský tanky a za 40 let slibovači ráje všechno bourali a rozkrádali, nadávajíc nám, že jsme proti nim dost nebojovali.

Když tomu tak věříte, investujte do toho vaše vlastní peníze. Vaše dcera nepotřebuje žádný vlastní barák - dejte ji akcie nějaké baterkářské firmy. Dejde ji akcie Muskovy Tesly. Tak předvedete jak moc tomu sám věříte víc než čím jiným.

Průměrný počet slepic: 4.7 (9 hlasů)

Milan V, nejhrajte si porad na technika a nedavejte terminy za 10-20 let

FV panely se recykluji drcenim na sajrajt se kterym se nevi co.

-------
https://www.trideniodpadu.cz/jak-se-recykluji-solarni-panely

Jak se recyklují solární panely ?

V současnosti se panely recyklují improvizovaně.

Například typický krystalický solární panel má největší hmotnostní podíl skla (až 70 %). Toto sklo však není volně přístupné protože jsou k němu přitaveny další vrstvy (EVA fólie, křemíkové články, tedlar). Ty jsou velmi těžko oddělitelné a proto nestačí panel jednoduše rozmlátit kladivem a střepy zamést. Toto sklo je třeba nejprve nějak získat a pak rozdrtit na velmi jemná zrnka a ostatní materiály od něho odseparovat. Separaci skla navíc komplikuje to, že výrobci používají různé druhy skel. Tím pádem výsledkem je získání směsného skla, které nelze použít ve sklářském průmyslu tak, jako lze použít sklo jednodruhové. Pro sklo získané drcením solárních panelů je třeba hledat uplatnění, které v současnosti spočívá v izolačních hmotách a stavebních výplních. Lze říci, že náklady na drcení a další úpravu skla v dnešní době převyšují zisk při prodeji této suroviny.

Původní systém recyklace v principu spočíval v rozebrání panelů, chemickém očištění a následném opětovném použití. Tento postup však začal narážet na technologický pokrok. Jednotlivé články jsou tenčí a tenčí a tato relativně primitivní metoda recyklace s sebou nesla riziko, že se jednotlivé články zničí.

Doposud neexistují zařízení specificky určená pro zpracování FV panelů

•V současnosti se FV panely zpracovávají nejprve odstraněním hliníkových komponent, svorkovnic. Tyto materiály se zpracovávají zvlášť. Zbytek se drtí. Potíž je, že u mnoha druhů panelů jsou recyklovatelné elektrické komponenty obaleny plasty (etylenvinylacetát). To sice prodlužuje jejich životnost, ale komplikuje zpracování. Současná nejpoužívanější metoda je jak neefektivní, tak i nákladná.

•Do budoucna máme několik možností, jak vysloužilé solární panely zpracovávat. Ponecháme-li stranou ruční mechanické oddělování jednotlivých komponent, které není ekonomicky udržitelné ani smysluplné, jeví se jako jednou z variant pyrolýza spolu s chemickým loužením. Ačkoli to zní děsivě, v průmyslovém měřítku – tedy při recyklaci opravdu velkého množství panelů – se jedná o rychlý a pravděpodobně i ekonomicky efektivní způsob zpracování solárních panelů.

----
Pravda je taková, že v současnosti přesně nevíme, jak optimálně solární panely recyklovat. Ano, trápit nás to ještě nemusí, protože největší boom vysloužilých lapačů světla přijde až za několik let. Nicméně pozitivní je ta skutečnost, že solární panely v sobě ukrývají cenné materiály, ke kterým se budou chtít zpracovatelé dostat. Jak jde tzv. technologie neustále vpřed, využívají výrobci v solárních panelech stále více látek, které jsou nejen drahé, ale někdy i nebezpečné. Tak třeba solární panely II. generace obsahují gallium, selen, indium, tellur nebo kadmium. Tyto (a mnoho dalších) je snadné do panelu dostat, ale bude složité je získat zpět. Je tedy více než důležité, aby výrobci dodržovali ekodesign a při výrobě nehleděli jen na cenu, ale i na snadnou recyklaci (nebo alespoň likvidaci) solárních panelů – což platí o výrobcích elektroniky všeobecně. Ale vysvětlujte to Číňanům. Musíme si uvědomit to, že pokud má být (a ona musí) recyklace solárních panelů ekonomicky rentabilní, bude muset probíhat ve velkém.

Průměrný počet slepic: 5 (4 hlasů)

finanční dimenzi než většina "lidu".

"Zelená" elektřina z Německa zatím jen působí škody ostatním uživatelům eurosítě, protože německé nárazy, ZAVINĚNÉ tamní naddimenzovanou větrnou kapacitou a přepětím, když to moc fouká, nutí sousedy stavět na hranicích megatrafačky, které to zachytí a rozmělní.
Jinak už by se totiž "díky" té "zelené" elektřině EU potácela od "zhasnutí" ke "zhasnutí".

Nemluvě o tom, že dopady OZE na ŽP a na energetiku jsou takové, že čím dříve od toho nesmyslu cukneme, tím lépe pro Zemi.
Akciemi si pak můžete zateplit hadr od compu, protože je asi nebudete mít v listinné podobě.nesmyslu

Průměrný počet slepic: 3.7 (6 hlasů)

elektřiny na burze v Lipsku (tam prodává i ČEZ). Oproti roku 2008 na méně než polovinu. Občas spadne cena elektřiny až na nulu když hodně fouká a svítí slunce.
Bohužel všehoschopní u nás si v roce 2009 zařídili obrovské dotace a my (naprosto zbytečně) teď musíme platit 20 let fotovoltaický tunel.
Podobný tunel teď chystají s novými Dukovany: taky podle návrhu smlouvy stát-ČEZ budeme dotovat cenový rozdíl mezi současnou cenou na burse (okolo 45 EUR/MWh) a předpokládanou cenou z nového jádra přes 80EUR/MWh. Ale utěšují nás staré, že se počátku toho tunelu nedočkáme.

Průměrný počet slepic: 1.8 (5 hlasů)

"AUTA NA BATERKY" (vcelku výstižné) jste zapomněl na BEZPEČNOST. Pokud se technik s průměrnou představivostí zamyslí nad funkcí, tak musí dojít ke zjištění, že managment baterie (HW + SW) je mozkem ovlivňujícím dojezd, životnost, ale hlavně bezpečnost provozu. O bezpečnosti baterií se až tak moc nemluví, protože to, že zůstanu někde stát v nefunkčním krámu, to se dá ještě zkousnout, ale představu, že, když se to posere, nikdo z vozítka nestihne ani vystoupit, tak tu nerozdýchá nikdo.
Nejem odborník na baterie, ale byl jsem dost blízko u dvou a vím, co dokážou. A tuším, co potřebují: chlazení s daným výkonem pro nejvyšší zátěž a okolní teplotu, vše (snímače teploty, průtoku, tlaku, čerpadel, chladící rozvody v baterii...) zdvojené s ohledem na tepelnou setrvačnost, protože při poruše, i při vypnutí zátěže, teplota dále stoupá. Hlídání teploty, vnitřního odporu a regulaci zátěže a nabíjení každého z několika stovek článků - komunikace po sběrnici s bezpečnostním protokolem. Po selhání jakéhokoli prvku (i zdvojeného) se musí snížit výkon vozidla a upozornit řidiče, že za určitý čas dojde k vypnutí vozidla a uvedení do nouzového režimu, takže musí urychleně vozidlo odstavit, opustit vozidlo, před tím jesště pomocí tlačítka "PRAPOR" vztyčit na střeše výstražný bílý prapor s červeným plamenem a přes něj jdoucím černým bleskem a společně s ostatními pasažéry pomocí železobetonové stavebnice, uložené v kufru vozidla pod výstražným trojúhelníkem, postavit ve vzdálenost 150 m od odstaveného vozidla bunkr, zalehnout do něj a vyčkat do příjezdu likvidační jednotky. Během akce je přísně zakázáno používat mobilní telefony (ani hovory, ani sms, ani fotky a ani videa!!!), aby se mezi ostatními uživateli nešířily fake news a zbytečná paniky poškozující gender, multi kulti a planetu.

PS: Já do elektroauta nevlezu, ale rád se budu dívat, jak budou jezdit ostatní. Sice mi bude připadat trochu nespravedlivé, že jezdí i za moje peníze, ale co, život přece není spravedlivý.
PPS: Na baterii se mi líbí, že zvenku vypadá furt stejně, ale uvnitř je už nevratně nastartovaná. A co jsem zažil, tak časová prodleva mezi podivnou hodnotou napětí na výstupu z baterie a náhlého, velice razantního vyjádření její nespokojenosti s naším chováním vůči ní byla asi půl hodiny.

Průměrný počet slepic: 3.9 (7 hlasů)

co se i stane když jaderná elektrárna ztratí možnost odvodu tepla. Jen následky musíte vynásobit 1 milonem nebo miliardou.
Zatímco bezpečnost JE (když je větší než cca 50 MW) nelze pasivním způsobem zajistit,
u Li baterie to jde (viz česká Li baterie, podívejte se na internet na demonstrace),
nebo Li baterie s pevným elektrolytem, zatím ne ve výrobě, ale je již příprava výroby.

Průměrný počet slepic: 2.1 (7 hlasů)

Lithiové baterie jsou na cestování omezené a do zavazadlového prostoru nesmí vůbec.

Tak moc je to bezpečné.

Průměrný počet slepic: 3 (4 hlasů)

ve svém mobilu, ano občas (pravděpodobnost 1: 1 miliardě) bouchnou. U jaderného reaktoru je poměr (1: 250), 2 obrovské havarie na cca 500 reaktorů postavených ve světě.

Průměrný počet slepic: 1 (2 hlasů)

Počítají se i malé reaktory, jaké jsou například v Řeži, v Praze na Karlově náměstí a kdoví kde ještě?

Zatím bez slepic

In reply to by Viki (neověřeno)

Trvalý odkaz

nad 100 MWelektrických

Zatím bez slepic

havárku na Three Mile Island ( nobo jak se to píše) takže zanedbáváte celou třetinu událostí...
Černobylskou havárku způsobila převážně lidská blbost, Fukušimu lidská hamižnost, Three Mile pravděpodobně taky (nedostatečné zálohování životně důležitých okruhů). Takže konec konců byly vždy na vině ... lidi.

Průměrný počet slepic: 5 (2 hlasů)

a kolik je/bude aut na baterky?
Srovnávat baterii v mobilu s baterii v autě?
Bezpečnost elektrárny a bezpečnost baterie ze seriové výroby.
Většina baterií vč. hw komunikace a bezpečnosti se vyrábí v Číně!!!!
Všichni si ze spolehlivosti čínských výrobků dělají prdel, jen ty baterie jsou bezva?
Nemusím se nikam koukat, byl jsem u toho a to byly baterie z hybrida, takže podstatně méně výkonné než z auta pouze na baterky. A když to začlo, tak se mi podlomily kolena a zamumlal jsem si pro sebe: "Kurva, to bude ale průser!"
Jak jsem psal, je zbytečné se dohadovat co a jak. Půjde to svým směrem bez ohledu na náš názor. Pouze to, jestli v tom budeme jezdit nebo ne, tak to ovlivníme.

Průměrný počet slepic: 5 (5 hlasů)

napadnout jen úplně pitomého Vidláka. Anebo polodebilního Targuse.
Vidláku, ruku na "srco":
1/ jak by ojrosoudruzi tahali ojrodotace z Bruselína, kdyby neměli elektrokřápy?
2/ jak by ojrosoudruzi startovali novou výrobu křápů na plyn, když na to existují relativně levné přestavbové sady?
3/ jak by ojrosoudruzi dotovali naše krásné, chytré, mladé a hlavně hnědé muslimské soudruhy, když trubky s plynem k nám jdou prakticky jenom od Putina?

Průměrný počet slepic: 5 (2 hlasů)

Když na to přijde, nejekologičtějším dopravním prostředkem je kůň. \Ale u elektromobility nikdy nešlo o ekologii, ale o to, aby bylo co rozkrást a na co čerpat dotace.

Průměrný počet slepic: 5 (2 hlasů)

Do společnosti bludných kruhů.Už jen tím,že předpokládáte,že každý bude mít ke svému autu i svou střechu.

Průměrný počet slepic: 3.9 (9 hlasů)

podle mezd, ale co se týče vlastní střechy nad hlavou, tak předhoníme asi veškerý západ.
U nás jsme s počtem osob co bydlí ve svých rodinných domcích (zděděných, jako já) a s chalupami (tu zas zdědila žena)
vysoko nad průměrem západní Evropy. Děti taky mají své (dcera na hypotéku, syn svépomocí).
A levný elektromobil (teď ne, za 15-20 let ano) bude mít též spousta lidí u nás.
Pro Targuse: naftu a benzin pálíte nenávratně, baterie kompletně recyklujete a znovu vyrobíte. Třeba za 10 let i u nás.
Elektromobilitu zde nadiktoval VW, ostatní výrobci aut u nás se taky připojili.

Průměrný počet slepic: 3.1 (9 hlasů)

na parcele 400 metrů má možná kde kdo, ale přesto to není dost na solární energetickou soběstačnost. Taky uvnitř bydlí třeba 4 osoby( průměrná rodina), co se potřebuje denně někam přesouvat, a druhou větu termodynamiky,že energie se při přeměnách degraduje,prostě neočůráte.

Průměrný počet slepic: 3 (6 hlasů)

dávám přednost co největšímu podílu lokální výroby (zemědělské, energetické, někde 20%, někde 50%, fotovoltaika jen po 8 měsíců v roce, ...). Na 100% soběstačnost je nutno přejít jen ve válce.
Druhá věta termodynamiky platí pro uzavřený systém. K nám naštěstí proudí energie ze Slunce. Země není z energetického hlediska uzavřený systém. Ano energie se nakonec promění v teplo, ale 99,99% energie jde k nám zvenku-od Slunce. My můžeme (lokálně) ovlivnit jen ztráty této energie, které probíhají emisí záření do vesmíru.

Průměrný počet slepic: 3.1 (12 hlasů)

ze soběstačnosti na solárech,začal jste psát o tom,že auta budou jezdit na střechy.
Z hlediska obecné teorie systémů naše Země JE globálně uzavřeným systémem( nikoli izolovaným) .
V rámci tohoto uzavřeného systému je celkový objem látek a vzestup energie globálně limitován. Dalšími globálně limitivanymi faktory je prostor a čas( daný rychlostí otáčení Země).Jedině v rámci těchto limitovaných faktorů probíhají procesy přeměy látek a využívání energie.Látky a energie jsou přitom neoddělitelně propojeny,protože nositelem energetických zdrojů je látka. základem pohybu látek je energie.
Takže pokrýt planetu panely nebo čímkoli vůbec nic neřeší,neb hmota a energie jsou strany téže mince a čistota je z hlediska matky přírody kategorie naprosto indiferentní a příroda je to,co tu vládne.

Průměrný počet slepic: 4.1 (9 hlasů)

Přidat komentář

Prostý text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.