Podělali se

Autor

O uplynulém víkendu jsem měl zajímavou návštěvu. Zašel jsem na pivo s jedním kamarádem, kterého jsem neviděl už hodně dlouho, protože je to velmi vytížený manažer v automotive. V současné době dělá poměrně velké zvíře ve Škodovce. Tak velké zvíře, že se  běžně potkává s generálním ředitelem Volkswagenu. Má na starosti několik projektů nových aut a skutečně rozumí tomu systému, jak se dneska vyvíjí, vyrábí a prodává auto po milionech kusů. 

Bylo to zajímavé povídání. Jednak jsem se dozvěděl, jak se snadno (ale ne levně) dostat k autu s celkem jakýmkoliv motorem. Stačí ho koupit v Dubaji. Daunsajzingované motory jsou totiž jen evropskou specialitkou víme? Všude jinde se prodávají normální atmosférické motory, které jsme tu kdysi měli také. Takže stačí v Dubaji koupit auto a přitáhnout ho sem... Mnohem lépe se to říká než dělá, ale já si z toho vzal vlastně jedinou pozitivní zprávu o evropském automobilovém průmyslu. Kdyby na to přišlo, za týden mohou z bran škodovky vyjíždět auta s normálními motory pro normální lidi. Všechno je vymyšlené, všechno se produkuje, ale jen na export pryč. 

Jinak samá negativa. Přes všechny investiční pobídky, přes všechny kecy o šrotovném a příspěvku na elektroauta, prakticky nikdo to nekupuje a pokud někdo není zcela při smyslech, koupí si Teslu... Cena stejně vysoká, provedení stejně zoufalé, dojezd stejně ubohý, ale ten Musk alespoň umí marketing a člověk má pocit, že si koupil cosi lepšího. 

I kdyby se splnily plány prodejů všech těch hybridů, stejně to nebude stačit a automobilky budou muset platit ty pokuty za emise. Ano, z tohoto důvodu budou muset auta zdražit. Což bude znamenat úbytek zákazníků, což bude znamenat další zdražení, což bue znamenat, že zákazníci si budou kupovat ty levnější modely, což bude znamenat, že si zase méně lidí koupí elektrošrot, což bude znamenat další zdražení, a tak pořád dokolečka... 

Takže navenek se sice všichni tváří povinně optimisticky (a dokonce to mají nařízené a běda, kdyby to někdo nedělal), ale jinak je nálada jako na začátku dubna 1945 v Berlíně. Někteří hledají, kde tesař nechal díru, jiní blouzní o zázraku a většina má pocit, že se svět v Brusel obrací. 

A žádná převratná baterie není a nebude. Pokud by byla, Volksawagen by ji už dávno měl. 

Když jsem poslouchal ty nářky, podotkl jsem, že Volkswagen má větší rozpočet než leckterý stát. Jejich generální ředitelstvo se doslova koupe v penězích. Mají v celé Ojrópě továrny a statisíce zaměstnanců.  Člověk by si myslel, že si prostě pozvou Merkelovou na kobereček i s celým Bundestágem, CDU , CSU, Linke, Rote, AfD a vůbec všechny a vysvětlí jim, co si ve tam v ústředí přejí a co si doteď přejí všichni poslanci napříč stranami, jinak by už nemuseli dostat peníze na kampaň, mohly by se objevit nové neziskovky hájící právo automobilistů a tak vůbec... 

Odpovědí byl neveslý smích... Kdepak... oni se tam podělali. Od dieselgate jsou tam posraní až za ušima, jsou před politiky i komisaři z EU v povinném předklonu a pokud by jim nasypali zrní, budou zobat. Hon na jinak smýšlející se už dávno povedl a nikdo si dneska netroufne ani pípnout, že kdysi ve Wolfsburgu nařídili skočit a politici se překot ptali, jak vysoko. Že kdysi dělali auta jen tak proto, že mohou, i když to byl ekonomický nesmysl, prostě jen z radosti nad tím, že jsou největší a nejlepší globální firma na auta a tak si na oslavu udělají Phaetona. 

Jinými slovy... pokud se na důchod chcete zabezpečit akciemi Volkswagenu, přijměte moji upřímnou soustrast. Pokud by někdo podobně jako já doufal, že šéfové automobilek přitlačí na vlády, aby přestaly blbnout s elektroauty a emisemi, tak nepřitlačí. Pokud si někdo myslí, že elektroauta se v dohledné době vyrovnají spalovacím  motorům, tak nevyrovnají ani náhodou.  Pokud by někdo čekal, že v EU převládne zdravý rozum, aby neničili poslední špičkový technický obor v Evropě, tak nepřevládne. A než jim to tam v Bruseli dojde, budou číňané i zbyek světa tak daleko vpředu, že už to bude jedno. 

Naše budoucnost ohledně aut se bude podobat Kubě mnohem více, než si myslíme. 

 

 

I

Hodnocení
Průměrný počet slepic: 4.7 (107 hlasů)

Komentáře

Trvalý odkaz

nenapsal nic, co by si normální česká lopata dávno nedomyslela.

Samozřejmě si dělám z Vidláka srandu. Je to příjemné zjištění, že mi rozum ještě slouží, a nepříjemné zjištění, že nás čeká docela vysoká nezaměstnanost.
Co se týká auta, není potřeba do Dubaje, postačí koupit křápa za hranicí EU a vyřídit si individuální dovoz. Anebo si pořídit vetroše. Totiž veterána. Ideální kousek - koncernový pekáč s dieselem 1,9 TDI v normě EURO 3. Nájezd na tomhle motoru bez velkých investic k milionu km, opravy ještě relativně jednoduché a na materiál levné.

Průměrný počet slepic: 5 (19 hlasů)

kamagra next day <a href="http://vskamagran.com ">picture of kamagra st</a> kamagra glaucoma

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

jsem zase koupil oktávku, tentokrát benzín 2,0TSI. Mohu oznámit, že táhne jako čert, ze 130 na 230 to má stejně rychle, jako z 20 na 120. Jenom se mi zdá trochu malá. Superb jsem nechtěl, bo též máme známé a ti říkali ne. Ale na důchod dobrý, s tím nikoho nenaseru.
Info ze závodu Škoda máme dlouhodobě v rodině, dělají tam dokonce 4 ks od technologie po personalistiku. Vždy zajímavé vyprávění.

Průměrný počet slepic: 5 (13 hlasů)

nepoučitelný...

Průměrný počet slepic: 5 (5 hlasů)

a doma jsem byl vyvrhel. Jedině po čase jako zimní auto

Průměrný počet slepic: 4.8 (5 hlasů)

ale O3, roční, z fabriky (jezdila v tom manežerka), s 5letou zárukou nebo 100tis. Byla o 250 tis. levnější a byla o ni čestná losovačka.

Průměrný počet slepic: 5 (1 hlas)

není ten motor VW, ale Audi. Dvojspojka je mokrá, utopená v oleji, z kodiaku; ta těch 320Nm hravě přenáší. Uvidíme v zimě, to raději snížím zális kol. Mlaďoši kvitují wifi v autě. Zatlačení do sedaček není jak v mustangu, ale proti 2,0TDI jde o pokrok.

Průměrný počet slepic: 2.7 (3 hlasů)

Györu, jako předtím. Včetně vychytávek Ládi Hrušky se společným názvem "jak vyrobit z průměrného auta neobyčejné kurvítko."
Dvouspojka je docela katastrofa. Je nutno dost často měnit olej za docela šílené ceny, ceny oprav pak šplhají do nebeských výšin. A hlavně to nikdo neumí. Ani ve značkových servisech. Problémy se softem, z toho vyplývající opravy - blablabla...
Když vidím, jak se u nás v Třinu lidi "rvou" o málo jeté křápy z operáků (jsou toho tři plné dvory), je mi zcela jasné, co určitě nekupovat ani náhodou, ani omylem.

Průměrný počet slepic: 3.9 (7 hlasů)

co 60tis a musí se teplý vycucat vývěvou, to si pohlídám. Z motorů je to to nejlepší, co do oktávek kdy strkali (nepočítám 81kW s červeným ičkem v O1; té jsme říkali Nikita; 103kW v O2 už byl jenom Brumla; tahle 140kW zatím nemá pevné jméno).

Průměrný počet slepic: 3 (2 hlasů)

Jak efektivně využiji oněch 140 kW po cestě do werku a zejména pak z werku, zacpané dalšími lopatami?
Kdy vůbec využiji oněch 140 kW?
K čemu mi pomůže motor se 140 kW, když mi stojí v cestě do práce čtyři radarové pasti, troje světla, dva kruháky a stádo nadržených policajtů?

Průměrný počet slepic: 4.9 (14 hlasů)

17 km, z toho ten poslední pěšky.
Kdyby autobus nevyjížděl přesně o 30 minut dříve, než já autem od baráku, ani by mě nenapadlo ničit auto ježděním do toho zaprášeného smradlavého bordelu.

Průměrný počet slepic: 4.9 (7 hlasů)

z jízdy. V tom vede Mazda6, to je kočár. Ale pošlu ho do Buzuluku za admirálem, bude vozit psí spřežení na závody. Jinak dělám doma a autem obsluhuju mlaďochy.

Zatím bez slepic

Rumunsku. Tam byl svět před dvěma lety ještě normální. I když je pravdou, že i tam začínají rozesírat. Dlouho už to trvat nebude.
V ČR to bylo před desítkami let...
Dnes to mám tak, že ráno vstanu a řeknu si - kurva, už zas musím jet...

Průměrný počet slepic: 4.9 (8 hlasů)

S touhle filozofií bych si nikdy nekoupil motocykl Honda Fireblade 900 RR s výkonem 149kw. :-)))

Průměrný počet slepic: 3.7 (3 hlasů)

In reply to by Todík (neověřeno)

Trvalý odkaz

z Týnce a vůbec nemám pocit, že bych se na něm nemohl zabít, kdykoli si vzpomenu. Prostě mi těch třicet poníků na občasné letní toulání po kraji bohatě stačí.

Průměrný počet slepic: 5 (4 hlasů)