První vlaštovka

Autor
Štítky

Moje veřejné vystupování začalo v červnu 2013. To jsem Vlkovi poslal svůj první text ke zveřejnění. Byl jsem tehdy čerstvě přestěhovaný na Moravu, čekali jsme třetí dítě, měl jsem za sebou zhruba rok pracovního poměru "u Babiše"... a ten můj premiérový text se týkal církevních restitucí, které právě tehdy docházely svého naplnění pomocí hlasu poslance, který takřka přímo ze sněmovny mířil do vězení.  Nebudu kolem toho chodit, zde máte odkaz, přečtěte si to sami: 

https://vlkovobloguje.wordpress.com/…te/

Moji pravidelní čtenáři vědí, že jsem členem naší druhé největší církve - Českobratrské církve evangelické a také vědí, že tu a tam glosuji mé tehdejší prognózy  a porovnávám je s proběhlou realitou. Teď na to znovu přišel čas. Tento pátek měla právě naše církev svůj celorepublikový sněm zvaný Synod, na kterém bylo zvoleno nové církevní vedení. Postavy necháme stranou, protože běžnému ateistovi to nic neřekne, ale kromě persón byla odhlasována i řada dokumentů finančního významu a to už by nás zajímat mohlo. 

Jen krátce odbočím - Nebudu se zabývat situací v katolické církvi, která si z restitucí ukrojila ten největší kus - ale jak vidíte Bůh je spravedlivý. Mysleli si, že budou mít lesy a z jejich výnosů budou žít... a on přišel kůrovec. Takže nejenom že není zisk, ale ještě musejí za značných nákladů všechno znovu zalesnit. A za osmdesát let z toho možná budou něco mít. Možná. 

Zpátky k českobratrským evangelíkům...

Když v padesátých letech komunisti církve podřídili svojí kontrole, paradoxně tím zařídili jejich přežití i po roce 89. Stát udělal z farářů státní zaměstnance a platil je. Samozřejmě byli faráři pod dohledem, bylo to velmi nedůstojné, udávalo se u toho, dávaly se zákazy působení, tu a tam některý farář končil jako topič. Na teologickou fakultu se chodilo tak, že farářský adept začal studovat jinou vysokou školu. Kdyby chtěl rovnou na teologii, tak by mu to zakázali a zakázali by mu jakékoliv vysokoškolské studium. A tak se přihlašovalo někam jinam a pak se na teologii přecházelo. 

Po roce 89 tak pro církev začala velmi výhodná situace. Veškerá šikana a omezování skončily... ale stát dál platil duchovní. Farář si najednou mohl kázat co chtěl, mluvit o čem chtěl, zapojovat se do jakýchkoliv aktivit, organizovat jakékoliv činnosti, nic mu nehrozilo. Stát poslal církvi peníze na výplaty a i když platy nebyly vysoké, kompenzovalo se to tím, že farář zadarmo bydlel na faře. I malý sboreček o dvaceti lidech na nedělních bohoslužbách  měl svého faráře, kterého platil stát (tedy i ti, co do kostela nechodili). 

Výsledek této svobody se samozřejmě brzy projevil. Velmi rychle se faráři  otřepali z nesvobody a začali s politikou. Pánbůh už nedržel v ruce celý svět, Pánbůh už si vybíral svojí politickou stranu. Pánbůh už najednou nemiloval bez rozdílu všechny lidi, ale jen ty se správným politickým názorem. Už koncem devadesátých let se vyprofiloval rozdíl mezi městem a vesnicí, kdy veřejná prohlášení církve začala být schizofrenní. Správné samozřejmě bylo všechno líbodémo, ale na vesnicích kostelní lid volil poněkud v rozporu s doporučeními pražského ústředí. 

To samozřejmě nebylo všechno -  svoboda projevu byla, výplata přišla na účet každý měsíc, čtenost Bible klesala a čtenost  Respektu stoupala, s tím stoupalo sebevědomí a klesala sebereflexe. Možnosti obrovské, odpovědnost nízká.   V takové chvíli se vždycky začnou projevovat dekadentně sebevražedné tendence. Netrvalo dlouho a politizující církev začalo pálit dobré bydlo. 

Není přece správné dostávat peníze od státu. Církev se přece musí úplně osamostatnit. 

Stalo se v roce 2013. Pod taktovkou ekumenické rady církví, ale pod dohledem církve katolické za hlasitého potlesku většiny církevních oveček, kde zůstalo jen málo uvážlivějších hlasů, které už tehdy v roce 2013 předpovídaly, že celé to majetkové vyrovnání k ničemu není. Že to ani zdaleka není tolik peněz, kolik to vypadá. Že poločas rozpadu církve byl už předtím pouhých deset let. Že samostatnost bude znamenat utahování opasků. Že sice stát dá nějaké ty miliardy, ale z nich se platy nezaplatí a i kdyby se s těmi penězi dobře hospodařilo, pokryje se z toho tak čtvrtina nákladů na farářské platy. A ten zbytek se bude muset vytahat z kapes členů církve. Což je zcela nereálné, protože sbory jsou ve skutečnosti mnohem menší než to vypadá podle kartotéky. A ještě se stále zmenšují. Že ekonomické zázraky, kdy stále menší počet lidí zaplatí stále rostoucí náklady na provoz a nově i na farářské platy, že takové zázraky dělal naposled Ježíš, když nakrmil z pěti chlebů zástupy na břehu Galilejského jezera. Od té doby se to nikomu už nepodařilo. 

Tyto marginální uvážlivější hlasy nikdo nebral vážně. Stejně tak nikdo nebral vážně varovné hlasy o politizaci církve.  Ostatně odkud myslíte že pochází představitelé Milionu chvilek? Ano, z Českobratrské církve evangelické. Kdo myslíte že zadarmo a dobrovolnicky vede lecjaké místní buňky Milionu chvilek? Kdo tam dělá tu nutnou a nezbytnou práci, aby to fungovalo?  Ano faráři českobratrské církve evangelické, protože na to mají čas  a výplata chodí pravidelně.  

Teď jsme osm let od podpisu majetkového vyrovnání s církvemi. Farářské platy už stát neplatí, ale posílá postupně klesající částku finančního vyrovnání. Nejprve to byly krásné peníze, ale teď už je to o dost méně. Peníze se uložily na konzervativní fondy. Výnos z těchto fondů bude schopen pokrýt pětinu farářských platů. Právě skončený synod proto schválil navýšení plateb jednotlivých sborů za farářské místo. Teď se platí necelých 200 tisíc ročně. Za pět let to bude závazně 450 tisíc na každé farářské místo. Církev má v současné době ve službě asi 250 farářů a z toho tak padesát ve velkých sborech, kde příspěvek na platy tvoří malou část rozpočtu. Velkých měst tu totiž zase tak moc nemáme. 

Vidlákovský sbor je v podmínkách naší církve brán jako veliký. Ale jeho roční příjmy od farníků dělají zhruba půl milionu. Běžné náklady na chod celého společenství od peněz na organizaci akcí, po topení, vodu a plyn byly 350 tisíc.  Za pět let ve sboru zase někdo ubude. I ve Vidlákově tvoří půlku osazenstva v kostelních lavicích důchodci.  Všechny ceny půjdou nahoru. A prakticky veškeré příjmy budou muset jít na faráře. Pokud se vůbec tolik peněz sejde.  Nereálné... 

V příštích pěti letech z církve bude muset odejít možná polovina farářů, ale spíš víc. Jakmile totiž farář odejde ze sboru, zpravidla to urychlí jeho úpadek. Pokud se několik sborů podělí o náklady na jednoho faráře, ničemu to nepomůže, jen se urychlí pokles členů = pokles příjmů.  Jamile to celé nastane, jen těžko se to zastaví. Venkovské sbory vychovávaly děti, které pak odcházely do měst a posilovaly velké městské sbory. I to za pár  let skončí pokud malé sbory přijdou o faráře.   Pak začnou docházet peníze i těm velkým. 

Celé se to bude sanovat jediným možným způsobem - malé sbory mají ještě nějaký majetek. Mají svoje fary a modlitebny, které se dají prodat a z těch peněz se ještě nějakou dobu bude udržovat zdání, že je všechno v pořádku. 

Můj mateřský sbor v západních čechách byl jedním z těch, který právě na toto upozorňoval už před dvaceti lety.  Tehdy ho samozřejmě nikdo nebral vážně. Teď už ho sice v okolí vážně berou, ale zpětně. Teď uznávají že můj táta jakožto kurátor sboru měl tenkrát pravdu. Samozřejmě opět neuznávají to, co táta říká dneska. To pochopí až za dalších deset let. 

Můj mateřský sbor udělal vlastně jedinou možnou věc - prodal svojí vlastní modlitebnu svým vlastním členům. Vyvedl ten majetek z církve a udělal z něj osobní majetek členů sboru s tím, že modlitební prostory budou dále sloužit svému účelu. Nebyl to žádný tunel. Členové sboru se prostě složili a zaplatili za modlitebnu, kterou předtím sami opravili, tržní cenu.  Díky tomu se jim nestane, že by byli administrativně sloučeni třeba s Karlovými Vary, za čas jim pak někdo nařídí, že bohoslužby se budou konat jen ve Varech a jejich modlitebna se prodá, aby se za to zaplatil karlovarský  farářský plat. Jsou první vlaštovkou. Prvním sborem, který už počítá s tím, že brzy nebudou ani faráři, ani církev a tak si obcování s Bohem budou muset zařídit sami. Levněji. 

Pánbůh je prostě spravedlivý. Politickou církev nepotřebuje.  Přitom jim na začátku devadesátek dal ty nejlepší podmínky. Dal jim svobodu a zajištěnou existenci. Nevážili si toho a místo aby v klidu budovali církev pomáhající, církev pro všechny, církev mravnou s pevným základem, začali místo toho budovat další politickou stranu. Místo aby podporovali pevné rodiny, stálé vztahy a výchovu dětí v mravnosti přesně tak, jak je to popsáno v  Bibli, začali podporovat sexuální menšiny a úpadek mravů. A za všeobecného potlesku si  restitucemi podřízli větev na které seděli. 

A víte co je největší fór?  Tak bojovali proti Babišovi a za Milion chvilek, tak bojovali za Piráty, až se jim to nejspíš podařilo a ti jim teď zdaní komerční nemovitosti - ano zdaní jim výnos z těch konzervativních fondů, kam dali ty poslední peníze od státu. Konzervativní fondy totiž investují zpravidla do výnosu z pronájmu nemovitostí. Tak moc je štval Babiš s nízkými daněmi a rentiérskou ekonomikou, že si řežou i tu poslední větev ze které se sice už nedá zaplatit celorepubliková církev, ale dá se z toho udržet pražské ústředí. Ani na to nebudou brzy mít. Proč? Protože podporují ty, kteří jim přesně tohle udělají. 

Nevím co dělají katolíci. Jestli byli šikovnější... ale spíš o tom pochybuju - hodně peněz pohromadě = velké pokušení. Takže to tam u nich jde od desíti k pěti dost podobným způsobem. Ale s klidným svědomím mohu říci, že druhá největší církev v republice dlouho balancovala na okraji propasti, ale teď udělala rozhodný krok dopředu.  A všechny její plány mají sice vzletné názvy, ale ve skutečnosti je to jen plán na to, aby zbylí členové mohli mít ještě řádný církevní funus s muzikou a poslední pak zhasne.  Je jedno, co farář hlásá z kazatelny. Půl milionu ročně na jeho proslovy jsou pro většinu sborů nereálné. 

Církevní odpůrci by měli Kalouskovi postavit pomník. Podařilo se mu naší církev zcela zmarginalizovat. K tomu po jejím krachu nezůstanou žádné dluhy, peníze se nevyvedou do zahraničí, z té státní náhrady se zaplatily mzdy a z těch mezd odvody a DPH, peníze čistě přetekly do obchodu, průmyslu a služeb... Dokonalá práce. Takhle se to dělá soudruhu Gottwalde. Žádné zákazy, žádné dohledy, žádné tresty, vězení, Jáchymovy. Stačí jim dát prachy a nechat je, aby jim narostlo sebevědomí a přišli o pokoru. Stačí, aby se stát odstřihl od církví a ony už udělají všechno samy. Jen to není hned... ale v roce 2030 už tu Českobratrská církev evangelická bude mít jen IČO a logo. Jinak skoro nic. 

 

 

 

 

 

 

Hodnocení
Průměrný počet slepic: 4.9 (116 hlasů)

Komentáře

Pardon, bylo to nahoru.

Průměrný počet slepic: 5 (3 hlasů)
Trvalý odkaz

Co je v něm slovním základem? Syn? Ve slově důchod je to duch, to vím.

Průměrný počet slepic: 4.5 (8 hlasů)

Synod = syn od X; Důchod = duch od X. Za X si dosaďte dle názoru a libosti. :-)

Jinak z řečtiny syn (s) a hodos (cesta, pravidelná cesta). To druhé slovo je nejasného původu, pravděpodobně ze staroslověnštiny naco jako "chod".

Ve stejném smyslu se slovo používá astrnomicky jako synodická perioda. (https://cs.wikipedia.org/wiki/Synodick%C3%A1_perioda)

Průměrný počet slepic: 3.9 (7 hlasů)

synod (synhodos) - řečtina
syn : společně, společný
hodos : stezka, cesta nebo taky schůze

Průměrný počet slepic: 4.4 (10 hlasů)

In reply to by Zapadlo (neověřeno)

Trvalý odkaz

slova "synedrion" - nejvyšší shromáždění či rada starších ("moudrých"). Zavedl to Alexandr Makedonský. Něco jako federální parlament, svolávaný ad hoc na řešení zásadních imperiálních záležitostí.
Z toho pak, už za křesťanství, vznikl "synodos" - nejvyšší rada biskupů, která je - na rozdíl od synedrionu - stálá a schází se pravidelně.

Průměrný počet slepic: 4.8 (6 hlasů)

zajímavé, Jéžiška ještě před Pilátem odsoudil židovský "sanhedrin"

Průměrný počet slepic: 4.3 (9 hlasů)

In reply to by Zapadlo (neověřeno)

Trvalý odkaz

Synedrion se v Judeji objevil až v pol. 1. stol. př.n.l. a Flavius Josefus ho zmiňuje okrajově jen dvakrát jako ad hoc shromáždění "mudrců" či "soudců" - bez konkretizace, zda se jednalo o duchovní soudy či o právní/veřejné/správní záležitosti. O Jéžiškovi se nezmiňuje vůbec (na rozdíl od Jana Křtitele, kterého pojednává docela podrobně).
Takže CO to vlastně byl "sanhedrin", se dodnes pořádně neví.

Průměrný počet slepic: 4.2 (11 hlasů)

... přece nevěří. Tu nikdo nikdy neviděl. Zato Boha...

Průměrný počet slepic: 4.5 (8 hlasů)

Jestli ono se toho o době před 2000 lety vůbec něco kloudného ví.

Průměrný počet slepic: 5 (5 hlasů)

Občane, to že Vy nic moc o sanhedrinu nevíte nemění fakt, že tato rada nadaná soudní pravomocí, byť okleštěnou v Ješuově době římany existovala a soudila.
Některé z pramenů :
BENNY, P. B. The criminal code of the Jews. London, 1880
HUTCHISON, W.G. Renan's life of Jesus. London. 1897
CHANDLER, W. M. The trial of Jesus from a lawyer's standpoint. Volume I The hebrew trial. NYC, 1925
LEMAN, M.M. Jesus before the Sanhedrin. Oxford, 1909
MENDELSOHN, S. The criminal jurisprudence of the ancient Hebrews. NYC, 1891
ROSADI, G. The Trial of Jesus. New York, 1905
SEGERT, S. Staroveké dějiny Židů. Praha, 1995
SCHÄFER, P. Dějiny Židů v antice. Praha, 2003
české prameny uvádím jen jako zajímavost, vše důležité je již popsáno v těch anglosaských, češi nic nového nepřidali.

Průměrný počet slepic: 2.8 (5 hlasů)

In reply to by Zapadlo (neověřeno)

Trvalý odkaz

z toho dvacetistránkového PDF zkopírovat i závěrečné doušky:
Evanjeliá čerpané z: http://www.biblia.sk/
Všetky cudzojazyčné zdroje dostupné na internetovej stránke: http://www.archive.org

Stihnul jste si toho přečíst alepoň půlku, abyste měl před Občanem trochu náskok? :-)))

Průměrný počet slepic: 3.4 (5 hlasů)

In reply to by Zapadlo (neověřeno)

Trvalý odkaz

a ta sebevědomá poznámka: "české prameny uvádím jen jako zajímavost, vše důležité je již popsáno v těch anglosaských, češi nic nového nepřidali."

Na Twitteru občas narazím na mladé wikivědce, ale vy máte koule :-))))

Průměrný počet slepic: 4.2 (5 hlasů)

synod je ještě jedno možné vysvětlení.
Na moravě kdysi existovala firma SYNOT - syn a otec Valentovi, momentálně bytem Monako.
Morava evokuje moravské koláče, uzené a víno - bylo to nejspíš výnosné lahůdkářství.
Nejspíš to tak bylo i v případě církve, církevní otcové se sešli, napekli mazance, jidáše, vánočky, vylisovali mešní víno.
Nechal bych to tak a dál bych do toho nešťoural :-)

Průměrný počet slepic: 3.3 (3 hlasů)
Trvalý odkaz

Nesl jsem rakev z kaple
za levý přední roh
kalhoty jsem měl zaplé
a to jsem neznaboh.

Z kaple evangelické
kde ve dveřích se pokleká
bylo to takové lidské
člověka polodřep poleká.

Měli mi to říct dopředu
když už nemají lidi
všech šest nás bylo ve vředu
přední zpravidla řídí.

Radši už rakev neponesu
ať není zase ostuda
stejně mě to táhne k lesu
vždycky jsem byl pobuda.

Průměrný počet slepic: 4.9 (27 hlasů)

Babičky huhlů
otoč tu truhlu
nohama napřed
nosí se z kaple.
Ty máry neber
jen truhlu seber
hoď si ji na rámě
jak pytel na krámě
ve vratech poklekni
moc nahlas nehekni
hlavně nebuď sprostý
je to obřad prostý.

Průměrný počet slepic: 4.7 (12 hlasů)
Trvalý odkaz

I na to hovádko boží
má člověk brusku s noži;
jenom ať nemá červenku
ať hodně lítá po venku
ať má škáru na dva metry
lepší škára, nežli svetry.

Průměrný počet slepic: 4.7 (22 hlasů)
Trvalý odkaz

Jsem na konci 80. byl mladý jinoch, těžká puberta, takže jsem tak nějak přemýšlel, co vlastně s životem. Kolem mě ten šedý rádobykomunismus, perspektiva nic moc, tak si říkám, že třeba ten Bůh. Tak jsem vlítnul zde do církve českobratrské.
Vykoledoval jsem si tím zapsání mého jména na seznam stb, jelikož ti to sledovali.
Ale proč to píši? Byl tam maník, Daniel se jmenoval, on měl takový moderní způsob vykládání teologie a dodnes si pamatuji, jak mi říkal: Pokud hledáš Boha, nehledej ho v kostelech, nehledej ho v církvích, já ti mohu pouze ukázat cestu, ale na tobě je, jestli se jí vydáš. Bůh je všude kolem tebe a pokud ho přijmeš, můžeš s ním komunikovat přímo. Ty a On.
Můžeme se setkávat, popovídat si, zazpívat si, ale tvůj vztah k Bohu bude vždy pouze a jedině mezi tebou a jím.
Ty nepotřebuješ prostředníka a když já seženu prachy a vystavím zde okázalý a honosný kostel, tobě to nepomůže. Ty akorát, když nad sebou uvidíš tu vysokou klenbu si budeš připadat strašně maličký a já když nakráčím v tom rouchu, tak budeš cítit respekt. No, kvůli tomu je to taky tak dělaný.
Na tohle se vyser, berrnarde. Kdykoli budeš potřebovat, přijď. My tě rádi uvítáme tady v tom obýváku, manželka ti udělá čaj a můžeme poklábosit.Ale tvůj vztah s Bohem bude pouze mezi vámi dvěma. Nenechej si do toho moc kecat od nějaké církve. (jak jsem psal, on byl takový moderní)

Průměrný počet slepic: 4.3 (24 hlasů)

In reply to by berrnard (neověřeno)

Trvalý odkaz

To ovšem platí úplně o všem.

Skutečnou moudrost nenajdeš v knihách ani na univerzitách - ale můžeš je použít jako cestu k tomu stát se znalým, moudrým a učeným. A nebo můžeš zůstat sečtělý nebo vzdělaný idiot a hlupák. Je to jen o vnitřním postoji a snaze.

Skutečným umělcem nebo mistrem se buď staneš nebo ne. Buď na to máš, a budeš se snažit - a nebo ti nepomůže ani tisíc nejlepších mistrů a akademií coby učitelů.

Skutečným filozofem se buď staneš vnitřně - nebo ti nepomůže ani červený diplom z filozofické fakultu na Oxfordu.

Skutečným Čechem buď jsi vnitřně, nebo ti nepomůže ani české občanství a členství v parlamentu.

A tak to jde říci úplně o všem.

Průměrný počet slepic: 4.5 (23 hlasů)

Ponkrác - moudře znějící polopravda.
v průběhu učení se člověk objektivně mění, získává znalosti a dovednosti. Na konci výuky po letech nestojí stejný jedinec, jakým byl na začátku.
Pokud se za deset let praktického studia naučím krajinomalbu, najde se jistě učenec který mi s vážnou tváří řekne že ta schopnost někde ve mně od začátku byla, ala bude mít jen půl pravdy.
Výše uvedené neplatí jen o manuálních dovednostech, je to i o schopnostech mnohem duchovnějšího rázu.

Průměrný počet slepic: 4.5 (12 hlasů)

In reply to by Zapadlo (neověřeno)

Trvalý odkaz

Na začátku máte potenciál, který učením můžete rozvinout.

Ti, co něco studují a učí se vědí, že tam mají vedle sebe kromě nadaných i nenadané. Ti když jsou pracovití, jsou schopni se to nadřít, umí odříkat všechny knihy, ale u znalostí nechápou podstatu a třeba u manuálních dovedností je výsledek jen klopotný.

Člověk s potenciálem, ale bez šance se tomu oboru věnovat nemůže svůj talent rozvinout. Kreslit a malovat si může ve svém koutku, ale bude léta objevovat věci, který by mu na škole vysvětlili za dvacet minut a na některý nepřijde nikdy.

Na některý věci jsou okna a když se je nenaučíte v určité době, tak už se je pak nenučíte pořádně nikdy. O jazycích to je notoricky známé, proto se všude zdůrazňuje "rodný" jazyk. Protože pak už to nejde (ve skutečnosti to nejde tak snadno, ale jde to a dá to asi 3 měsíce dřiny, ale musíte vědět jak na to a musí vás to učit fanatickej mistr a ne průměrnej kuliferda s diplomem).

Ve třech letech se naučíte automaticky každej jazyk, se kterým jste pravidelně v kontaktu.

Jak by dopadl Nikola Tesla, kdyby nemohl studovat elektro ?

Jaktože všechny ČVUT světa nevyplodily žádného dalšího Teslu, který by vůbec chápal jeno vize? Vzal nápady Nikoly Tesly, jen na ně mrknul a řekl: "On to přeci myslel, takhle a takhle, je to přeci jednoduchý. Tady doplníme tohle a tohle a můžeme to jít rovnou stavět." - Nic, nula. Ješte když se z nenadaných po klopotném studiu stane asistent na katedře, tak vyhazuje ze školy ty nadanější, kteří se chtějí bavit o podstatě, tam kde oni požadují jen bezduché nadrnčení pouček.

Kromě jiného do moudrosti patří i jistý odstup od věcí. - Jakožto ateista koukám na všechny věřící jak na malé děti, co ještě chtějí věřit na pohádky, ale s moudrým mnichem se kromě existence boží shodnu v kdečem o světě, kdežto věřící burani mi začnou popírat evoluci, dokazovat placatost Země, hrozit peklem a tvrdit, že na smrtelný posteli se stejně dám na víru. (To, že na tu jejich víru se nedává ani na smrtelný posteli miliarda Hinduistů a miliarda muslimů jim vůbec nedocvakává.)

Konec konců, podle Bible byl yjevně s potenciálem Kristus a ukřižovat ho nechali studovaní úředníci církve.

Průměrný počet slepic: 4.4 (7 hlasů)

In reply to by Čmoud (neověřeno)

Trvalý odkaz

Nicola Tesla navazoval a vytěžoval jeden z posledních objevů klasické fyziky - Maxwellovy rovnice elektromagnetismu. Jinak řečeno, narodil se také do správného doby a místa.

Takže Nicola Tesla (vytěžení Maxwellových rovnic) stál na ramenou velkého Jamese Clerka Maxwella (matematické zpracování experimentálních objevů Faradaye do Maxwellových rovnic). Ten zase stál na ramenou velkého Michaela Faradaye (mnoho experimentálních objevů).

Vize Nicoly Teslu jsou tedy vytěžení čtveřice v podstatě jednoduchých Maxwellových rovnic o elektromagnetismu. Například existence rádiových vln byla vypočtena z těchto rovnic, stejně jako mnohé další. Teprve pak se začalo hledat, jak to prakticky realizovat.

Teslovy vize jsou většinou různé rezonanční laděné LC obvody nebo vysokonapěťové obvody. Nic světoborného na pochopení.

Další Nicola Tesla přijde, až se udělá nějaký další významný objev ve fyzice, který bude možné zrealizovat jedincem.

Průměrný počet slepic: 4.4 (7 hlasů)

In reply to by Miloslav Ponkrác (neověřeno)

Trvalý odkaz

S tím celkem souhlasím, ale udělal to on a ne někdo jiný a jsou jeho vize, které nikdo nerealizoval a pořád ještě to vypadá jako scifi a historky z říše mýtů a povídaček.

Průměrný počet slepic: 3.3 (3 hlasů)

Já si Nicoly Tesly vážím. Dokázal to, co nikdo jiný. Nemluvě o jeho morálním profilu a znalostech.

Realizace se počítají. Vize jsou jen vize. To jsou fantazie.

Měsíc mi přijde do mailu minimálně jedna historka o vizi a překonání současnosti od Nicoly Tesly. Donutilo mě to prostudovat řadu jeho vynálezů. A nutno říci, byl jsem velice zklamán. S relativně nízkou znalostí elektroniky to není žádná kosmická věda. Od té doby jsem dost skeptický.

***

Například jeho "volná nekonečná energie" je rezonanční obvod s vysoce kvalitní jakostí (tedy s nízkými ztrátami v cívce), který má odsávat elektrickou energii blesků.

Vysvětlení: Celá země je - z pohledu elektronické součástky - kulový kondenzátor. Kdekoli na světě zahřmí blesk, tak po celém světě se rozjedou elektromagnetické vlny o frekvenci 10 kHz. Můžete takto detekovat blesky kdekoli na světě. Nic nadpřirozeného nebo paranormálního. Nicola Tesla chtěl postavit obrovský rezonanční obvod naladěný na 10 kHz, který bude tuto energii odsávat. Škoda, že i tato energie je konečná a relativně malá z hlediska potřeb lidstva.

Průměrný počet slepic: 5 (2 hlasů)

In reply to by Miloslav Ponkrác (neověřeno)

Trvalý odkaz

Původně jsme mluvili o potenciálu, který vzdělání může rozvinout, jeho absence udusit, ale vzdělání ho nemůže dodat tam, kde není.

Tesla byl jen příklad.
--
Já s váma tak z 99% souhlasím a Teslu stranou, mohl bych vzít za příklad někoho jiného.

Rozdíl mezi fantasií a vizí je asi tenhle: Kdysi měl někdo fantasii, že by si dva lidé na dálku povídali. Vymyslel koncept kouzelného zrcadla/vodní hladiny. Orwel měl koncept televize, co fungovala oběma směry a zároveň vás šmírovala. Zas to byla jen fantasie (s televizníma kamerama tehdejších rozměrů...).

Ale člověk, co si uvědomil, že vlastně v principu nic technického nebrání tomu propojit dva počítače, klidně i telefonem na velkou dálku, klidně k oběma připojit kamery a mikrofony a tak si tedy na dálku povídat, to už nebyla fantasie, ale vize. Už to měl, i když to třeba nedokázal sám postavit.

Vizi měl ten, kdo si uvědomil, že by mohl vlastně kopírovat DNA v podstatě donekonečna a trochu nejistě si to po sobě ověřoval, že se přeci neplete, protože mu přišlo divné, že na to přišel jako první, když to je jasné jak facka (s jeho vzděláním) a mohly na to přeci jen pomyslet spousty lidí.

Já nemám ani vaše ani Teslovo elektrické vzdělání, abych se mohl dohadovat o konkrétních věcech a vím o dost chybách géniů, na to abych si dovedl představit, že se on absolutně mýlil úplně ve všem.

Současně ovšem to, co si lidé přeposílají jako Teslovy myšlenky nemusí být jeho skutečné myšlenky. Mohou tam být jen nějaká jejich přibližná převyprávění a la Cago kult. Kdybyste se mohli vy dva bavit, tak byste si alespoň ověřili, že vzájemně jistě víte, jak to ten druhej přesně myslí. Možná by vám on ukázal nějakou možnost, kterou jste přehlédl a možná obráceně. Dost možná oboje a dost možná vy byste jemu dokázal, že to tak jak to říká nemůže být a při tom přišel sám na jinej způsob jak to udělat. Je to pořád co by kdyby.

Zároveň však sem tam někteří lidé předběhnou svou dobu.

Nejhorší je, že to někdy mohou být i kliničtí blázni a mozek jim to dělá sám.

Elektrické články měli už v Mezopotámii, princip parního stroje měli už staří Řekové, spočítali relativně správně průměr zeměkoule a samozřemě nevěřili na její placatost, už da Vinci byl jen poslední krůček od uvědomění si gravitace, penicilín objevili koncem devatenáctého ve Francii a pak se na to zas zapomnělo, Mendel byl neznámý a kdyby tuším de Vries nepotřeboval jako důkaz svých teorií Mendelovy rozsáhlé a solidní pokusy, tak o Mendelovi nejspíš vůbec nevíme. Darwinovi se nechtělo ven s jeho teorií evoluce a kdyby nějakej jeho konkurent nevytvářel podobnou teorii, tak by si to nejspíš nechal pro sebe. Jako studovaný teolog si dobře uvědomoval, co to bude za haló.
Taky to, že nebyl studovaný biolog mu nejspíš pomohlo si uvědomit, že se druhy mohou měnit, což si těžko uvědomujete, když koukáte na kočky, psy v zoo na žirafy, ale na Galapágách už to máte najednou přímo pod nosem.

Někdy si někteří lidé doopravdy uvědomí něco, čeho si ostatní nevšimli. Pro ně to jsou vize, protože chápou princip a uvědomí si, kam až to vede, pro ostatní fantasie, protože nemají ponětí, jak by to mohlo fungovat.

Když moje známá poprvé viděla CD, bylo jí jasné, že jednou na tom budou filmy. Když se na něco dá zakódovat zvuk, dá se i obraz. Měšťanostové nad jejíma poznámkama jen kroutili hlavama, co to říká.

I kdybychm vyloučili všechno, co se kdy Teslovi připisuje, ještě pořád jsme nevyloučili věci, o kterých si neudělal poznámky. Vizionáři mají spoustu nápadů, z nichž některé jsou geniální a jiné blbosti. (Vis některé ukázkové propadáky Steva Jobse či Billa Gatese.)

Na závěr opět začátek. Tesla měl potenciál a díky vzdělání ho rozvinul.

S moudrostí je to podobně. Sama škola vám ji nikdy nedá. Viděl jsem pár totálních blbů, co na VŠ přišli jako blbi a odešli jako blbi s diplomem.

Taky jsem viděl dost skupin manuálně pracujících, kde se pravidelně vyskytuje někdo, kdo to měl v hlavě srovnaný, (filosofické) vzdělnání/nevzdělání. Chlapi i ženský.

Někdy i dítě promluví jak orientální mudrc.

Zatím bez slepic

Já s vámi souhlasím.

Už jsem si také všiml, že jasné myšlení a řekněme prozíravost či vizionářství nezávisí příliš na vzdělání či společenské vrstvě. Že lidé, kteří to mají v hlavě srovnané se vyskytují mezi dělníky, inteligenty i jinde. A mezi těmi samými lidmi se vyskytují i ti, kteří jsou mimo.

Tento potenciál tvořit a jasně vidět potřebuje ale příležitost - správné místo, čas, podmínky.

Nicola Tesla je na jedné straně génius, a právem uznávaný. Ale také navíc nafouknutý cargo kult, abych použil vaše slova.

Nicméně vizionář je pro mě člověk, který je schopen realizovat nebo aspoň navrhnout použitelnou realizaci svého nápadu. Nikoli jen třeba říci: Příjde doba, kdy budeme cestovat tak, že do vteřiny navštívím sousední galaxii. Fantazijních vizí je plné sci-fi, beletrie, a já nevím co všechno.

***

Nicola Tesla měl potenciál. Měl dobré vzdělání. Možnost ho uplatnit v USA, když startovala technologická revoluce.

1) Faraday dodal horu experimentálních poznatků. Ale matematicky byl hloupý. Tak v zásadě jen vygeneroval hory pokusů, experimentů a výsledků.

2) Maxwell to matematicky zpracoval, a udělal syntézu: Maxwellovy rovnice elektromagnetismu popisující (a hlavně předpovídající) všechno chování elektřiny a magnetismu. Ale tehdejší matematika neměla k dispozici vektorový počet (tedy geometrii v podobě rovnic), tak Maxwellovy rovnice nouzově zapsal v kvarternionech. Kde vlastně není jasně vidět, co z nich vyplývá.

3) Tesla to dostal Maxwellovy rovnice na podnose, a ve vektorovém tvaru. Matematicky zkušenější člověk to dostával přímo plasticky na talíře, jak ty věci vypadají v prostoru a čase.

Průměrný počet slepic: 5 (1 hlas)

Visionáře definujeme jinak, ale když vezmu tu vaši definici, tak plný souhlas se vším ostatním.

Zatím bez slepic

Váš "potenciál" není předem daný nějakou konečnou hodnotou.
V průběhu učení svůj potenciál (např. schopnost si zapamatovat a správně reprodukovat) navyšujete.
Nu a k stáru náš potenciál (včetně potence) klesá, až nakonec spadne na nulu.
Pokud jste jiného názoru, definujte potenciál a já dodám příklady jakými výkyvy v důsledku učení a cviku jakákoli lidská vlastnost prochází. Včetně samotných základních smyslů.

Průměrný počet slepic: 5 (1 hlas)

In reply to by Zapadlo (neověřeno)

Trvalý odkaz

Potenciál je nejspíše daný binárně. 0 a 1. Buď tam je nebo tam není.

Definice? Možný, uskutečnitelný, eventuální. Jak to používají ve slovnících.

Svůj potenciál nenavyšujete, ale realizujete.

K stáru ztrácíte možnost ho realizovat. Ztratil jste třeba možnost běžet maraton, ale buď jste ho už uběhl nebo nerealizoval.

Pokud máte od dětství rozesraná kolena nebo problém se srdcem, tak jste ten potenciál nikdy neměl.

Zatím bez slepic

pokud bychom přistoupili na vaši "binární teorii" tak by lidé určitou věc buď perfektně ovládali nebo by to vůbec neuměli. Nic mezi. Uznejte že je to kokotina.
zkuste definovat "potenciál"

Zatím bez slepic

In reply to by Zapadlo (neověřeno)

Trvalý odkaz

Věci, na které máte potenciál máte jen většinou jen částečné podmínky k realizaci.

Proto to i s potenciálem to dokážete ovládat jen na jistou úroveň potenciálu.

Průměrný počet slepic: 5 (1 hlas)

In reply to by Miloslav Ponkrác (neověřeno)

Trvalý odkaz

S tím celkem souhlasím, ale udělal to on a ne někdo jiný a jsou jeho vize, které nikdo nerealizoval a pořád ještě to vypadá jako scifi a historky z říše mýtů a povídaček.

Průměrný počet slepic: 4 (4 hlasů)

In reply to by Zapadlo (neověřeno)

Trvalý odkaz

"Ponkrác - moudře znějící polopravda. V průběhu učení se člověk objektivně mění, získává znalosti a dovednosti. Na konci výuky po letech nestojí stejný jedinec, jakým byl na začátku."

Máte naprostou pravdu. Člověk se mění - a o tom to je. Ostatně ta změna lidského charakteru: a) Když generaci vychovává Česká televize nebo Jakub Janda s Cemperem, Kučíkem a Havlem. b) Nebo když generaci vychovávají pracovití vlastenci. A další možnosti. Můžete přímo porovnat jako vědecký pokus.

Stejně tak se teď pokoušejí naši lidskoprávní aktivisté o lež a násilí na dětech, když tvrdí, že: a) přirozený stav věcí typu matka a otec, a b) nepřirozený stav věcí dva LGBT exhibiocionisté, chtějící si vyvzdorovat dítě, protože prostě mají právo - vede ke stejnému stavu výsledného dítěte.

Gró je, že církev, univerzita, škola, knihy, vedení mistry, atd. - je jen vnější působení. Jak vás to změní, je na vás. A jestli si to vezmete za své.

Průměrný počet slepic: 3.9 (7 hlasů)

No a tím se dostáváme k té druhé polopravdě. Záleží totiž na institucích. Včetně církve. Po ovoci poznáte je. Některé instituce vytvářejí civilizaci, jiné sběř.

Průměrný počet slepic: 4 (4 hlasů)

In reply to by berrnard (neověřeno)

Trvalý odkaz

Já byl od dvanácti let z vlastního rozhodnutí u metodistů a pak jsem se kvůli muzice převeksloval ke katolíkům.
Jsem ročník 1960, takže k metodistům jsem se vydal v době docela tuhé "normalizace" a režim je neměl v oblibě hodně moc, protože tam byl přímý vliv evengelikálů z USA (to vím teď, tehdy to nikde neventilovali). Ale nikdo mi do toho nekecal.
Problém nastal, až když jsem maturoval a nejaký politický aktivista na škole usoudil, že moje volnočasové činnosti jsou vlastně škodlivé. A zkusil mi zabránit v ústním odmaturování (písemky mu, kupodivu, nevadily).
A protože já spíš chodím ke kováři než ke kováříčkovi, nastartoval jsem rovnou na ZO KSČ v podniku, kde jsem v době matrurity již pracoval, a vysvětlil soudruhům, že takhle teda ne. Že se angažuji v oblasti kultury a výchovy mládeže, žádnej vobejda mi v tom nemá co bránit a tím méně mi smí bránit v maturitě. Soudruzi se svalili na hromadu, prověřili moje aktivity a následně vysvětlili učitelskému aktivistovi, že se asi spletl a že mě k maturitě bude muset pustit. Odmaturoval jsem sice až v srpnu, ale aktivista se ani nepokusil mě zkoupat.

Co se šedivosti doby týče...
To záleželo na tom, co si člověk vybral. Buď mohl skuhrat, že je všechno blbě, nebo si najít prostor pro seberealizaci. Já si našel ten prostor a byl barevnej placama skoro až moc, bo mi občas zabíral nadměrné množství času. Nicméně jsem si mládí užil fantasticky a moc rád na to vzpomínám.
Po plyšáku jsem se pídil, jestli si o mně někdo něco vedl, ale nevypídil jsem zhola nic. Jen v podnikové kádrové složce (ty se po plyšáku vydávaly zaměstnancům) jsem měl poznámku, že jsem nábožensky angažovanej, ale že to je kompenzovaný těma kulturníma a výchovnejma aktivitama.

Jo, ten Daniel Vám to říkal zcela správně. Mně to docvaklo až cca v r. 1992, když církve vystartovaly po majetku a na duchovno hodily bobek. Tehdy jsem pro změnu já hodil bobek na církve, chvilku se vnitřně zmítal a nakonec pochopil, že to je opravdu o vnitřních pocitech a ne o barácích, fanglích, obřadech a předvádění se při nich. A od té doby mám klídek a pohodu.

Průměrný počet slepic: 4 (11 hlasů)

(abych zachoval dnešní téma, tak jsem zvolil tento nadpis), konečně se na něčem, po dlouhé dobe my dva shodneme.

A jen tak na okraj, mě taky nechtěli pustiti k maturitě, ale z daleko přízemnějších důvodů.
Pominu zde ten můj, ve čtvrťáku, útok na veřejného činitele, kdy jsem dal tečku policajtovi, ale paradoxně mě z toho vytáhla prokurátorka, která to obvinění policajtů shodila ze stolu, ale to by bylo na delší psaní.
Ale já v té době poslouchal heavy metal, takže jsem se v půlce třeťáku přestal stříhat a před maturou mě oznámili, že jestli se nenechám ostříhat, tak mě k matuře nepustí.
Já napsal tehdá dotaz na ministerstvo školství, jestli na to má škola právo. A kupodivu mi odpověděli. Že prý, pokud ty vlasy nemám na občance, tak tak nevypadám, tudíž by na to právo měli.
Takže čistě teoreticky jsem mohl občanku hodit do Labe, nechat se vyfotit a že jsem jí ztratil si nechat udělat novou. Pak bych na ní vypadal stejně jako v reálu a museli by mě tam pustit. Ale bylo mi jasné, že kdybych takto nad nimi zvítězil, že by mě u té maturity slušně vykoupali a já věděl, že stejně jdu na podzim na vojnu, tak jsem to shodil.
Prostě jsem sklopil uši a zapad do davu, za což se dodnes stydím.
A přitom jsem to maturitní vysvědčení, ten canc papíru, pak nikdy nepotřeboval. Po škole jsem nastoupil na loď, pak dva roky vojny, pak zase pár let na lodi a pak osvč dodnes. Já tehdá srazil paty kvůli papíru, který po mě nikdy nikdo nechtěl vidět. Tento můj ústup tehdá dodnes považuji za jednu z mých největších osobních proher.
Když někdo prohraje nad silnějším protivníkem, tak jo. Byl větší a mocnější, ale bojoval jsi. Ale já tehdá nebojoval. Byl jsem zbabělec a až časem mi docvaklo, jak moc jsem se ponížil.
Ale jak se říká, že všechno špatné je pro něco dobré, tak pro mě toto byl takový impulz a od té doby zastávám postoj, že když chlap něco chce a věří tomu, cokoli, měl by za tím jít, bez ohledů na následky. Jasně, nemusí se mu to podařit, může si u toho slušně nabít držku, ale pak si řekne, že má čisté svědomí, protože se snažil, dal do toho 100%. Halt to nevyšlo teď, tak to vyjde příště a zase do toho musí jít na plný pecky.
Pokud něco dopředu vzdá, nebo nedej Bože do toho půjde s tím, že to stejně asi prosere, tak má slušně zaděláno na to, aby to taky prosral.
Mě se líbí někdo, kdo v chroští zašitej, s totálně rozbitou hubou, tak ne, aby se tam ustrašeně krčil, ale aby si říkal: Počkejte, bobánkové, až si vylížu rány, tak zase vyrazím a pak budete čubrnět.
Vím, je v tom dost furianství, ale přijde mi to jako lepší přístup k životu, než, že, politici jsou na hovno, systém špatnej, nic se nedá protože...
Těch protožů si každej může najít kolik chce, je to takové hezké alibi k tomu něco nedokázat.
Pochopitelně, člověk také musí být realista. Když si dám cíl, že do roka budu na seznamu Forbesu mezi nejbohatšími lidmi na této planetě, tak asi všichni víme, že to nedám.
Ale tohle já nikdy nechtěl, ani nechci. Já mám přízemnější cíle, aby moje rodina byla v pohodě. A když se tak na ní podívám, tak si říkám, jo, dobrý berrnarde.

Průměrný počet slepic: 2.8 (4 hlasů)

In reply to by berrnard (neověřeno)

Trvalý odkaz

životní příhody říkal, že chcete-li něčeho důležitého dosáhnout, cestou není cosi manifestovat, ale drobnou, tichou a klidnou prací cíle dosáhnout. To háro byla zbytečná manifestace.

Průměrný počet slepic: 5 (4 hlasů)

ale pokuste se to vysvětlit náctiletému klukovi, který chce rebelovat.
Já dnes bych tehdá sám sobě řekl: tak jo, vyblbni se , trochu tě to bude bolet, ale časem se srovnáš.

Průměrný počet slepic: 1 (2 hlasů)

In reply to by berrnard (neověřeno)

Trvalý odkaz

Jestli vás to baví, tak to tak berte, ale myslím, že jste na sebe příliš přísný.

Nepříliš povedená ale opěvovaná kniha "...a bude hůř" od Pelce tam má postavu kriminálníka, který dělá hlavnímu hrdinovi mentora. Hlavní hrdina je mánička mimochodem fixovanej na svý vlasy a taky to má za znak svý svobody. Kriminálník mu tam vysvětluje, že jim tím dává možnost mu je vzít (v kriminále vás stejně ostříhaj) a že stejně o vlasy nejde.

Když jsme nemohli nasrat lampasáky tím, že jsme měli dlouhý vlasy, tak jsme je srali tím, že jsme šli dohola.

Jistě znáte základní filosofoii Krav Magy - lepší je se konfliktu vyhnout než ho vyhrát se ztrátou. To jste udělal a ani to nevěděl.

Maturitní vysvědčení po vás nikdo nechtěl, ale kdybyste ji neměl, tak by to bylo jiný. Nemyslete si že ne.

Průměrný počet slepic: 3 (1 hlas)
Trvalý odkaz

placený farář, je vidět že to zavedli komunisté.
Stejně tak je absurdní "placený funkcionář" "neziskovky". (vím že církev není neziskovka, je to něco z podstaty jiného).
Zvlášť v současnosti, kdy statisíce lidí mají 2 zaměstnání aby uživili rodiny.
Myslím že pro církve to bude návrat ke kořenům, že jim to prospěje. Určitě nezaniknou.

Průměrný počet slepic: 4.3 (9 hlasů)

Protože faráře zestátnil právě on :o)

Průměrný počet slepic: 4.3 (9 hlasů)

To je lež.
Josef II nezestátnil faráře. Byli placeni z "matic" (náboženských fondů), které vznikly z kapitálu ze zrušených církevních institucí (hlavně klášterů, mnišských řádů ale i laických náboženských bratrstev).
Tyto fondy spravoval stát spolu s církví a platily se z nich i jiné věci ve prospěch církevních potřeb.
cit : "Stát byl sice zřizovatelem náboženských fondů a také vykonával správu jejich jmění, samotný vložený majetek byl svým původem církevní a katolická církev se jej nikdy nezřekla. Tato kontroverze byla vyřešena až roku 1855 konkordátem mezi Rakouským císařstvím a papežem Piem IX. Konkordát stanovil, že „majetky, z nichž pozůstává náboženský a studijní fond, jsou podle svého původu vlastnictvím církve a budou jménem církve spravovány.“

Průměrný počet slepic: 3 (6 hlasů)

In reply to by Zapadlo (neověřeno)

Trvalý odkaz

Musíme rozlišovat katolickou církev a ostatní církve. Majetek ostatních církví byl ze své podstaty soukromý. Majetek katolické církve byl svoji ovahou veřejnoprávní. Církev byla příjemcem daní a výnosů z otrocké práce poddaných z vesnic, které jí přidělil panovník, či později v jeho zastoupení vrchnost příslušného panství. Z těchto výnosů byla hrazena veřejnoprávní činnost církve - pastorační, sociální a edukativní. To ve své podstatě změnil až Kalousek s Topolánkem, kteří tento veřejnoprávní majetek nejprve zestátnili a pak zprivatizovali. Nikoliv ve prospěch církve nebo věřících, nýbrž ve prospěch církevních knížat - biskupů a opatů. Na rozdíl od Západní Evropy, kde s majetkem církve hospodaří kongregace věřících. To byl Kalouskův ukázkový tunel, který poškodil jak občany tohoto státu, tak i věřící.

Průměrný počet slepic: 5 (12 hlasů)

je církev neco, co nemá v lásce.
Teď jsem si na internetu listoval v diplomce z MUNI "Vztah státu a církve v první ČSR" od K. Němcové,
(katedra dějin státu a práva), velmi zajímavé,
doporučuji občanovi přečíst a nešířit bludy.
Uvědomil jsem si že ve zdlouhavém a polovičatém procesu odluky státu od církve
měli vlastně faráři v první republice něco jako "nepodmíněný zaručený příjem"=
určité sumě peněz/rok, ale zmenšené o výnosy z té které farnosti.
Když výnosy nestačily, stát to studovaným teologům dorovnal.
Jinak že by konfiskovali majetek jen komunisté, to si snad Občan myslet nemůže,
majetky zabírají vítězové, již od pravěku, do současnosti.

Průměrný počet slepic: 3.7 (3 hlasů)

majetky zabírají vítězové, již od pravěku, do současnosti

-
I když to teda dělají i zvířata i když někdy je ten "majetek" skupina samic, někdy strom s ovocem, někdy nora a její okolí.

Průměrný počet slepic: 1 (1 hlas)

Církev je z podstaty ziskovka.

Každá církev.

Z podstaty věci. Kdyby se na náboženství evolučně nevydělávalo, tak nemáme ani jedno.

Průměrný počet slepic: 4 (8 hlasů)
Trvalý odkaz

Stát versus ivermectin. Pacienty s kovidem je zakázáno léčit. Mohou být maximálně uloženi na JIP k přežití nebo dožití.

Policie dostala úkol:
https://www.youtube.com/watch?v=YoMP0_mcSAA

Volný začal vadit, protože lidé si o něm začali povídat:
https://www.youtube.com/watch?v=zGlpHzQp8Bs

Průměrný počet slepic: 3.7 (13 hlasů)

Ivermectin není zakázáno léčit, nemocnice ho běžně používají.

Průměrný počet slepic: 4.2 (6 hlasů)

Já samozřejmě vím, že někteří lékaři ivermectinem léčí, přestože oficiálně je to zakázáno.

Průměrný počet slepic: 4.3 (12 hlasů)

Oficiálně není zakázáno léčit ivermektinem. Je to povoleno. Šíříte tu lži.

(https://koronavirus.mzcr.cz/ministerstvo-zdravotnictvi-umozni-zdravotni…)

Průměrný počet slepic: 3.3 (8 hlasů)